Společnost AMD upřednostnila funkčnost před tichostí. Rozhodla se dobře?
Mnozí jistě mají ještě teď husí kůži z hlučnosti referenčního Radeon VEGA 64 apod., které v referenčním provedení měly podobně vyhlížející typ chladiče, tedy s radiálním ventilátorem. I kvůli těmto negativním zkušenostem se tak mnozí na tenhle typ chlazení dívají s velkém despektem. Mohu z vlastní zkušenosti ale ujistit, že i když vypadají podobně, chlazení na RX 5700 sérii je v praxi lepší a hlavně tišší. Nicméně z principu nemůže být tak tiché v zátěži, jako u chladičů s klasickými vrtulemi. AMD má ale důvod, proč tento typ chladiče používá.
Protože se na to stále všichni ptají, tak oficiálně to jeden z vedoucích pracovníků Radeon divize vysvětlit. Prý o tom hodně diskutovali (čemuž 100% věřím), protože použití Blower stylu je prostě z hlediska marketingu nevýhodou. AMD samozřejmě je schopné udělat opravdu tiché referenční chlazení při použití obdoby chladičů, které mají nereference. Například na Radeon VII takové je (a dokáží být při správném nastavení tiché) a na kartách s nižším TDP jakou jsou RX 5700 modely, by fungovalo velmi dobře a tiše.
Oficiálním důvodem je, že axiální řešení prostě funguje všude. Vzhledem k nižším cenám karet je zde možnost, že ji uživatelé budou cpát do počítačů, které nebudou mít zrovna dobře řešení chlazení, nebo i do malých skříní. No a výhodou axiálního řešení a tzv. blower stylu chlazení je prostě fakt, že nevýhodu mizerného chlazení skříně a malého PC eliminuje. Fouká totiž ohřátý vzduch přímo ze skříně, a ne zpět do okolí karty. Chladiče s velkými ventilátory, které najdeme většinou u nereferenčních modelů, ale třeba i na Radeon VII nebo na NVIDIA RTX referencích, foukají ohřátý vzduch všude kolem grafiky zpět do skříně, takže ji samy o sobě ohřívají a ohřívají i prostředí v PC, což samozřejmě může mít negativní vliv i na výkon té karty, zejména pokud chlazení vnitřku PC bude hodně mizerné.
AMD se prostě rozhodlo upřednostnit funkčnost a použitý chladič dokáže uchladit kartu a poskytnout prezentovaný výkon i v nejhorších scénářích. Ano, nevýhodou je vyšší hlučnost. AMD se ale dušuje, že chladič na RX 5700 modelech je mnohem tišší, než mnozí očekávají po zkušenostech z minula a že na tom zapracovalo. A z vlastní zkušenosti mohu potvrdit. Základní pasiv je totiž výrazně masivnější díky spodní části tvořené heatpipe alias vapor-chamber. Samozřejmě zcela tiché to v zátěži není, ale přehnaně hlučné také ne. Určitě tomu také napomáhá fakt, že TDP Radeon RX 5700 série je přeci jen jen 175-225W, zatímco TDP u VEGA série, který podobný (a horší chladič) měly v referenci, bylo mnohem vyšší. V případě referenční RX 480 s podobným TDP jako mají RX 5700 modely, pak bylo chlazení mnohem jednodušší. Pasiv byl obyčejný velmi lehký kus hliníku, neměl vapor-chamber základnu. Osobně bych speciálně tento typ chlazení (blower), který fouká vzduch ze skříně pryč od grafiky a ostatních komponent, doporučil speciálně pro menší PC, HTPC, mini-ITX apod.
Nicméně je tu ještě jeden neoficiální důvod, proč AMD použilo blower style a neudělalo podobné referenční chlazení jaké má NVIDIA na RTX 2000 modelech, které by bylo také solidně účinné a hlavně ještě tišší. Je totiž velký rozdíl mezi AMD a NVIDIA v přístupu a chování k partnerům (i k zákazníkům). NVIDIA výrobce grafik za partnery dnes nebere, což jasně dokázala GPP, kdy se jim snažila „ukradnout“ a přivlastnit si jejich značky a diktovat jim podmínky a donutit je skákat jak ona píská za každou cenu. NVIDIA ví, že spousta výrobců je naprosto existenčně závislá na ní, protože většinu své produkce mají postavenou na jejích čipech. Takže si nemohou dovolit cokoliv říci a protestovat, i když se jim opravdu hrubě nelíbí, že NVIDIA jim přímo svými referenčními modely dnes konkuruje. Obvykle platilo, že reference měly výrazně horší, hlavně hlučnější chlazení než nereference, ale NV udělala podobné chladiče, jako mají výrobci nereferencí a u SUPER edic je dokonce prodává za stejné základní ceny. Výrobci tak mají v NVIDIA přímého konkurenta. AMD samozřejmě není v pozici NVIDIA a jeho přístup k zákazníkům i partnerům je také zcela odlišný.
A tak druhým důvodem, proč AMD použilo blower je prostě fakt, že tento typ chladiče výrobci normálně nenabízí, a hlavně pokud by použilo tišší řešení podobné tomu co nabízí výrobci jako nereference, lezlo by jim do zelí a přímo by jim konkurovalo. Tím spíše, když nereference dorazí až později. Takže prostě AMD nechtělo dělat zbytečné rozbroje a Sapphire, Gigabyte, ASUS, MSI, PowerColor, XFX a ASRock mají nadále prostor pro vlastní výrazně odlišná řešení, která budou i cenově konkurenceschopná referencím. Každopádně fakt, že je BLOWER verze k dispozici, je dobrou zprávou z hlediska funkčnosti, je zkrátka vhodnější pro mnoho PC a uživatelů i přes vyšší hlučnost. A dá se to udělat tak, aby to nebylo přehnaně hlučné. Jak to AMD ukočírovalo po stránce teplot, hlučnosti atd. se dozvíte v naší recenzi, já už to otestované mám, ale prozradit vám to mohu až 7.7.2019.
Nereference se připravují, PowerColor chystá nového Red Devil, Sapphire bude mít kormě jiného prý i nový TOXIC, své chladiče už na Computexu ukázal ASRock atd. Nabídka má být široká, bohužel to vypadá, že základní nereference dorazí nejdříve ke konci měsíce a ty lepší až v srpnu. V přípravě jsou ale i vodní bloky hned od několika výrobců. Bude to zajímavý víkend a AMD ještě jedno překvapení kolem RX 5700 grafik má a brzy se ho dozvíte a mnohé jistě potěší ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|