AMD údajně ukončilo výrobu Radeon RX 5700 série! Chystá se překvapit cenou nových RX 6000? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 02 October 2020
altVe výrobě zůstávají jen Radeon RX 5600XT, RX 5500 série a nesmrtelný „POLARIS“ RX 500 :).

 

 

 

 

AKTUALIZACE: Podle našich zdrojů je ukončen pouze RX 5700 model. Vyšší RX 5700XT zatím pokračuje. Více na konci článku.


 

Zatím to nemám definitivně potvrzené, ale spousta věcí tomu nasvědčuje. AMD údajně již ukončilo výrobu NAVI 10 čipů pro RX 5700 sérii a současně skončila výroba Radeon RX 5700 a 5700 XT karet. Není to úplně poprvé, co o tom slyším, aktuálně tuhle zprávu rozšířil celkem slušně informovaný francouzský zdroj Cowcotland, nicméně náznaky o tom, že RX 5700 série končí, už jsou vidět pár týdnů. Karet výrazně na trhu ubylo, další už ani nechodí a ceny těch zbývajících nápadně vzrostly. Jinými slovy to samé se děje vždy, když nějaká série grafických karet končí a má ji nahradit nová.

Připomínám, že AMD představí 28.10.2020 novou Radeon RX 6000 sérii s RDNA2 architekturou, která následně začátkem listopadu vstoupí do prodeje v obou nových herních konzolích (XBOX a PS5) a následovat je budou také minimálně 2 (spíše 3) nové klasické grafické karty pro PC.

Ukončení RX 5700/5700XT v tuto chvíli je ale překvapivé, protože se má za to, že AMD jako první uvede na trh nové Radeon RX 6800XT/6900XT modely, vybavené velkým NAVI 21. Tedy větším čipem, než je NAVI 10, které samo dostane nástupce v podobě NAVI 22 pro RX 6700XT. Ale očekáváme jej až na přelomu roku. Ukončení výroby populárních a velmi výhodných RX 5700/5700XT, které navíc jsou v cenově atraktivní hladině dnes 300 – 450 dolarů (9 – 12 tisíc korun), je zajímavé proto, že AMD s ohledem na zásadní význam téhle cenové hladiny, musí mít připraveno něco, čím je nahradí. Což nám naznačuje, že nové RADEON grafiky s větším a podstatně výkonnějším NAVI 21 jádrem, mohou být cenově mnohem níže, než jsme si doposud mysleli.

Víme, že NVIDIA chystá uvedení RTX 3070 8GB, který podle firmy má výkon na úrovni RTX 2080 Ti. Náš odhad reálného výkonu je níže, podle mě bude tak o 10-15% reálně slabší. Ale pořád solidní vzhledem k již ohlášené ceně 499 dolarů (14 tisíc korun). Shodou okolností se právě dnes NVIDIA rozhodla oficiálně odsunout vydání RTX 3070 z 15.10. na 29.10. NVIDIA tedy odložila recenze a vydání karet na den poté, co AMD oznámí Radeon RX 6000 grafiky! To asi nebude náhoda ;).

AMD díky tomu, že NVIDIA hodně spěchala s uvedením svých RTX 3000 karet, tak ví naprosto přesně, kam a jak má se svou nabídkou novinek mířit. Je naprosto jasné, že se dočkáme minimálně lepšího poměru cena/výkon, než mají NVIDIA karty. Teď ale přichází tahle zpráva, že AMD údajně vyčistilo prostor nad 300 dolary od RX 5700 série, kterou ukončilo. Vypadá to, že AMD hodlá být hodně agresivní s novými Radeony. A ty přitom zdaleka nebudou hrát jen na lepší cenu …

 

