Společnosti AMD se na grafickém poli daří, přestože celkový podíl proti NV tomu nenapovídá. Proč?
Na grafickém poli se stále bojuje, a přestože se zdá být AMD v posledních letech na koni, protože většinou nabízí lepší poměr cena-výkon u svých grafik, lepší technologie a v poslední době se mu extrémně daří na profesionálním poli i na poli embedded, stejně to vypadá, že pokud jde o diskrétní grafiky, AMD letos oslabilo na zhruba 30% proti 70% podílu NV! Jak je to možné?
Velkým úspěchem je obsazení celé platformy herních konzolí (a přínos je to i pro nás PC hráče i celý vývoj her, což je asi vidět v poslední době). Nejen vlastní grafikou AMD Radeon, ale i procesorem AMD. Jakkoliv jsou PS4 a Xbox One problém z hlediska omezeného výkonu, jsou stále o stovky % lepší než staré Xbox One a PS3. A pokud jde o to, jak výkonné jsou/nejsou, na tom celou vinnu nesou firmy Microsoft a SONY, kteří si u AMD objednaly určité parametry, a ty dostaly. AMD nemá problém jim vyrobit platformu silnější, ale MS a SONY chtěli co nejlevnější - vzhledem k tomu, že PS4 i Xbox One mají nejlepší prodeje ze všech velkých konzolí v historii, pravděpodobně v tom žádný problém nevidí. Ba naopak - nedivil bych se osobně tomu, kdybychom za 2 roky slyšeli o Xbox One 2 a PS5, pro zákazníky opravdu evidentně není problém kupovat si nové zařízení častěji.
Pro AMD je to velmi dobrý obchod. Nejen že vydělává na čipech, ale hlavně vydělává na tom, že hry a mnoho technologií okolo je nově děláno a optimalizováno pro její grafiky i CPU. Takže to umožňuje rozšíření API MANTLE a další věci, a dává mu to velké výhody i pro PC platformu. Procesory AMD najednou nejsou ve hrách nepoužitelné (tedy pokud si to někdy někdo myslel), grafiky Radeon mají lepší výkon za nižší cenu, než co nabízí konkurence a hlavně lepší podporu ze strany her atd. Nejnovější zprávou je pak to, že AMD už má připravené 20nm verze konzolových platforem a kromě Xbox One, který ji použije, se chystá i třetí konzole. Spíše už jen veřejným tajemstvím je, že to bude nástupce Nintendo WiiU. AMD v podstatě existenci třetího konzolového partnera potvrdilo a je tedy jen otázka načasování, kdy se ozve i konkrétní výrobce konzole s potvrzením. AMD jako jen dodavatel technologie samozřejmě nemůže novinku samo oznámit. Pro AMD tedy rozhodně ale další významné posílení pozice.
AMD se dále daří i na poli integrovaných grafik, kde v podstatě z určitého pohledu nemá konkurenci. Z hlediska výkonu a technologií iGPU mu nestačí ani Intel a NV na poli integrovaných grafik vlastně nenabízí nic. Problém AMD je ale v tom, že zde už do situace promlouvá i stav procesorů, ve kterých ty grafiky jsou. A co si budeme nalhávat, ačkoliv jsou SoC i větší APU od AMD dost dobré i jako CPU, jejich podíl zdaleka není takový, jaký by vzhledem k jejich možnostem být mohl a měl. Zde zkrátka stojí AMD proti mnohem silnějšímu Intelu a jeho výrobním a dalším možnostem z hlediska distribuce a vlivu na výrobce. Přesto na poli SoC je AMD díky GPU relativně úspěšné také.
