Trh i AMD nutně potřebuje, aby narostl podíl a zlepšilo se konkurenční prostředí.
Nejde jen o lepší ceny grafik, ale i rovnocennou konkurenci po stránce marketingu a podobně. V současné době tohle na grafickém trhu chybí. NVIDIA si tak může dovolit prodávat některé své grafiky za ceny vyloženě sponzorské a v marketingu si může dovolit věci, které by nikomu jinému neprošly a dokázala uhladit přešlapy, které by jiné firmy stěží přežily. Díky skvělému marketingu, síti podporujících novinářů i diskutérů tak dokáže NVIDIA přesvědčit zákazníky téměř o čemkoliv a celé roky stará dogmata uchovávat i když realita je dávno jinde. Bohužel nemá na trhu srovnatelně fungující konkurenci, na což doplácí pak hlavně zákazník. Zda se to někdy zlepší a bude líp? To záleží na tom, zda AMD dokáže přetavit konečně často zajímavější produkty za lepší ceny i ve větší tržní podíl a následně i ve větší výdělky a větší možnosti. Aktuálně přicházející nové generace grafik mohou hodně změnit a AMD hraje do karet přeci jen lépe technologicky zvládnutý přechod na DirectX12/API VULKAN, stejně tak lepší pozice u vývojářů her, díky přítomnosti AMD v současných i nových verzích herních konzolí. Přesto to s téměř neexistujícím marketingovým oddělením a bez podpory jakou dává NVIDIA svým partnerům, bude mít velmi těžké. Nicméně zdá se, že by věci přeci jen mohly být na dobré cestě pro AMD potažmo i celý trh.
- Q2 2016 – AMD získalo cenná %
Již čtvrtý kvartál v řadě AMD získává podíl na grafickém trhu v přímém souboji neintegrovaných grafik proti svému vlastně jedinému rivalovi, společnosti NVIDIA. Nutno ale říci, že AMD má hodně co napravovat, kvůli katastrofálnímu začátku roku 2015, který srazil podíl AMD pod 20%. Nyní už se situace stabilizuje a AMD v Q2 2016 dosáhlo 34,2%, když rostlo o 4,2% ve srovnání s Q1 2016. NVIDIA naproti tomu oslabila o 4,2% na 65,8%.
Nahoře celkový podíl mezi AMD a NVIDIA na poli neintegrovaných grafik
Dole podíl v desktopových grafikách
(zdroj: wccftech.com via Mercury Research)
AMD rostlo v mobilním segmentu i v desktopu. Tam se konečně přiblížila 30%, když narostla na 29,9%. NIVIDA spadla na jinak stále dominantních 70,1%. Ve srovnání se situací před rokem tak AMD celkově téměř zdvojnásobila podíl a můžeme tedy považovat celé tažení zatím za úspěšné a společnost se vrátila na stav zhruba 35%, který držela předcházející rok. Nicméně se sluší připomenout, že v letech před tím dokázalo ATI, které bylo odkoupeno společnosti AMD, držet mnohem více, takže je stále co zlepšovat (byť pád ze slávy začal už za ATI). A odhady hovoří o tom, že být lépe skutečně může.
AMD má v ruce nyní lepší produkty za lepší ceny pro 84% grafického trhu (grafiky pod 300 dolarů/9000 korun vč. DPH), kdy ano, NVIDIA má sice výkonnější modely v podobě GTX 1070/1080 (včetně mobilních verzí) a TITAN X, ale ty už do prodejů v Q2 2016 zasáhly a nedokázaly zvrátit růst podílu AMD. Jde o to, že tyto produkty osloví maximálně horních 15% trhu, kde však mají v současnosti v podstatě monopol a NVIDIA tak sice nepřináší masový podíl, za to jí přináší opravdu značný zisk a jsou na nich velké marže. AMD se v současnosti soustředí na dolních 84% trhu, kde její RX 460/470/480 mají reálně opravdu šanci výrazně podílově situaci AMD zlepšit. Zejména GTX 460 v mobilní verzi na mobilním trhu je něco, proti čemuž NVIDIA v současnosti nemá konkurenci a to přes fakt, že mobilní GTX 1060/1070/1080 jsou bezkonkurenční, jenže míří do NB nejméně 2x a více dražších, které pochopitelně tvoří jen zlomek z prodejů mobilních grafik. Otázkou jsou samozřejmě reálné prodeje, kdy pokud bychom měli brát situaci podle toho, co vidíme v obchodech, tedy RX 470/480 téměř nejsou a když, tak jen v referencích, tak by to asi nebylo moc dobré. Jenže hlavní otázka je, co nevidíme. Kde tedy ty karty jsou, když ne v obchodech a komu se prodávají, protože asi těžko se ty desetitisíce a dnes už statisíce vyrobených a vyráběných RX 470/480 ztrácejí, takže když nejsou v obchodech, někde být musejí.
