AMD se nechalo slyšet, že na plánu uvést DX11 grafiku jako první, se nic nemění …
Problémy AMD-ATI dělá jen problémy společnosti TSMC a jejího 40nm výrobního procesu. Nové jádro ATI RV870, u kterého stále nevíme podrobnosti o architektuře, bude ale 100% vyráběno 40nm. Taktéž AMD-ATI počítá s jeho budoucí revizí, na které se už také pracuje. Jádro RV870 a 40nm vzorky jsou již hotové. Čeká se jen na to, až TSMC odladí 40nm výrobu natolik, aby se větší a složitější jádra než je jediné 40nm jádro na světě v podobě malého RV740, dala rozumně vyrábět. AMD-ATI ale již také pracuje na revizi RV870 a z něj vycházejících menších jader, které bude chtít co nejdříve vyrábět 32nm a 28nm, což je výroba, jejíchž vzorky přijdou na konci roku a hromadná výroba začne někdy na přelomu Q1-2 příští rok.
Bohužel potvrzených informací kolem RV870 je skutečně poskrovnu, něco málo sice už v zákulisí víme, přeci jen jádra existují už nějaký ten pátek, ale s podrobnostmi, které víme o konkurenčním NVIDIA GT300 se to srovnat nedá. O RV870 stále víceméně víme jen to, že bude, že bude 40nm a že to bude mainstreamové grafické jádro. Panují však stále dohady o tom, že samotné RV870 už bude vlastně dvoujádro. Potvrzeno také je, že ATI pokračuje ve vícejádrové budoucnosti grafik a grafický model dnes známý pod oficiálním označením R800 bude mít dvě jádra RV870 na palubě. V případě, že RV870 bude samo o sobě dvoujádro, bude HD 5870 vlastně čtyřjádrová grafická karta. Bohužel veškeré podrobnosti jsou stále tajemstvím, a dost pravděpodobně se budeme ještě dohadovat dva týdny před vydáním, jako tomu bylo u HD4800 grafik. ATI rozhodně nehodlá usnout na vavřínech a po technologické stránce se máme na co těšit. RV870 sice určitě nebude tak velké a mohutné jako NVIDIA GT300 jádro, ale po technologické stránce a výpočetním výkonem ho pravděpodobně opět překoná. Už dnes má dvoujádrová grafika HD 4870 X2 výpočetně stejný výkon, jak má mít budoucí NVIDIA GT300 grafika. Že Radeon HD 5870 X2 bude minimálně dvakrát výkonnější než Radeon HD 4870 X2 nezní nereálně. AMD-ATI má také oficiálně stále v plánu vydat DX11 grafiku jako první. A to v pořadí HD 5870, HD 5850 a HD 5870 X2. Vydání bylo původně očekáváno v létě, díky problémům TSMC se 40nm se ale tak stane pravděpodobně až v září, nebo dokonce až v říjnu. Pořád by to ale mělo AMD-ATI stihnout před NVIDIA GT300, která na 99% vyjde až začátkem listopadu, kam jej plánuje sama NVIDIA, což je jediné, co NVIDIA také víceméně kolem jádra GT300 potvrdila.
Troufam si tvrdit ze s hd4890 neudelas chybu jako nikdo neudelal chybu s 8800GT kdyz vysla, proste tyhle karty si svoji praci odvedou a X let budou v kurzu na to vem jed....
Dva faktory:
- uvedom si ze hry dx11 budou spise az k vanocum a pytel se s nimi roztrhne nejspise az pristi roky...
- i hry s dx11 budou na dx10.1 karte chodit vyjmecne rychle a temer bez ztrat obrazovych efektu, dx11 bude prinosem hlavne pro optimalizaci vypoctu(cili snizeni HW pozadavku na vykon GK)...
a proč by to taky kdo dělal? optimalizace engine na dx11 by zase stála hromadu peněz a využije to fakt málokdo. navíc se dnes prakticky nic jiného než porty z konzolí nedělají.
