Na poli ovladačů AMD opravdu maká už několik let a máme tady další výrazný UPDATE.
Pokud je něco, na co si u grafických karet AMD nemůžeme poslední roky stěžovat, tak je to určitě vývoj ovladačů. AMD za poslední 2-3 roky udělala více práce a předvedla více novinek, než kdy dříve. Svou strategii, kdy vydává na konci roku hlavní technologický UPDATE a pak nepravidelně, když jsou třeba, klasické „malé“ updaty ovladačů, si chválí a pokračuje v ní. Nyní tak přichází nástupce CRIMSON rodiny ovladačů, ADRENALIN. A opět tu máme velké technologické změny a hromadu nových funkcí a vylepšení.
Radeon Overlay
Jednou z velkých novinek je tzv. Radeon Overlay, kdy ve hrách si můžeme jednoduše vyvolat grafické rozhraní, které nám umožňuje zobrazit detailní výkonové vlastnosti a další věci.
Lze skrze něj upravovat i nastavení řady funkcí související s grafikou apod. Vše, aniž byste museli vyskakovat ze hry! Celá věc má skvělou grafiku, přehlednost a výborně funguje. Funguje pod DirectX 9, 11 a 12 a také API VULKAN, tedy ve většině her.
Ano, NVIDIA má něco podobného už delší čas, ale ani vzdáleně nic tak detailního, pěkného a přehledného, takže rozhodně AMD hodilo rukavici.
Radeon ReLive rozšíření
Před časem přidaná funkce a rozhraní ReLive, umožňující nahrávání, streamování atd., se dočkalo dalšího vylepšení. AMD postupně přidává další funkce a vylepšuje jeho použitelnost a také efektivitu, kdy se snaží, aby nahrávání a streamování mělo minimální dopad na výkon, což se mu velmi daří. Nová verze až o 84% snižuje dopady na výkon, proti minulé generaci, což jistě ocení zejména uživatelé se slabšími grafikami.
Relive nyní funguje i pod API VULKAN, Funguje s Eyefinity, umožňuje vymazat pozadí při streamování, podporuje regulaci nezávislých zvukových stop (audio vstupy), nabízí lepší správu a úpravu nahraných videí i možnost jejich přímého sdílení atd.
Chill funguje všude!
Masivní novinkou je také fakt, že úsporná technologie Chill, která fungovala dosud jen ve hrách, kam AMD vytvořila profil, nyní dokáže fungovat všude bez nutnosti profilů! AMD dokázalo celou věc odladit tak, že nově tedy pokud nepotřebujeme stovky FPS, které stejně nevidíme, grafika je omezí, ovšem výsledkem bude masivní snížení spotřeby a to všude. A opravdu to funguje, i když upozorňujeme, že vzhledem k tomu, že celá věc funguje dynamicky v závislosti na objektech na scéně, mohou se v některých hrách vyskytnou potíže. Ovšem cíleno je to zejména na starší hry, kde současné grafiky zbytečně poskytují stovky FPS za tomu odpovídající zbytečně vysokou spotřebu.
O technologii projevily zájem mnohé provozy, například herní internetové kavárny apod. Vzhledem k tomu, že zejména u některých her grafika zbytečně zobrazuje mnoho FPS, které prostě díky 60Hz monitoru nevidíme, jsou úspory na energii nezanedbatelné.
AMD Link
Další novinkou je AMD Link App, tedy aplikace pro váš mobilní telefon, která nás docela překvapila.
Skrze mobilní telefon máte tak přístup k dalším informacím, téměř ke všemu, co máte přímo v ovladačích na svém PC.
Další novinky …
AMD se rozhodně neflákalo a vylepšila snad vše, co nabízí. FreeSync kombinovaný s Enhanced Sync nyní pracuje pod VULKAN, funguje na noteboocích a zvládá i víceGPU. Pokud nemáte monitor FreeSync, funguje právě Enhanced Sync jako zajímavá možnost, která dokáže do značné míry také eliminovat tearing. Právě o tato vylepšení si psali uživatelé a AMD je tak vyslyšelo. Podobně rozšířilo i WattMan o profily, přidává bordeless Windowed režim pro CrossFireX, Limit obnovovací frekvence funguje nyní kromě DirectX také pod VULKAN a AMD také vydalo oficiálně otevřený ovladač (Open Source) pro VULKAN.
AMD si také pohrálo s výkonem, ačkoliv neslibuje bohužel žádné velké výkonové zisky. Bohužel pro RX VEGA grafiky nedošlo k žádné aktivaci technologií architektury VEGA, která tak zůstávají stále neaktivní, včetně klíčových prvků této architektury. Přesto došlo k nárůstu výkonu v některých hrách, hlavně starších titulech či méně pokročilých hrách pod DirectX11, kde AMD dokázalo nezanedbatelně snížit latenci u RX VEGA, a u řady DX11 her se tak měřitelně i poznatelně zlepšil výkon (v závislosti na zbytku sestavy). Přímo se však žádné navýšení výkonu tímto velkým UPDATE nekoná, AMD vydává často klasické updaty ovladačů, když je třeba (vychází třeba nová hra apod.), takže součástí balíku je aktuální verze ovladačů AMD Radeon, kdy ve srovnání v případě RX 480 grafiky proti poslednímu velkému UPDATE před rokem (CRIMSON ReLive), došlo u řady her ke zhruba 10-19% zvýšení výkonu (což se budě u jednotlivých modelů grafik lišit).