  • NVIDIA RTX 3080/3090 prý neudělaly na AMD dojem …

Poslední zprávy hovoří o tom, že AMD není ani trochu zaskočeno tím, co NVIDIA předvedla a údajně na ní neudělal výkonem dojem ani zdánlivě nedostižně výkonný RTX 3090 model. Zejména s ohledem na extrémně vysokou spotřebu nových karet. AMD si prý opravdu hodně věří se svými novými Radeony. Údajně dokáže konkurovat RTX 3080 a prý se i přiblížit RTX 3090 výkonem. A nepotřebuje k tomu téměř 400W TDP, obří čipy ani neefektivní žhnoucí GDDR6X paměti. Samozřejmě já vám doporučuji důrazně počkat na finální produkty s hodnocením a očekáváním, kdy ovšem sám za sebe musím říci, že RTX 3080 a speciálně 3090 nejsou karty, které by dělaly úplně dobrý dojem. Stále více připomínají FERMI (GTX 480) a především RX VEGA. Jejich evidentní orientace na výpočetní nasazení je nezpochybnitelná. Herní výkon a efektivita herních grafik jsou u nich naprosto druhořadé. Pokud by proti nim AMD chystalo nástupce VEGA s podobným univerzálně/výpočetním zaměřením, řekl bych dobře. Jenže AMD po letech v podobě RDNA 2 představí architekturu a řadu karet, orientovanou primárně a výhradně na herní nasazení. Na výpočetní nasazení má totiž AMD druhou architekturu, a to CDNA, která je nástupcem VEGA. Jinými slovy, vypadá to, že souboj nových generací bude zajímavější, než se čekalo …

Každopádně vše teď záleží na AMD. Pokud bude cenově opravdu hodně agresivní, pak by mě nepřekvapilo, kdy by NVIDIA musela jít s cenou u RTX 3070 níže proti aktuálně ohlášeným 499 dolarů. Proto velmi pravděpodobně NVIDIA posunula to finální uvedení karet a recenzí konkrétně na den poté, co AMD představí RX 6000. Aby mohla případně ohlásit tu změnu podle toho, co představí AMD. Protože jsem si celkem jist, že NVIDIA ví, co nové RX 6000 karty umí, ale neví, za kolik to AMD nabídne, protože AMD vše tají a k dispozici při vydání budou jen referenční verze. Výrobci nereferencí své modely připravují, ale mají k dispozici jen „slepou mapu“ PCB a napodobeninu velikosti čipu a jeho TDP. Nereference tedy dorazí až za několik týdnů. Tak moc AMD ale záleží na tom, aby všechno kolem RX 6000 dopadlo dobře. Zatímco v minulosti bychom byly z nereferenčních karet AMD nervózní, protože hlučné blower chladiče prostě většina zákazníků nechce (i když jsou jako chlazení účinné a efektivní), AMD záměrně tyhle obavy odstranilo oficiálním odhalením podoby nové RX 6900 série a jejího chlazení:

A to vypadá dost slušně. Takže pokud takové i bude (a AMD si podle mých informací dává hodně záležet na vyladění karet včetně toho chlazení a jeho otáček apod.), nemám s referencemi problém. Výrobci grafik z toho tak nadšeni nejsou, odlišit se budou moci leda tak nálepkou na chladiči, pokud někteří tedy prostě nemají vlastní chladič pro referenční PCB, což AMD podle mých informací umožňuje vlastně vytvořit, ačkoliv výrobcům neposkytla více než jen slepou mapu PCB a napodobeninu velikosti rozměrů všeho a teplotní a TDP charakteristiky nového GPU. Každopádně existence jen referenční verze zatím usnadní také výrazně situaci pro výrobce vodních bloků a chlazení. Osobně si tedy myslím, že bude dost možností, jak tiše a efektivně chladič nové Radeony, takže obecně nemám obavu z provozních vlastností nové referenční karty.

Zato obavy má evidentně NVIDIA, protože i když AMD pošle své nové karty do recenzí a prodejů určitě až v první polovině listopadu, tedy až po prvních RTX kartách včetně 3070, právě odsunutá RTX 3070 se s nimi bude muset srovnávat od samého začátku a NVIDIA se bude muset ohlížet na to, co AMD představí. Speciálně když pokud jsou RX 5700/5700XT skutečně ukončeny, tak AMD musí mít novinky, které je v této extrémně důležité cenové hladině nahradí. Stěží může ignorovat a nechat prázdnou u zákazníků ale i výrobců velmi populární hladinu 349 až 499 dolarů, kde se prodává několikanásobně více karet, než v high endu.

Samozřejmě výroba RX 5600 XT karet a RX 5500 karet běží nadále, tedy grafik pod 8 tisíc korun vč. DPH. Jejich nástupce očekáváme až v průběhu příštího roku. A údajně stále nebyl ukončený ani POLARIS a tedy RX 570/580 série. Ty jsou zjevně nesmrtelné. Pomalu věřím tomu, že Radeony RX 570/580 uvidíme na trhu ještě při uvedení RTX 4000 a RX 7000 karet za necelé 2 roky :).


