RX 6000 jsou měsíc před oznámením stále záhada. NAVI 21 a 22 verze jsou ovšem potvrzeny.
Leakeři si „stěžují“, že AMD schválně teď některým lidem podstrkuje falešné informace o nových grafikách a jejich šíření pak vyvolává solidní zmatky. Tak velké, že to vypadá, že AMD má připraveno více, než o čem se zatím spekuluje a snaží se to prostě schovat do poslední možné chvíle. Lidově řečeno „na beton“ tak víme opravdu velmi málo a samo AMD oficiálně řeklo zatím ještě méně. Ale snad pozitivně zní jedna věc.
Jeden z hlavních zástupců AMD Radeon divize reagoval na stížnosti některých uživatelů. Ti si stěžují na nedostupnost nových RTX 3080/3090 grafik v obchodech, tedy že jde jen o papírové vydání a že prý se klidně vsadí, že AMD RX 6000 bude to samé. Na to tedy reagoval Frank Azor (Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing, AMD), že prý rád tu sázku přijme. Jinými slovy, AMD tak oficiálně říká, že dostupnost Radeon RX 6000 série bude lepší než v případě RTX 3000 karet v době uvedení a nepůjde tedy jen o „papírové vydání“. Nezaručuje a neříká tím ovšem, že bude úplně bezproblémová dostupnost.
K tomu mohu dodat pár věcí. Toho 28.10.2020, kdy AMD představí Radeon RX 6000 RDNA2 sérii grafik, půjde o formální oznámení. Vydání a dostupnost karet ale bude v listopadu. Mám potvrzeno, že AMD by klidně mohlo karty oznámit a formálně vydat už teď v září, kdyby chtělo. Jenže by to dopadlo přesně jako RTX 3000, tedy „papírové uvedení“ s minimální fyzickou dostupností karet v obchodech. AMD se tedy rozhodlo počkat a odložit to uvedení na trh vlastně až do toho listopadu. A to i proto, aby využilo nové ZEN3 procesory. AMD si speciálně pro RX 6000 vyčlenilo významnou část 7nm kapacit, které mu navíc TSMC navýšilo. To totiž přestala vyrábět pro některé čínské výrobce a všechny ty nečekaně a nuceně uvolněné 7nm výrobní kapacity dostalo právě AMD a okamžitě je využívá. Jde tak o zásadní navýšení kapacit nad původně realizované zdvojnásobení výroby AMD u TSMC pro tento rok. TSMC i AMD by nabídly rády i více. AMD očekává (právem) obrovský zájem o nové ZEN3 procesory, kdy dokonce podle všeho odložilo dostupnost serverových EPYC verzí až na začátek příštího roku a ZEN3 se tak nejdříve představí v herních desktopových RYZEN procesorech, jejichž původně plánovaný objem výroby byl rovněž významně zvýšen.
AMD by prostě papírově mohlo uvést RYZEN 5000 i Radeon RX 6000 dříve než v říjnu/listopadu, pak prostě bylo by to jen papírové vydání. Na rozdíl od NVIDIA se AMD rozhodlo vzít v úvahu tu obecně zvýšenou poptávku, a tak místo „obvyklého množství“, se rozhodlo vyrobit výrazně více, což si ovšem žádá čas navíc. Mám potvrzeno, že cílem AMD je, aby lidi měli skutečně reálnou šanci si ty nové procesory a grafiky opravdu koupit, i když nemůže asi zaručit, že se v den vydání dostane na všechny.
Ano, je to za cenu toho, že prostě uvidíme ty produkty později. Že RTX 3000 vychází bez srovnání s konkurencí atd. Nicméně právě fakt, že je poptávka, jaká je, AMD nemá důvod s vydáním svých novinek spěchat. Ví, že jsou dobré, speciálně nové procesory jsou naprosto bez konkurence a nové grafiky také mnohé překvapí. A prostě prodá všechno, co vyrobí a dodá na trh za cenu, jakou chce. Není tedy sebemenší důvod spěchat a zničit si vydání zajímavých produktů tím, že si uživatelé budou právem stěžovat, jak si je nemohou koupit, protože jich nebylo připraveno dost. NVIDIA to prostě s RTX 3000 nezvládla, o té zvýšené poptávce věděla dávno před zahájením výroby a nepřizpůsobila se tomu. AMD zjevně nechce dělat stejnou chybu.
