Že by AMD konečně pochopilo, o co kráčí? Nová grafická generace VEGA, bude brzy představena.
Šéfka AMD aktuálně mluvila o plánech AMD na grafickém trhu směrem k investorům. Rok 2016 byl prý pro AMD velmi rušný. AMD si pochvaluje úspěch 14nm grafické generace POLARIS, která dokázala zdvojnásobit tržní podíl AMD proti minulému roku. Souběžně AMD pracovalo na zlepšení 14nm procesu a hlavně na zbrusu nové generace své GCN architektury. AMD připravovalo v roce 2016 dva čipy VEGA.
V souvislosti s novou generací byla šéfka AMD dotázána, jaký vývoj situace pro AMD firma očekává ohledně VEGA. Šéfka AMD odpověděla, že během roku 2016 firma zaznamenala zvýšenou poptávku a zájem o své čipy ze všech stran. Tedy jako od koncových zákazníků, tak od OEM partnerů i z profesionálního trhu. Je tady tedy velký potenciál pro AMD k dalšímu růstu. A tady přišla nejzajímavější věta ohledně cílů AMD, které jsou opravdu smělé. AMD prý věří, že není důvod, proč by AMD nedokázala získat 50% podíl na trhu GPU, zabere to prý nějaký čas, ale věří tomu, že je to reálné. VEGA je prý připravena a máme se těšit na: „velmi velmi konkurenceschopný produkt“, jak prý brzy zjistíme. VEGA míří do high endu a vyšších segmentů obecně. Důležitým klíčem k získání podílu je další budování a vylepšování vztahu se zákazníky a uživateli a mít úzké obchodní vztahy a vyvíjet je.
Je pravdou, „bohužel“, že pro AMD není stále grafický trh takovou prioritou, jako ten procesorový, takže zatímco pro NVIDIA je GPU jediný produkt, který tvoří, AMD je stále hlavně procesorovou společností. A tak prioritou AMD je zejména nová generace ZEN procesorů, čemuž vše podřídilo. Nicméně GPU a hlavně vývoj architektur GPU je pro AMD velmi důležitý, protože dokáže oslovovat trh a nabízet produkty (výkonné SOC a platformy na míru viz konzole), které nikdo jiný (NVIDIA ani Intel) nabídnout nedokáže. To je důvod, proč AMD nalilo všechny své notně omezené zdroje do procesorové divize a zdánlivě opustilo GPU trh, zejména vyšší segmenty a soustředilo se jen na “mainstream“. Nyní, když jsou práce na první generaci ZEN procesorů a celé AM4 platformě téměř hotové, firma samozřejmě přehodila zájem a větší zdroje na GPU trh.
POLARIS a 14nm výroba se tak dostala konečně do popředí zájmu a výsledkem je oznámená nová revize POLARIS čipů s výrazně lepší efektivitou a dokonce i výkonem (V případě POLARIS 11 produktů). AMD může sice o roce 2016 mluvit jako o úspěšném, ale zdaleka není tak úspěšný, jak být mohl, pokud by AMD mělo zdroje věnovat se CPU i GPU stejně výrazně. A to nemělo. POLARIS sice vyšel, jak bylo plánováno, nabídl, co bylo slibováno, jenže už se v podstatě nedostal do mobilního segmentu a kvůli novým revizím AMD odložilo i jeho start do profi segmentu. Obojí bylo ohlášeno a uvedeno na fakticky až minulý měsíc. POLARIS tedy nejen že neukázal maximum svých možností, ale nedostal se během většiny roku ani do dalších významných segmentů trhů, kde jsme ho očekávali mnohem dříve. V tomto ohledu je tedy docela dobrý ten výsledek růstu podílu, o který AMD zjevně jde především, ale na oslavy to není. A to ani „dvojnásobný růst“, který AMD prezentuje jako úspěch, protože rok 2015 byl prostě prodejní katastrofa.