 

Aktualizace: Podle našich a dalších zdrojů je ukončen pouze Radeon RX 5700 model! Výroba nadále běží v případě RX 5700 XT a poběží nejméně do Q1 2021. To znamená, že RX 5700 XT dnes prodávaný kolem 379 – 449 dolarů, zůstává na trhu a nahrazovat se bude až v průběhu Q1 2021. Nástupcem bude pravděpodobně spekulovaný Radeon RX 6700XT s menším NAVI 22, o kterém víme, že dorazí až po velkém NAVI 21. A to nejdříve na přelomu roku, spíše až v lednu nebo únoru.


Nicméně AMD má stále prostor s RX 5700 XT operovat, kdy karta má dnes výborný poměr cena/výkon i za současnou cenu. A kolem 10 tisíc korun není aktuální lepší ani výhodnější nová grafika v obchodech. A pokud by NVIDIA zlobila s RTX 3070 nebo RTX 3060 Ti, (které nicméně budou určitě zpožděny také dále do listopadu) AMD dokáže jít cenově níže. Stáhnout jej výrazněji pod 399 dolarů, tedy na 349 – 379 dolarů třeba. Je prakticky vyloučeno, že by nová AMPERE NVIDIA v podobě RTX 3060 dokázala mít nějak výrazně vyšší výkon a pravděpodobně bude za 399 dolarů. Samozřejmě je stále otázkou, jak moc bude AMD agresivní s cenami nových Radeon RX 6800/6900 série, které ponesou velké NAVI 21 v různých konfiguracích, a které budou oficiálně ohlášený 28.10.2020.

AMD však má již teď volnou pozici od 449 dolarů výše a já osobně si myslím, že se určitě dočkáme modelu za 449 nebo 499 dolarů a pak třeba až 599 dolarů. V každé případě regulérní nástupce „mainstreamové“ RX 5700 série dorazí s čipy NAVI 22 o něco později a to nejpravděpodobněji na přelomu ledna/února. Určitě bude také více než jedna karta s NAVI 22. AMD pak v průběhu roku 2021 nahradí také RX 5500 sérii a to nejmenším z nové rodiny RDNA 2 grafických čipů, kterým je NAVI 23.

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 17:15:38
avatar
Možná chtěli jen uvolnit kapacity ;)
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 08:58:49
avatar
Spíš více navnadit zákazníky. Touto zprávou nikoho neurazí a nic neslíbí. Ověřit se to prakticky nedá, ale zpráva se bleskově rozšíří a může evokovat, že už je něco za dveřmi. A všichni koupěchtiví zákazníci si řeknou, ještě počkám.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-04 12:09:37
avatar
Jak psal Greenscale níže, AMD na dotaz Tom's Hardware tuto informaci dementovalo: "“We are continuing to produce the Radeon RX 5700 series graphics cards, which deliver exceptional 1440p gaming experiences,” AMD told Tom’s Hardware in an email. “We will continue to respond to market demand.”"

Odkaz
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - obavy :-) 2020-10-02 18:22:06

Citace:
Zato obavy má evidentně NVIDIA
, minule se celý článek jmenoval
Citace:
NVIDIA odkládá vydání RTX 3070 a 3060Ti – problém ve výrobě a obavy z AMD RX 6000?


Já teda nevím, zda je dobrý nápad personifikovat akciovou společnost a přisuzovat ji emoce. Myslím, že jde v tomto případě o spekulaci a/nebo emoční sugesci.

Jo kdyby ta věta byla "Vedení nVidia se podle mě snaží vyhnout srovnání v recenzích", nebo "Marketingově určitě nebude vypadat dobře srovnání s ... a proto se firma snaží o ... ". Tak by to bylo, řekněme, více fér, než stavět prosperující firmu do pozice obávající se entity.

