NVIDIA ztratila kontakt s hráči? Tak působila její prezentace novinek pro hráče na CES 2022.
Společnost NVIDIA opustilo v posledních 2-3 letech hned několik předních představitelů (přestoupili hlavně k Intelu), včetně dlouholetého šéfa technického marketingu, který vytvářel komunikační strategii, styl, úroveň a obecně prezentace firmy směrem k zákazníkům, speciálně hráčům. A to vlastně celou moderní dekádu firmy. NVIDIA za něj evidentně nenašla stále žádnou náhradu, a to ani vzdáleně. Prakticky všechny prezentace firmy z poslední doby působí opravdu mizerně, po obsahové i stylové stránce.
Šéf NVIDIA se na jinak běžně velmi sledovanou prezentaci v rámci CES 2022, ani neobtěžoval dostavit, což okamžitě vyvolalo podezření, že firma vlastně nemá, co zajímavého představit. Podezření, které se rychle naplnilo, když u prezentace této firmy usínali i ti největší technologičtí nadšenci. Obrovský kontrast proti prezentaci AMD, na kterou přímo časově navázala. Což je trochu problém, kdy CES 2022 má být hlavně o nadšení a produktech pro běžné spotřebitele. V případě NVIDIA tedy stále teoreticky především pro hráče. Firma ovšem v téměř hodinové prezentaci věnovala představení nových produktů pro hráče, doslova jen desítky sekund uprostřed moře řečí o ničem.
Vedle nové RTX 3050, jejíž představení bez jinak obvyklých podrobností sfoukli za půl minuty, se během 37s představila i RTX 3090 Ti („TÁJ“, jak ji veřejně představil zástupce firmy). Nový TOP herní model společnosti:
I když jak víme, NV původně RTX 3090 jako herní model neoznačovala, a za svůj TOP model pro hráče označila RTX 3080. Ta ovšem k překvapení NVIDIA, i všech ostatních, vůbec nestačí na AMD a jeho Radeon RX 6800 XT. Natož na RX 6900 XT, které obě jsou výkonnější, efektivnější a prostě lepší herní grafické karty. Nebýt bezvýznamného v praxi dnes nepotřebného Ray Tracingu ve hrách, nebylo by ani o čem mluvit v tomhle „souboji“. AMD vědělo, že u současných grafik je výkon pod RT prostě bezvýznamný, neboť hry to nebudou efektivně používat a až se RT ve hrách objeví, bude to za několik let, kdy už současné karty budou slabé a RT tedy nikdo s nimi používat nebude už vůbec. Pro NVIDIA je ale Ray Tracing jedinou šancí, když v klasickém rasterizačním výkonu a provozní efektivitě s AMD najednou jednoznačně prohrává ...
Jenže zatímco u nové RTX 3050 NV alespoň řekla cenu a kdy bude karta dostupná, u RTX 3090„TÁJ“ neřekla nic. Ostatně tahle grafika není nic k chlubení se. Působí značně zoufale. A především nepatřičně vzhledem k probíhajícímu stálému nedostatku herních grafik (kdy mnozí stále čekají už rok na již objednané RTX 3000 karty) a současně probíhající vážné energetické krizi, kdy si mnozí za chvíli budou rozmýšlet, jestli je levnější spadnout ze schodů, nebo si rozsvítit. Jde také o jasný plivanec do tváře všem, kteří si koupili její už tak velmi předraženou RTX 3090, a plivanec do tváře všem, kteří si ještě myslí, že NVIDIA zákazníci z řad hráčů nějak zajímají. Těžaři mají prioritu, ale nebojte, hned jak těžařská mánie opadne, najednou NV zase bude hráče milovat ;).
RTX 3090 Ti anebo zoufalá NVIDIA dělá zoufalé věci?
450W šílenství!
Každopádně RTX 3090 „TÁJ“ je opravdu zoufalý produkt. Zlepšení proti 3090 bude minimální, protože karty mají prakticky stejné jádro, lišící se jen o bezvýznamný počet jednotek. Takty jsou sice vyšší, boost je až na 1860MHz proti 1695MHz, ale v praxi víme, že NVIDIA udávaný BOOST nic neznamená, protože v praxi ty karty běhají stejně rychleji. A protože jde o stejné jádro budou běžně takty běžně kolem 1,9GHz u obou, protože o moc více to prostě nedokáže jet, aniž by se s běžným chlazením neupeklo. Jediným výrazným vylepšením je tak sice stejných 24GB paměti, ale nově na 21GHz místo „jen“ 19,5GHz. Posun výkonu ovšem i tak bude zanedbatelný. Jen 5% možná přinejlepším 6% proti RTX 3090. NVIDIA ovšem neprozradila cenu, dostupnost a už vůbec se nepochlubila v prezentaci tím, že tahle karta má naprosto příšernou spotřebu. Ze současných 350W u 3090 stoupla, pro zisk těch zanedbatelných 5-6% výkonu, na 450W!!!