Konverze z DX10(.1) na DX11 má být relativně jednoduchá a opravdu rychlá. Nemůžu dohledat ten článek, ale někde byl rozhovor s vývojáři snad Battleforge nebo Stormrise a stálo v něm, že je to opravdu záležitost okamžiku.
a todle řekni Microsoftu ..chápu že musí dělat nový věcičky aby se na ně nezapomělo ale stejně si myslím že by s Dx12 měli počkat na rok 2012 ...
DX10 se neujmul a než se rozšíří DX11 tak by chtěli vydat další Dx12 ..což by přehnali
prostě to uspěchali a doufají že tvůrci her se ujmou
Tak já sem minulej tejden prodal svojí "starou" 4870tku a šel jsem do 4890 od Sapphiru,v zákl.taktech.Zkoušel jsem přetaktovat a šla bezproblémů na 950MHz na jádře,takže vřele doporučuji.
no mně třeba pomohl u TF2, hraju v 1920x1200 full AA a s 4890 jsem mohl zapnout maximální dohled (což s 3870 zrovna moc nešlo, aby to necukalo), takže třeba na Convoy2 vidím z jednoho konce tahače na druhý , což třeba Sniper docela ocení
To stejné Bioshock, tam se to konečně hýbe jak má :-)
U BF2 žádná velká změna, jen jsem zapnul vše na full :-)
Hraju všechno, navíc na Convoy2 je sniper docela zábavná záležitost, snipí tam hodně lidí a je na co střílet. Jinak hrávám heavyho, někdy defendím s granátama ale hlavně mě baví inža. Tomu říkám inteligentní zábava, někdy si i od maželky půjčím kytaru a sleduju svůj tower a dispenser :-), ale spíš mě baví dělat zajímavé teleporty..
Jo jo taky jsem taky neodolal a tento týden jsem vyměníl svou 4870 za 4850 :-). Už mě štval ten hluk a výkon jsem stejně na svém Athlon 64 x2 5600+, a čipset Nvidia 570SLI nevyužil naplno. Tak jsem si pořídil 4850 s 1GB RAM a pasivním chlazením. Při dnešních hrách není potřeba nic lepšího. Ověřeno praxí.
Hm to by slo ale zajimalo by me kolik bude stat na zacatku 5870 normaloni verze.no a taky by me zajimalo kdy tak po vydani 5870 vyjde nejakej nereferencni mdel treba od sapphireä kolik bude tak stat
Plany se daji zmenit viz ta GT300 a vydani v listopadu to bych vubec nebral jako bernou minci, abychom se nedivili jak rychle po AMD-Ati premiere R58x0 vyjde GT300....
Mimochodem nedela to i na Vas spise dojem ze AMD-Ati a hlavne nV potrebuji pred nastupem dx11 karet vyprazdnit sklady(jinak by preci Ati nemohla tvrdit na 100% ze na konci leta to TSMC klapne to odladeni 40ky vyrobaku... )? Kdyby tomu tak skutecne bylo s timhle divadylkem tak pozitivni na tom je to ze oba vyrobci vc. TSMC uz maji vse pripravene...
AMD-ATi již vydalo 40 nm grafiku, ale právě díky problémům TSMC je jich málo. Pokud by ji AMD nechtělo prodávat tak proč by jí vůbec vydávalo?? Navíc díky nedostatku těchto grafik teď AMD vydavá grafiku se starším a osvědčeným výrobním procesem aby mělo co prodávat, protože grafiky na skladech se již teď doprodávají. + Starší výrobní proces -> vetší výrobní cena, tím menší atraktivita pro kupujícího atd atd. Takže to nebude ten pravý důvod. Navíc řada 4000 je hodně povedená tak se nebojím, že by jej přes prázdniny nedoprodali
Navíc kdo chce novou grafiku tak si počká, kdo o ní neví nebo jí nechce koupí co je na trhu a je mu to jedno. Ale to je koloběh který se furt opakuje a to bych si mohl kupovat grafiku každý rok :-D
No abychom se zase nedočkali od nVidie papírového vydání na konci prázdnin spolu s testováním všech 5 do té doby existujících ES karet. Už to tu párkrát bylo, naposledy tuším s gtx275
Lol tak to už by asi bylo moc :-D Nvidia je sice firma s obrovským sebevědomý ale (teď to střelím) 3 roky určitě nespala, takže je více méně jasné, že 300-ka je a bude když né letos tak brzo na jaře. Jest-li něco podobného udělají tak jen podle mě jen v souvislosti s 200-kou, prostě jen aby bylo o nich slyšet což je velice důležité a marketing je marketing :-)
neni..a co ma byt?me zajima dostupnost ne typ vyroby, kterej je dulezitej tak akorat pro vyrobce kdy nasazej vice ci mene cipu na waffer a podle toho je stoji mene ci vice jeden cip. on je nedostatek karet na trhu vetsinou vzdycky brzden vyrobou..at uz to bylo u 8800GT nebo nove u 4770
Nemyslim si ze AMD-Ati respektive jeji vyrobci se nepotrebuji zbavit skladovych zasob 4850/4870 i kdyz budou minimalni, hlavne tu jde ale o to ze rada vyrobcu pro AMD-Ati vyrabi i GK od nV takze muzou na zpozdeni uvedeni novych karet tlacit vyrobci se zainteresovanim pro nV...