Že budou karty od AMD v nějaké (celé?) části produktového spektra konkurencí, kterou potřebujeme, o tom není pochyb. Ale neměli bychom dávat firmám zkratkovité nálepky, vypadá to pak jako diskuze o politice
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 18:35:11

Když už je řeč o kmetovi Polaris, tak by mě zajímalo, do kdy míní oba výrobci držet na trhu předpotopní příšerky typu HD6450/R5-230 a GT710/GT730...
Kdy je nahradí něčím novým v cenové relaci pod 1000 Kč, co bude aspoň trochu hodno dnešní doby (rozuměno, bude to mít plnou podporu WDDM 2.0/DX12 a bude to umět akcelerovat aspoň h265) a bude to uchladitelné levou zadní 1slotovým pasivem velikosti Low Profile.
Vzhledem k faktu, v jakém množství se prodávají procesory bez IGP (a ne všichni to kupují na hry), by si to zasloužilo už nějak řešit.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 19:19:16

No mě přijde, že se jim do toho nechce, jelikož to nemá cenu vyrábět. Respektive cena nových generací by byla taková, že by se to moc dobře neprodávalo. Stačí se podívat na rx550, ty sice už nějaký ten výkon měly, ale cena byla dost vysoká. Nejspíše se spoléhají na to, že kdo výstačí s takovým výkonem sáhne po procesoru s igpu.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 20:16:50
avatar
Pokud na to spoléhají, tak nechápou, jaká je cílová skupina zákazníků.
Pokud si třeba budeš chtít postavit výkonný domácí server, tak do toho dáš 8/12/16 jádrový Ryzen a spoustu paměti a budeš tam chtít zobrazovadlo, které nebude nic žrát a ideálně bude použitelné na traskódování videa.
V podstatě kdekoliv potřebuješ jen CPU výkon a žádný GPU výkon.

Spíš souhlasím s tou první částí tvého komentáře. Myslím, že to výše uvedené dobře vědí, ale ta cílová skupina zákazníků je tak malá, že se nový vývoj/výroba nevyplatí.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 21:51:58

Tak oni to budou chápat ale když někdo přijde s nápadem vyrábět takovou kartu, tak z něj udělají manažera podlahových krytin. Tvořit nový čip pro malou cílovou skupinu je nesmysl, jedině využít nějaký mobilní pokud bude požadavek na nízké TDP.
Pak ale zase přijde na to jestli tato skupina bude ochotná zaplatit dost vysokou cenu za takovou kartu. Proto jsem narážel na tu 550 která se hodí jako zobrazovadlo a na nějakou tu starou hru ale cena se proti 570 která už použít šla, "až tak moc" nelišila...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 21:02:44
avatar
.
volfiste [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 14:51:27

Naprosto souhlasím, když stavím PC kde není třeba 3D grafika (a těch je v mém případě hodně), musím k výkonném Ryzenu dát předpotopní příšerku GT 710 apod, ta stojí kolem 1000,- Kč.
Nebo za cca 2000,- Kč můžu dát GT 1030, ta sice umí DX12, ale na H265 zapomeňte.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 21:06:12
avatar
Uniklo mi něco, nebo je RX5600 stejný čip jako RX5700?
Pokud je stejný, tak by to znamenalo, že se jim už podařilo zlevnit výrobu tak, že můžou pro RX5600 používat úplně zdravé čipy, ne jen ty nepovedené a i tak pořád vydělat.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 21:20:56

Neuniklo, ale viděl bych to tak, že omezili výrobu, plné čipy půjdou na W5700 a "zmetky" na 5600 která v PRO řadě chybí (krom jablečné verze)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 10:42:50
avatar
Aha, tak mi přece jen něco uniklo;-) Už vím, kam použijou ty plné čipy. Díky
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 21:44:27
avatar
Tak podle některých leakerů se má bát i 3090, to se doposud nesmělo ani vyslovit. Na druhou stranu jestli má něco stačit na 3080, tak k té 3090 už to není daleko - očekával bych, že to "něco" buď tedy nebude stačit ani na jedno nebo bude stačit na oboje - vyberte si co je Vašemu srdci bližší
Když si poslechnete dnešní leaky nejznámějších leakerů, tak prý podle AMD je Ampere "underwhelming" a to vč. 3090. Nvidia samozřejmě ví, což by korespondovalo s dalším leakem a to o existenci ještě většího jádra než má 3090.
Co se týče nejvýkonnějšího RX6900XT - prý bude uvedeno jako RadeonVII - tj. všechny karty komplet vyrobila AMD a partnerům se dodají hotové karty jen na nalepení nálepky a zabalení do krabic. Tím se zajistí, že tier2 partneři o kartě vůbec nic neví, stejně jako nikdo týden-dva před vydání RVII nevěděl že něco takového vůbec existuje.
To nám teoreticky otevírá opět prostor pro HBM2. Je víceméně jisté, že všechny ostatní nižší modely ponesou GDDR6. U toho nejvyššího 80CU modelu, který si AMD vyrobila sama to však jisté být nemusí = HBM2 je stále možné. To by dávalo i smysl - dva nejvýkonnější modely - oba 80CU první s HBM2, druhý s GDDR6. Mohl by být mezi nimi větší rozestup něž se může zdát a ne kvůli vyšší propustnosti HBM ale hlavně nižší spotřebě -> i při stejném TDP bude mít HBM model ušetřených několik desítek wattů pro jádro
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-02 22:57:39