Neznáme ani cenu, ani dostupnost. RTX 3090 „TÁJ“ je tak ve skutečnosti jen další papírový produkt NV, kterým firma nepokrytě ukazuje prostředníček hráčům, kdy mnozí stále čekají na svou již rok objednanou RTX 3000 kartu. Místo toho NV vydává jednu kartu za druhou určenou speciálně pro těžaře a marketing. A teď nemluvíme jen o specializované těžařské sérii, kterou NVIDIA upřednostňuje ve výrobě dlouhodobě, ale také o „hráčských“ modelech jako RTX 2060 12GB či RTX 3050 8GB, kdy podle zákulisních zdrojů NVIDIA přímo počítá s tím, že se k hráčům příliš nedostanou a půjdou rovnou k těžařům. RTX 3090 Ti je pak naprostý nesmysl v současné situaci, když vzhledem k minimální výtěžnosti (vyrobit plně funkční GA 102 jádro není jen tak a moc jich asi nebude), minimálnímu výkonovému posunu a nehorázné spotřebě/neefektivitě, ta karta řeší na papíře jen nečekanou situaci, že AMD a jeho Radeon RX 6900 XT dokáže NVIDIA RTX 3090 porážet jasně v 1080p a 1440p a vyrovnat ve 4K. Takže celkově má AMD nejvýkonnější herní grafiku na trhu v mnoha případech (speciálně bez dnes hloupého a zbytečného marketingového RT). Těch pár % výkonu navíc u „TÁJ“ novinky znamená, že NV o těch 5-6% dokáže vést ve 4K, což je ale celkem k ničemu, když RX 6900 XT dokáže být i ještě rychlejší v případě existující AiO edice. Ovšem srovnáváme 300 až 320W se 450W grafikou, což je mimochodem předzvěst nadcházející generace grafik …
CES 2022 ukázal skutečný zájem NVIDIA o hráče.
Celá prezentace NVIDIA na CES 2022 byl špatný vtip a sypání sole do ran nebohým hráčům. Nesmyslné nudné prezentace AI „buzztechů“, byly proloženy jen několika desítkami sekund prezentace skutečných produktů, na které si ovšem stejně většina hráčů nemá šanci v praxi ani sáhnout. A žádný náznak snahy ze strany NV, aby to bylo jinak. Není tedy divu, že šéf NVIDIA se radši ani neukázal a sledovanost představení NV vzbudila větší pozornost, než samotná prezentace. Zatímco před rokem sledovalo také plně digitální CES 2021 prezentaci firmy přes 100 tisíc diváků, letos to bylo jen 14 až 20 tisíc, což mluví za vše …
Zda to bude znamenat, že u nové generace PC dají výrobci OEM, notebooků atd. přednost výrobcům, kteří se o hráče skutečně zajímají, je otázkou … NVIDIA však letošní CES evidentně moc nezajímal, v tuto chvíli se jen modlí, aby zájem těžařů vydržel a nemusela řešit výrazný propad příjmů před investory. A ty se bude snažit omráčit ukázkou budoucího 5nm HOPPER HPC řešení na březnovém GTC a později v Q3 2022, také vydáním 5nm „herních“ Lovelace RTX 4000 karet, kde má nástupce RTX 3090 mít spotřebu rovnou vysoko přes 500W. Proti tomu tedy 3090 TÁJ je ještě chladnou a úspornou kartou … Zkrátka pokud jste ještě neinvestovali do akcií energetických firem či vlastní elektrárny, tak byste měli začít. Protože hlavní vzkaz NVIDIA z CES 2022 je, že 450W herní grafiky jsou nových „250W“. To je mimochodem hodnota TDP, kterou disponovala GTX 1080 Ti = poslední grafická karta od NVIDIA, když jí na hráčích ještě záleželo.