ze by byl RV870 jakysi dvoujadrovy cip a hlavne 5870X2 jakasi ctyrjadrova karta bych vyloucil hned. afr tohle neutahne (slaby vykonovy narust s vice cipy, microstuttering, input lag) a nejaka jina metoda je zatim v nedohlednu..
Zatim nefunguje zadnym zpusobe konfigurace X4. Viz testy Quad Crosfire a Quad SLI. Proto si myslim, ze je to nepravdepodobne. Az se ale X2 stane standardem, tak je mozne, ze se zlepsi podpora pro vice cipu v softwaru.
to by hlavne chtelo zapracovat na HW reseni rozdelovani prace (kde je ta hydra?naky ticho po pesine tedka...) nebo uz se konecne vykaslat na primitivni afr, ktery nedokaze dobre skalovat vic jak 2 cipy. nejaka moderni verze tiled-base renderingu by byla asi idealni...ale to zas neni zadna prdel udelat a dnesni hry tomu kladou spoustu prekazek...
Řekl bych že tady mateš čtenáře tile-base rendringu nekladou překážky dnešní hry. Dokonce jsem viděl implementaci na Doom 3. Karty by se pro hladký běh museli HW-ově upravit, ale hlavně musel by se pro toto napsat téměř od 0 ovladač, který bude práci grafiky překládat pro DirectX resp OpenGL popřípadě napsat přímo API (a opět ovladače pro toto API), do tohoto Nvidia ani ATi jít samostatně nemohou (vždyť NV pomalu neprotlačí svoje fyzikální instrukce a to má jen jednu hlavní konkurenci) nové API by mělo dvě (zmiňovaný DX a OGL), zřejmě by to šlo kdyby MS upravil DX.
Každopádně jestli je hydra tak jak ji prezentují je to podle mě nejschůdnější budoucnost mnoho-jádrových grafických karet.
sry trocha se mi popletli pojmy...myslel sem multigpu mod grafik kdy se obraz rozdeli na vice mensich ctvercu a kazdy cip se pak stara o ty svoje..timto se da pekne skalovat vykon, ale drive se u toho objevovali problemy ohledne antialiasingu nebo myslim i postprocesingu nebo hdr. tile-based rendering je neco trocha jinyho
Jop no ono v tile-based rendering se scena taky rozděluje na ctverce tady asi došlo k tomu zmatení :-D avšak další postup je jiný. Ten multigpu mod by měla dělat (asi podobně) ta Hydra, takže pokud se inženýrům dostal do rukou převědčivý vzorek (a obchodní má dobrou smlouvu) tak podobný porjekty odsunuly na druhou kolej a čekají na Hydru :-) (třeba budeme překvapeni :-D) Hydra měla být na nějaké desce od Intelu nevíte někdo jak to dopadlo, jestli už je?
