VEGA měla vyjít nejpozději v Q2, ale úplně nevyšla. Množí se spekulace, že AMD řeší funkčnost.
Od AMD bylo marketingově naprosto neprozíravé vydat na trh poloprofesionální Radeon VEGA 16GB Frontier edition. Karta je sice určena pro profesionály v oblasti tvorby VR či herního obsahu a není optimalizovaná pro hry, ačkoliv je podle tvrzení AMD také zvládá, nicméně bylo cekem jasné, že se karta objeví v testech i jako by to herní grafika byla a bude tak dělat první dojem. Z marketingového hlediska, i hlediska vztahů s novináři a běžnými uživateli naprosto nevhodný postup.
Očekávání jsou veliká a dlouhá a AMD prostě nemohlo doufat, že se přes snahu kartu nikomu nepůjčit, do médií přeci jen nedostane. Z marketingového hlediska katastrofa, protože VEGA výrazně zaostává za očekáváními a především, ona výrazně zaostává i za parametrovými možnostmi a jen lehce překonává FURY X. Tedy pokud současnou VEGA FE testujete ve hrách a podobných testech. Pokud ji otestujete v profesionálních aplikacích, tak v řadě z nich dokáže podat lepší výkon než TITAN Xp či podobný výkon jako dvakrát dražší Quadro P5000. Ve hrách je ale výkon prostě nízko.
(Zdroj. pcper.com)
Důvod toho je však prostý, AMD VEGA FE je grafika s ECC paměťmi a optimalizací pro profesionální využití, není určena pro hráče a herní výkon. Kartu již otestovaly dvě redakce a s podobnými výsledky a zjištěním. Že zkrátka VEGA FE není herní grafika, že nemá ani základní optimalizaci (přepínač mezi režimy herním a profesionálním nijak neovlivňuje výkon nyní) pro hry, ovladače pro VEGA mají jen řekněme „základní rozpoznávací vrstvu“, hlavní část přínosu architektury VEGA je vypnutá, a tak můžeme pokračovat. V podstatě testy VEGA FE ve hrách ukazují výkon FIJI (FURY) na vyšší frekvenci a s větší grafickou pamětí. Proč? Protože AMD použilo jako základ ovladače pro FURY. Nicméně u toho to také zatím zůstalo. Minimálně půl roku AMD ladí ovladače pro VEGA, ale zatím je k dispozici nedalo ani v beta verzi a všechny testy jsou s „lednovými“ herními ovladači VEGA. Jednoznačně tedy všichni říkají, Radeon VEGA FE neukazuje (ani nemůže) výkon herních grafik RX VEGA.
(Zdroj. pcper.com)
Díky testům karty ale víme i další podrobnosti. Například to, že jádro je poměrně velké a má 564mm2 484mm2 (oficiální údaj od AMD), což je jednoznačně high endový parametr. Překvapivě tak není o moc menší, než 28nm FIJI, přičemž ale obě jádra mají stejný počet výpočetních jednotek (4096) ale VEGA má poloviční sběrnici a navrch je vyráběno pokročilejším procesem. Pokud by bylo jen 14nm FIJI, bylo by mnohem menší. Je tedy určitě na místě si myslet, že VEGA musí mít značná vylepšení a posílení uvnitř a než ukazuje současný výkon. Jádro je i o malinko větší než 16nm GP102 (471mm2) na GTX 1080 Ti/TITAN Xp kartách konkurence. Zkrátka VEGA má rozhodně parametry na to, být nejen konkurencí tomu nejlepšímu, co na trhu na poli GPU je, ale i potenciál být vůbec nejvýkonnější. Samozřejmě pokud by výkon a spotřeba zůstala, jako je nyní u VEGA FE edice, tedy jen mezi GTX 1070 – 1080 se spotřebou vyšší než má o 30% výkonnější 1080Ti, určitě by to byl problém a něco by bylo hodně špatně.
Ono už se také nějakou dobu špitá, že za zpoždění VEGA nestojí jen problémy s výrobou HBM2 pamětí, ale fakt, že AMD řeší nějaký funkční problém s klíčovým prvkem VEGA architektury, která se výrazně liší od dosud používané GCN. Ostatně právě tento prvek zatím není aktivován, a i proto je současný výkon VEGA FE jaký je. AMD se prý snaží vyřešit problém ovladači, ale je i pravděpodobné, že dělá ještě další revizi jádra, a proto se vydání tak natahuje (věci chtějí čas a nelze je uspíšit). Architektura VEGA je největší novinka v oblasti GPU od uvedení GCN architektury. Nového je hodně a AMD nejspíše má problém díky svému omezenému rozpočtu, který si žádá více času. Nic z toho ale nemůžeme potvrdit. Faktem je, že dosud prezentované výsledky zdaleka neodráží možnosti VEGA a ani nemohou.
(Zdroj. pcper.com)
Někteří také řeší, kolik % výkonu můžou ovladače vlastně přidat u herní RX VEGA. 10-15%? Upřímně, to je nereálně nízko. Takové přírůstky mají Radeon grafiky běžně s tím, jak se ladí ovladače v čase, a to se bavíme o GCN grafikách, které architekturu posledních několik let výrazně neměnily. VEGA je něco zbrusu nového, s podstatně větším výkonem na takt a 484mm2 je velký čip na to, aby karta s ním jen konkurovala v menšímu čipu na GTX 1080.