Je ešte ina špekulacia, prečo si niektory myslia že AMD možno porazi 3090, že tych 4600-5120SP bude mať čip 340mm2 200-230W a čip s HBM2E bude mať 6800-7600SP 120CU 505mm2 280-300W Toto by bola ina sranda, mohlo by sa to volať RX6950 alebo RX6970 Odkaz
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 10:12:59

Ta slabší RX6800XT v odkazu má 272TMU+96ROP stejně jako má RTX3080.
Počkal bych na recenze a ceny, až AMD už konečně vydá nějakou RDNA2.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 12:16:41

Pokud by ty parametry seděly, tak novodobá RX 6950 je min 10% nad RTX 3090. Asi jen zbožné přání.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 09:23:20

Nedá mi to, musím se zeptat. Vy jste (redakce DDWorld) nějak pracovně spřízněni s Janem Vítkem ze SVĚT HARDWARE? Že máte až podezřele často velice podobné články (téma, čas, informační obsah).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 13:34:15
avatar
nejsme ...

tak je logické, že když máme magazíny na stejné téma tak máme podobné články se stejnými informacemi, protože máš jen omezené množství relevantních zdrojů, ze kterých jde čerpat ;) ...

já to beru v pohodě, aspoň vidíte, že si nevymýšlíme ;)
Greenscale [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 11:26:11

No nevím.. https://www.tomshardware.com/uk/news/amd-radeon-rx-5700-not-dead-yet
Anub1ss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-03 14:49:17
avatar
Moje RX 580 SE od Sapphire mi na Full HD zatím stačí s přehledem ale určitě přejdu a konečně snad i pořádný 4K monitor jen si pohravám z myšlenkou zda nepřejít na 16core CPU z 8 Core ryzen 7 2700X
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-04 00:47:55
avatar
Tak proč ne. Já měl do letošního jara R9 290X a docela v pohodě mi stačila na 3x 1080p EyeFinity v rozlišení 6000x1080.
Vzdycky je to o tom jaké hraješ hry. Vzhledem k tomu, co poslední dekádu vychází za brak, je výběr nových (a náročných) a zároveň dobrých her fakt bída. Takže i to EyeFinity se s výkonem někde kolem RX570/580 dalo provozovat pokud člověku stačilo 40-60FPS.
Upgrade jsem dělal v podstatě jen proto, že vědomí že mám 8 let starou mašinu a konečně existuje nějaká výkonnější grafika kolem 10k mi nedalo spát;-)
Při pohledu zpátky to byla chyba. Nehrál jsem zatím od upgradu nic co by ta kombinace i5 3570K + R9 290X neutáhla:-)
A teď mi ještě hrozí, že RX5700 XT nebude stačit na to VR, které jsem nakonec objednal po mnohaměsíčním marném čekání na Valve Index... Jo život není peříčko :-) Ale furt lepší mít starosti, že nevíš na co a kdy upgradovat, než jako minulou dekádu, kdy prostě nebyla na co a vlastně ani proč :-D
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-04 08:07:54

Na miesto 16 jadra kup 12 jadro a za ušetrene prachy si dopraj lepši monitor
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-04 11:19:46
avatar
Jak psal Greenscale výše, AMD na dotaz Tom's Hardware tuto informaci dementovalo: "“We are continuing to produce the Radeon RX 5700 series graphics cards, which deliver exceptional 1440p gaming experiences,” AMD told Tom’s Hardware in an email. “We will continue to respond to market demand.”"

Odkaz
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 313x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 222x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 834x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1154x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1467x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1314x
Komentářů: 6