AMD zahájilo kampaň k vydání Radeon RX 6000 „RDNA2“ – odpoví na NVIDIA RTX 30 novou silou Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 07 září 2020
altJeště nikdy jsme neviděli Radeon divizi AMD v situaci, v jaké nyní je. RDNA 2 napíše novou kapitolu.

 

 

 

 

Jsou tací, kteří už pohřbili AMD po aktuálním představení NVIIDA RTX 3000 grafik. Že tomu údajně nemůže konkurovat atd. Nicméně kromě některých internetových diskutérů, si to v zákulisí nikdo nemyslí! A to včetně samotné NVIDIA. Ta ví, že aktuální podoba AMPERE grafik jí nemusí a pravděpodobně nebude stačit. Zprávy o 7nm refresh už příští rok se tak rychle množí. Názor na to, jestli AMD může konkurovat zatím jen papírově velmi silným RTX 3070/3080/3090 grafikám, je tak prakticky jednotný: „může a bude“. A myslí si to i u AMD, kdy velmi netradičně se hned dva hlavní představitelé Radeon vyjádřili k tomuhle tématu. Jeden pogratuloval NVIDIA k vydání RTX 3000, ale současně dodal, že se už nemůže dočkat, až AMD představí své Radeon novinky. No a druhý se vyjádřil jednoduchou odpovědí na to, že prý AMD údajně nemá šanci proti RTX 3000. Řekl velmi jasně „Hmmmm“ :).

AMD však oficiálně o RDNA 2 prozradilo dosud jen velmi málo. Vlastně jen to, že má o 50% lepší efektivitu než RDNA 1, že dorazí do konce roku a a že bude obsahovat skutečný high end HALO grafický model pro hráče. Také řeklo, že RDNA architekturu a generace máme brát jako RYZEN, tedy jde cestou postupných generačních vylepšování jako u RYZEN. A to je vlastně všechno. Další věci víme, nebo spíše odvozujeme od RDNA 2 čipu, který je v konzolích PlayStation 5 a Xbox X, nicméně to už je takové střílení od boku.

Faktem je, že současná AMD Radeon divize, je úplně jiná než ta, která vydávala POLARIS a VEGA. Hlavně v oblasti marketingu, PR a komunikace s partnery, nezůstal kámen na kameni. Dnes AMD Radeon řídí úplně jiní lidé a je to zná na stylu a strategii. Firmě se podařilo také ucpat všechny kanály, odkud unikaly informace. Jak? Záměrným vypouštěním různých verzí informací různým částem teamu a partnerům, kdy AMD tak snadno identifikovalo, odkud informace unikaly. A zatonulo tomu tipec. Mám tak potvrzeno, že jen hlavní team ví všechno a většina lidí uvnitř AMD ještě nedávno měli k dispozici jen tu část informací, které ke své práci potřebovali vědět. OEM partnery a výrobce nereferenčních grafik pak AMD neinformovalo donedávna prakticky vůbec. Dalo jim jen velmi kusé informace. Dokonce prý použilo strategii, kdy informovalo některé partnery o novinkách jen v určitém poměru toho, co skutečně dokáží. Proto na rozdíl od NVIDIA, která o RTX 3000 nedokázala až na ceny (jež se stanovují na poslední chvíli), utajit vůbec nic, jsme o AMD RDNA 2 mnoho neslyšeli. A mnozí z toho mají evidentně trauma :).

AMD PR a marketing tak zaujal zcela novou strategii. Zatímco za vedení Raji Koduriho bychom o velkém NAVI slyšeli už nejméně od ledna a celý letošní rok by ho hypoval, současný team až teprve nyní, kdy jsme jen několik týdnů od uvedení nových grafik na trh, začal s oficiálním promováním. První nápovědy firma schovala do dnes populárního titulu FORTNITE, kde na jedné nové mapě AMD Battle Arena je Easter Egg, který odkazuje na to, že „něco velkého se blíží“. Kód pro jeho zobrazení je „6000“.

Můžeme tak považovat za potvrzené, že nová generace grafik AMD se bude jmenovat RX 6000. A tohle tedy berte jako oficiální začátek vydání nové generace grafik. V tuto chvíli mám potvrzeno, že AMD už finalizovalo parametry velkého NAVI, které se objeví jako první na minimálně dvou, ale možná rovnou třech různých modelech. Následováno bude v horizontu týdnů nástupcem aktuálního NAVI 10 na RX 5700 řadě.

  • NAVI 21 – velké NAVI je hotové!

AMD má v tuto chvíli zcela hotový NAVI 21 čip a finální parametry karet s ním, což je ono velké NAVI. Podle nejdůvěryhodnějších informací, které jsou, jde má zhruba 500mm2, je vyráběno 7nm+ EUV. Přitom má 80CU a může mít GDDR6 i HBM paměti. 80CU je dvojnásobek toho, co má NAVI 10 na RX 5700 řadě. Nicméně bavíme se o RDNA 2 vs RDNA 1. Nová architektura má zásadní změny a novinky, má vyšší IPC, má určité prvky výbavy, které RDNA 1 vůbec nemá, umí HW akceleraci Ray Tracingu a další věci.

AMD s finalizací parametrů dvou/tří nových TOP Radeonů čekalo na to, co nabídne NVIDIA s RTX 30. V tuto chvíli už má jasno. Pokud jde o finální výkon, nevíme vlastně vůbec nic. Jeden z velmi starých úniků ukazoval neznámý nový Radeon zhruba o 30% výkonnější než RTX 2080Ti, ovšem jde o únik už z minulého roku, tedy musel to být hodně ranný testovací vývojový vzorek a nelze z něj nic usuzovat. Vše, co tedy máme, jsou odhady, dohady a logické odvozování. Pokud je NAVI 21 zhruba fyzicky 2x to co NAVI 10, tak když k tomu přičteme vyšší IPC nové architektury, lepší výrobní proces a pravděpodobně i HBM paměti, není moc důvodů se domnívat, že by to v TOP edici nedokázalo nabídnout zhruba dvojnásobek herního výkonu RX 5700 XT. Tím se dostáváme vysoko nad úroveň RTX 2080Ti, tedy i nad to, co podle zatím NVIDIA grafů a údajů, dokáže nabídnout RTX 3080. Zda to bude stačit i na RTX 3090, je jedinou otázkou, která je podle mě nezodpovězena.