Asi nejvíce si ale u AMD cení úspěchu na profesionální GPU scéně. Věřte nebo ne, AMD v letošním roce dokázalo výrazně obrat NVIDIA o podíl. Ta měla hodně přes 90%. Nyní už ale AMD má 20% profesionálního trhu a stále rychle roste. Důvodů je víc. Kromě podstatně větší výhodnosti profesionálních grafik AMD proti těm od NV, je to i výrazné zlepšení podpory a vůbec celková změna "klimatu" na SW poli. Uzavřená CUDA platforma, se kterou NV ovládala vývojáře, se totiž stává neudržitelnou. Spousta vývojářů si sice CUDA a podporu kolem pochvaluje (proč ne, funguje), zároveň ale cítí, že se chytili do pasti. Když postavíte vše na CUDA, investovali jste do toho obrovské peníze a čas, jste postaveny na milost a nemilost firmě, která za CUDA stojí. A to je nevýhodné z hodně důvodů. Navíc když vývoj směřuje trochu jiným směrem. AMD se tedy daří získávat velkou část zákazníků i z řad CUDA uživatelů. A tento trend bude pokračovat. AMD se totiž podařilo ovládnout dva klíčové produkty, kde se běžnějším uživatelům jako profesionální grafické produkty nabízejí. To jsou počítače Apple MacPro a nový iMac (all-in-one). V obou dvou jsou totiž Radeon profi grafiky a tyhle dva stroje tvoří opravdu obrovskou část trhu a mají tedy i velký vliv na další SW podporu a rozvoj. A dalším střípkem ve skládačce, který se také začne projevovat, je fakt, že na profesionálním AMD Radeon GPU řešení začal nedávno nabízet po letech zcela nové produkty i MATROX = dalších pár % podílu a příjmy pro AMD jako dodavatele řešení.
Celkově vzato se AMD daří hlavně tedy na desktopovém poli. I v oblasti běžných grafických karet ve většině segmentech nabízí nejen nejvýkonnější, ale i nejvýhodnější řešení. Vůbec nejvýkonnější grafikou na trhu je stále s velkou převahou Radeon R9 295X2. AMD se na desktopu daří ze všech výše uvedených příčin, také se konkurence musí více snažit, což vidíme třeba na celkem agresivních cenách GTX 970 a nabídce her zdarma atd. Bohužel věřte tomu nebo ne, celkovým podílem v rámci diskrétních grafických karet, AMD s NV prohrává - výrazně!
- Problém - mobilní grafiky!
Obzvlášť v mobilních PC jsou AMD Radeon grafiky v podstatě neviditelné. A to je problém, když v mobilní sféře se prodá víc kusů PC než v desktopech! Schválně se podívejte, kolik mobilních PC v současné nabídce má Radeon grafiku a kolik z nich má GF! A také kolik GF grafik najdete v počítačích, kde by být vůbec nemusely - třeba v Ultraboocích apod. Takže už je vám to jasný, kde se bere těch celkových 70% pro NV na poli diskrétních grafik? Dejme tomu, že na deskoptu včetně vlivu profi grafik, AMD aktuálně bude mít těch 50% (což úplně asi nemá), ale pak přijde mobilní sféra, kde má NV střízlivě tak 90% podílu a jsme doma.
Asi nejsem sám, kterému vrtá hlavou, proč na desktopu tedy na výběr (a fungující konkurenci) máme a na mobilní poli ne. Přitom je jasné, že spousta NB by se stejným výkonem opatřena Radeon grafikou, mohla být mnohem levnější a tedy výhodnější pro nás zákazníky. Jenže ta možnost volby tady není. S výjimkou některých konfigurovatelných výrobců NB máme prostě smůlu. Jak je to sakra možné? Na rovinu říkám, nevím ... ví to někdo?
Takže si to shrňme - AMD ovládá herní konzole, potažmo i vývoj her a technologií okolo, takže do herního PC kupovat něco jiného než Radeon grafiku přestává dávat smysl (obzvlášť vezmeme-li v potaz poměr cena-výkon atd.). Pak je tady tedy ten fakt, že ve většině desktopu i mobilní sféře má AMD prokazatelně výhodnější grafiky než NV. Zcela určitě se pak shodneme, že nezaostává ani na poli vývoje ovladačů a technologií - spíše naopak. Prostě z pohledu uživatele a znalého testera, který mobilní i desktopové karty testuje a zná výkon, možnosti i výhodnost, prostě nechápu ten rozpor mezi tím, jaké ty produkty a věci kolem skutečně jsou, jak objektivně výhodné jsou, a tím, jaký je skutečný podíl jednotlivých produktů na GPU trhu. Některé segmenty smysl dávají (třeba ten profesionální), některé ale prostě vysvětlit nedokáži - buď jsou blbí výrobci, nebo zákazníci, ale rozhodně je tu něco špatně. Proč?
Protože čím dál je situace od stavu 50:50, tím hůře pro nás zákazníky! Omezenější výběr, omezenější konkurence z hlediska tvorby cen (tedy vyšší ceny) atd.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|