Musím říci, že mě nová verze ovladačů vyloženě nadchla. Zejména Overlay je úžasný a přesně to AMD chybělo a používám ho moc rád. AMD opravilo také řadu problémů a věcí, takže celkově jsou ovladače opravdu super a alespoň někde je tedy v případě grafik AMD vidět, že se něco děje. O samotných grafických kartách se to moc říci nedá. RX 570/580 jsou tak super, že je od jejich vydání je na trhu skladem téměř nevidíte, neboť jsou konstantně vyprodané. RX VEGA grafiky jsou na tom podobně, nyní, když už to vypadalo, že se objeví nereferenční verze, tak se sice objevily, ale vyprodány byly za několik sekund! AMD si na odbyt grafických karet nemůže stěžovat, poptávka výrazně převyšuje její nabídku a dodávky. AMD není schopno (nebo ochotno) dodat adekvátní počet grafik a vyrovnat tak poptávku. Takže výsledkem jsou neustále vyprodané sklady v obchodech, pořadníky a vysoké ceny karet co přicházejí. Sice máme oficiálně skvělé ovladače, skvělé RX 570/580 i slušné a konečně tiché RX VEGA grafiky, ale hodně štěstí s tím, si nějakou z nich za slušnou cenu teď hned pořídit.
Každopádně pokud jde o ovladače, tak tleskám, jsou znatelným zlepšením na všech frontách, když tedy už máte štěstí a nějakou tu Radeon grafiku k dispozici, se kterou je můžete zkusit.
Může mi prosím někdo vysvětlit co konkrétního přináší nová kombinace freesync současně s enchanced sync? Jako majitele freesync monitoru mě to zajímá, ale nedává mi to smysl. Na jiném webu mi to nikdo nebyl schopen uspokojivě vysvětlit. Dozvěděl jsem se jen, že se to hodí v situacích kdy je více fps než refresh monitoru nebo že prý to snižuje latence. Obojí mi přijde jako blbost. Na zastropování fps zhora používám FRTC, na nižší fps funguje freesync a pokud by to spadlo i pod 30, tak LFC. Vsync tím pádem vypínám ve všech hrách jelikož je zbytečný a latence jsou tedy minimální už tak.
Otázka tedy zní: Je lepší freesync spolu se zapnutým enchanced syncem nebo můj současný freesync + FRTC + LFC (Vsync off)?
Prosím jen sofistikované odpovědi s vysvětlením proč, o odpovědi typu "je to nově v driverech tak si to zapni protože to je určo lepší" nestojím
Jo jinak RX 570/580 jsou skvělé grafiky, ale jen na těžbu ETH/dual, myslet si, že je primárně lidé kupují kvůli hernímu výkonu je naivní. Pár lidí možná ano, ale tipoval bych že tak 80-90% jich jde na těžbu, já jsem toho důkazem
Ty vo*e věčina, co to je za slovo? Upozorňuju tě, že u nás se prodalo několik tisíc RX 570 a 580 a vše to jde na těžbu, je to přesně naopak, než jsi vyblinkal, hráči jsou naprosto směšná minorita, kde jsi k takové informaci vůbec přišel, to je hovadina jako hrom? Na hráče se už X měsíců skoro vůbec nedostává, pouze kusovky. Mimochodem pracuji v distribuci a neřeším "pár kousků", informace mám přímo ze zdroje.
hráči se nemají šanci k RX 570/580 skoro dostat, a když tak za nezajímavé peníze, protože na rozdíl od těžařů ty grafiky kupují pro zábavu a na hraní a ne aby na ní vydělávali .... je to smutné, výroba sice jede naplno, ale nestačí to a tak je situace jaká je ...
a samozřejmě že obchodníci a distribuce radši prodává RX 580 za 10 tisíc po desítkách až stovkách jednomu zákazníkovi, než za 7-8tisíc po jednotlivých kusech hráčům .
Suhlasim, ale v zahranici to nie je take marne ak sa vystihne spravna chvilka. Napriklad na Neweggu som nedavno videl (a myslim ze tam este aj zostala) MSI RX580 gaming x za 250€ (alas okolo 7000czk) .
Tak tak.
Kupoval jsem Sapphite Nitro+ RX 580 8GB za 7800,- (Mironet). Druhý den byla za 8400,- a teď nedávno jsem jí tam viděl za 7400,-.