Dnes je 450W vela, ale o par mesiacov štandard... Tak mi to pripada že tu 3090 vydali len aby sme si zvykli na vysoku spotrebu a aby mohli povedať že nova RTX4090 je len o par watov na tom horšie
Nerozumiem prečo ma autor potrebu stále opakovať dookola to iste. Toto hodnotenie na 3090ti sme tu už čítali x krat. Tiež nerozumiem prečo je autor tak zaťažený na spotrebu. Ja sem už chodím niekoľko rokov a viem, že v minulosti pri procesoroch na architektúre Buldozer a GPU Vega, 580 bola spotreba produktov AMD horsia ako tých od nvidia a Intel (o 10%ky percent pri rovnakom alebo horšom výkone). Vtedy to až taký problém nebol, dnes je to pľuvanec do tvare hráčov. Myslim, že nebudem jediný kto si toto za tie roky mohol všimnúť. Je to skoda, lebo toto v mojich očiach dosť uberá na dôveryhodnosti tohoto webu. Napriek tomu sem rad chodím a už som si na to zvykol, ale nebiť tohoto, tak mohol byt tento web už myslim niekde inde.
Bla bla bla. Nevím o tom, že by Intel měl grafickou kartu a ještě by měla nižší spotřebu !!! Nvidia měla kdysi slušné produkty, ale to už je dávno pryč. Zajímají ji jen těžaři a budou se snažit, aby to tak bylo co nejdéle. Kupovat si VGA, která žere, jako písková filtrace u bazénu je nvIdiotismus.
v článku je porovnání, pokud jde o spotřebu a přístup NVIDIA z minulosti, s grafickou kartou GTX 1080 TI .... to je NVIDIA karta a NVIDIA přístup. Pokud nevidíš ten evidentní rozpor jak se NV chovala a co dělala tehdy a co dělá dnes, tak není o čem se bavit ....
pokud tedy můj článek ubírá na na důvěryhodnosti v tvých očích, pak je vše v pořádku, článek je objektivní a důvěryhodný v očích všech co jsou objektivní .... ;)
a co by jako mela delat jinde? nevydavat ty karty vubec? holt ma horsi vyrobni proces, na kterym se ocividne nedaj vymyslet nejaky zazraky. taky mohla byt na omezenych kapacitach TSMC, vyrabela by 5-10x mene karet stejne jako AMD a cena 3070/6700XT by nesla pod 50k. spotreba se ti nemusi libit, fakt je ten, ze je to karta pro nadsence a stejne se vsechno proda. nadavat na NV, ze nema nejlepsi a nejefektivnejsi karty na trhu je aktualne pokrytectvi, narozdil od AMD aspon nejake na ten trh dodava, zvlast dedikovane pro notebooky.
sorry ale 450W u 3090Ti nepovažuji za nutnost ... ani z hlediska nadšenců. 450W je prostě moc ...
nemluvě o tom, že při vydání RTX 3090 NV tvrdila, že to není karta pro hráče a teď u RTX 3090 Ti tvrdí, že to je karta pro hráče ... těch 450W naznačuje, že je to karta tak maximálně pro průmyslové použití, protože v běžně velké místnosti to nebude k použití bez větrání v zimě a klimatizace v létě ... proto mě těch 450W vadí, protože na rozdíl od tebe a dalších, mám zkušenosti s tím, co je to provozovat 400W grafiku v praxi ... takže vím, že těch 450W u 3090 Ti je neospraveditelné vzhledem k výkonu atd.
Ja sa na 3090 a 3090ti pozerám ako na prémiové/extra predražene produkty podobne ako svojo času Titan X a TitanXp. V tomto mi ten prístup nepríde ďaleko rozdielny oproti minulosti.
Niekde som cital 11%, ale to je jedno. Nikoho myslim nenútia tie karty kupovať, tak prečo na tom vlastne záleží? Možno chcú mat len najvýkonnejšiu kartu za každú cenu. Ktovie možno aj AMD príde s nejakou 6900xtx co bude brat 400W.
AMD má výkonnější verzi 6900XT s AiO a 18GHz paměťmi, ale i ta má "jen" 320W TDP místo 300W u základu ... teď tu dodělávám recenzi na jednu neref. OC verzi RX 6900XT a i na 2,75GHZz má "jen" 340W ... a to je její výkon znatelně vyšší ...
Možná to bude nějak souviset s tím, že když mělo AMD GPU/CPU horší nebo žravější než konkurence, tak je prodávalo také levněji a tu spotřebu nijak netajilo.
Navíc ač byla tak spotřeba vyšší než u konkurence, tak pořád nebyla nijak dramaticky vysoká.
Zato jak dnešní NV, tak Intel mají spotřeby výrazně vyšší, než měli i ty nejzoufalejší pokusy o dohnání konkurence v podobě Buldozeru nebo Vega...