Ostatně výkon GPU na to co s ní děláme je v současné době více než dostačující, tak by se taky mělo pohnout se SW :-) (to nemluvím jen o hrach :-D)
prave ze kolem hydry je jiz delsi dobu ticho..a to se mi moc nelibi. bylo kolem toho mraky hype, cip jiz myslim mel byt osazen na te intelovske desce pro core i7 a ono porad nic...
já bych nevylučouval nic, nezapomeň že DX11 umí využív vícejader a uvedení multijádrového čipu není rozhodně mimo hru. Navíc AMD-ATI už přišlo s daleko modernějšími návrhy, z nichž mnohé ještě nenašly využiží a odporu v softwaru ani dnes, takžke mutli GPU RV870? Rozhodně bych to nevyloučil. U ATI jsou na to šílení dost
Me by zajimalo,kde jsi DD prisel na tohle: RV870 sice určitě nebude tak velké a mohutné jako NVIDIA GT300 jádro, ale po technologické stránce a výpočetním výkonem ho pravděpodobně opět překoná.
Ze mainstream RV870 bude mensi nez highend jadro GT300 je celkem jasne. Vypocetni vykon me prilis nezajima,nebot to je teoreticky vykon a take moc nerekne (1,2 TeraFLOPs u 4870 vs 0,7 TeraFLOPs u GTX 260, pritom herni vykon je plne srovnatelny). Spis me zajima ta technologicka stranka.. Oba cipy budou DX11 a 40nm,nemam pravdu,tak jak jsi to myslel.V cem bude vyhoda ATI?
Problém mezi teoretickým a aplikačním (herním) výkonem je dost zřejmý né? Aplikační výkon jednoduše brzdí spousta dalších faktorů (CPU, HDD,.... v neposlední řadě vlastní komunikace GPU a práce uvnitř čipu například paralelismus práce -> synchronizace,...).
K slovnímu spojení výhodu ATi můžeme pozorovat v technologické pokročilosti návrhu čipu. Oproti Nvidia jede o více paralelisovaný čip obsahuje 5D jednotek NV 1D (s vhodným SW si to můžes do jisté míry představit jako 5 jader v jednom) Takto může čip ATi do jisté míry efektivněji rozdělit práci nebo může predikovat a předpřipravit data,.... Další věcí (možná pseudo výhodou) je menší fyzická velikost čipu. Obecně platí: čím větší čip tím složitější obvod tepla tzn. že při návrhu musíš čip zvětšovat a vytvářet více "odvodních kanálů". Další výhodu je současná vyspělost čipu (snadnější implementace nových technologií -> DX11,...), vyspělost ve výrobním procesu -> vyšší revize jádra -> odladěnost jádra. Určitě sám najdeš další.
Přes toto všechno jak sám píšeš je aplikační výkon ve hrách srovnatelný s NV která má nižší teoretický výkon :-)
Obecne plati ze efektivnejsi je stale takrka superskalarni 1D od Nvidie nez 5D SIMD jednotka od ATi. Co se tyce pararelizmu tak mas jiste pravdu, bohuzel v praxi stale 5D jednotky pracuji radove s ucinosti okolo 70-100%. Kdezto u Nvidie je to takrka stale 100%. Takze co se tyce efektivity, je dulezite rozlisovat co a jak a v cem. Pri pararelizovanych a predevsim optimalizovanych operacich ma Ati vhodnejsi navrh cipu, ale ten pocita s tim, ze vsechny jednotky pracovat nemusi - efektivita nizsi (ono ty Flops jsou prave ciste teoreticky vypocetni vykon pri optimalnim zatizeni), struktura zpracovani dat u Nvidie zajistuje vyuziti vsech jednotek na maximum - efektivita vyssi. I diky tomu a predevsim diky optimalizacim v profesionalni sfere je ATi mene rozsirena nez Nvidie a mene vyhodna, prestoze ma vyssi teoreticky vypocetni vykon. Mala velikost cipu je ciste jak sam pises pseudo vyhodou, at uz se bavime o jakemkoliv segmentu - brano z pohledu koncoveho uzivatele, nikoliv vyrobce. Obecne plati, ze cim vetsi plocha - tim lepsi odvod tepla. Takze to by jsi si mel rovnez upravit.
Ano skalární jednotky jsou méně efektivnější (na toto narázím nazačátku). Jak píši s vhodným softwarem dokážeme získat lepší výsledky než s jednou superskalární jednotkou samozřejmě taky záleží na typu úlohy atp.
