Další velká verze Radeon Software (17.7.2) pro grafické karty od AMD přináší hromady vylepšení!
Společnost AMD opět potvrzuje, že na ovladačích pro své produkty opravdu maká. Máme tady totiž další z velkých technologických updatů, které ještě vylepšuje prosincový Crimson ReLive. A novinek je opravdu hodně a výrazných.
Největší novinkou je zcela nový režim, vylepšující klasickou vertikální synchronizaci. Ano, jde o přímou odpověď na NVIDIA a její Fast Sync, který taktéž vylepšuje vertikální synchronizaci a snaží se alespoň trochu přiblížit se tomu, co dělají FreeSync či G-Sync technologie, ale samozřejmě nahradit je zdaleka nedokáže. Nebylo by to ale AMD, pokud by nepřišlo s vylepšením proti NVIDIA.
AMD Enhanced Sync totiž dokáže spolupracovat s FreeSync a kombinovat výhody obou. U monitorů s FreeSync tak funguje obojí najednou a díky tomu má hra ještě k synchronizace a větší plynulosti navíc i nižší latence než doposud. U monitorů bez FreeSync tak nově i uživatelé AMD mají možnost používat vylepšenou “vertikální synchronizaci“, která může snížit latence, pokud jsou FPS nad zobrazovací frekvencí monitoru.
Technologie funguje pod Radeon RX 400/500 a RX VEGA grafikami, funguje u her s DX9, 11 a 12 a pod W7 i W10.
- Radeon Chill a řízení spotřeby
Podstatného vylepšení se dočkaly také systémy řízení spotřeby. Frame Rate traget control, kterým můžete nastavit maximální „FPS“ tedy výkon, který má karta dosahovat pokud dává zbytečně více a karta tak nepojede naplno a odměnou bude snížení spotřeby. Nově tento systém funguje i pod DirectX12 a také u CrossFireX.
Podstatného vylepšení se dočkala i RADEON CHILL technologie, která může opravdu zásadně snížit spotřebu grafiky. Systém inteligentně dávkuje výkon karty tak, abyste měli vždy dostatek FPS, ale ne zbytečně moc. Opět tedy šetří výkonem a energií, když není potřeba.
Protože jde o automatický systém vyžaduje přímo profily pro jednotlivé hry. A to byl problém, protože doposud fungoval jen pro DX9 a 11. Nově ale AMD dodalo podporu i pro DirectX12 a VULKAN a přibylo 21 nových profilů. Systém nově funguje i pod MultiGPU. Systém také umí XConnect, tedy externí grafiky a přímo i grafiky v noteboocích, čím dokáže znatelně prodloužit výdrž na baterie.
Systém je to zajímavý, ale právě chybějící podpora aktuálních DX12 her byl problém. Pokud AMD bude dodávat profily, bude tento systém pro mnoho uživatelů skutečně použitelný, protože funguje automaticky (když ho zapnete) a dynamicky a zkrátka dodává přesně tolik výkonu, kolik je třeba, takže nemusíte zbytečně pálit desítky Wattů navíc. V těsných soubojích ve spotřebě tak může být tento systém velmi silnou zbraní AMD.
Velmi žádané vylepšení AMD z prosince, tedy komplexní systém streamování a nahrávání obsahu ReLive se dočkal dalšího vylepšení.
Nově umí datový tok až 100 Mb/s, tedy dvojnásobek. AMD optimalizovalo o výkon a využití paměti, což ještě více sníží propady FPS se zapnutým nahráváním, zejména u grafik se 4GB a méně paměti.
U technologických vylepšení je tu nově možnost průhlednosti obrazu z web kamery či možnosti nastavení mikrofonu. AMD zkrátka tímto systémem nejen že dohnalo náskok NVIDIA, ale už jde i dál, kdy ve srovnání už Radeon ReLive překonává streamovací systém NVIDIA i Intelu.
Rozšíření možností se dočkal i nástroj AMD pro taktování, tedy Wattman. Nově máme větší možnosti ladění taktů jádra i pamětí, ladění poměrů spotřeby vs výkon i jednotlivých stavů spotřeby.
- Zvýšení výkonu a snížení latencí
AMD dále zapracovalo na výkonu, jak pod Windows, který od uvedení prosincových ovladačů do teď opět povyskočil u některých her o 12-13%. AMD ale zapracovalo výrazně i na výkonu pod LINUX, kde je nárůst i v desítkách %.
Vylepšení se také dočkala práce s pamětí, takzvaná Shader Cache, která umožňuje rychlejší nahrávání některých aplikací a her. Bohužel opět to vyžaduje přímou podporu a systém tak nyní umí jen některý DX11 a DX9 hry. Například u Star Craft 2 AMD hlásí o 10% rychlejší spuštění hry.
Velmi zajímavého zlepšení AMD dosáhlo v oblasti snížení latencí a to zejména u technologicky starších her s DX11 a DX9, kde AMD mělo proti NVIDIA v této oblasti mezery. U DX12 a VULKAN tento problém zdaleka takový není, protože API už jsou navrženy pro nižší latence. AMD tak zapracovalo u podpory starších her a výsledkem jsou citelných 10-50ms rozdílu u nových ovladačů, což někteří jistě ocení.
AMD nadále poslouchá připomínky a hlášení problémů a chyb a snaží se opravit ty nejčastěji hlášené přednostně. Opět tady tak máme seznam aktuálních oprav.
Aby celý systém mezi AMD a uživateli fungoval ještě lépe, spouští AMD program Vanguard Beta testers, do kterého se můžete přihlásit a AMD si ze zájemců vybere ty nejzajímavější a budete moci přímo hlásit problémy a odezvu SW oddělení AMD.
Vývojáři pak musí být nadšeni z toho, že AMD zpřístupňuje GPU Profiller, který umožňuje detailní sledování na úrovni jednotlivých SW vláken veškeré dění a umožní tak rychle odhalit problémy, optimalizovat SW na daný HW a tak dále. Novinek v oblasti podpory pro vývojáře je více a AMD opět spolupracuje hned s několika předními herními vývojáři na jejich praktické aplikaci.
Ovladače Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2 jsou k dispozici na stránkách AMD. Současně si AMD nechává v záloze verzi 17.8., která zpřístupní technologické prvky a optimalizaci pro Radeon RX VEGA, jež samozřejmě všechny vylepšení plně podporuje.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|