AMD si patentovalo FSR (alternativu DLSS) už v roce 2019! Podle prvních zkušeností funguje dobře. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 20 květen 2021
altNVIDIA nemá s DLSS žádný náskok. AMD vyvíjí univerzálnější FSR minimálně stejnou dobu.

 

 

 

 

Podezření se potvrzuje. NVIDIA sice představila DLSS už v roce 2019, ale dnes nikdo nepochybuje, že šéf NVIDIA vědomě lhal, když tehdy několikrát během prezentace zopakoval, jak to prostě funguje. „Just works“ se stalo také memem. Realita byla taková, že DLSS v první generace nefungovalo. A to tak, že vůbec. V těch několika málo hrách, kam to NV nacpala to zdaleka neodpovídalo slibům ani rozsahu počtu podporovaných her, který byl slibován, DLSS 1.0 bylo zkrátka nepoužitelné. Rozmazaný obraz, po všech stránkách prostě nefunkční technologie. Technologie, kterou ale NV mohutně propagovala svým typickým agresivním marketingem. A každý, kdo řekl o DLSS pravdu, tedy že to nefunguje, byl tahán blátem a označen za fandu konkurence atd. Dnes víme na beton, že prostě nefungovala.

Až DLSS 2.0 představené o více jak rok později, konečně vypadalo trochu jako to, co nám bylo slibováno. Bohužel rozšíření co do slibovaného počtu her, to trvalo další rok, než jsme se dočkali stavu, v jakém to podle slibů a ukázek dle NV mělo v roce 2019 být. Stále je navíc hodně co zlepšovat a není to zdaleka hotová technologie. DLSS má některé vážné vady a bugy, které dokáží silně narušit začátek. Vykazuje například značné propady výkonu, kdy ty záseky jsou v mnoha hrách poznat a velmi nepříjemné. Realisticky také nejlépe funguje ve 4K rozlišení, s velmi malým přínosem funguje ve 2K a prakticky vůbec nemá přínos ve FullHD, což z principu toho jak má DLSS fungovat, není takové překvapení. K tomu jsou věci, které inteligentně z nízké rozlišení na vyšší „zvětšit“ neumí. Takže různé dynamické efekty a některé prvky na scéně zůstávají v tom nízkém původním rozlišení, zatímco je zvětšeno do třeba 4K vše ostatní. Působí to značně rušivě.

Nic to nemění na tom, že potenciál technologie DLSS existuje. Jsou prostě věci, které se tím dají funkčně dělat a podstatně tak snížit zátěž na výkon GPU. Nicméně největším problémem DLSS je fakt, že jde o NVIDIA technologii. A stejně jako mnoho podobných před ní, PhysX, GSync, GameWorks, atd. ji NV nepoužívá proto, aby posunulo věci dál, ale jen jako marketingovou zbraň. Nikdy se nestane standardem a dost možná skončí na smetišti dějin. Nicméně jako obvykle zde nastupují jiní, kteří podobnou ale funkční technologii nabídnou všem. AMD jak víte, chystá FSR, tedy podobný koncept, který však nezůstane jen pro hráče a majitele PC grafik a dost možná ani pouze majitele Radeonů. Zde se opět projevuje zásadní rozdíl v přístupu k zákazníkům i technologiím mezi AMD a NVIDIA.

Potvrzuje se také podezření, že NVIDIA oznámila a uvedla v tom roce 2019, DLSS značně předčasně, protože se jí to prostě marketingově hodilo a věděla, že jí ta lež „jak to prostě funguje“ projde. AMD totiž velmi pravděpodobně mělo FXR v podobném stavu ve stejné době. Jen se rozhodlo, jak to ostatně posléze několikrát potvrdilo, vydání odložit až do doby, než to bude skutečně hotové. Tedy opak přístupu NV, která DLSS jen prezentovala jako funkční, i když realita byla zcela jiná. Byla to technologie na samých počátcích vývoje, bez reálného kladného funkčního přínosu pro uživatele v původní podobě. Aktuálně se na veřejnost dostaly patenty AMD, které popisují technologii ala DLSS, tedy velmi pravděpodobně FXR a to už z roku 2019! Evidentně tedy AMD pracuje na něčem podobném prakticky stejnou dobu, jako NVIDIA, jen to prostě marketingově nepoužila a počkala až to bude hotové a použitelné. Z hlediska prodejů grafik asi chyba, plané sliby prostě na některé fungují lépe.

