Věci se pomalu vrací do starých kolejí. AMD je opět v pozici technologického leadera a posunuje hranice ...
Kdysi dávno, v dobách před 14/16nm procesy to bylo AMD, které dlouhá léta dělalo s velkým časovým náskokem posun na nové výrobní procesy, jako první využívalo nové paměťové technologie atd. Dlouhá léta bylo AMD technologickým leaderem a také nabízelo podstatně vyspělejší GPU, kdy s výrazně menšími čipy s obrovskou hustotou tranzistorů konkurovalo výrazně větším čipům NVIDIA a ve výsledku s podobným výkonem. Pak se ale AMD dostalo do potíží, kolem roku 2014 grafická divize skoro zanikla a vývoj produktů pro současné roky byl narušen nedostatkem financí, odchodem mnoha klíčových lidí atd. Nicméně poslední 2-3 roky se v AMD věci opět vrací do starších kolejí. Bohužel ztracený čas nelze dohnat. A tak v současnosti v letech 2018/2019 ještě budeme pociťovat následky toho, že kolem roku 2014 AMD nemohlo vyvíjet tak, jak by bylo potřeba a několik produktů, které by normálně vznikly pro současnost, prostě nevzniklo (vývoj nového GPU zabírá 3-4 roky).
Situace v grafické divizi AMD ale vypadá dnes už lépe. Sice z pohledu financí je stále tak minimálně 5x menší než konkurenční NVIDIA, takže o to zajímavější je, kdy AMD dokáže s NVIDIA nejen držet krok, ale ji i v něčem překonat. A tak AMD aktuálně představila opět grafický produkt, kterým dělá jako první výrazný technologický skok a opět jde výrazně menším čipem, proti i dvojnásobně velkým čipům konkurence s podobným výkonem.
AMD Radeon Instinct MI60 – 7nm VEGA přichází
A je to tedy AMD, které jako první uvádí na trh 7nm grafiku. A opět je to VEGA, tentokrát VEGA 20, která však zachovává zásadní prvky architektury, a ke zklamání mnohých i základní parametry, pokud jde o počet jednotek. VEGA 20 má totiž opět 64 CU a v nich 4096 výpočetních jednotek, jaké má i 14nm VEGA 10. Nicméně díky 7nm má o poznání větší hustotu tranzistorů a je také výrazně menší.
14nm VEGA 10 má 495mm2 a 12,5 miliardy tranzistorů. 7nm VEGA 20 má ale jen 331mm2 a ohromných 13,2 miliardy tranzistorů. Nová VEGA je tedy o více jak třetinu menší! Kromě zmenšení přináší 7nm proces TSMC proti 14nm GF také výrazné zefektivnění a samozřejmě možnost zvýšení taktů. AMD neprozradila konkrétní frekvence, ale prozradila výkon. A ten je 29,6 TFLOPS v FP16, 14,8 TFLOPS v FP32 a masivních 7,4 TFLOPS v FP64. Vzhledem ke stejnému počtu výpočetních jednotek, ale k zhruba 20% nárůstu výkonu v FP32, má proti 14nm VEGA 10 na MI25 s 1,5GHz nová VEGA 20 na MI60 takt blízko 1,8GHz. Vše při zhruba stejné spotřebě.
AMD udělalo masivní vylepšení karty pro použití v datacentrech, HPC, renderovacích farmách a AI deep learning aplikacích (FP64 výkon) atd. MI25 má „jen“ 16GB HBM2 paměti na 472MHz a při 2048-bit to dávalo propustnost 484GB/s. Nová MI60 má ale masivních 32GB HBM2 na 500MHz a k tomu 4096-bit sběrnici. Výsledná propustnost je tedy ohromných 1TB/s. A to není vše. AMD totiž kartu vybavilo jako první PCIe 4.0 sběrnicí a k tomu ještě přidalo Infinity Fabric můstky pro peer-to-peer přístup 200GB/s, kdy karty tak zapadají ideálně do jeho ekosystému s EPYC procesory. To vše při stejném 300W TDP a pasivním chlazení, jako má současná 14nm VEGA MI25.
AMD plně zaměřeno na datacentra
Radeon Instinct MI60 není jen další výpočetní karta, ale polovina skládačky. Druhou polovinu totiž tvoří nová EPYC 2 platforma s až 64jádrovými procesory, kdy společně vytváří unikátní spojení skrze stejné Infinity Fabric sběrnice atd. Pro nás běžné hráče a spotřebitele není VEGA 20 určena. AMD ji zcela evidentně vybavilo a vyladilo na míru pro HPC a DATACENTER.