Takže na rovinu, pokud AMD plně zprovozní VEGA a ovladače přinesou další optimalizace, nárůst výkonu může být klidně třeba na dvojnásobek proti současnosti, kdy karta jede v režimu „nataktovaného FURY X“ bez jakýchkoliv benefitů z nové architektury. VEGA je také první plně kompatibilní a nativní DirectX12 grafika a i tady je spousta ve hrách zatím nevyužívaného potenciálu. Bohužel věci se táhnout a tím se hodně nahrává názoru, že AMD prostě opravdu něco řeší. VEGA je ale naprosto klíčová záležitost pro AMD na poli GPU. Na této architektuře jedou nové čipy pro konzole nových generací, jedou na ní CPU s iGPU, dokonce existuje i Intel procesor s VEGA iGPU, Apple si VEGA vybral do svých nejvýkonnější a nejexkluzivnějších PC a tak můžeme pokračovat. Prostě AMD od této záležitosti utéci nemůže.
Vydání VEGA FE rozhodně nebylo dobré řešení po stránce marketingu, protože teď budeme týdny do vydání herních modelů v diskusích poslouchat, jak je RX VEGA nanic. AMD zbytečně kazí pověst, ačkoliv je pravdou že z hlediska profesionálních možností využití je 16GB VEGA FE za pouhých 1000 dolarů naprosto úžasný produkt, kdy srovnatelná karta konkurence stojí 2 tisíce dolarů, tedy dvojnásobek. Každopádně AMD ohlásilo vydání RX VEGA s optimalizacemi pro hry na 30.7.2017. A vzhledem k již známým hardwarovým a fyzickým parametrům GPU je jasné, že má na to konkurovat tomu nejlepšímu, co na trhu je a jít i dál. To není hype, to je realistický pohled. 484mm2 čip neděláte proto, abyste s ním soupeřili v mainstreamu. A prezentovaný současný výkon VEGA bez jakékoliv optimalizace a využití toho, že je to vůbec čip architektury VEGA, není zase tak špatný. Nicméně špatný by byl, kdyby i u RX VEGA zůstalo jen u toho, ale to všichni vědí, že nezůstane. Určitě bychom uvítali, kdyby AMD vydalo plně funkční produkt. Tedy pokud řeší nějaký problém, tak ať ho radši vyřeší, než to vydat ve stavu, kdy nějaké pozdější řešení nezachrání pověst produktu jako takového.
A úplně nejlepší by bylo, kdyby AMD místo vydávání matoucích polo-profesionálních grafik s matoucím herním výkonem hrajíc si před všemi mrtvého brouka, jednoznačně přišlo s prohlášením, co se děje a jaká je situace. Uškodit to za současného stavu věcí nemůže, by právě naopak. Současná situace jen žene zákazníky pro GTX grafiky, kdyby AMD předvedlo alespoň něco a alespoň trochu toho reálného potenciálu VEGA mohla by tím část zákazníků přesvědčit, aby ještě počkali. AMD nemá na trhu žádné produkty, kterým by si ohlášením, jak se věci s RX VEGA mají, mohla v prodejích nějak uškodit.
Avšak marketing je něco, co u AMD už roky chybí a nikdo to stále neřeší. Současná situace ukazuje jak moc. Pevně doufáme, že AMD přispěchá s nějakým vysvětlením a uklidněním situace, a že toho 30.7. dorazí RX VEGA v plné parádě a s výkonem, který nám vytře zrak, bude odpovídat možnostem a parametrům a vrátí výkonové soupeření mezi výrobci, podobně jako to AMD dokázalo znovu oživit na CPU trhu. To si musí přát i ten nejzarytější fanoušek NVIDIA, protože jinak by následoval scénář dominujícího Intelu posledních mnoha let, tedy stále menší přínosy nových generací grafik, dělání refreshe refreshí a rostoucí ceny. Zkrátka je v nejlepším zájmu všech zákazníků a uživatelů, aby AMD VEGA byla co nejlepší a nejúspěšnější. Případný, leč stále hypotetický, fail VEGA by zabolel všechny a ovlivnil hodně na další roky.
Je samozřejmě ale férové také dodat, že AMD je v pozici totální outsidera, především z hlediska finančních možností a zdrojů. Zatímco NVIDIA vyrábí v podstatě jen GPU a v současnosti má čisté zisky téměř větší než AMD hrubý příjem, AMD vyrábí CPU i GPU a právě procesory jsou na prvním místě. Takže nesrovnáváme dnes bohužel srovnatelné společnosti. AMD ale umí a dokáže překvapit, což zrovna zažívají u Intelu. Doufejme, že VEGA bude stejný případ jako RYZEN. Naděje žije, AMD by ale udělalo nejlépe, kdyby se naučilo trochu lépe komunikovat, současná situace mu hodně ubližuje.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|