Nechce dělat NVIDIA a její hloupý přístup, kdy DLSS je nyní hlavně o marketingu než o funkčnosti.
Souboj na poli marketingu, kde NVIDIA dnes tlačí především své DLSS, bude mít nové dějství. Fakt že je NVIDIA marketingově úspěšná, je zřejmý. Spousta lidí nechápe, co je vlastně DLSS a kde má ve skutečnosti smysl. NVIDIA úspěšně přesvědčila velkou část uživatelů, že DLSS je nějaký zázrak, který funguje všude. Opak je však pravdou a zejména reálný přínos DLSS je úplně jinde, než jak jej NVIDIA propaguje.
DLSS je inteligentní „zvětšení obrazu“. Sama NV jej od počátku vysvětlovala dost nejasně jako super sampling (proto i ten název). Jde ve stručnosti o to, že pomocí DLSS je hra renderována v nižším rozlišení a posléze do vyššího dopočítávána a zvětšována. Prostě typický upsacaling. Ovšem s rozdílem, že díky využití trénované AI je výsledek lepší než standardními metodami. Textury a modely jsou ostřejší a ztráta detailů zkrátka není zdaleka taková, jako doposud používanými upscaling technologiemi, které už roky fungují na konzolích ale i běžných grafikách a můžete je bez omezení dnes stále používat bez ohledu na to jaké GPU máte či jako hru hrajte. DLSS přináší právě aspekt AI, který prostě dělá obraz lepší. Nicméně není všespásná. Některé věci z principu neumí, například různé dynamické efekty a grafické efekty zůstávají v nižším rozlišení, což ve výsledném obrazu prostě ruší. Takže celková kvalita zvětšeného obrazu pomocí DLSS není a asi nikdy nebude tak dobrá, jako nativní vyšší rozlišení. Ale o to nejde. DLSS je zajímavé proto z jiného důvodu.
DLSS je ve skutečnosti užitečná u slabších grafik, mobilních karet apod. Prostě všude tam, kde je grafického výkonu omezeně. Nicméně takové typicky slabší karty nebo GPU v procesorech, které by DLSS zvládaly, vlastně neexistují. Tahle technologie totiž funguje jen od RTX 2060 výše, což je stále ještě moderní a dost drahá karta. Typicky nejlepší použití DLSS by bylo u slabých low endových, mobilních, nebo dokonce integrovaných GPU nebo nějakých slabších konzolí, kde grafický výkon by v moderních hrách nestačil třeba ani na hratelnost v pořádných detailech v 1080/1440p. Po zapnutí DLSS by sice utrpěla kvalita obrazu, ale většina majitelů slabších karet zvyklých hrát v nižších detailech, by to s radostí přešla výměnou za fakt, že by ta hra vůbec byla v těch rozlišeních hratelná. V tom je prostě hlavní přínos a význam technologie jakou představuje DLSS!
Ale NVIDIA to takhle samozřejmě záměrně nepropaguje. Protože to by šlo proti jejím zájmům. NVIDIA vám chce prodat novou, co nejdražší a nejvýkonnější grafiku. Jenže DLSS udělá to, že slabší a levnější grafika by zůstala mnohem déle použitelná. Takže nákup novější karty by se dal odkládat. NVIDIA tak DLSS propaguje co by berličku pro použitelnost s dnes nesmyslnými Ray Tracing efekty. Realita je, že Ray Tracing je neefektivní z hlediska současných nároků na výkon. Aktuální generace GPU prostě nemá na nějaké smysluplné real time použití Ray tracingu ve hrách dostatek výkonu. Je to dnes jen marketing. Ani taková RTX 3090 nedává příliš hratelně hry s RT efekty ve 4K rozlišení. NVIDIA tak propaguje DLSS jako pomoc, kdy tak můžete s RTX 3090 ve 4K RT efekty zapnout. Ovšem je to prostě nesmysl a do nebe volající hloupost a kravina. A fakt že na tohle marketingu NV někdo skočí, mě hlava prostě nebere. DLSS = nižší kvalita obrazu. Takže si jako koupíte grafiku za 50 tisíc, abyste hráli v co nejlepší kvalitě a chcete si to užít s Ray tracingem, tedy v maximálních detailech, ale ono to nemá dost výkonu, takže si proto zapnete DLSS, tedy nižší kvalitu obrazu? To přeci nedává žádný smysl!