Současně mohu potvrdit, že AMD se snaží vychytat ovladače a SW obecně. Nechce si dovolit opakování situace s RX 5700 sérií, kdy ačkoliv problémy zaznamenalo jen minim uživatelů a někteří tvrdí, že je mají dosud, tak bohužel byli natolik hlasití, že si mnoho lidí stále myslí, že AMD má nějaké významné problémy s ovladači. Nepomohl ani fakt, že řada recenzentů, včetně nás, opakovaně po důkladném testování a používání těch karet v praxi potvrdila, že objektivně problémy prakticky neexistují. A ty, co jsou, tak nesouvisí vlastně s ovladači jako takovými, ale s Windows instalací, kvalitou kabelů apod. AMD u RX 6000 série tak přistoupila ke snaze „posílit“ ovladače, a hlavně otestovat všechno tak, aby tyhle problémy objevila a mohla na ně poskytnout jasnou radu nebo aby se jim úplně vyhnula. V každém případě Radeon RX 6000 na trh nespěchají.
A teď pár spekulací :).
- Máme potvrzené dva čipy pro několik sérií RX 6000 grafik – NAVI 21 a NAVI 22
Samozřejmě ne vše je možné utajit. Produkty přeci jen musí otestovat i třetí strany před vydáním, takže už obíhají vzorky nových Radeon grafik i SW pro ně. Takže některé úniky jsou nevyhnutelné, přestože se AMD zcela evidentně snaží zásobovat leakery i falešnými informacemi. Potvrzeny máme nicméně existenci dvou čipů a jejich parametrů.
NAVI 21 „SIENNA CICHLID“ co by nejvýkonnější varianta a tedy pravděpodobné „big NAVI“. A pak NAVI 22 „NAVY FLOUNDER“ co by nástupce NAVI 10. Mimochodem obě nová 7nm+ RDNA2 GPU jsou prý větší než současné NAVI 10 (251mm2). Nástupce NAVI 22 má prý 340mm2 a NAVI 21 dokonce 505mm2. Existuje také ještě třetí zatím nejmenší RDNA2 čip, NAVI 23 „Dimgrey Cavefish“, který má prý 240mm2, ten se ale objeví na trhu až výrazně později. I NAVI 22 prý dorazí spíše až začátkem roku, takže NAVI 21 bude jediné na několika edicích dostupné letos.
Pokud jde o parametry, úniky z ovladačů a SW naznačují, že NAVI 21 disponuje v plné verzi skutečně 80CU, tedy dvojnásobkem proti NAVI 10. Naopak NAVI 22 má údajně opět 40CU jako NAVI 10. Nicméně tahle GPU mají samozřejmě odlišnou architekturu, RDNA 2 má kromě jiného vyšší IPC i vyšší takty. Tady někteří dokonce tvrdí, že desktopové Radeon RX 6000 grafiky mají takty srovnatelné nebo dokonce vyšší než ty RDNA2 čipy v konzolích. PS5 Radeon grafika má mimochodem 2,23GHz stabilně! Hlavně je zde proti RX 5000 sérii zjevně zcela odlišný paměťový systém u RX 6000.
