ATI RV870 je 1,6x rychlejší než RV770 – jak výkonná bude HD 5870/5850? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 01 September 2009
altDalších pár zajímavých informací o DX11 grafikách ATI.

 

 

 

Nejdříve si zopakujme, co už jsem vám prozradil v několika minulých aktualitách. Protože někteří mi vyčítají, že se hodně opakuji, tak to uděláme tentokrát krátce:

 

  • 1, Představení první generace DX11 grafik ATI proběhne 10.9.2009 v USA
  • 2, NDA ale končí a tedy papírové představení grafik bude až na konci září (24.9.2009)
  • 3, Grafické karty budou na trhu dostupné až v Říjnu a počítá se minimálně se třemi modely. 129-149 dolarovým RV840 („HD5650/5670), 249-299 dolarovým RV870 HD 5850/5870. Později (listopad-prosinec)se objeví i 499 dolarový HD 5870 X2.

 

Tolik k již obecně známým informacím, které již nejsou nějakou dobou žádnou novinkou. Nyní už se objevují první informace o výkonu nových grafik. Už dříve jsme zaslechli něco o výsledcích v 3D Marku Vantage, kde HD 5850-5870 měly výkon kolem úrovně současné HD 4870 X2. Protože už jsou k dispozici jisté náhledy, zatím pod NDA, už se samozřejmě objevují první úniky informací. Fudzilla například vynesla na světlo informaci, že RV870 je 1,6x rychlejší než RV770. Co to znamená pro výkon jednotlivých grafických modelů? Těžko přesně říci, protože výkon ovlivní řada věcí. Mezi jinými i frekvence čipu a pamětí. Pokud bychom měly věřit predikcím, pak výkon Radeonu HD 5870 za pravděpodobně 299 dolarů (6400 korun vč DPH) bude opravdu někde kolem HD 4870 X2. Troufám si ale říci, že vzhledem k některým významnějších konstrukčním změnám, může být v některých ohledech i vyšší (nové grafiky umí i pár věcí, co ty staré neuměly, nebo na to nebyly optimalizovány). Ale o tom až za měsíc po skončení NDA, tedy pokud někdo nevynese tu prezentaci dříve. Každopádně HD 5870 bude opravdu hodně výkonná jednočipová grafika a zatím vše nasvědčuje tomu, že bude minimálně nějakou dobu tou vůbec nejvýkonnější jednočipovou grafikou na trhu, což při ceně cca 299 dolarů zní opravdu hodně dobře.

Jistě je tu ale také řada příznivců hodně muziky za málo peněz. Ty by mohl potěšit model HD 5850, který by s cenou měl začínat někde kolem 249 dolarů (5300 korun včetně DPH) možná méně. Ten bude mít opět stejné jádro jako vyšší model, ale bude vše samozřejmě na nižších taktech. AMD-ATI již také neplánuje na DX11 grafikách užívat jiné paměti než GDDR5, ačkoliv paměťový řadič ATI Radeon grafik bude nadále umět využívat GDDR3/4/5. Jak výkonný bude HD 5850? Některé zdroje uvádějí rozdíl mezi HD 5850 a HD 5870 malých 10%, o čemž pochybuji. Osobně bych to odhadoval minimálně na 20%. Což i tak bude znamenat výkon větší, než má jakákoliv jednojádrová grafika ATI dnes. Pokud by vás zajímal výkon modelu s RV840 jádrem, které bude zjednodušeně řečeno 40nm RV770 s DX11, tak ten bude někde na úrovni téměř HD 4870, ale s daleko lepšími provozními vlastnostmi, což za předpokládanou cenu nějakých cca 3000 korun včetně DPH nezní vůbec špatně.

Nicméně jak už jsem řekl na začátku a jak už víme ze starších zpráv, tak grafické karty ATI DX11 generace nebudou na trhu dostupné dříve, jak v říjnu a to na 90% až pravděpodobně v druhé polovině spolu s vydáním Windows 7. Dostupnost bude záležet na stavu 40nm výroby TSMC, které sice hlásilo, že je to lepší a výtěžnost má dosahovat „až“ 60%, ale to platí pro malá jádra. RV870 má pravděpodobně 1200 nebo 1400 SP, což je dvakrát více než má RV770, což znamená, že velikostně bude RV870 i o něco rozměrově větší než RV770. Já jen doufám, že se nebude opakovat situace s RV740 a HD 4770, což znamenalo problém a promarněná šance pro AMD-ATI, ale škoda i pro nás zákazníky, protože HD 4770 je grafika s výkonem HD 4850 (což nás sice neomráčí a cenově vyjde jen o málo dráž), ale provozní parametry jsou mnohem lepší. Snad to bude s HD 5800 sérii lepší …