AMD tedy má šanci na další reálný růst podílu v dalších kvartálech, minimálně do doby, než NVIDIA uvede i nižší modely. Avšak růst podílu je jedna věc, růst zisků, marží a tedy možností na úroveň jaké má NVIDIA a srovnání konkurenčního prostředí, potřebuje produkty s vyššími zisky. Tedy produkty pro vyšší segmenty a profesionální segment. Tam zamíří na konci roku VEGA generace. NVIDIA pochopitelně nebude jen tak stát a přihlížet, takže maká také. Největší pozornost se v současnosti věnuje nastupujícímu DirectX12/VULKAN, kde má AMD výkonovou výhodu a NVIDIA se snaží eliminovat lepší optimalizace her a vůbec nástup DX12/VULKAN jak to jen jde. Má k tomu samozřejmě velmi dobrý důvod, protože zejména v těchto novějších hrách dokáží výrazně levnější Radeon grafiky porážet výrazně dražší grafiky NVIDIA, čistě proto že už zde nejsou brzděny zastaralým API a mohou tedy svůj často vyšší papírový výkon reálně využít. NVIDIA o celé záležitosti ví a dobře ví, že to žádný SW patch ani optimalizace nespraví, protože problém je v architektuře a výkonu grafik samotných a že potřebuje novou generaci grafik, takže doufá, že s nástupem DX12/VULKAN to bude pomalé a že se nebudou objevovat hry s tak dobrými technologickými optimalizacemi, jako třeba DooM apod. AMD (stejně jako každý rozumný hráč) samozřejmě doufá v opak a může se opřít o fakt, že její grafiky jsou v konzolích a pokud tedy vývojáři věnují pozornost optimalizaci her (což se dnes často neděje), má výhodu, protože optimalizují AMD na míru. Z toho jak to v současných hrách vypadá a jak velký udělá rozdíl hra neoptimalizovaná postavená na starých API jako DX11/openGL a kolik výkonu nažene jen použití optimalizací a DX12/VULKAN, můžeme jasně říci, že nejde jen o produkty, tedy grafické karty samotné a není divu, kam AMD i NVIDIA nyní upírají pozornost.
Osobně si myslím, že AMD má rozhodně prostor k dalšímu růstu, ale také ho z části opět promrhává, protože RX 480/470 tady mělo být mnohem více a hlavně rovnou v nereferencích a AMD zbytečně přišlo o zákazníky, kdy to někteří nevydrželi a připlatili si na konkurenční GTX 1060, která zdaleka nevypadá tak silně pro nastupující hry a je dražší a tedy méně výhodná – jenže proti očekávání prostě v obchodech je. AMD se rozhodně mělo více snažit o více svých grafik na trhu a to se týká i jejich mobilních verzí. Takhle se vyrovnaných podmínek a možnosti a tedy souboje, ze kterého bychom jako zákaznici těžili, jen tak nedočkáme. Doufejme, že přesto se věci obrátily k lepšímu, já totiž opravdu nechci kupovat v nové generaci mainstreamovou grafiku za 10 tisíc, vyšší segment za 20 tisíc a high end za 50 tisíc.
zdroj dat: wccftech.com via Mercury Research
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|