MANTLE by mělo běžet "pod" DX11 a výrazně zlepšovat efektivitu využití HW a tím i výkon.
Už jsme to nedávno nakousli, ale nyní se objevují zajímavé informace a názory na low-level API MANTLE. Jen pro připomenutí, co to MANTLE je:
Jak víte, tak existují klasická velká API jako DirectX a OpenGL. Ta se sice vyvíjí a přinášejí čas od času nějaké novinky, ale jako taková nejsou až tak moderní, aby využívala nejnovější HW tak, jak s tím tvůrce HW počítá. Jinými slovy, třeba současné grafiky (ať od AMD, NV nebo Intelu) mají nějakou architekturu a možnosti, ty ale nejsou DX nebo OpenGL využívány ideálním způsobem. To se samozřejmě odvíjí nejen na tom, jaké efekty a jak bohaté efekty můžou třeba vývojáři her použít, ale i na tom, jak efektivně je výkon daného HW využíván.
AMD tedy vytvořilo přímo ve spolupráci s vývojáři her low-level API, nazvané MANTLE, které by mělo běžet jako by pod DirectX nebo OpenGL (a v některých případech je i obcházet) a je ideálně vyladěno a navrženo pro grafiky AMD Radeon GCN. A někteří herní vývojáři již pracují na jeho nasazení do svých her. A nebudeme muset čekat dlouho. První ukázka toho, jestli má MANTLE smysl a jak moc může zlepšit výkon, uvidíme u Battlefield 4, protože DICE ve spolupráci s AMD připraví zhruba na prosinec patch, který low-level API MANTLE využije. O MANTLE nyní přemýšlejí a testují i někteří další vývojáři her, mezi nimi i UBISOFT, který ale stejně jako mnoho dalších tvrdí, že MANTLE je na jednu stranu skvělý, na druhou stranu by to mohla být nebezpečná dvousečná zbraň, vedoucí k roztříštění vývoje a trhu. Jde o to, že MANTLE je v tuto chvíli vyladěno na architektur AMD GCN čipů, na jiných čipech tak sice teoreticky může fungovat, ale bez vyladění na jejich architekturu nebude mít žádný přínos. Nicméně Ubisoft si samozřejmě nemůže dovolit MANTLE ignorovat.
A to je ten problém. Vývojáři jsou na jednu stranu nadšeni z možností, které MANTLE přináší pro vyladění na AMD GCN grafiky (když navíc na tomto API spolupracovali s jeho vytvořením), na druhou stranu ta nebudou fungovat na jiných GPU (i když nikdo nebrání nikomu je do MANTLE dodělat) a to by mohlo výrazně ovlivnit trh i vývoj her. A nutno říci, že MANTLE není jedinou podobnou dvousečnou hrozbou. Mnozí se ještě více obávají VALVE a jeho SteamOS, který by ještě zásadnějším způsobem také mohl roztříštit dosud víceméně jednotnou herní PC platformu (Windows s DirectX).
K API MANTLE ale ještě jednu zajímavou věc. Měli jsme za to, že toto low-level API vzniklo hlavně kvůli novým konzolím PS4 a Xbox One, které mají AMD GCN čipy a u nichž je samozřejmě optimalizace a co nejlepší využití velmi podstatné, protože přebytkem výkonu tyto nové "low end herní PC" neoplývají. No nebudete tomu asi věřit, protože to nedává smysl, ale API MANTLE ani na jedné z těchto konzolí prý nebude!
Důvody nebyly dost dobře osvětleny, ale má se za to, že jde spíše o politiku. U Microsoft Xbox One je to čitelnější, protože MS si samozřejmě chce hlídat svou API hegemonii a jeho "konzole" běží normálně na DirectX11.x a nějaké "konkurenční" MANTLE, které by mu jeho DX obcházelo a vlastně v některých případech tak nahrazovalo, se mu rozhodně nehodí do krámu. To si dost pravděpodobně dá radši MS tu práci, že udělá nějakou novou verzi DirectX (třeba "DX11.3"), do které implementuje všechna vylepšení, která přináší MANTLE pro GCN grafiky, aby jeho konzole nebyla v nevýhodě apod. - teď samozřejmě mluvím hypoteticky, ale nepřekvapilo by nás to asi nikoho, protože jestli přináší API MANTLE nějakou výhodu, MS by byl blázen, aby ji ignoroval.
SONY se pak ohledně MANTLE zatím příliš zřetelně nevyjádřilo, nicméně jak je zatím známo od AMD, ani zde prozatím MANTLE nebude. Je dost vtipné, že pokud toto low-level API přináší výrazně lepší a efektivnější využití v konzolích použitého HW, tak že zrovna tam nebude. Přitom nikdo neřekl žádný objektivní technický důvod, který by tomu bránil (žádný takový totiž není). To samozřejmě může ovlivnit rozvoj a rozšíření samotného MANTLE. Na druhou stranu, pokud jej herní vývojáři začnou používat (a když jej někteří spoluvytvářeli tak to asi mají v plánu) a ukáže se jeho přínos, mohlo by to nakopnout vývoj ve všech oblastech i třeba Microsoft k větší aktivitě na API poli, které stagnuje.
Ve výsledku by tak hry a mnoho dalších věcí mohlo vypadat a fungovat mnohem lépe a to i se současným HW, který by tak byl mnohem lépe a efektivněji využíván, což se dnes neděje. Takže pokud by MANTLE mělo toto odstartovat, sem s ním. Je ale jasné, že toto neovlivní sami uživatelé, ale je to píseček hlavně herních vývojářů atd. Sám teď nevím, co si o tom myslet. Počkejme si tedy na to, co předvede MANTLE v Battlefield4 a jak se k němu postaví další vývojáři her. Rozhodně to nevypadá jako nějaká marketingová blbost ... Jinak další podrobnosti se dozvíme 11-14.listopadu včetně DEMO verzí a ohlášení dalších her, které MANTLE budou mít.
Zdroj: DDWorld
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|