Zdroj: DDWorld.cz, Fudzilla.com

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 11:30:08

Zdá se mi, že tak bude nějak moc velká mezera mezi 5670 a 5850. I cenová i výkonnostní
kocour [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 11:43:35
avatar
podla mna si to ATi nechava ako priestor na zlacnenie, ked vyjdu konkurencne grafiky
IIIRazor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 11:48:51
avatar
že by byla 5770 ?
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:15:43
avatar
Kedze vyroba na 40n u TSMC nebude mat super vytaznost, mozno pristor vyplnia prave grafiky s defektnymi jadrami RV870, preco nie, mozno nejake HD5830, HD5770 ?
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 14:10:49

Asi ano. Ale oni budou mít ty defektní jádra už v říjnu. Proč čekat s prodejem?
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 14:20:58
avatar
Tak najprv musia uviest zaklane karty, tocha zarobit, az potom tie odvodene, taktiez mozno defektnych cipov pouzitelnych nebude dostatocny pocet a treba ich nejaky cas zbierat. Uvidime, tesim sa na nove grafiky...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:28:30

Ne. Máš chybu.
Jak se rozřízne deska na chipy, současně s plnohodnotnými se objeví i defektní jádra. Detekovat defektní/normalní budou také současně - je to tatáž detekce. Takže defektní chipy se budou objevovat současně s normálními.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:04:17

Defektní jádra sice budou, ale byl by to kanibalismus. Nejdřív musí doprodat zásoby z řad 4850, 4870 a 4890.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:25:44

I defektní jádra z 5870/50 budou silnější, než 4870. Jedině to bude vadit 4890, ale tu budou muset doprodat nebo snížit cenu.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 18:44:06

O to právě jde, ATI musí provní doprodat staré zásoby, jinak by konkurovala sama sobě.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 20:15:56

Ale do konce října má čas, ne?
Potom, myslím, na starém jádru vydelal dost, aby mohl snížit ceny.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 21:08:53

Tak to je opravdu otázka za milion. Faktem je, že nVidia momentálně není v dobré pozici. Sice fantím ATI, ale byla by škoda, kdyby nebyla konkurence, snad něco vymyslí.
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 11:47:50
avatar
To zní dost reálně co tu povídáš. Když jsem se dnes podíval na ceny stávajích grafik : HD4850 lehce přes 2000,-kč , HD4870 už i pod 3000,-kč HD4890 lehce přes 4000,-kč a 4870 X2 ve velkoskladech prakticky vyprodaná. Takže nám tu chybí grafiky přes 5000,-kč. A ty pravděpodobně přijdou příští měsíc....no a o kolik % budou rychlejší??.. těžko říct, ale určitě se jejich potenciál ještě zvíší s nástupem DX11 her, kde bude určitě DX10 grafika zaostávat daleko více, ale to budeme moci změřit nejdříve na konci roku až nám někdo dopřeje DX11 hru.
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 11:54:25

O tom jak hry s D10 pojedu mnohem lepe a plynuleji na D10 básnili pořád ale nakonec skutek utek. Nechapu že jim to pořad žerete. Pánové žadna optimalizacce se konat nebude jen z vás škubou peníze.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:15:02
avatar
ale DX10 není o tom že hry pojedou rychleji, to snad ani nechceme, je to o nových technologiích atd.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 13:59:28
avatar
jenze to se tenkrat hodne psalo ze hry pri lepsi vizuallni kvalite nez DX 9.0c pojedou s vyssim framerate. No a je to presne obracene
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 15:08:02
avatar
Jenže tentokrát se objevujou informace že DX11 by mělo opravdu dostát svým slibům, což se při uvedení DX10 neřikalo...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 15:28:12
avatar
+1 tohle me opravdu pobavilo tentokrat se objevujou informace ze dx11 by melo opravdu dostat svym slibum
keistown [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 15:43:28