Masivní nárůst pamětí a propustnosti na všech frontách, masivní zvýšení výkonu pro umělou inteligenci, kde je nová 7nm VEGA mnohonásobně výkonnější než předchozí 14nm VEGA a další technologie kolem, nic z toho není určeno pro běžné herní grafiky a vše by jen zásadně zvyšovalo cenu karet, ale v běžných hrách nemělo žádný vliv na výkon. Z hlediska výpočetních možností a výbavy může 7nm VEGA s pouhými 331mm2 se v řadě oblastí srovnávat s 12nm TESLA V100, tedy nejvýkonnější výpočetní grafikou od NVIDIA, která má ovšem 815mm velké jádro! AMD dokáže v řadě věcí TESLA V100 i porazit, ale rozhodně ne ve všem. Nicméně prostě dokáže hrát v řadě výpočetních nasazeních vyrovnanou hru a má obrovskou výhodu vlastní na míru vytvořené platformy ve spojení s EPYC procesory.
Pokud ovšem očekáváte 7nm VEGA ve formě herní grafické karty, tedy nástupce VEGA 56/VEGA 64, tak se s pravděpodobností blížící se jistotě nedočkáme. Technicky by určitě šlo udělat z MI60 herní RX VEGA kartu, ovšem drtivá většina těch věcí, ve kterých je nová MI60 zásadně lepší než předchůdce, by neměla žádný přínos pro hráče. PCIe 4.0, Infinity Fabric sběrnice, masivní nárůst v FP64 atd. Stejně tak by AMD muselo kapacitu 4 čipů HBM2 32GB (4x 8GB) HBM2, snížit na 16GB (4x 4GB) a i tak by to stálo obrovské peníze. A to nemluvíme o 7nm čipu samotném. Na poměry 7nm výroby je 331mm2 obrovský čip a výrobní náklady musí být astronomické, protože 7nm výroba je mnohem, ale mnohem dražší než 16/14/12nm.
Pro hráče by tak zásadním přínosem byl jen fakt, že by nová VEGA místo současných cca 1,4 – 1,5GHz dokázala běhat na 1,8GHz, současně měla rychlejší sběrnici s dvojnásobnou propustností pamětí, takže bychom se mohli bavit tak o reálně možná max. 25% průměrném zvýšení výkonu napříč hrami. Výrazně vyšší zlepšení bych nečekal, protože architektura je stejná a počet jednotek také. Takže se bavíme o výkonu zhruba v úrovni kolem GTX 1080Ti/RTX 2080, ovšem karta by byla výrobně velmi drahá.
Takže ano, technicky je možné 7nm VEGA udělat pro nás hráče, ale realisticky je problém v tom, že VEGA 20 je už naprosto jednoznačně mířena a vyvíjena od začátku pro HPC nasazení, tedy můžou na ní velmi dobře běhat CLOUD služby včetně streamování her a herních serverů, ale jako samostatná herní grafika do herních PC má prostě věci a technologie, které bychom museli královsky zaplatit a neměli bychom je jak využívat. Každopádně pokud měl někdo pochybnosti o tom, že AMD má dnes DATACENTRA na poli GPU i CPU za hlavní prioritu, kterou bohužel na poli grafik není klasický herní high end, tak už asi nepochybuje.
Kromě RADEON Instinct MI60, která se začne prodávat a dodávat ještě tento rok a AMD má tedy první 7nm PCIe 4.0 grafiku na světě, dorazí v Q1 2019 ještě odlehčená verze MI50. AMD současně oznámila i práce na vývoji nástupce s novou architekturou, tedy MI-NEXT, která se objeví někdy v roce 2020 a měla by stavět na 7nm+ procesu.
Vzhledem k tomu, že celá akce, kde se představení 7nm VEGA a EPYC procesorů odehrála, byla určena pro datacentra, nepadlo ani slovo o 7nm spotřebních produktech, tedy herních RX grafikách a RYZEN procesorech. Na to bude mít AMD akci později, pravděpodobně je poodhalí na CES. Každopádně AMD má v ruce v podobě MI60 opravdu zajímavý špičkový produkt, který ve spojení s jeho procesorovou platformou EPYC, zejména novou EPYC2, může udělat a udělá slušnou díru do světa a má přinést zajímavé zisky této společnosti jedno co a jak představí konkurence. Protože ani Intel ani NVIDIA nemají podobnou ucelenou platformu a spojení obou světů extrémně výkonných CPU a GPU.
A v datacentrech jsou a budou obrovské peníze, CLOUD a STREAM jsou na vzestupu, a tak není divu, že tato oblast je prioritou pro AMD, ale i NVIDIA a INTEL. A popravdě jako běžní uživatelé jejich produkty denně používáme, i když o tom ani netušíme. Na čem si myslíte že jedou YouTube, Amazon, streamovací služby atd.? Nicméně nakonec i ty high endové desktopové produkty všechny tři firmy odvozují ze svých HPC produktů, takže pokud to budete ochotni zaplatit, můžete je mít i doma.
