S platformou ARM na poli Windows PC musíme počítat i nadále. A výkonné GPU je logickou cestou.
Z několika stran se objevily informace, že ARM vyvíjí výkonné GPU, které má být zaměřeno na hráče. A tedy konkurovat speciálně NVIDIA. Zní to neuvěřitelně? Neřekl bych. Speciálně poté, co se objevila první generace výkonných ARM SoC pro Windows PC v podobě nedávno uvedených SnapdragonX od Qualcomm a Microsoft několikrát potvrdil že bude se svými Windows a jeho optimalizacemi pro ARM platformu počítat. Je jasné, že ARM platforma v rámci PC tedy zůstane. A udělat výkonné a použitelné GPU pro hráče a moderní hry, je zcela logickou volbou pro ARM jako společnost, dodávají základ SoC. Ne-li nutností.
Aktuálně se tak mluví o tom, že britská firma zřídila vývojové středisko v Izraeli. Proč právě tam? Protože je tam řada špičkových inženýrů, včetně specialistů na GPU, kteří už se ocitli, nebo brzy ocitnou, tzv. na dlažbě. A to díky masivnímu propouštění v Intelu, které se dotýká hlavně vývoje a managementu a podpory, což jsou oblasti, kde bude nyní Intel šetřit. Je tedy jasné, že konkurenční společnosti AMD, NVIDIA i ARM a další už loví mezi bývalými, nebo brzy bývalými, zaměstnanci Intelu s potenciálem. Nedávno navíc Intel prodal svou část akcií ARM za nějakých 147 milionů dolarů. Dříve by to pro firmu bylo kapesné, dnes kdy generuje miliardové ztráty, je však každý milion dobrý a firma se tedy snaží snížit účetní ztráty. V tuto chvíli už tak není Intel zapojený v ARM, co by akcionář.
ARM podle všeho tedy buduje team s cílem vyvinout výkonnější (i samostatné) GPU cílené pro herní trh a moderní hry. A jak říkám, podle mě to dává smysl. ARM musí vyvíjet ovladače a technologie pro herní použití, ať bude mít to velké GPU nebo ne. Se svým SoC prostě musí s Windows PC nyní počítat a dělat věci i pro něj, nejen ANDROID apod. A pokud Qualcomm a jeho SnapdragonX něco ukázal, že speciálně GPU část bude potřebovat hodně práce. Takže proč do ní nezapojit přímo ARM? Pokud prostě chce mít plně konkurenceschopnou PC platformu k AMD a Intelu, potřebuje i výkonné GPU.
Nutno říci, že ARM samotný není jediný, kdo se o výkonnější herně použitelné GPU v rámci ARM platformy snaží. Qualcomm má své ADRENO (bývalé ATI), Samsung dnes spolupracuje přímo s AMD a RDNA je v jeho SoC, NVIDIA pak údajně spolupracuje s Mediatek na nové generaci jeho ARM SoC s výkonnějším GPU. A všichni chtějí svá výkonná SoC nabídnout pro Windows PC, tedy i hráče. Zkrátka dává smysl, aby samotný ARM nabídl těmto svým partnerům nejen výkonné CPU, ale také GPU v rámci své nyní stále univerzálnější platformy. Pochopitelně pokud vývoj teprve začal, bude trvat několik let, než uvidíme první reálné výsledky na trhu. Jinými slovy dříve než 2027/2028 bych první produkty ve formě nějakých herních ARM GPU neočekával. Je samozřejmě jasné, že v té době budou AMD a NVIDIA už zase úplně jinde se svými herními GPU. Je otázkou také, kde bude ARM platforma jako celek v rámci PC.
Každopádně vše nasvědčuje tomu, že se ARM počítače dočkají i výkonných „ARM“ GPU schopných poskytnout skutečný herní výkon pro moderní hry. A řekl bych, že má možná o dost větší šanci uspět v této oblasti, než Intel, který svůj pokus totálně pohřbil tím, že vyhodil hromady peněz za špatné lidi se špatným přístupem a nyní musí šetřit a herní GPU tak dost pravděpodobně skončí v rámci celkových úspor. Prostě speciálně v současné situaci Intel firmy, jsou otázkou, zda vůbec do budoucna přežijí. ARM také nemá vyloženě na rozhazování, takže pokud neudělá stejnou chybu, že by třeba najal kecálistu Koduriho a prolhaného Shrouta a dal jim otevřené konto, měl by mít větší šance dotáhnout vše k nějakému zajímavějšímu výsledku. Uvidíme …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|