AMD však nemůže dělat dobře pohled na to, jak konkurenční NVIDIA doslova dojí grafický trh, což ji AMD svou neaktivitou umožnilo. Jednak AMD kompletně vyklidilo vyšší segmenty desktopového i mobilního trhu a všechny své značně omezené malé zdroje vrhlo do dodělání CPU ZEN architektury a VEGA, takže na marketing pro stávající generaci nezbylo vůbec nic. Situaci zachraňuje softwarový team, který opravdu masivně zlepšil kvalitu ovladačů a podpory AMD za poslední 2 roky a rok 2016 není výjimkou. Asi si toho většina uživatelů všimla. Dokonce se poslední rok dva znatelně více objevují problém s NVIDIA ovladači a podporou, než v případě AMD, což je právě to, o čem AMD mluví = budování vztahu se zákazníky. Něco, co si NVIDIA dokázala vybudovat v posledních letech nikoliv kvalitou svých produktů natož jejich cenovou výhodností, ale systematickým marketingem a „péčí o zákazníky“ ve formě různých technologií a podpory. I letos bylo AMD prakticky marketingově neviditelné, tak neviditelné, že NVIDIA práskla nohy na stůl, nasekala řadu problémových až diletantských verzí ovladačů, reálná podpora NV technologií ve hrách se smrskla na minimum, uvádění nových slibovaných technologií má značné zpoždění. Prostě NVIDIA nemusela letos dělat skoro nic, jen uvést kompletní řadu produktů nové generace na trh a těžit z toho, že od 250 dolarů výše nemá AMD žádnou aktuální nabídku, protože své omezené zdroje soustředilo jinam.
Zatímco pro NVIDIA jsou a existují vlastně jen GPU, AMD jsou na prvním místě CPU a až na druhém GPU (bohužel). A tak to letos vypadalo. Přesto vyjádření šéfky AMD dává konečně naději, že GPU se dostaly to popředí zájmu AMD a s uvedením VEGA se konečně vrátí pořádná konkurence a nabídka na trh. Fakticky je asi všem jasné, že jen uvedení VEGA bude znamenat další růst podílu AMD a oslabování NVIDIA, jednoduše proto, že do teď měla NVIDIA skoro 100% podílu ve vyšším segmentu letos, takže uvedení nějaké konkurence zcela určitě část podílu vezme. A pokud bude VEGA povedená, bude to významné číslo. AMD také plánuje vstoupit na trhy, kde zatím byla NVIDIA osamocena, a to zejména speciální segmenty HPC. I proto si myslím, že pokud AMD tvrdí, že 50% je reálné, myslím že nepřehání. A problém podle mého rozhodně nebude na straně produktů, zejména když AMD říká, že se bude soustředit na celý grafický trh.
AMD dokáže i teď bez potíží nabídnout produkty, které nabízí i více než produkty za stejnou cenu nabízené konkurencí. Problém AMD je ale ten „vztah se zákazníky a úzké obchodní vztahy“. Jinými slovy, o produktech AMD moc lidí neví a pokud ví, tak dost často mají mylné informace, protože marketing konkurence je výrazně silnější. Jestli tedy AMD chce vztahy se zákazníky rozvíjet a budovat, doufám, že tím myslí i začít dělat nějaký marketing.
To nic nemění na tom, že AMD má co dohánět na CPU i GPU trhu. Rok 2016 byl pro AMD jednoduše rokem kde sice na trhu nebylo moc vidět, ale ono pracovalo na tom, aby rok 2017 a další roky byly významně jiné. Tak doufejme, že ZEN a VEGA opravdu mají kvality na zvrácení stávající tristní situace. Snad jen dodám, že 50% podíl v GPU mělo AMD naposledy v roce 2010, konkrétně 51% v polovině roce, kde dokonce vedlo v mobilní sféře. Obojí je pro mnoho lidí dnes nepředstavitelné a soudě podle aktuální nabídky by AMD muselo nejen uvést produkt, který by byl jasně lepší, než co nabízí NVIDIA, ale ještě mít marketing minimálně na stejné úrovni. Doufám, že AMD o tom ví. Konkurence je opravdu třeba. Zatímco většina uživatelů desktopu nakupující v nižších segmentech mohla být letos hodně spokojená (výkon high endu minulé generace s poloviční spotřebou a cenou), zájemci o výkonné grafiky v desktopu i mobilních PC museli sahat hluboko do kapes a NVIDIA se ani nemusela snažit nabídnout skutečné maximum (třeba s GTX 1080Ti takticky vyčkává). To samé fakticky platí i na CPU trhu. Takže doufejme, že optimismus, který od AMD zaznívá ohledně nových produktů pro příští rok, se ukáže jako opodstatněný. 50% podíl v GPU v dohledném časovém horizontu by mohl být reálný a z hlediska zákazníků extrémně vítaný …
VEGA 10 bude podle všeho ukázána ještě letos, na trh půjde začátkem příštího roku, v rámci kterého se počítá s vydáním high endové VEGA 10 a mainstreamovější VEGA 11. Oznámena také už byla VEGA 20, což je 7nm čip plánovaný na druhou polovinu roku 2018.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|