Což trošku nechápu, když Sapphire Pulse RX 580 8GB mají za 12tis
stejné chvilky jsou i u nás i proto se dá říci, že doporučené ceny stále víceméně platí ... koupit se to za ně dá, kdž máte štěstí tak hned, když menší, tak kartu dostanete za několik dní až dva týdny ....
Enhanced sync vyuzijes u nizsich FPS, nez ktera jsou podporovana u freesync. Tedy tam, kde by se jinak zacal obraz trhat, se trhat nebude, ovsem latence bude zachovana jako u vsync off.
Enhanced sync v rozmezi fregvence kryte freesync neprinasi vubec nic!
U vyssiho FPS ma enhanced sync algoritmus jak vybirat, ktery frame se zobrazi, a ktery zahodi, aby se jednak obraz netrhal, ale taky, aby pohyb ve hre byl co nejplynulejsi.
Misto enhanced sync si mohl driv pouzit vsync, ovsem s jeho vsemi neduhami. Enhanced sync te toho zbavuje a tam kde neni pokryti freesyncem ti nabizi reseni.
U vyssicg FPS muzes samozrejme zastropovat pocet pomoci FRTC.
Tvuj soucasny stav preferuje max odezvu atd plynouci z pouziti vsync off. Enhanaced sync by nemel odezvu vubec zvysit a pritom netrhat obraz.
Co se tyce LFC je otazka jaky algoritmus pouziva pro vyber. Kazdopadne pochybuju, ze tam bude nejaky zasadni rozdil a pokud nebude v konkretni aplikaci s enhanced sync problem tak ji muzes mit zapnutou. Rozhodne by to chtelo nejake testovani, otazka je, jak casto se pod uroven jeste efektivne krytou LFC dostanes, a jak moc je tedy Enahced sync vyuzitelny. Pouziti nad fregvenci krety freesync dava asi logictejsi argument pro pouziti.
Děkuju za vysvětlení. Vzhledem k tomu, že CS a podobné věci nehraju, tak nechám enginy her, aby pracovaly max s těmi 75fps, což mi jako casual gamerovi stačí. Chápu, že v situaci kde je dost výkonu třeba na 90fps, tak odezva od enginu bude lepší i přesto, že ty extra snímky monitor nezobrazí. Já ale raději omezím engine, ušetřím spotřebu
Jinak LFC snímky vybírat nemusí. V situaci kdy je potřeba je už fps tak málo, že se použije každý (např. při 28fps se snímky zdvojují a zobrazí se v rozsahu freesyncu při 56Hz jako 2x28, 16fps se dokonce ztrojí do 48Hz jako 3x16Hz.
Taky jsem chtel ale nakonec jsem koupil dve referencni sapphire Vega 64. Uz se mi nechtelo cekat. Pristi rok koupim dve nereferencni. Podle me asi nesezenes, mozna amazon
Já vzal referenční a u js computers objednal all in one vodníka alphacool pro gpx s 240 mm radiátorem. Stojí i s poštovným a balným 5000.
Coz není odpověď na vaši otázku . Ale snad alespoň inspirace ;-)
Tenhle novy software od AMD s nazvem ADRENALIN je vazne povedeny, ma pekny design,prinasi dalsi vylepseni a nove funkce ale ja osobne jsem od toho hlavne ocekaval, ze na Vega grafikach zprovozni neaktivni technologie a diky tomu vykon raketove vystreli nahoru. To by byl teprve ADRENALIN!
Mne sa najviac zapacila funkcia Radeon Overlay. Sikovne OSD, kde mam vsetky nastavenia po ruke priamo v hre spolu s monitoringom systemu. Ale este nie je vzdy absolutne stabilna. V niektorych hrach sposobuje pad, napr. RoTR a pod Vulkanom v Doom ide nestabilne, oneskorene. Trosku sa zlepsil vykon v DX11 hrach. Typicky v GTA V a Stalker CoP, ktory ide na jednom jadre a aj ked som ho spustil cez CPUCores, tak nebola prakticky ziadna zmena. Teraz ta zmena je vacsia, mam viac FPS a menej trhani. A Radeon ReLive ma skutocne zanedbatelny vplyv na vykon. Ani pri nahravani ani pri streamovani nie je prepad FPS, aj ked ten nebol nikdy velky, ale teraz asi tak jeden snimok.
OSD je fajn, ale ještě nemá kvalit Riva Statistic Serveru. Doufám že to časem vyladí.
Přístup přes některé fce pomocí Overlay přímo ze hry taky paráda.
Jasne, ze kvalit Riva Serveru to nema, ale ten je uz na trhu velmi dlho, takze je uz vypiplany do puntiku. V to dufam aj ja, ze to este vylespia, lebo je co vylepsovat. Nie len pocet poloziek v monitoringu, ale opravit aj tie, co tam su a nejdu, napr. CPU util nefunguje, co je dost skoda. A samozrejme musia zapracovat na stabilite programu.
??? zrovna tyhle hry běží na AMD Radeon naprosto špičkově ... teď jsme zrovna před pár dny Star Wars BF2 testovali a žádný problém s novými ovladači ...