Co však můžeme o NAVI 21 považovat za jisté, je fakt, že bude technologicky díky 7nm výrobě mnohem vyspělejší, než 8nm AMPERE a bude mnohem efektivnější než RTX 30 konkurence. Pokud AMD navíc nasadí i na TOP model HBM paměti, tak to může být hodně zajímavé. V tuto chvíli jsou tedy spekulace takové, že AMD představí TOP verze RX 6900 série a potom lehce ořezané RX 6800 a to v cenových hladinách od 500 dolarů výše. Určitě budou mít minimálně 12GB, spíše ale 16GB paměti. Ne méně. Očekávám, že AMD nabídne lepší efektivitu, nižší spotřebu, více paměti a větší výkon, než co NVIDIA představila v podobě RTX 3070 a RTX 3080 modelů. Zda AMD bude konkurovat i RTX 3090, je otázka. V poslední době zaznívají spekulace, že AMD chystá ještě ultra TOP verzi s plně aktivním NAVI 21 v kombinaci s HBM, ale že ta to letos na trh nestihne. Nicméně nevím, zda to tak bude. Nemyslím si to. AMD podle mě bude chtít ukázat velké NAVI rovnou v nejlepší verzi od začátku, i kdyby to měla být „SUPER SPECIAL EDITION“ s AiO a dostupná jen přes AMD.com.

Nicméně AMD se rozhodlo o finálních parametrech neinformovat výrobce nereferencí, kteří by to totiž ihned pustili dál, takže je nyní prakticky vyloučeno, aby to nereferenční modely stihly na trh při vydání karet, které údajně proběhne v říjnu. Vše je prý připraveno na říjnové vydání, i když dostupnost karet může být až začátkem listopadu. AMD si prý dává záležet na chlazení, takže „blower“ situace by se neměla opakovat.

  • NAVI 22 – menší NAVI je také hotové!

AMD má ale připraven i druhý, ale menší čip, který údajně má být obdobou toho, jež je v Xbox X. Tedy má mít zhruba o třetinu jednotek méně než velké NAVI a půjde tak o stále výkonnější řešení, než NAVI 10, který má nahrazovat. Ovšem díky výrobě a všemu by se i tak mělo vejít do 300mm2 velikosti, tedy být relativně malým čipem (NVIDIA a její GA104 na RTX 3070 má 392mm2). Jinými slovy, NAVI 22 na Radeon RX 6700 bude soupeřem pro RTX 3070 i RTX 3060! Tohle je nástupce Radeon RX 5700/5600 série. Určitě bude spoléhat na maximálně 256-bit sběrnici a GDDR6 (možná GDDR6X). Cílí na PERFORMANCE segment, a tedy cenovou hladinu 300 – 499 dolarů.

AMD jej dokonce prý možná oznámí rovnou s velkým NAVI 21 už v říjnu, ale dostupnost těchto karet bude až v samém závěru roku, nebo oficiální oznámení proběhne až v lednu. Poslední zprávy hovoří spíše až o té druhé variantě. Každopádně tohle menší NAVI má jít hned v závěsu za velkým NAVI jako první z nové generace RDNA 2 řešení. A další budou následovat. Dokončuje se také zhruba 200mm2 velké NAVI 23 pro RX 6500 sérii a nižší modely, ale toho se dočkáme až v průběhu příštího roku.

  • Závěr

Já opravdu nechápu, kde se berou názory, že AMD nemůže na oznámené NVIDIA RTX 3000 stačit. Vypadá to totiž, že NVIDIA marketing poněkud přehypoval novinky. 8nm SAMSUNG výroba není zrovna vrchol výrobních technologií a 7nm+ od TSMC si jí namaže na chleba. Tvrzení, že RTX 3080 je 2x výkonnější, než RTX 2080 totiž neodpovídají ani vlastní grafy NVIDIA, které navíc obsahují jen ty nejlepší pečlivě vybrané případy. Stejně tak obrovská čísla kolem CUDA procesorů a FP32 výkonu vytváří falešný dojem velkého posunu, přitom reálný rasterizační herní výkon, který NVIDIA schovává, seč může, nevypadá ani vzdáleně tomu odpovídající. Důvod proč NVIDIA neukazuje to, co běžně ukazovala v minulosti, tedy výkonové grafy napříč různými hrami, může mít jen jediné vysvětlení. Není to tak dobré, jak se marketing NVIDIA snaží tvářit a jak by se ze zvýšení CUDA jednotek a FP32 výkonu chtělo věřit.

Stejný důvod má i fakt, že NVIDIA proti minulosti vůbec nemluví o spotřebě a efektivitě. Nejsou totiž dobré. Navíc RTX 3070 s výkonem zhruba 5% pod RTX 2080 Ti za 499 zní skvěle do té doby, než si uvědomíte, že RTX 2080 Ti za 1200 dolarů byla nástupcem 699 dolarové GTX 1080 Ti, a vždy těch 1200 dolarů bylo vždy silně přehnaných. Takže 2080Ti měla reálně stát také 699 dolarů. Ano, zhruba 35% výkonu navíc proti RTX 2070S/RX 5700XT zní dobře za 499 dolarů, ale srovnáváme s předraženou mizernou RTX 2000 sérií a dnes reálně jen 350 dolarovým Radeon RX 5700XT s miniaturním 250mm čipem. Jako zbrusu nová generace tak RTX 3070 prostě nepůsobí až tak zajímavě ani přelomově, když se nad tím zamyslíte. Ani jako dobrá výchozí pozice proti přímé generační konkurenci v podobě Radeon RX 6700XT, jež je zjevně na cestě. A pokud si někdo myslí, že by AMD potřebovalo velké NAVI na konkurování či dokonce překonání alespoň 3070, tak je blázen.

NVIDIA moc dobře ví, proč vedle již oznámených RTX 3070 8GB za 499 a RTX 3080 10GB za 699 dolarů, chystá ještě RTX 3070 Ti 16GB a RTX 3080 20GB. Já si myslím, že AMD dokáže v pohodě s menším NAVI 22 na RX 6700XT překonat RTX 3070, přitom bude téměř určitě mít nižší spotřebu, lepší efektivitu, více paměti, a to vše za stejnou cenu.