Prostě DLSS je v současné podobně hlavně marketingová vějička společnosti NVIDIA. Největší problém téhle technologie je ale v tom, že více nefunguje, než funguje. NVIDIA s propagací téhle věci ve snaze udělat Ray Tracing u předražených RTX 2000 grafik zajímavý, začala příliš brzy. DLSS v první generaci prostě nefungoval, obraz byl vážně hnusný i u té jedné dvou her, kde byl. NVIDIA ale investovala masivně do propagace a vyplatilo se. DLSS dokázala dostat do více her, ale faktem je, že i dnes jen v malém zlomku má vůbec nějaký smysl a teoretický přínos. Jenže prakticky pro nikoho, protože funguje jen na RTX grafikách, které jsou pořád dost moderní, drahé a hlavně dost výkonné na to, aby DLSS vlastně nepotřebovaly. A zapínat RT efekty + DLSS nemá rozumný smysl, když RT jen snižuje výkon a DLSS dělá obraz prostě horší. Proč o tom mluvíme?
Z DLSS se stala hlavně marketingová technologie. Úspěšná marketingová technologie, kdy hlavně ti, kteří tomu vůbec nerozumí, tak se ptají, proč AMD nemá žádnou odpověď. AMD ji ovšem má, ale nechce jít cestou NVIDIA … chce funkčnost ne marketing.
- AMD FidelityFX Super Resolution (FXSR)
– vyjde až bude mít smysl!
V rámci uvádění nového Radeonu RX 6700 XT, se AMD konečně výrazněji vyjádřilo k tomu, co připravuje jako „DLSS odpověď“. Půjde o soubor technologií jménem FidelityFX Super Resolution. AMD totiž dávno má několik zajímavých fičurek, které už jsou u současných karet, jež nabízí dynamické změny grafických detailů pro udržení určitého hratelného FPS.
AMD si je navíc vědomo významu praktického přínosu technologie jakou představuje DLSS, ale nechce jít stejnou cestou, a hlavně marketingovým stylem NVIDIA. Tedy vydávat něco, co funguje prakticky jen v několika málo hrách bez reálného přínosu pro ty uživatele, pro které by vůbec měla smysl a přínos. Současně NVIDIA musí řešit DLSS pro každou hru zvlášť s každým vývojářem. U novějších verzí to bude méně nutné, ale prostě DLSS zdaleka není vývojově hotové na to, aby to ospravedlnilo její vydání. AMD by klidně mohlo vydat svou FXSR teď, a fungovalo by to podobně s podobným rozšířením. Tedy jen v některých vybraných hrách apod. A přesně takhle to vydávat nechce.
Oficiální vyjádření na přímé dotazy zní jasně. AMD od počátku usiluje o to, aby FidelityFX Super Resolution fungovala jako multiplatformní technologie. Tedy nejen na desktopu, ale také u mobilních grafik, a hlavně u konzolí, kde by smysl dávala nyní asi vůbec největší. AMD prostě nechce být NVIDIA, která dělá více marketing, než funkční technologie. Příkladem je například fakt, že u AMD funguje Smart Access Memory (SAM) s měřitelným skutečným přínosem na všech RX 6000 grafikách napříč mnoha hrami v kombinaci s RYZEN 5000/3000 procesory. NVIDIA se tváří, že má najednou to samé, ale její implementace Resizable Bar funguje nyní jen na RTX 3060 u 8 vybraných her a nikde nemá znatelný přínos. Zdaleka ne takový, jako AMD. Ale to marketingu nevadí. NVIDIA si rpostě jen potřebovala odškrtnout políčko a tvářit se, že má něco podobného a prodávat to zákazníkům.
DLSS je prostě v mnoha směrech ten samý styl marketingu. V praxi vzhledem k nevelkému reálnému rozšíření a použitelnosti prakticky neexistující věc, ale marketingově je líčeno jako téměř zlatý grál, bez kterého se prý neobejdete. AMD tak podle svých slov chce dělat méně marketingu a více užitečné technologie, proto své FXSR vydá až prostě bude fungovat na všech platformách u drtivé většiny her = až bude mít smysl. Žádné „betatestování“ jako je DLSS od počátku, žádné plané sliby neodpovídající realitě. Zde je obrovská výhoda fakt, že Radeon RX 6000 (RDNA 2) jsou nejen v PC, ale také obou hlavních konzolích. A SONY a MS přímo počítají s technologií FXSR, takže s implementací do her bude mnohem menší problém, než s implementací DLSS fungující jen na PC grafikách NV. NV má sice většinu herního PC trhu, ale AMD má drtivou většinu herního trhu jako takového, tedy PC+konzole.
