AMD už prý nebude dále odkládat vydání RX 6700 série a menší NAVI 22. Dorazí v březnu. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 22 February 2021
altPůvodně mělo být NAVI 22 představeno v lednu, ale víte, jaká je situace. Kdy se dočkáme?

 

 

 

Nové velké NAVI 21 je nejúspěšnějším velkým GPU od AMD za mnoho a mnoho posledních let, ne-li v historii AMD grafik vůbec. Prodeje jsou skvělé, i když je samozřejmě otázkou, kolik karet se dostává k těžařům. AMD se prý ale hodně snažilo a přišlo s celou řadou opatření a podmínky, aby partneři a obchodníci neprodávali RX 6800/6900 grafiky těžařům. I tak pochopitelně poptávka v současné Covid situaci výrazně převyšuje nabídku, protože hráči ale hlavně těžaři vykupují všechno. Takže když vykoupí RTX 3000 grafiky, všichni hráči se vrhnou i na Radeon RX 6000 karty ať se všichni snaží sebevíc aby se k těžařům nedostaly. A s tím jednoduše výroba nemůže počítat, na to není dimenzována. AMD má navíc svázané ruce, pokud jde o nějaké odpovídající násobné navýšení výroby – žádné dostupné využitelné výrobní kapacity pro nějaké zvýšení produkce grafik, jednoduše neexistují.

I tak mám informace, že AMD zvedla výrobu NAVI 21 o zhruba 25% proti původnímu plánu, dokonce na neurčito pokračuje ve výrobě a dodávkách svých referenčních karet, které přímo sama stále prodává za doporučené ceny (bohužel jen v severní Americe), ale ani to nestačí. AMD bohužel jednoduše nemůže dále navýšit výrobu GPU, protože u TSMC současně vyrábí RYZEN a EPYC procesory, a i po těch se jen zapráší, a hlavně tam vyrábí také miliony CPU/GPU SoC pro konzole. A i ty dělají absolutní rekordy prodejů a stejně si na svou objednanou konzoli mnozí budou ještě muset měsíce počkat. Poptávka nejen ze strany hráčů je rekordní po všem, těžařská mánie to ovšem ještě násobně zhoršuje. Výrobní kapacity TSMC, ale i ostatních věcí nutných pro kompletaci grafické karty, není nafukovací a jednoduše neexistují, aby současnou poptávku bylo možné pokrýt. Alespoň to AMD nezhoršuje tím, že by vyráběla jednoúčelové těžební karty a omezovala tím produkci normálních grafik. Tedy pokud víme.

Každopádně AMD ví dobře, že není ideální situace pro uvádění novinek, speciálně mainstreamových grafik, jejichž hlavní zbraní má být dostupná cena a skvělý poměr cena/výkon. Tedy přesněji, ideální je situace pro AMD jako firmu, protože má jistotu, že prodá vše, co je schopna vyrobit, aniž by se o ten prodej musela vůbec snažit. Nicméně z hlediska jejích zákazníků má situace tak daleko do ideální, jak je to vůbec možné. Horší vlastně nikdy nebyla. Proto také AMD odložila původně plánované uvedení Radeon RX 6700 série grafik …

 

  • RX 6700 série dorazí v březnu a dubnu

Pro AMD jde o klíčový spotřebitelský produkt. Menší jádro NAVI 22 je zhruba poloviční proti NAVI 21, a jeho hlavní výhodou má být extrémně dobrý poměr cena/výkon. Bohužel tenhle zásadní element se v současné situaci naprosto vytratí, protože AMD je schopno garantovat cenu jen když karty bude prodávat přímo, což ale dělá jen v Severní Americe, všude jinde musí spoléhat na partnery a ty pak na distribuce a prodejce a ti nemíní doporučené ceny v současné chvíli dodržovat ani vzdáleně. Za této situace navíc AMD může upřednostňovat OEM sestavy, které také ceny karet i za současné situace drží alespoň na dohled těm doporučeným, ale musíte koupit celou novou sestavu s nimi :-/.