Velké NAVI 21 pak bude určitě soupeřem pro RTX 3080 10GB, přičemž bude určitě efektivnější, žrát méně, a bude mít více paměti za podobnou cenu. Zda si AMD troufne i na RTX 3090, je podle mě jediná otázka. Osobně si myslím, že prioritou AMD je nabídnout ten TOP high end výkon se slušnou efektivitou a za ještě rozumnou cenu. 1499 dolarová RTX 3090 tak AMD nemusí vlastně ani zajímat. Ostatně sama NVIDIA označuje jako svůj TOP herní model RTX 3080, řekl to šéf NVIDIA přímo při tom uvedení. A myslím si tedy, že 1000 dolarů je absolutní maximum, kam AMD s herními RX 6000 zamíří (ale přiznávám, že jen usuzuji). Každopádně platí, že RDNA 2 je v pozici v jaké byl RYZEN 2000, tedy výrazné vylepšení nové povedené architektury za dobrou cenu. Už v tuto chvíli se pracuje na revoluční RDNA 3, která určitě ale dorazí až v roce 2022 a bude téměř jistě multi-čipová, tedy to, co na poli CPU nabídl poprvé RYZEN 3000. AMD má jasnou strategii, jasný plán a garantuji vám, že v téhle pozici a situaci, v jaké nyní je, jste Radeon divizi ještě nezažili. Zapomeňte na to, jak pracovalo a co vydávalo dříve, byla to jiná doba, jiní lidé, jiná situace. Důkaz toho poskytla NVIDIA. Ta moc dobře ví, co se děje a neudělaly by to, co oznámila, kdyby si nebyla sakra jistá, že AMD proti ní něco vážně slušného má ….

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:17:38

Je otazka, jake bude nacasovani. Novou grafiku budu kupovat hlavne kvuli Cyberpunku a kdyz do te doby big navi nebude tak nezbude nez koupit nvidii...
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:01:38

to je jasny, protoze treba tyden dva pockat, to by se nedalo prezit
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:25:20

Tak není nad to, si koupit zabugovanou hru hned po vydání, k tomu nějakou předraženou grafiku, abych za své peníze udělal Beta testera, těm, co si to za 2 roky vyzvednou na EPICu a rozjedou to na plné detaily na nějaké bazarové grafice za 3000Kč.
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 22:14:58
avatar
Já doufám, že za 2 roky už ten epic pochopí, kde je jeho místo...v temném koutku, kde pomalu chcípne...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:26:47

no vzhledem k tomu ze tu mel byt uz na jare...tak jo, cekat dva tydny je fakt hodne zvlast kdyz dovolena je uz davno nahlasena...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 21:28:00

No zkusil bych napsat vydavateli zda ti nezaplatí dovolenou v Karibiku, když hra v daném termínu nevyjde... Když to funguje u zaměstnavatele když ti ji zruší, možná by to mohlo vyjít i takhle...
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 10:32:19

prave mi prijde, ze kdyz uz se ceka tak dlouho, tak jeste par tydnu pockat na novou grafiku neni zas takovej problem. nebo se da hrat ze zacatku i na stare grafice. taky si chci koupit novou grafiku a prijde mi logicke pockat, s cim prijde konkurence a az pak se rozhodnout.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 15:30:47
avatar
Typický BFU spotřebitel .. hlavně nečekat a vše bez rozmyslu hned koupit
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 22:21:21

"dostupnost těchto karet bude až v samém závěru roku, nebo oficiální oznámení proběhne až v lednu"
Kdyby dva týdny, také se dva měsíce nechci koukat na už zaplacenou krabicovku Cyberpunku 2077.
Na vánoce by také měli větší tržby.
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 09:02:50
avatar
"Radeon RX 6700 bude soupeřem pro RTX 3070" - "ale dostupnost těchto karet bude až v samém závěru roku, nebo oficiální oznámení proběhne až v lednu." Já vám do toho nechci moc kecat, ale z kontextu je zřejmé, že se prohlášení o dostupnosti se týká střední třídy
LordDave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:21:21
avatar
Už aby to bylo na trhu a za slušnou cenu - nová nabídka od Nvidia sice takhle bez konkurence vůbec nevypadá zle, ale to hlavní nás asi teprve čeká,..
TomasM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:21:43

"Co však můžeme o NAVI 21 považovat za jisté, je fakt, že bude technologicky díky 7nm výrobě mnohem vyspělejší, než 8nm AMPERE"

Co si představuješ pod pojmem technologická vyspělost? Je snad 7nm Navi 10 vyspělejší než 12nm Turing, když používá pokročilejší výrobní proces?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:28:33
avatar
Jednoduše. 7 Je lepší jak 8 nic víc v tom nehledej.

Takže to vlastně můžeš s klidem přejít. Mě taky u auta nezajímá zda jej vyrobil svářecí automat Hitachi 100 000 a nebo Sharp 69.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:38:59
avatar
třeba to znamená že bude umět AV1 i enkódovat, když Ampere umí AV1 jen dekódovat
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 16:51:49

To že 7nm+ od TSMC ma na 1mm2 115 milionov tranzistorov
a 8nm od Samsungu ich ma 61 milionov tranzistorov.
Jednoducho povedane čip 627mm2 u samsungu by mal rozmer 320mm2 u TSMC
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:17:58
avatar
To plati len ak je cip velmi nizko taktovani a jednoduchy. Nikto neocakava tak vysoku hustotu pri velkom gpu. Moj odhad je mozno 65milionov na mm2 pre rdna2
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:57:26

To je maximum čo nada technologia dokaže, ako u Samsungu tak aj u TSMC počty tranzistorov su samozrejme u oboch firiem niššie. U Nvidie sa to už da vypočitať, počet tranzistorov GA102 je 28 miliard a velkosť čipu 627mm2 to vychadza na cca 45 milionov na 1mm2 8nm samsung. U TSMC sa to da vypočitať od Ampere A100 ktore ich ma 59,4 miliard a velkosť čipu je 826mm2 7nm bez EUV tuna Nvidia dosahuje hustotu 72 milionov tranzistorov na 1mm2 a to stale nieje 7nm+ s EUV
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 16:53:56
avatar
Ano a 5700xt ma 41mil. Na mm2.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 17:19:57

To maš pravdu. TSMC ma pod 7nm procesom označene 3 vyrobne procesi.
7nm HPC max 66,7 mil./mm2
7nm Mobile max 96,5 mil./mm2
7nm+ max 115,8 mil./mm2
Samozrejme že to AMD vyrabala tym najlacnejšim HPC preto tych 41 mil./ mm2
Nvidia Ampere A100 ma 72mil./mm2 u nej je jasne že ta nevyraba na HPC.
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:02:32
avatar
Ano dobre pises preto ja ocakavam okolo 65mil na mm2 ked bude navi vysoko taktovane ak bude nizko tak sa kludne priblizo 80mil na mm2
TomasM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:56:23

Nepopírám přínos lepšího výrobního procesu. Ten ale nemá na svědomí AMD ani Nvidia. U nich o technologické vyspělosti rozhoduje architektura a konkrétní parametry čipů. Z hlediska koncového uživatele je mi pak jedno, co kdo jak vyrobil. Důležité je získat za jedny peníze co nejvíce zábavy, tj. výkonu a funkcí.