Omlouvám se asi jsem to přestřelil chtěl jsem ukázat asi na toto (berte v úvahu, že jsem laik, ale na druhou stranu mě to baví) Vemte si jádro GT200 obsahuje 1,4 miliardy a RV 770 obsahuje 956 miliónu (NV je větší jádro :-D) NV na ploše 574 mm2 a ATi na ploše 255mm2 (oba čipy mají stejnou 65nm výrobní technologii) tedy jednoduchým přepočtem zjistíme, že na mm2 obsahuje NV 2,43 tranzistorů a ATi 3,74 v souvislosti s větší počtem tranzistorů na jednotku plochu i celkově se vytvoří více tepla, které se musí z čipu dostat ven, proto se v čipu s odvodem toho tepla musí počítat a velikost nám tímto do určité míry může narůst ( = menší počet tranzistorů ne jednotu plochy), to můžeme kompenzovat lepším návrhem čipu -> technická pokročilost, pokud se pletu tak se všem na fóru omlouvám :-)
Takze znovu nekolik oprav.. Za a) RV770 je na 55nm, pokud chces srovnavat stejny vyrobni postup pak ma Nvidia G200b (55nm) plochu 472 mm2 - i proto je nucena jen na 448-bit sbernici. Takze znova prepocitat pomer tranzistoru...
Stale nechapu co presne resis. Nvidia ma vetsi plochu a dokonce i mensi hustotu tranzistoru (brano ciste teoreticky presnou skladbu jadra neznam). Vetsi hustota na mensi plose znamena samozrejme vetsi topivost s mensi efektivitou vymena tepla pres heatspreader ci plochu jadra.
S tou efektivitou jsi me uplne nepochopil. Ted neberu efektivitu ve smyslu v pomeru k plose, energii ci cemukoliv jinemu. Beru efektivitu jako vyuziti - v tom jsou skalarni jednotky od Nvidie efektivnejsi nezli superskalarni 5D SIMD bloky od ATi. U ATi je totiz efektivita vyuziti (brano, zda pracuji v danou dobu na danem ukoly vsechny jednotky) stale odvisla silne na optimalizaci. I proto je sice pekne, ze RV7790 ma teoreticky vypocetni vykon 1,4TFlops, ale bohuzel prakticky vypocetni vykon je podle aplikace srovnatelny s G200.
Co se týče vypočetního výkonu v GFLOPS ATI pravděpodobně bude "výkonější" . V oblasti her bych to už tak neviděl tam budou dle mě karty vyrovnané a nebo Nvidie bude výkonější jestli se potvrdí parametry co se šuškají po netu
No jestli se potvrdí spekulace tak to tak nemusí být, jestli se nepletu tak u NV se předpokládá 160% výkonu. Za předpokladu že ATi budou dvě jádra v jednom, tak se dá předpokládat, že škálování výkonu by mohlo být poměrně slušné popřípadě jestli hodně ulítneme tak s Hydrou 200% :-) Každopádně spekulace nemam rád radči si počkám az budou informace oficiálně venku :-)
už sem jednou psal..u nVidie mužeme čekat 40nm - lepší teploty, GDDR 5 - lepší výkon pamětí, DX 11 ( dx10.1 ) - další zlepšení výkonu
todle vše AMD má a držej krok s nVidií...nepřekonávají
takže počítám s tím že nV bude lepší ať si AMD příjde s čímkoli novým
Zase len dohady a marketingová masáž mozgových závitov.Výkon kariet sa ukáže až v testoch a dúfam že Honza ich poriadne a hlavne !nezaujato! prevetrá.V otázke 2-jadrá na jednom čipe,prípadne dve dvojjadrá na jednej pcb zdieľam Raigor-ov názor,viz.výkonový nárast quad SLI,alebo X fire.Či to len nebude mrhanie kremíkom.No neviem,neviem uvidíme či Dávid zas porazí Goliáša Len aby na tých super-mašinách bolo čo hrať,lebo machrovať pred kamarátmi a známimi že Ja mám "väčší".....výpočetno-grafický výkon-no s toho sme už snáď všetci vyrástli! Alebo nie???