AMD navíc od začátku řeklo, že chce, aby ta technologie fungovala, pokud možno všude. Tedy nejen na Radeon RX 6000 v PC, ale také na Xbox a PlayStation i dál. Velmi pravděpodobně, stejně jako FreeSync (jakkoliv tomu NVIDIA nadále falešně říká GSYNC, i když tam už žádný modul není a monitory mají jen FreeSync), tak i FRX bude později fungovat na grafikách NV. AMD chce prostě vytvořit skutečně standard a technologii, kterou budou moci používat funkčně všichni a všechny hry. Nebude tedy sloužit jen jako marketingová zbraň k prodeji grafik jedné značky.

Spekuluje se o tom, že AMD pravděpodobně předvede FXR už na COMPUTEXu. Prokazatelně na vývoji spolupracuje Microsoft a několik dalších herních vývojářů. Poslední informace ze zákulisí také říkají, že ti, kteří mohli současnou verzi FXR vyzkoušet, tak ji chválí. Údajně má sice menší výkonový přínos než DLSS, ale zato nemá některé bugy a nevýhody, takže funguje celkově lépe. A především není prostě omezena funkčností jen na PC grafiky. Je prý dobře, že AMD na rozdíl od NV dokončilo vývoj, než to představí a uvede pro veřejnost. Nebude se tak opakovat situace DLSS 1.0, které prokazatelně nefungovalo a NVIDIA vědomě lhala a uváděla všechny omyl, když tvrdila, že to prostě funguje.

Každopádně ačkoliv já osobně dávám přednost nativnímu rozlišení, AMD FXR má pochopitelně velký přínos, protože prodlouží životnost stávajícím generacím grafik, včetně těch integrovaných v PC a také konzolových. Díky tomu budou moci pohánět grafiku her, na kterou by použitelně v nativním rozlišením neměly dost výkonu v dalších letech. Nejzásadnější přínos FXR bude určitě v konzolích, také na telefonech/tabletech a PC s novým Samsung RDNA2 ARM SoC, obecně také na APU a slabších grafikách. Samozřejmě předpokládám, že FXR bude technologicky fungovat jen na RDNA a modernějších grafikách. Uvidíme. Dozvíme se evidentně brzy. AMD mě přímo potvrdilo, že FXR bude běžně dostupné pro hráče určitě ještě tento rok. Vím také z dalších zdrojů, že FXR je již plně v prezentovatelném stavu s úvodní podporou ze strany několika her ….

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 07:00:52
avatar
Já hlavně přeji AMD, ať to nedopadne jako s ray tracingem. Tam taky nebylo pozadu, ale čekalo, až to bude mít pro hráče význam. No a realitu známe a chvalozpěvy ustaly. Pokud se povede udělat něco kvalitou srovnatelného s DLSS 2, ale bez těch omezení, tak to bude rozhodně přínos. Mohu ještě poprosit o zdroj informace, že DLSS neumí dynamické efekty? Netvrdím, že je to lež, jen jsem na to jinde nenarazil. Co jsem viděl srovnávací videa, tak jsem si žádného problému nevšiml.
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 07:41:04
avatar
Myslím, že jeden z problémů těchto technologií je také to, že musíte přesvědčit herní vývojáře a hlavně programátory, aby se s tím naučili efektivně pracovat. A to je problém. Vývoj jde velmi dopředu a učit se stále nové věci hodně bolí. Zvlášť, když po vás někdo dupe a máte termíny. Když to dostanete befelem, tak to pak často použijete ale neefektivně, jen, abyste splnil zadání - nemá smysl se tím příliš zaobývat, protože další roky už zase bude stejně něco jiného..
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 08:09:14

Je pěkný, že má tři roky FXR patent(nápad), ale kdy ho AMD dá reálně lidem?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 10:32:57
avatar
až to bude hotové, nebude to servírovat, když to hotové není a podpora teprve vzniká ....
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 08:27:03
avatar
Myslím že pro lidi se staršími grafikami a APU, kteří se k novějším teď nedostanou, je tohle asi nejočekávanější technologie.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 08:35:12

NVIDIA nemá s DLSS žádný náskok. AMD vyvíjí univerzálnější FSR minimálně stejnou dobu.

To je dost vtipné tvrzení, když DLSS využíváme nějaký ten pátek ve hrách a FSR nikde pro hráče není, tak jak nemůže mít DLSS žádný náskok?
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 08:39:17
avatar
No jo, taky mi to po ránu zvedlo náladu. A s úsměvem jde všechno líp.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 10:34:21
avatar
pravdivé tvrzení .... NV to prostě vyvíjela za ppochodu a tvrdila že to funguje, což nefungovalo. Jediný rozdíl mezi AMD a NV je, že oba na tom pracují stejnou dobu zjevně, AMD to ale vydá až to bude skutečně hotové jít do her a hlavně to nebude jen pro PC grafiky ....
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 10:56:41
avatar
uvidime, ja im drzim palce, nech je to lepsie ako dlss 2.0. Dlhy vyvojovy cyklus tomu ale nenastvedcuje, uz sa na to caka dlho a dovod moze byt, ze vysledky nie su uplne uspokojive a este to ladia. Kazdopadne, dufam, ze bude porovnanie s aktualnou verziou dlss tu na ddworld.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 11:32:36
avatar
o DLSS nemá smysl vůbec mluvit nebo se jím zabývat, není to technologie použitelná všude. neberu ji vůbec v potaz, stejně jako neberu v potaz GSYNC .... obě tyhle věci jsou mrtvé a pouze marketingové pasti ...