U současné generace nebyl vliv výrobního procesu důležitý. Proto mě zajímá, proč by teď měl být 7nm Navi "mnohem vyspělejší".
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 17:33:15

Je to zaujimava otazka.
RX 480 (8GB) GloFo 14nm Stream procesory 2304 (36 CUs)
RX 580 (8GB) GloFo 12nm Stream procesory 2304 (36 CUs) +7% Odkaz
RX 5700 (8GB) TSMC 7nm Stream procesory 2304 (36 CUs) +65% Odkaz
NAVI23 (8GB) TSMC 7nm+ Stream procesory 2304 (36 CUs) ?%
NAVI22 (12GB) TSMC 7nm+ Stream procesory 3456 (54 CUs) ?%
NAVI21 (16GB) TSMC 7nm+ Stream procesory 5128 (80 CUs) ?%
Zatial nikdy nebol lepši vyrobny proces na škodu a dufam že pri 7nm+ sa to nezmeni
TomasM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 17:30:27

U RX 580 byl přechod výhodou, protože dovolil vyšší takty. Ale RX 5700 je úplně jiná architektura, není to jen zásluha lepšího procesu. I na těch 12nm čipech by asi šlo udělat srovnatelný čip, jen by byl větší a dražší (i když to taky nemusí být pravda).

"Zatial nikdy nebol lepši vyrobny proces na škodu" Kritici Intelu a jeho první generace 10nm výroby by asi nesouhlasili. :-)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 18:06:46

Intel to ale prehnal s hustotou tranzistorov, proste nik nevyraba nad 100 mil./mm2 bez EUV okrem intelu
Intel 14nm 43.5 mil./mm2
Intel 10nm 100,8 mil./mm2 bez EUV
Taky samsung 7nm 95,5 mil./mm2 ma EUV
TSMC 7nm+ 115,8 mil./mm2 ma EUV

Problem je v tom že običajne svetlo ma paprsok cca 180nm a EUV ma paprsok cca 12nm velky, vypaliť menšie tranzistory s 180nm paprskom je ovela tahšie (vyšia chybovosť) ako s 12nm paprskom
Preto TSMC si tak pochvaluje 5nm proces s EUV lebo už skoro všetke vrstvy s nim vypaluje a ma ovela viac bezchibnych čipov ako pri 7nm, ale to už predbieham.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - uvádzam na pravú mieru 2020-09-07 19:05:34
avatar
Musím ťa poopraviť, a uviesť niektoré detaily na pravú mieru...mne to bilo do očí...RX 480 bola 14nm s boost frekvenciou 1266Mhz (OC verzie ako Nitro+ išli boost-e na 1340Mhz), RX580 bola TIEŽ 14nm s boost frekvenciou 1366Mhz (OC verzia Nitro+ s boost-om 1411Mhz) a potom bol RX590 na 12nm s boost-om 1545Mhz (Nitro+ na 1560Mhz).

Čo sa týka hustoty tranzistorov, tie údajne ostali nezmenené, len sa vylepšili frekvencie (hustota cca 25.7 mld/mm2).
BarbarH3MAN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:28:01
avatar
GO AMD GO!
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:38:25
avatar
Amd musi zmazat obrovsku stratu v ipc voci amper ale myslim si ze to urobi hrubým vykonom a stale verim ze bude 15per nad cenovy segment nv.

Ja kupujem gpu v segmente 699us cize velmi sa tesim na tieto kusky a fakt mam nejaky taky dobry ppcit ze po rokov pride amd s poriadnym gpu ako tomu bolo v pripade 5870 a amd gpu za 699us bude o 15per nad 3080 s vacsou kapacitou vram a konecne aj lepsou spotrebou.
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:48:23

Dnes musím konstatovat, že smysl tohoto článku mi uniká. Žádné nové informace neobsahuje, vše co v něm je již bylo na tomto webu několikrát zmíněno (v každém článku pojednávajícím o gpu). Jediná věc je: AMD zahájilo kampaň pro nové grafiky. Ale proč tolik textu naokolo a ještě k tomu neustále stejného??

DD mnohokrát jsem se tě zde zastal vůči kritikům, ale dnes nemohu. Tady si prostě ujel. Sám kolikrát kritizuješ výrobce, že jejich produkt XY nic nového nenabízí a dnes si takové výrobce úspěšně napodobil. Takto koncipovaný článek je hluboko pod úrovní DDworldu. Navrhuji přepsání článku, toto se DD opravdu nedá...........

EDIT: já osobně plánuji nižší model RX6900 nebo vyšší verzi RX6800, uvidím dle výkonu.
TomasM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:48:41

Smysl je vyvolat hype. AMD a její PR to teď nedělá, takže musí brigádničit youtubeři a blogeři. :-)
anakinka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 14:14:11

Souhlasím.
Některé odstavce už přeskakuji, protože snad v každém článku se objeví odstaveček o tom, jak je grafická divize úplně jiná než před lety, pořád dokola.
AmonAmarth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:49:03
avatar
"Vše, co tedy máme, jsou odhady, dohady a logické odvozování. Pokud je NAVI 21 zhruba fyzicky 2x to co NAVI 10, tak když k tomu přičteme vyšší IPC nové architektury, lepší výrobní proces a pravděpodobně i HBM paměti, není moc důvodů se domnívat, že by to v TOP edici nedokázalo nabídnout zhruba dvojnásobek herního výkonu RX 5700 XT. Tím se dostáváme vysoko nad úroveň RTX 2080Ti, tedy i nad to, co podle zatím NVIDIA grafů a údajů, dokáže nabídnout RTX 3080. Zda to bude stačit i na RTX 3090, je jedinou otázkou, která je podle mě nezodpovězena."

DD vlastne uz vie vsetko, jedinu otazku, ktoru este nevie, je ci to bude stacit na RTX 3090. Ak by to nahodou nestacilo ani na 3080, tak sa ospravedlni, ako vzdy. A vlastne performance testy bude robit on, takze stacit to bude, aj keby to nahodou inde nestacilo.
anakinka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 17:11:24

Sranda je, že když nejvýkonnější big navi bude kolem úrovně RTX 3090, tak DD řekne, že je to super. Pokud ne, tak řekne, že o to stejně nejde, protože drtivou většinu zákazníků to nezajímá.