- Smysl a přínos FXSR/DLSS je jasný
Jak říkám, že FXSR/DLSS mají smysl ale hlavně pro GPU s nižším výkonem, které prostě nezvládnou vysoké detaily ve vysokém rozlišení a jejich uživatelé jsou zvyklí na nižší detaily a kompromisy. Takže prostě třeba na nativní 4K TV bude hra renderovaná v 1080p zvětšená pomocí FXSR (nebo DLSS) na 4K, vypadat lépe, než kdyby běžela jen v 1080p. Nicméně podobná věc je nyní nesmysl pokud grafika zvládá 4K, tak zapínat tohle jen pro použitelnost RT efektů, kdy ve výsledku hra v nenativním 4K s RT za pomocí FXSR/DLSS bude vypadat stejně vizuálně hůř, než hra v nativním 4K bez RT a bez FXSR/DLSS.
Nicméně prostě tyhle technologie mají pro určité nasazení jasně smysl. Takže to není jako že DLSS nějak zatracujeme a s tím i FXSR. Co zatracuji je ale hloupý marketing kolem toho, který prostě tyhle věci podává úplně jinak, než jaká je realita jejich užitečného nasazení. Navíc když prostě DLSS je v současnosti omezeno z hlediska vůbec funkční přítomnosti ve hrách, a na těch GPU kde by mělo vůbec nějaký smysl. Proto v tomto ohledu je strategie AMD mnohem lepší. Je lepší pro nás jako uživatele i celý vývoj této vě.ci, zejména ve vztahu spolupráce s vývojáři her. AMD nechce FXSR vydávat jako marketingovou technologii, která smysluplně funguje jen v pár případech, jak to dělá NVIDIA s DLSS. Chce ji vydat až bude fungovat ve více hrách na PC i konzolích a bude mít tak smysl. Kdy se tak stane? Na tuhle otázku zatím AMD odpověď dávat nechce. Osobně si myslím že reálně nejdříve v polovině roku, možná později. V konečném důsledku ale nemá NVIDIA s DLSS dnes žádnou výhodu. Speciálně ne pokud by si kvůli tomu někdo záměrně vybíral RTX grafiku. Funkční výhoda v některých případech je jen dočasná, AMD RX 6000 grafiky budou mít podobnou a potenciálně rozšířenější technologii také. A mnohem zásadnější je fakt, že bude fungovat ve hrách pravděpodobně nativně z toho důvodu, že AMD ve spolupráci se SONY a MS ovládá konzolovou platformu, a tedy fakticky s tím i vývoj her a herních technologií jako takových.
Jak ale říkám, podle mě je FXSR/DLSS nejzajímavější u slabších grafik. Třeba u integrovaných grafik v CPU by byla velmi zajímavá. Prostě všude tam, kde na nějaké vyšší nativní rozlišení a vyšší detaily nemají ta GPU normálně dost výkonu. Bohužel v současnosti se hlavně díky marketingu NV bavíme o těchto technologií prakticky výhradně u extrémně drahých karet. Možná za několik let, až tyhle grafiky budou výkonově low end, tak jím DLSS/FXSR prodlouží životnost a použitelnost, ale to jde prostě přímo proti zájmům NVIDIA, proto v tomto kontextu o DLSS vůbec nemluví, jakkoliv právě tohle je jeho nejzásadnější potenciální přínos ;). Nicméně to neznamená, že to takhle nebude fungovat. Ale protože DLSS i FXSR jsou záležitost nové generace architektur, bude to ještě trvat, než to ten hlavní přínos a smysl mít pro ně bude … takže žádný spěch.
Osobně bych FXSR/DLSS technologii rád viděl v akci na integrovaných grafikách v procesorech. Speciálně RYZEN 5000G (vzhledem k pravděpodobně technologickému omezení FXSR na RDNA 2 až na 6000G s NAVI) by mohly být extrémně zajímavé. Co myslíte?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|