Nevím, jak moc je tohle zakončení pozitivní, ale i když nemám v ruce nic, co by naznačovalo natož potvrzovalo, že herní 7nm VEGA dorazí, naděje, že by být mohla trvá, protože lze ji vyrobit. Ale nečekal bych od toho žádné zázraky. Pokud vám tedy nebude vadit cena, která by pod 20 tisíc určitě nešla s výkonem maximálně v úrovni RTX 2080. Uvidíme, co AMD ohlásí, nicméně prioritou AMD pro herní segment je vylepšený 12nm POLARIS a 7nm NAVI pro střední a maximálně performance segment PC a notebooků a také herní konzole. Herní high end má bohužel minimální prioritu AMD, protože drtivá většina hráčů nakupuje prostě low end/mainstream a konzole a na ně se tedy AMD správně zaměřuje.
no to je jen důsledek toho, že velká většina high endových zákazníků kašlala na AMD ... i když AMD mělo nejvýkonnější grafiky za lepší ceny, stejně NVIDIA prodávala více ... není se co divit, že AMD nestojí o to se o tyhle zákazníky s NV draze přetahovat ...
Jo, v době kdy jsem kupoval Fury Nano za lehce pod 12 tisíc, vedla prodeje dražší a méně výkonná gf980. To, že lidé jsou nemyslící stádečko je snad každému inteligentnímu člověku jasné a neuvědomují si to jen ti, co k němu patří
Důkaz nemáš, jen kecy. Odkaz
Tady máš info z anandtechu. Nano po slevách bylo za 499$. GF980 za 479$ U nás vzhledem k pokřiveným cenám byla GF dražší, dražší než Nano. Ale nemá smysl se tu hádat. Minimálně ten článek dokazuje že stály +- stejně. No a protože je Nano za všech okolností výkonnější, je bezesporu, že v dané době byla prostě AMD nabídka lepší.
Je to jen suché konstatování faktu. Pokud máš s tím problém, že někdy před pár lety mělo pár nabídek AMD lepších než Nvidia, můžeš klidně masturbovat u toho, že dnes to tak již není. Minulost už ale nezměníš i kdyby ses rozplakal
RX 570 začínají na 3400 Kč(tichá Armor 570 8GB začíná na 5000 kč) takže pokud si někdo za této situace koupí 1050 ti (od 4200-4900 Kč a jen 4GB)tak na snídaní zásadně žere zelené listí :-)
Takže klíčový důvod, že AMD uvádí Radeon Instinct MI60 – první 7nm grafickou kartu na světě s PCIe 4.0 je to, že je AMD 5x menší než nVidia? ??? WTF?
Co má společného velikost firmy s tím, že vydala nějaký produkt?
Byl by to důvod pro článek o finančních možnostech, hospodářských výsledcích, podílu na trhu apod., ale snad je to článek o nové grafice jedné společnosti ne?
přečtěte si laskavě to co jste napsal a budete vědět ...
je dost rozdíl, když takový produkt vydá společnost s 5x menším rozpočtem než ta druhá takže velikost firma a její finanční možnosti přímo ovlivňují produkty ...
co odmítáte pochopit, že když máte produkty, kdy oba dosahují stejného výkonu, že objem prací na něm a vývoj bude zhruba podobný, ale je sakra rozdíl, když jedna firma na to má 1 miliardu a druhá několik desítek miliard dolarů ... výsledkem mohou být sice vyrovnané produkty, ale to že to dokázala jedna firma s výrazně menším rozpočtem je zázrak a rozhodně to nelze jen tak přejít s mávnutím ruky, že je to vlastně normální ...
pokud to stále nechápete, tak to řeknu takhle, uspořádejte fotbalový zápas, na jedné straně budete vy, sám a proti vám kompletní team ... a po zápase řekněte zda na velikosti teamu záleží a kolik práce a úsilí vás stojí ten jinak stejný vstřelený gol vás a kolik je ...
Ale já beru, že je to úspěch, jsem rád, že je to úspěch, a AMD to přeji.
Ale dovolím si také jeden příměr, když už jsme u sportu.
Když čeští hokejisté porazí USA, Kanadu nebo Rusko, tak je to úspěch, velký úspěch, ale nikdo pořád neomílá dokola, jak ta naše maličká kotlina s mnohem menším výběrem porazila velmoc, a s jak malým výběrem oproti nim trenéři pracují.
My to víme!