Je pravda, že drtivá většina zákazníků si to nekoupí, ale u nejvýkonnější karty na trhu je to spíš o prestiži. A myslím si, že na to se lidi dívají. Protože i přesto, že se moc neprodává, o takové kartě je slyšet a to lidi přitáhnout může.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 18:17:36
avatar
pokud velké NAVI bude kolem 3090 tak to bude super a nebudu to říkat určitě jediný. V tuto chvíli osobně neočekávám, že se tak stane, myslím si, že AMD to kvůli efektivitě tak vysoko nepožene.
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:37:52
avatar
Ak sa toto podarilo AMD tak to by bola uplna pecka ak by dorovnala vykon 3090. Stale ja trosku veriim ze sa to amd podari ved 5120core a 7nm+ musi nejaky masivny vykon priniest hoc ma obrovsky deficit v ipc voci ampere ale verit treba
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:09:42

Sranda je v tom že Nvidia mala objednane vyrobne kapacity u TSMC, lenže ich použila všetky na Ampere A100 lebo tie predava od 12500 dolarov až po 200 000 dolarov za kus čo hovoril Gamers Nexus. Odkaz
Tak že Nvidia mohla kludne vyrabať svoje GA102 u TSMC a mať vyšši vykon aj nižšiu spotrebu, ale ma ovela vačšie zisky s A100 a herne GPU dala na druhu kolaj do samsungu na 8nm ktory keď si porovnam A100 TSMC 72mil.Tr/mm2 a GA102 42 mil.Tr/mm2 Samsung je skoro 2x horši. Nvidii sa ani nečudujem ma celkom pekne miliardy s A100 a hrači s trochou marketingu kupia aj 8nm od Samsungu trošku nišie takty a vyšia spotreba, ale nič čo by marketing (DLSS 2.1) nedal
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:35:06
avatar
Zaujímavá uvaha a celkom realna ale len ta poupravim

Ga100 65mil na mmm2 a ga102 44mil na mm2 a mon 300mhz rozdiel v takte. Taktiež ga100 nv nepredava za 200k ale dgx.

Nic to nemeni na veci ze 7nm je pokrokovejsi proces pokial ide o hustotu nez 8nm samsung. Uz druha vec je prax vid 3070 vs 5700xt
Johnny86x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 12:44:49

Tak uvidme co bude moje nova GPU. Jestli Nvidia nebo zase AMD. RX580 je uz dedecek. Doufam ze to bude poradnej boj a ceny poleti jen dolu. At maj lidi co nejlepsi GPU za nejlepsi ceny.
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 13:04:34
avatar
Jsem na tom stejně a budu nahrazovat moji RX580 Nitro+ za něco a čekám za co, ale mám dobrý pocit z toho že to něco by mohlo být další AMD. Jinak to že referenční chlazení nebude vysavač jako minule jsem slyšel snad u každé generace
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 13:12:31
avatar
No tentokrát to alespoň nebude mít koncepci a tvar vysavače

Když se to náhodou nepovede jako třeba u Radeonu VII. Tak se to stejně shodí ze stolu, že to přeci není tak hrozný a že tu byly i mnohem horší karty jako 280X 290X nebo Vega 64 nebo GTX 690
AmonAmarth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:51:05
avatar
ceny za high end su momentalne jesny z najvyssich vobec. Aspon teda nizsi mainstream/mainstream sa zlepsil, co sa tyka cien.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ten október/říjen je istota 2020-09-07 13:34:01

Citace:
by to nereferenční modely stihly na trh při vydání karet, které údajně proběhne v říjnu


To je istota

Citace:
CFO AMD: Velká Navi bude prvním produktem s RDNA2
4. 6. 2020
Navi také označované jako Navi 21. Měla by být dostupná dříve než nová generace herních konzol
Odkaz


Citace:
Nový Xbox Series X vyjde v listopadu, potvrdil Microsoft
20. 8. 2020,Odkaz


Citace:

AMD Sends In More Radeon "Navi 2" Updates For Linux 5.10
on 4 September 2020
"Navi 2" GPUs expected to launch soon. As it stands now Linux 5.9 + Mesa 20.2 (and LLVM 11.0) is the base requirement "
Odkaz



s Mesa problém nebude, tá by mala bzť tento týždeň

Citace:
Mesa 20.2 Aiming For Release Next Week As Big Advancement For Open-Source GPU Drivers
on 3 September 2020
So if all goes well, Mesa 20.2.0 will debut on 10 September.
Odkaz


dúfajme, že aj LLVM11

Citace:
LLVM 11.0-RC2 Released For This Widely-Used, Open-Source Compiler Stack
on 21 August 2020
LLVM 11.0 has been running behind schedule for their release plans, but they hope to be able to ship in the coming weeks for LLVM 11.0 and the associated sub-projects like Clang 11.0.
Odkaz




a kernel 5.9 má termín

Citace:
Linux 5.9-rc3 Is A "Pretty Calm" Release
30 August 2020
Odkaz

to znamená 6.9.2020 5.9rc4,čo sa potvrdilo
Linux 5.9-rc4 Kernel Released
on 6 September 2020
Odkaz

13.9.2020 5.9rc5
20.9.2020 5.9rc6 (do vtedy musia byť poslané všetky zmeny pre grafiky do 5.10)
27.9.2020 5.9rc7
a v ideálnom prípade
4.10.2020 kernel 5.10 final


alebo o týždeň neskôr.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD môže poraziť 2020-09-07 13:38:31

RTX 3090, ak bude chcieť a b ude si môcť dovoliť obmedziť produkciu Ryzenov. Ale to si asi nebude môcť dovoliť

a tak "Biggest Navi" porážajúca RTX3090 asi nevyjde
Odkaz
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 13:44:19

Mám jeden dotaz. Známý chce pro syna "lepší" grafiku. Vím že je teď blbý čas na nákup, ale stejně. Má i5-4590S se 16GB DDR3 a GTX1060 3GB. Nechce kupovat celé střeva, jen grafiku. Co tam tak koupit, aby to ta stará i5 zbytečně nebrzdila? Nic, co?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 13:46:18
avatar
Bazar 1070ti.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 13:54:34

tiez som chcel navrhnut bazar, ale dexter ma predbehol..

a este by som mal mozno taky napad.. ak to neponahla, tak pockat este chvilu.. ked sa zacnu predavat RTX 3xxx, tak pojdu starsie modely este kus dole..
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:03:15

No když vidím kolik chtějí za bazarovou 1070Ti (7 tisíc), tak to bude lepší ať počká
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 16:08:00
avatar
ale hovno to jsou jen nejaci fantasti ja je prodaval za 5500Kč jeste pred oznamenim Nvidie. Staci napsat a rict ze da 5000+5500 a on nekdo dostane rozum.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:05:41