"nebýt bezvýznamného v praxi dnes nepotřebného Ray Tracingu ve hrách"
- to je myšleno jak? Rok mám RT v 3080 a tam kde funguje, tak funguje parádně. Cyberpunk 2077 bez RT vypadá jako na staré konzoli. Od znalce karet bych tak směšný názor nečekal, spíš bych se divil, kdyby si autor opravdu myslel.
kdyby sis nevymýšlel ... neříkám že RT vypadá špatně, ale ten rozdíl je opravdu malý a rozhodně nestojí za desítky % pokles FPS .... navíc ve většině hrách, pokud tam nějaký RT je RT neviditelný úplně jen snižuje ten výkon, ale to je jasný. Jinak nevěřím, že je to hratelný na 3080 ve 4K s RT, tedy na plný detaily, aby ho mělo smysl vůbec zapínat ;)
Současné GPU prostě nemají dost výkonu na to to zvládnout a pokud nemáš 3080/3090 nebo RX 6800/6900 tak vůbec nemá smysl jej ani zkoušet zapnout. A protože tyhle grafiky má jen pár % hráčů, hry RT nasazovat v nějakém významném měřítku nebudou, dokud RT nezvládle levou zadní i mainstreamová grafika, speciálny ty co jsou v konzolích a to bude až tak za 2 další generace GPU (RDNA 4 spíše RDNA 5) ...
takže je opravdu nesmysl se dnes o Ray Tracingu ve hrách vůbec bavit natož tam něco měřit. Až budou hry RT skutečně ve velkém přínosně a bez významného dopadu na výkon, budou GTX 3090 a RX 6900 XT v pozici, v jaké jsou dnes GT 1030 nebo Radeon RX 550 ....
Prosimte hral jsi vubec CP2077?
Ano, v 60 fps je hratelny bez dropu v nejvyssi kvalite s RTX on a DLSS/quality ve 4K. Mam tam asi 160 hodin bez jedineho propadu nebo havarie. Ve verzi 1.31.
Chtel jsem si loni nadelit k vanocum nove AMD RX6800XT, ale nebylo absolutne k mani, 3080 OC od Gigabyte nastesti byla, takze mam za sebou rocni naprostou spokojenost. V kombinaci s 8+8 Ryzenem.
Jestli to ma malo hracu, to je mi fuk, hry hraju pro sebe a jsem rad ze to funguje konecne uzasne. CP ve 4K a RTX je absolutne nadherny
Jinak nechapu, proc jsi tak toxicky? Vetu "bezvýznamného v praxi dnes nepotřebného Ray Tracingu ve hrách" jsi opravdu napsal a sam prece vis, ze to proste je tezka neferovka.
CP2077 na 4K vypadá s RT super, ale bohužel s ním nepočítali už od začátku. Např. v zrcadlech se neodráží hlavní postava, kvůli PS4 použili zastaralá vypínací zrcadla(render plochy z jiného úhlu). RT zážitek by bez optimalizace hry pro slabé konzole mohl být ještě mnohem lepší.
GT1030/RX550 RayTracing samozřejmě vůbec nerozjede, kvůli malé paměti. Ale aktuální odrazy bez RT vypadají takhle Odkaz (humus po stranách a pod hlavou).
Souhlas, na konzoli jsem to videl a je to desna skoda to tam vubec hrat. I kdyz beru argument, ze zrovna pribeh je na CP to nejsilnejsi a i pro nej to za to stoji.
Ta Judy je tam opravdu hrozna u te vodni hladiny, na 4K / RTX je to pecka, imerzivni zazitek. Odkaz
Za me neni problem ani 600w ale at je 2x vykonejsi nez 3090/6900xt,za me je dulezita efektivita nehnat vse nakrev kdyz to prida do 10% vykonu ,vsici to zname narust par procent ale spotreba a teploty v prdeli
v high endu ať je spotřeba třeba obrovská. Jen nesmí zapomenout na produkty nižších tříd a držet se výkonostního rozptylu ruku v ruce se spotřebou. Pokud nabídnou efektivní karty řekněme do 200W, tak jejich špička nemusí většinu lidí ani zajímat. Doufejme, že se budou držet v řadách karet pěkně od podlahy, aby nabídka oslovila co nejširší zákazníky. Což by neměl být problém.
Je fakt, že každý takový release musí být v dnešní době už z principu směšný. Nabídka na trhu je tristní a málokdo chce být dneska v roli, kdy shání GK do herního PC. Člověk by chtěl říct, že boží mlýny melou, ale zatím si lze obtížně představit formu trestu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!