zajímají mě jen technologie použitelné více než jen na jedné značce GPU, tak aby skutečně byly přínosem a zákazníci nebyly v pasti pokud jde skutečně o výběr GPU ... tedy FreeSync, FRX atd.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 11:47:12
avatar
Čiže porovnanie DLSS a FSR sa na tomto webe neplánuje? Rozumiem tomu správne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 12:04:47
avatar
porovnání ani tak ne to nemá smysl - DLSS je mrtvé, FSR bude všude ....., ale samozřejmě DLSS/FSR v praxi otestujeme až to bude aktuální a použitelné jinde než na grafikách které je dnes nepotřebují ....

co mohu říci, že FSR prý funguje nejen na aktuálních grafikách současné generace .... ;) není to marketingová technologie určená pro prodej drahých RTX karet ... to je asi hlavní rozdíl mezi DLSS a FSR a přístupu obou firem k nim ... NV to prostě záměrně udělala tak, aby to nikde jinde než na jejích RTX nefungovalo, AMD to naopak záměrně udělalo tak, aby to fungovalo všude , což je samozřejmě mnohem nákladnější a náročnější na vývoj.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 13:33:36

Takže na jedné straně je tu funkční řešení nVidia, které má smysl, když se na jeho správnou implementaci vývojář nevykašle, viz perfektní funkčnost u Cyberpunku či Death Stranding, ale plive se na to, na druhé straně tu je nějaká forma od AMD, plná domněnek a spekulací o stavu a funkčnosti, ale Honza ví jistě, že to bude nejlepší a jedinné řešení
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 15:03:18
avatar
jj to samé si určitě tvrdil o PhysX, GameWorks, GSYnC atd. že vás to furt baví být neustále oblbován a ještě se za tu blbost postavit ...
Sak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 09:44:53

Ted jsem zmaten je to DLSS blbost nebo ne?
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 10:32:22
avatar
v původní podobě to blbost byla, NV to také uznala ... u DLSS 2.0 jsou některé věci úplně jinak ...

AMD to posune ještě dál a nebude to "drbání se za pravým uchem levou novou" používat ;)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-24 10:42:46
avatar
Já se drbu běžně za pravým uchem levou rukou.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Překlep 2021-05-21 13:04:50

"DLSS má některé vážné vady a bugy, které dokáží silně narušit začátek."
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-21 13:28:17
avatar
Jsem trochu zmaten.
Nejdřív se ve článku správně píše, že tyhle technologie obecně nedávají smysl v nižším než 2k rozlišení a hlavní přínos mají až ve 4k a pak je tam najednou tahle věta:
"Nejzásadnější přínos FXR bude určitě v konzolích, také na telefonech/tabletech a PC s novým Samsung RDNA2 ARM SoC, obecně také na APU a slabších grafikách"

Ty konzole by to ještě asi opravdu mohli dobře využít pro fungování na 4k TV, ale ten zbytek už moc smysl nedává...

Realisticky jsou to technologie, které pomůžou kartám kategorie RTX 2060/2070 a RX5600/5700 hrát hry ve 4k rozlišení a až přijdou náročnější hry, tak samozřejmě i silnějším kartám.
Ale že by to pomohlo na APU nebo mobilních SoC teda moc nehrozí. Ty mají co dělat vykreslit scénu v 1080p, často spíše v 720p a z toho se moc dopočítávat nedá.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-23 13:11:06
avatar
DD, víte čemu nerozumím? Proč pořád tolik (ač nechtěně) AMD škodíte?
A na druhou stranu tolik moc (opět nechtěně) pomáháte nVidii. Tomu opravdu nerozumím.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-23 13:27:37
avatar
to bude tím, že nechápete že mě je úplně jedno jestli AMD nebo NV nebo pepa, mě na logu a žádné firmě nezáleží, já píšu jen o tom, jaké věci skutečně jsou ...

nepodporuji žádnou firmu, nevlastním akcie žádné firmy podporuji prostě jen dobré technologie jako takové pro nás uživatele, podporuji nejlepší produkty za nejlepší ceny. Nic víc, nic míň ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 585x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 390x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 898x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1173x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1498x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1333x
Komentářů: 6