Jak vyjdou nové RTX3000, tak koupit na bazaru RTX2070
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:32:10

Bazarovou SApphire RX580 Nitro +. Já za ni dal 2500Kč, takže nepřeplácet a nereagovat na nabídky okolo 3000Kč. A myslím, že teď půjde ještě výrazně dolů. Hodně lidí teď bude upgradovat. Já ji měl spárovanou s procesorem i5 4570S a nebyl žáden problém. Hry dnes CPU téměř nevyužijí. A hra jako GTA5, Rise of Tomb Raider, FAR CRY 5 se dají hrát na 4K rozlišení s vysokými (ne Ultra dettaily), Shadow of Tomb Raider 2560x1440.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:54:04

Kam se pane bože díváte? Nejlevnější RX580 co jsem na bazarovou našel, byla za 4k Asi neumím hledat
AmonAmarth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 16:02:15
avatar
ani nehladajte, teda ak sa nechcete zbavit toho znameho
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:38:28

Já koupil na bazoš.cz. Ale jsou tam mraky nereálných nabídek. Ceny skoro nových karet. Za 5000 je 8GB RX 5500, která je vykonejsi a hlavně úspornější(=tišší než) RX 580. RX 580 za 4000 je totální nesmysl. Je dobré tam chodit častěji. Ty normální nabídky jsou brzy pryč, ty předražené tam zůstávají nebo je znovu a znovu zkouší uploadovat.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 12:25:43
avatar
A co takhle používat oči a číst?
On chce něco výkonnějšího než GTX 1060. Jako jo, RX 580 je o něco málo rychlejší, ale to asi není upgrade, kterej by ho nějak vytrhnul ;-)
AmonAmarth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:57:56
avatar
no to sa mu teda strasne oplati upgrade z GTX 1060 do RX 580, len co je pravda
Ale aspon mu to bude viacej zrat.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:39:57

Rx580 má 8GB.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:58:40
avatar
No a ? A to má být jako dobrej upgrade jo?
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 22:35:08

+5% a +5GB +100Wattů
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 20:08:44

To jo, ta 3G má i ořezané jádro, ale stejně mi to jako dobrá investice nepřijde... Leda že by našel za opravdu dobrou cenu na bazaru a ještě se mu podařilo starou prodat, aby to ospravedlnilo ten "mírný" nárůst výkonu. Víc jak tisícovku bych do takového upgradu asi nechtěl investovat.
Radši bych s tím počkal do jara, pošetril a tou dobou bude lepší nabídka i v nižší třídě.
Asi bych volil něco v úrovni 1070,1660s/ti,rx5600 nebo hypotetické 1760/rx6600 jako maximum, pokud třeba do roka nebude mít v plánu vyměnit i podvozek...
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 13:53:15

Teším sa na oznámenie, najviac ma zaujíma 6900/ 6800XT. Dúfam, že im to konečne vyjde.
anakinka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 14:39:36

Taky se těším. Ale hlavně by AMD mělo zapracovat na ovladačích, protože se sérií 5000 jsou stále potíže. Já sám jsem už zkoušel 4 různé karty 5700XT. Nejdřív jsem si koupit referenci, ta byla šíleně hlučná, ale 2 týdny sloužila dobře, pak jsem ji vrátil. Potom jsem koupil nereferenční. Padaly mi hry, ale říkal jsem si, že to bude neodladěnýma ovladačema. Po několika měsících jsem ji reklamoval - byla vadná. V přechodné době reklamace jsou koupil použitou 5700XT, ta byla v pohodě, ale po 2 týdnech jsem ji musel vrátit, protože jsem stále nevěděl, jak dopadne reklamace. Jakmile mi reklamaci uznali, jsem koupil novou. S tou to ale taky není růžové, po instalaci nějaké verze ovladačů mi padaly hry. Ovladače hned po vydání této série byly v pohodě, konkrétně tuším 19.7.5. Ale pak na podzim vydali nějakou novou přepracovanou verzi a od té doby mi ten monitor bliká. Ani v té nejnovější verzi to není opravené.
A podle toho, co se píše v changelogu ovladačů nejsem jediný, protože tam pořád něco takovou opravují.
Je pravda, že nemám úplně mainstreamový monitor Philips 349X7 s rozlišením 3440x1440 a 100 Hz panelem s podporou FreeSync.

Zkoušel jsem Vegu i nějakou starší kartu nvidie a bylo to v pohodě. Možná to u nové série fixnou, ale jelikož je navazující architektura, tak tomu moc nevěřím a začínám se smiřovat s předraženou nvidií (nebo novým monitorem :-D).
gepir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2020-09-07 15:39:10

Je mi lito ze jste mel tolik problemu. Ja mel na zacatku jen jednu 5700XT ted mam dve a nemel jsem ani jednou zadny problem jak s kartama tak ani s ovladaci. Hodne lidi psalo o problemech s cernou obrazovkou a padanim her ale ani jednou jsem to nezazil "klep klep".
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 12:31:25
avatar
Jak už se tu psalo víckrát, problém je někde mezi ovladači AMD a Win 10.
Mě už to od verze 20.4.2 chodí dobře, ale vždy jen do té doby než vyjde nějaká větší aktualizace Win 10 a zase to rozbije
Pak je potřeba po aktualizaci udělat čistou instalaci AMD ovladačů a zase to jede v pohodě.
anakinka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 12:52:33

To už jsem dělal několikrát. Dokonce jsem přeinstaloval windows, zkoušel jsem i ovladače na monitor...
Nedávno jsem zkusil vypnout FreeSync u nastavení monitoru v Radeon softwaru. To pomohlo. Ale já zase freesync chci, i proto jsem si ten monitor koupil.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 14:14:33
avatar
Jestli jsi to zkousel i na ciste instalaci Widli tak se obavam, ze jde spise o nejakou formu nekompatibility mezi amd gk a tvym modelem monitoru. Ty problemy co mely nektere verze amd ovladacu uz jsou vyreseny, mozna bych zkusil Pro verzi amd ovladacu, ktera je podle mojich zkusenosti jeste stabilnejsi.

