Dvě zajímavé novinky ze světa API se objevily v předvečer začátku konference GDC.
Pokud čtete DDWorld.cz pravidelně, tak jsem před pár dny jasně naznačil, co se stane s API MANTLE. Nyní tu máme jednak od AMD, ale i od vývojářů potvrzení těchto starších informací.
- API MANTLE bude pravděpodobně novým OpenGL "Next"
Na GDC se dozvíme více, nicméně to zatím opravdu vypadá na to, že API MANTLE se stane nástupem otevřeného standardu OpenGL v jeho zbrusu nové generaci. První verze MANTLE s potřebnou dokumentací je prý hotová a OpenGL Next je prý téměř to samé. AMD pak potvrzuje, že se vývoje "API MANTLE" nevzdává. Dokonce se připravuje už další generaci "API MANTLE 2.0", která přinese některá vylepšení a bude k dispozici brzy pro některé partnery.
Jak už jsem napsal před pár dny, AMD také potvrzuje, že DirectX12 je i pro něj primární API. "Vlastní" API MANTLE si však AMD ponechává jako inovační platformu, která bude nadále využívána některými herními vývojáři a engine. API MANTLE má i podle posledních testů stále drobný výkonový náskok i před DX12 a kromě toho bude mít ještě další technologie navíc. Budou také vycházet nové hry, které jej budou používat, například nový Battlefield má podporu nejnovější verze MANTLE.
AMD pochopitelně nedává DX12 přednost jen tak, ale pochvaluje si, že celou řadu nápadů a technologií z API MANTLE se v DirectX12 objeví a to často ve stejné podobě, což pro něj znamená, že dosáhlo toho, čeho chtělo (zejména lepší využití moderních vícejádrových CPU, kdy AMD už proti Intelu nebudou najednou vypadat tak bezradně). Ačkoliv finální specifikace DX12 nebyla doposud dokončena, údajně už k tomu není daleko (což dává smysl, když má být za pár měsíců uveden Windows 10) a někteří herní vývojáři už mají přístup k DirectX12 "Alfa", jež už prozrazuje mnohé. Také už prý jasně ukazuje, jak to bude s podporou DirectX12 z hlediska současných grafických karet.
Podle vývojářů bude podpora DirectX12 mít tři úrovně. Skutečná plná podpora (tzv. "TIER 3") včetně hardwarové podpory všech nejnovějších funkcí DX12 však v současnosti je údajně pouze záležitostí grafických karet AMD Radeon architektury GCN. Konkurenční grafiky od NV včetně nejnovějších GTX 960/970/980 architektury MAXWELL, plnou HW podporu DX12 nemají. Podporují pouze část věcí a mají tak jen tzv. "TIER 2" podpory DX12, něco jako DX12_0 ne DX12.0. To potvrzuje naše starší obavy. Podle vývojářů na tom ale není nic divného a nepochopitelného, natož konspiračního, protože když AMD dělalo GCN grafiky pro API MANTLE, jehož řadu technologií DirectX12 přebírá (či se jimi úzce inspiruje, chcete-li), s čímž u NV pochopitelně nemohli počítat a neměli k těmto technologiím přístup, takže MAXWELL ani nemůže plnou HW podporu všeho kolem DX12 obsahovat.
Na blížícím se GDC se dozvíme více, jak o API MANTLE a jeho další roli, tak o OpenGL Next, tak hlavně o DirectX12, které bude předmětem prezentace téměř každé větší firmy, která se GDC účastní. Z prvních informací a zkušeností, které máme, to vypadá, že AMD a jeho iniciativě API MANTLE, dluží mnoho lidí velké poděkování. Díky MANTLE jsme se dozvěděli, jak tragicky na tom DirectX i OpenGL jsou z hlediska optimalizací a využití moderního HW, následně se to potvrdilo v praxi a jen díky tomu se tvůrci obou API chytli za nos a začali zase něco dělat. Hlavně u Microsoftu, který se svým DX má zdaleka největší vliv a význam je opravdu zarážející, jak mohl nechat věci dojít tak daleko a v podstatě zrušit už před lety vývoj DirectX, které je přitom hlavním API díky rozšíření a pozici Windows platformy.
Díky API MANTLE tak dnes už víme, že AMD procesory včetně podceňovaných FX vůbec nejsou slabé v porovnání s Intel model, jen hry se staršími DX nepoužívaly výkonu multijádrových moderních CPU správně (čti často vůbec). A to je jen začátek. Trestuhodné nevyužívání možností moderních grafik, pamětí a všeho, co moderní PC nabízí je očividné. Můžeme jen litovat zbytečného promrhaného potenciálu celých generací procesorů a grafik, stejně jako propálených Wattů, které neoptimalizacemi a nevyužitím možností byly takto ztraceny. DirectX12 by tak mělo být zcela novou cestou, kterou mu vyšlapalo překvapení v podobě API MANTLE, a snad Microsoft podruhé už na vavřínech neusne a nenechá dojít věci tak daleko.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|