AMD doufalo, že se situace uklidní, ale bohužel neuklidnila. A tak pokračuje ve výrobě a syslení karet na sklad, aby po uvedení vydržely RX 6700 modely na úvodní prodeje třeba aspoň pár minut a nikoliv jen pár sekund :/. To je ale bohužel tak to jediné, co může dělat. Bohužel už teď ví, že souboj o skvělý poměr cena/výkon za současné situace bude prostě jen na papíře, což poškodí vnímání téhle karty, protože skalpeři, mineři a obchodníci vyženou cenu mnohem výš, dokonce i nad to, za so by se měly prodávat RX 6800 modely. Odkládat vydání ale dál, prostě nemá cenu, tím spíše, že NVIDIA uvede tento týden RTX 3060. Ta bude mít podobný problém. Za oficiálních atraktivních 329 dolarů zůstane opravdu jen ve snech a na papíře. Se štěstím jí nejrychlejší stihnou koupit tak za dvojnásobek a pak už zase nebude běžně k sehnání mimo hotové sestavy.  

AMD každopádně musí na nový mainstream NVIDIA odpovědět aspoň na tom papíře. Takže RX 6700 série dorazí velmi pravděpodobně v polovině března. Konkrétně se mluví o dni 18.3.2021. Pravděpodobně navíc půjde o rozdělené vydání, kdy nejdříve dorazí výkonnější RX 6700 XT varianta a teprve skoro měsíc po ní někdy v dubnu přijde ještě dostupnější RX 6700 verze. Ta prý navíc bude mít jen 6GB paměti proti 12GB u RX 6700 XT, ale je to zatím spekulace. AMD dříve mluvilo o tom, že neplánuje uvádět ani mainstreamové karty s méně jak 8GB paměti, takže 6GB nezní zrovna ideálně. Nicméně výhoda RDNA 2 architektury je ta velká rychlá Infinity Cache v GPU, která výrazně pomáhá a současně SMART ACCESS MEMORY, které by negativní dopady 6GB omezení kapacity, mohly výrazně eliminovat v praxi. Uvidíme, jak to dopadne.

Radeon RX 6700 XT by každopádně měla být opravdu hodně zajímavá. NAVI 22 jádro má 40CU, tedy to samé, co NAVI 10 na RX 5700 XT řadě. Ovšem NAVI 22 je RDNA 2 a běhá mnohem, ale mnohem rychleji. Mluví se o tom, že takt tohoto GPU bude bez taktování kolem 2500MHz! To je o 600MHz více, než RX 5700 XT! K tomu je tu 64MB Infinity Cache a 12GB GDDR6 i když na 192-bit proti 256-bit. Každopádně reálně by RX 6700 XT měla být až o nějakých 25% výkonnější než Radeon RX 5700 XT při stejné, nebo dokonce o trochu nižší spotřebě!

NAVI 22 samotné je ale mnohem důležitější produkt pro AMD, protože na něm bude stavět především nová generace mobilních Radeon RX 6000M grafik, které se představí v Q2 2021. Doplní tak již uvedené mobilní RYZEN 5000 procesory. Proto také AMD už nechce desktopové verze dále odkládat, NAVI 22 musí jít na trh, je připraveno a hotové. Bohužel přichází do situace, kdy AMD sice bude dodávat karty tak, aby se mohly prodávat za ty zajímavé doporučené ceny, ale reálně budou obchodníci a výrobci a skalpeři využívat situace a ty karty prodávat za mnohem víc. Což prostě není dobré. Spousta hloupějších lidí tak bude nadávat na AMD, (potažmo jako bude nadávat na NVIDIA u RTX 3060), že ty karty v těch obchodech nejsou a když, tak stojí dvojnásobek a že si na tom AMD mastí kapsu.

 Jenže AMD a NV za tohle prostě nemohou (NV tedy může trochu více, protože sama těžařům jde naproti nahrává, uvádí pro ně produkty na úkor normálních a zhoršuje věci pro všechny), za vše mohou především těžaři a stupidní nápad aby digitáolní měny vznikaly stále větším množství zbytečně pálené ohromné mnžoství energie. NVIDIA sice předstírá, že něco u RTX 3060 řeší, ale neřeší nic. Těžaři se už na RTX 3060 vrhli ve velkém. Otázkou je, zda AMD zkusí proti těžařům nějak RX 6700 karty omezit. Zatím nevíme, ale pokud AMD neuvede nějaké těžařské edice, už to bude aspoň snaha nedělat ten problém těžebního zvěrstva větší než je.