Bohužel právě na něm se nemohou shodnout ani jinak spolehliví leakeři. Zatím nejpravděpodobněji se jeví, že karty mají překvapivě jen 192-bit (NAVI 22) či 256-bit sběrnice (NAVI 21) a 12GB maximálně 16GB běžných GDDR6 pamětí. A dovolit si to mohou údajně kvůli obrovské superrychlé cache, kterou údajně nové RDNA2 čipy mají a díky tomu je výkon v případě 256-bit s GDDR6 na úrovni klasické konfigurace 384-bit s GDDR6X. Doposud také leakeři vylučovali, že AMD má herní grafiku s HBM pamětí, nicméně v těchto dnech si už nejsou tak jistí. Speciálně proto, že NAVI 21 karty v kombinaci s HBM prokazatelně existují. Může však jít o profi model, nebo o Apple model. Na druhou stranu HBM jsou stále nejrychlejší a obecně nejlepší grafické paměti. Jejich hlavní výhoda je efektivita, kdy při stejné kapacitě a vyšší propustnosti jsou o desítky W úspornější než GDDR6 natož GDDR6X. Jejich jedinou nevýhodou je vyšší cena a složitější výroba karty, obojí však AMD dokázalo vyřešit už dříve, kdy byly HBM doslova raritou, takže v letošním roce už by to nemusel být zdaleka takový problém. Osobně tedy očekávám, že nějaké RX 6000 grafiky s HBM uvidíme. Minimálně v mobilní oblasti, kvůli efektivitě. A vůbec bych se nedivil, kdyby desktopový herní TOP model měl HBM také. Určitě je pak ponese nástupce Radeon VII a profesionální karty a také „grafické výpočetní akcelerátory“ s obrovským „ARCTURUS“ CNDA čipem pro MI sérii.
Pokud jde o výkon, ten je stále velkým tajemstvím. I když nějaké úniky existují. Poměrně nedávno se objevil menší NAVI 22 v AOTS, kde dosáhl ve 4K Crazy na výsledek 63 FPS a 6200 bodů. Tedy lehce pod úrovní RTX 2080 Ti a nad úrovní RTX 2080S. Jinak leakeři mluví o tom, že NAVI 21 bude výkonově konkurovat RTX 3080 +/- ovšem při mnohem nižší spotřebě. Velkou otázkou je nicméně RayTracing výkon a DLSS. K obojímu má AMD zjevně jiný přístup a má zde výhodu v tom, že NVIDIA a její implementace RayTracingu a DLSS, herní vývojáře pranic nezajímá. Všechny hry a všechny případy, kde jsou NVIDIA technologie a jejich implementace prezentovány, jsou zaplaceny a spoluvytvořeny NVIDIA, nikoliv přímo vývojáři těch her. Sami vývojáři totiž budou věci a Rayracing speciálně používat tak, jak to bude podporovat a implementovat AMD. RDNA 2 architektura je v obou nových konzolích, míří do telefonů atd. RayTracing výkon RDNA 2 karet je prý dobrý, i když AMD na to jde údajně jinak než speciálními jednotkami v čipu jako tensor u NV. RDNA2 má prostě upravené hlavní shader jednotky a ty to akcelerují. AMD má údajně také odpověď na NV DLSS, kdy možná nebude tak dobré ve srovnání s těmi nejlepšími DLSS případy, ale na rozdíl od DLSS, jež vyžaduje složitou a časově náročnou podporu a AI učení u každé konkrétní hry zvlášť (takže obvykle do her doráží i dlouho po vydání), technologie AMD prý bude fungovat jednoduše všude s podobným přínosem hned od vydání her a může být tedy nativně podporováno všemi. Ale uvidíme, tohle jsou opravdu věci, o kterých se zatím jen hodně spekuluje a nic se neví na beton …
Každopádně AMD říká, že se poučilo z minulosti, sleduje také chyby konkurenční NVIDIA kolem vydání nových RTX 3000 grafik a chce, aby vydání Radeon RX 6000 proběhlo hladce. Už známe i podobu nových referenčních chladičů, a je vidět, že i tady se AMD poučilo. Takže zatím jsem opatrně optimistický. Každopádně oficiálně se vše dozvíme 28.10.2020 a dostupnost karet bude začátkem listopadu, kdy AMD sebevědomě tvrdí, že nechce opakovat současnou tristní situaci s vydáním/dostupností konkurenčních RTX 3000 karet, i když to současně neznamená, že bude schopna vyhovět v první den a týden úplně všem zájemcům. Tak to jsme zvědaví :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|