Jeste bych pro sichr doporucil vyzkouset vymenit kabel od monitoru a predevsim doufam, ze pokud ti jde o freesync, tak pouzivas DisplayPort a ne hdmi (a to pokladam za obzvlast dulezite)..
anakinka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 15:24:56

Používám HDMI, tuším, že někde bylo napsáno, že Freesync to umí jen přes HDMI. Nicméně teď jsem to vyzkoušel přes DP a FreeSync asi funguje...
Můžeš rozvést, proč je to obzvlášť důležité?
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 15:43:02
avatar
Naopak byl puvodne freesync navrzen vylozene pro DP, podpora pro hdmi se dodelavala dodatecne a uprimne hdmi je pro pouziti v klasickych pocitacich horsi moznosti. Pokud chces technicke detaily, tak zagoogli. Na internetu najdes hode poradnich vlaken kde se toto tema resi, pokud je moznost propojit monitor displayportem, je to pro freesync lepsi. S hdmi to sice nekde funguje, ale jindy je s tim rada problemu (podle konkretniho modelu monitoru) a jednoduse si freesync s DP rozumi a u hdmi to je kus od kusu..
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 14:05:23
avatar
tak co stále redakce doporučuje nákup 5700/5700XT když samo AMD má nástupce?
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 14:09:42

na trhu je nejaky nastupca? kde?
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:50:58
avatar
stejnou logikou byste mohl považovat 2080Ti za výhodnou koupi. Jděte do ní!
blowik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Offtopic - výhodná B550 2020-09-07 14:16:59
avatar
Akorát si tu dovolím drobný offtopic. Pokud se někdo chce posunout na PCIE 4.0 se solidním VRM a zároveň moc neutratit, tak je teď na CZC.cz k dostání ASUS TUF GAMING B550-PLUS za 3333 plus ještě cashback od Asusu 525 Kč. Suma sumárum deska za 2808 Kč, která má dostatečný počet USB na I/O, větší počet fan headerů (koukám na tebe X570 Aorus Elite) a solidní VRM (viz https://www.reddit.com/r/Amd/comments/hc3pcz/b550_vrm_tier_list/ a test od der8auera https://youtu.be/cHU7uK7hWkg)
anakinka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:04:59

Na tu už se nějakou dobu dívám - je totiž nejlevnější s 2,5Gbitovým ethernetem. Ovšem průser pro mě je v tom, že momentálně mám ryzen 2600 a ta tato deska nepodporuje. Plánuji koupit rovnou cpu z řady 4000. Takže je otázka, jestli tuhle desku teď koupit s předstihem. Jen si říkám, že za několik měsíců, když vyjdou ryzen 4000, by ty ceny mohly klesnout ještě více.
Neví někdo, jestli AMD nevydá nový chipset s novou generací ryzenů? A bude vůbec tato deska podporovat ryzeny 4000? Ve specifikacích od výrobce jsem žádnou zmínku o tom nenašel.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 20:59:46

Jsem ve stejné situaci, také mám 2600 a rád bych desku vyměnil a starou dal do NASu, kde stávající už oznamuje konec životnosti. Mám v šuplíku a200ge který bych tam rád využil, ale s koupí b550 bych musel pořídit i nový CPU a připlácet na 570, navíc s větrákem se mi nechce.
U B550 přímo AMD uvádí podporu zen3, nový chipset by měl být až pro zen4 s podporou ddr5 a možná i PCI-E 5.
anakinka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 13:04:03

Zrovna jsem někde četl, že chipset 600 se plánuje vydat na konci roku. Neví se jestli vyjde v závěru roku jen x670? Co by takový chipset B650 měl přinést nového? DD?
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:35:17

Já už ji mám od včerejška objednanou s i3 3100. ten časem prodám a dám tam nějaké R9 4900X nebo 4950X. Ale až přijde čas a cena. Tedˇtam strčím nejlevnější chrochták, který je na trhu. Není to mé hlavní PC.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 15:57:33

Bych chtěl docela vidět, jak tam strkáte i3
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 18:44:04

Mám to natočit a dát na YouTube? Je to opravdu řešení na pár týdnů, než vyjde ryzen 4xxx. A chladit to bude drk rock pro 4. Chladič skoro dražší než procesor.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 18:52:53
avatar
asi byl myšlen Ryzen 3 3100 a ne i3 což je označení pro Intel procesory
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 11:06:53
avatar
Dark Rock Pro 4(2099Kč) vlastním, super chladič, v druhém PC mám Scythe Fuma 2(1633Kč) a taky super. Jen ten Dark Rock Pro 4 o něco zdražil, já ho bral za 1989Kč zatím co ten Fuma 2 zlevnil, já ho koupil zhruba ve stejné době co ten Dark Rock Pro 4 za 1799Kč, takže teď je sakra lepší poměr cena/výkon ve prospěch Fuma 2. Chladí jen nepatrně hůř, dá se říct, že skoro stejně jako ten DRP4, nepatrně hlučnější při zátěži, při zavřené skříni asi ani rozdíl nepoznáte, i tak je to hodně tiché. Jen nějak už nejde skoro nikde sehnat.
AmonAmarth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 16:05:13
avatar
nemam zaujem o upgrade, ale vdaka za tip a poprosim pokracuj s tym. Dobry HW si zasluzi propagaciu!
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD - poslední šance. 2020-09-07 17:51:27
avatar
Myslím, že AMD má teď poslední šanci zareagovat. Pokud to zase z nějakého důvodu projedou (špatné ovladače, vypadávání obrazu, čachry s taktováním RAM...), tak AMD grafiky tak, jak je známe končí a celé se to prodá. AMD má totiž problém. Musí řešit dilema, kam naleje více peněz, jestli do CPU nebo GPU. Takže jednoho protěžuje a druhý stagnuje. Momentálně sype do CPU a GPU spolek se rozpadá. A nemusí jí být nic platná ani nejnovější technologie výroby. Naopak. To, že Nvidia dokáže i se starší a horší technologií výroby udělat pěkný kus HW svědčí v její prospěch.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 22:07:15

Dej si hadr na čelo. Nečekal jsem, že budeš po vzoru ostatních tak zmasírován. Jaká poslední šance? Jaký spolek se rozpadá? ...