Já vím, že bychom si přáli, aby situace byla jiná. Také jsem se těšil na zajímavý souboj, který by za normální situace opravdu zajímavý byl, ale pokud někdo v následujících týdnech reálně nezasáhne a nepošle hodnoty digitálních měn tam, kam patří, tedy blízko nuly, lepší to nebude. A bude to další „papírové“ uvedení potenciálně zajímavého produktu, který bude stát běžně 2x tolik, co by stát měl … doufám, že se mýlím.

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Goloka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-22 22:43:40
avatar
"I tak pochopitelně nabídka v současné Covid situaci výrazně převyšuje poptávku, protože hráči ale hlavně těžaři vykupují všechno, takže když vykoupí RTX 3000 grafiky, všichni hráči se vrhnou i na Radeon RX 6000 karty."

Bylo by super kdyby ta první část tak byla, protože pak by byly karty pro všechny.

No v té rychlosti jsi to hold otočil tak si to prosím oprav.
Rizek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 08:56:09

No ono se také v tomto smyslu píše „HOLT“ a ne „HOLD“ :-P
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 13:56:16
avatar
Hold místo holt je už tady takový standard.

PS. Neodolal jsem a musel jsem použít slovo standard, protože tu s tím taky lidi mají problém, standart vs. standard.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 18:10:29
avatar
Však taky standard s "d" na konci je správně, takže "není čemu odolávat"...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 01:17:38

Těším se na srovnání s RX 5700XT. Konečně nástupce, který jde přímo porovnat se starší architekturou. Snad budete mít i RTX 3060, aby to bylo kompletní.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 10:21:55
avatar
Nvidia většinu prodává těžařům ale, když je teď druhý výrobce AMD pro obchodníky v pozici BOHA a může si diktovat podmínky, proč prostě neupraví smlouvy, aby nemohli řetězce prodávat jednu kartu za 80K ale museli se držet doporučené ceny a prodávat všechno omezeně 1ks/osobu na doklad totožnosti, rodný list atd. I tak se všechno prodá, jenom ty hamižný obchody nedostanou o 150 % větší částku.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 18:17:17
avatar
Jo to by bylo hezké
ale myslím, že AMD nemá zákonné páky, aby určila strop koncových cen. Jediné, co může přímo a smluvně ovlivnit, je cena, za kterou kartu prodává samo AMD.
Maximálně ještě může sepsat nějaké nezávazné "memorandum" s prvním v řetězu překupníků. Ovšem to bude jen nezávazné a další překupníci už si s cenou opět mohou dělat, co budou chtít.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 19:20:33
avatar
jediné nástroje které má je:

A, bude prodávat své katy sama přímo koncákům (dělá jen v USA a Kanadě dnes)

B, domluví se s některými obchodníky a ti nabídnou konkrétní edice za konkrétní cenu, ale AMD to bude platit jako PR akci, tedy bude tratit dnes tisíce korun, které bude muset nějak kompenzovat prodejům/distribuci proti "tržním" cenám ...
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jedné věci nerozumím 2021-02-23 11:04:58

U kryptoměn se tvrdí, že jich je omezené množství, a s postupen těžby klesá výtěžnost - teží se stále menší množství.
Pokud tedy těží stále víc a víc karet, měla by se snad těžba stávat méně rentabilní ne? Více lidí se musí podělit o menší množství. Cena sice stoupá, ale nezdá se mi, že by to kompenzovalo miliony dolarů, které do toho těžaři za poslední měsíce vrazili.
Co jsem tedy přehlédnul?
friťák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 13:58:27

Rekordní cenu. Teď to vystoupalo tak vysoko, že se vyplatí to těžit i na tousteru.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 18:21:03
avatar
Jo, tenhle by to určitě zvládl
Odkaz
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 12:13:29

This is not the right time to buy a new video card son!
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 12:56:56

Buy what? Never seen something such as graphic card on stock.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 16:52:28
avatar
Že by konečně dnes ... Hodnota Etherea rychle spadla o čtvrtinu
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 6 GB paměťi 2021-02-23 16:57:27
avatar
Tak za stávající situace se vykoupí(rychlostí blesku) i ty 6GB modely. Vypadá to, že i rtx 3060 výjde nakonec s 6GB. Není už to nejideálnější volba, ale budou brát co je. Jen aby ty ceny nebyly brutálně přepálené v této kategorii karet to už je pak problém.
Peter77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 18:46:18

Ešte že mám aspoň tú RX590-ku, lebo keď sa tak pozerám na tie ceny tak sa mi panenky pretáčajú RX6800 na objednávku za 900€ keď je skladom 6800XT tak za 1300€ a v inzerátoch šialených 1500 a viac €. však len takú RX5700 nejaký zúfalec predával za 800€. Náramne sa vypráva o emisiach ale toto krypto šialenstvo nikto nezatrhne.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-23 19:12:52
avatar
jako když nejdou ani dnes koupit Radeony 6800 za normální cenu, tak mám věřit tomu že s 6700 tomu bude jinak? A to jako proč prosím, řekněte mě nějaký objektivní důvod.

Ať raději AMD prodává své referenčky za doporučenou cenu na svém webu i pro EU
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 18:28:07
avatar
"Ať raději AMD prodává své referenčky za doporučenou cenu na svém webu i pro EU"
Jo, o tom už jsem taky přemýšlel. Ale proč to AMD neudělá, to netuším. Že by Evropští zákazníci AMD za to nestáli?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 18:52:17
avatar
ptal jsem se na to AMD, jsou tam nějaké legislativní věci odlišné od toho co platí v USA a Kanadě ... je to prostě složitější ....
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 20:37:53
avatar
A nestacilo by na to proste zalozit nejakou evropskou pobocku? Me to tedy taky dost mrzi, vzdyt v tom je obrovsky potencial a dneska uz se amd rozhodne nemusi tolik "ohybat" pred oem.
Osobne mam otevrenou objednavku nereference 6800 za primerenou cenu jiz temer tri mesice. Je to dlouho, kdyby byla moznost si priplatit za kartu primo od vyrobce, tak bych si asi i priplatil. Prekupnikovi mi nic navic nedovoli dat presvedceni, ale dat neco navic v dnesni situaci primo vyrobci by pro mne bylo snaze ospravedlitelne - verim, ze by se takovych naslo pomerne hodne..
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 22:05:04

A co kapacita výroby referenček. AMD těžko může vlastní výrobou pokrýt část USA a ještě dodávat do EU. Také potřebuje dodávat ostatním výrobcům. Ikdyby vyrábělo dost referenček, musí myslet i na partnery, které bude v budoucnu stále potřebovat a musí je zásobit dostatečným množstvím čipů. Vím je to blbý, ale AMD nemůže pokrývat referencema takovou velkou část světa.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 23:31:53
avatar
to je další část problému ... kapacity nejsou, není dost čipů a není dost komponent pro výrobu samotných karet ...
Djv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paměť 2021-02-23 22:31:41

Mám pocit že těžba ETH vyžaduje 8GB VRAM takže jakákoli nová karta s 6GB asi bude dostupnější neli dostupná.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 08:41:02
avatar
musím Vás zklamat, 6 by mělo ještě nějakou dobu stačit
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 6900xt 2021-02-23 22:38:52

Já to dnes už psychicky nevydržel a jel si pro Red Devil 6900XT OC verzi, za 45k s daní. Mám to sice na firmu tak DPH neplatím, ale když jsem viděl, za co se prodávají ostatní karty, tak už mi došla trpělivost a vzal tohle z bazoše. Původně jsem chtěl sapphire 6800xt, kterou mám stále objednanou, ale když jsem se ptal u dodavatele, no možná ještě měsíc až dva. U Objednaných 3080tek jsem v pořádníku až na 250 kartě (máme 4ks objednané), chodí zhruba cca 4 kusy týdně. Tohle už je hodně frustrující situace
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paper launch 2021-02-24 08:17:10

Opět další paper launch. Ikdyby teď "vydali" 30 nových řad, nám to může být jedno, protože v obchodech zase nic nebude.

Já čekal na PS5 dlouho a nevydržel jako kolega nademnou a podpořil chuja, co nam to chtěl vydělat, ale aspoň to stálo na dolní hranici spektra...jen 19500
čučímdoma [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Názor jen tak 2021-02-24 17:25:10

Nechtěl bych teď aby se mi doma pokazila graf. karta. To by mě určitě piclo. Zdar
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-24 20:49:55

jj ještě že máme doma 3 herní počítače. Teďka je třeba u skřeta použitá GTX1080ti za 40t. No neber to.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 684x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 456x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 949x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1511x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 6