Nvidioti se vezou na vlně Nvidia marketingu po představení grafik, které zatím nejsou v prodeji a už se rozjíždí vlny teoretických absurdit. Fakt šílené kam až ovce jsou schopny zajít.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 11:27:19
avatar
No. AMD teď vydělává tolik peněz z CPU, že si teď může s nima dovolit i klidně plýtvat. CPU divizi mají rozjetou, tak si můžou dovolit utopit prachy na rozjezd GPU divize. Pokud neuspěje RDNA 2, tak RDNA 3 si už určitě protlačí. Teď jsou na tom finančně tak dobře, jak nikdy před tím, že už nemusejí obracet každý cent. Očekávám, že teď AMD bude o dost více konkurovat nVidii než naposled. 2080ti, 2080(S), 2070S nemělo ze strany AMD konkurenci, až 2070/2060s a slabší už konkurenci mělo. Teď to vypadá, že 3090 možná konkurenci mít nebude, ale 3080 a 3070 určitě konkurenci mít bude. Takže spíš AMD přitvrzuje a prachů má dost, aby mohlo i déle tlačit. A to ani nemluvím o CDNA.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 19:27:24

S tím hypováním *Performance per Watt* kontra AMD bych byl opatrnej. 7nm TSMC není zase takovej zázrak, např. Ryzeny 3100/3300X dost topěj - na to, že to jsou 7nm procesory a ještě low-end. nVidia byla vždy výkonově efektivnější i přes handycap nm horší výroby a nemyslím si, že by tomu tentokrát bylo jinak. Vše záleží na tom, jak si to AMD troufne napěťově sladit dolů. Na můj vkus sázejí ta napětí zbytečně vysoko (proč?). Jsou příliš opatrní.
Jako obvykle jsem zvědav hlavně na spotřeby v IDLE stavu, tam bohužel AMD tradičně moc neexceluje ani proti modrejm, ani proti zelenejm.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 20:44:12

Tak ono topí všechno z 3xxx řady oproti předchozím, možná to způsobuje chipletová konstrukce, kdy je zdroj tepla na malé ploše a dochází tak k horšímu odvodu tepla proti monolitu. Aspoň tedy dle interních čidel, možná by bylo zajímavé měření skutečné teploty na pasivu vs čidla a porovnání zen+/2. Nějak jsem takový test nezaregistroval, pokud by někdo měl link, rád se podívám...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 13:24:21
avatar
To se vážně ptáš proč mělo poslední dobou AMD grafiky s vysokým napětím, které topily víc než NV? :-O
To je jednoduché, při ideálním napětí a frekvenci pro daný čip nebyli konkurenceschopné a tak je muselo AMD hnát až za hranu efektivity dané konstrukce a sázet na to, že to spoustě lidí nebude vadit (jako že opravdu nevadí, těch pár desítek Wattů fakt není podstatný rozdíl pokud jde o útratu za elektriku)

Podívej se, třeba na RX580/570 nebo Vega 56. Všechny tyhle karty jdou podvoltovat a stáhnout spotřebou o desítky procent při ztrátě například jen 10-15% výkonu. Ale pokud to uděláš, už nejsou rychlejší než jejich ceníková konkurence = nevyšly by dobře v recenzích.
Pokud ti nevadí, že tvoje RX 580 bude o jednotky procent pomalejší než GTX 1060, namísto aby byla rychlejší, je možné stáhnout spotřebu dolů velmi významně, možná i na úroveň té GTX 1060...

A takhle je to samozřejmě i s CPU. Dokud byl Intel nejrychlejší, mohl dělat úsporná CPU a AMD muselo jet na krev a daleko za hranu efektivity, aby udrželo alespoň trochu krok. No a v roce 2017 se karta obrátila a teď zase AMD dělá úsporná CPU a Intel jede na krev, topí jak továrna a nestíhá.
Vždy ten co má výkonnější architekturu, tak si může dovolit nechat jí běhat na napětí a taktech, kde je nejefektivnější, kdežto ten kdo ho dohání musí efektivitě dát sbohem a vymačkat z toho co má všechno co jde i za cenu vysoké spotřeby.
Na tom fakt není nic složitého a proto taky nedává smysl říkat, že AMD nebo Intel nebo NV dělají úspornější čipy. Je to vždy jen o tom jak si zrovna stojí jejich konstrukce čipů vzhlem ke konkurenci, jestli si můžou dovolit jí nechat běhat úsporně, nebo ne. To je celé.
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-07 21:03:19
avatar
Netreba zabudat na cpu

Dnes nekale nove rumors co by ma osobne potesilo al by bola pravda

https://www.techpowerup.com/271885/amd-4th-gen-ryzen-vermeer-zen-3-rumored-to-include-10-core-parts
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zen 3 by mohla obsahovat 10 já 2020-09-07 21:05:03

https://wccftech.com/amd-ryzen-4000-vermeer-zen-3-desktop-cpu-lineup-10-core-skus/
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Unikly benchmarky NVIDIA GeFor 2020-09-07 22:01:13

Unikly benchmarky NVIDIA GeForce RTX 3080 Ashes of the Singularity 4K?

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3080-ashes-of-the-singularity-4k-benchmarks-leaked/
steny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No, 2020-09-07 23:07:49

tak to snad tak bude, neb zatím co čtu rumours tak big Navi "pouze" výkonem mezi 3070 a 3080, cena 599(549)$, coz by cenove taky odpovidalo. Sazmozrejme muze se jednat o nizsi model, bo jinak by to bylo zklamani, pokud by AMD nebylo schopno plne konkurovat 3080. A i kdyby bylo, dalsi otazkou sou features (nejen DLSS ale i NVENC, 48Gbps HDMI 2.1, AV1 ...),
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 07:21:05
avatar
Ak to tak bude, je tu otázka či bude bližšie k 3070 alebo 3080. Ďalšia vec je potom dátum uvedenia na trh. Je totiž možnosť, že nvidia vydá S edície do roka. Tie by totiž mohli rýchlo zmazať cenovú výhodu Navi.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 20:08:21
avatar
Rumours, přesně. Chceme konkrétní čísla. Dokud nebudou, je úplně jedno, co to tom kdo říká.
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 06:56:42
avatar
Opravdu věřím AMD, že bude mít o trochu lepší efektivitu, ale ceny oba soupeři nastaví tak, aby jste za vaše peníze dostaly podobný výkon.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 08:23:46
avatar
cenovy strop ma 3090 vysoko amd by sa nemala problem tam vopchat s hbm2e,

stary test ukazoval 30% nad 2080ti cize vsetko sa bude odvijat okolo 3080 a pod

mohli by urobit aj vodnikovu hbm verziu pre par fajnsmejkrov za hocjaku cenu.

navi2 sa bude motat pod 699$
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 08:28:32
avatar
AMD nebude pro sandartní uživatelský segment používat karty s HBM.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 08:25:00
avatar
len dnes to uz neni len o hrubom vykone ale aj technologiach ako rt optyx a podobne
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-08 09:54:34
avatar
dnes oficiálně ukázali na Twitteru a Facebooku Xbox Series S za $299 Odkaz předpokládám že tam také bude nějaké APU založené na Zen 2 a RDNA2 jen s menší grafickou částí než tomu je u Series X
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 550x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 371x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 892x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1171x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1490x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1330x
Komentářů: 6