vedle :S
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:30:34

Ano. Já slibuji, že tentokrát slibuji pravdu... Nevím, kdo na to musí skočit.
DeJminusAuhNijeTI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:03:02
avatar
GK na RV770 muze byt Radeon HD 4830, 4850, 4870 nebo 4870 1GB, kterou si ATI/Fudzilla vybrala? Vykonostni rozdil mezi 4830 a 4870 je +- 50%. Clanek aneb jedna baba (fudzilla) povidala.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:02:39
avatar
rek bych ze jednoduse hd5870 bude 1,6x rychlejsi nez hd4870, hd5850 bude 1,6x rychlejsi nez hd4850 atd...
DeJminusAuhNijeTI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:09:22
avatar
Ale prosim te, tomu sam neveris
Nepripada ti divne ze zdroje umyslne neuvedli typ karty , ale pouze cip RV770, ktery ma tak siroke vykonostni spektrum ?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:37:18
avatar
proc by?ono je to tak docela bezne...hd5870 se podle me vyrovna nebo lehce prekona 4870x2, takze ono by to odpovidalo..
keistown [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 15:44:22

no neco na ten styl jsem taky cetl ... ze 5870 bude zhruba jako 4870x2

btw ti co ti davaji minusy si mysli ze to bude 100x lepsi ? to pak musi byt pekne zklamani
Pif Paf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:27:16
avatar
Doufal jsem že se cena 5850 bude pohybovat někde kolem 4000. Takhle si raději počkám až s cenami zamává konkurence.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:47:49
avatar
Dej tomu par mesicu a bude. Kazda novinka ale startuje o neco vyse nez je pak cena v prubehu zivotniho cyklu...
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 12:34:24
avatar
Jinak bych chtěl dodat, že RV770 jádra měli standartně 800 SP, pokud se nepočítají odlehčená jádra 4830, která měla 640. Což když vynásobím 2x, dává 1600 a ne 1200-1400
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 13:54:25
avatar
podle me RV870 zas takova bomba nebude, pokud alespon nezdvojnasobi pocet SP (Jako to udelali u RV770) a vykon bude jen 1,6x takový... Ale na GTX karty konkurence to v pohode staci, jen aby nepodcenili Nvidii jako to udělala ona když prohlásila ža ATI pro ni neni konkurence. No a pak prislo RV770...
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 14:03:00
avatar
Já si myslím, že počet SP je dostatečný (I když se používá 5 SP na jeden efektivní, což nakonec při počtu 800 dává 160). Problém spíš vidím v užší paměťové sběrnici i při použití GDDR5. I nVidia GTX 8800, která už bude mít pomale 3 roky, má větší paměťovou sběrnici jak ATI 4870
Vzhledem k tomu, že nVidia chce u GT300 používat GDDR5 s 512b sběrnicí, tak to nedává ATI/AMD moc na výběr. I když je pravda, že GT300 má být prvně do high-endu a RV870 má být do mainstreamu
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-02 00:26:23
avatar
"I nVidia GTX 8800, která už bude mít pomale 3 roky, má větší paměťovou sběrnici jak ATI 4870" Moje 2900XT mela 512bit sbernici tak nevim o cem to vypovida
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-02 14:37:46
avatar
Já tvrdím, že 256bitová sběrnice je pro současné Radeony omezující. Rozhodně by jim víc slušela 512b
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-02 15:50:05
avatar
Tak idealni by byla pro cokoliv nekonecne siroka sbernice, ale to neco stoji. 256 bitu je pro Radeony akorat a jsem rad za to ze maji presne tolik uz kvuli cene.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:08:59

pro Sina, ATI sice může mít konkurenci, ale v jné cenové kategorii vzhledem k velikosti, výtěžnosti a výsledné ceně GTX 300, takže bych se snad nebál. Doufejme...
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 14:02:15
avatar
no já bych od DX11 generace čekal rozkodně aspoň 2x větší výkon než od DX10.
Obelix92 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 22:05:49
avatar
a neni snad...ten nasobek bude vic jak 2x, protože 1. generace DX10 byla HD2000
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 14:10:52

Podle mě je nastínění výkonu reálné ...čekat nějakou super revoluci je nesmysl ..navíc DX 11 je jen nadstavba DX 10. Pro tuhle generaci bude platit to samé jako pro předchozí a sice, že výkon dvoujádrové grafiky předchozí generace bude dosažen jednojádrovou grafikou nové generace. Toto platí hlavně pro herní výkon ..ohledně výkonu např. při převodu videa apod. jsem podstatně optimističtější. Podobné to bude s GTX 380, jejíž výkon bude lehce nad GTX 295. Nvidia se s G300 nesoustředí jen na herní výkon (toho je již dostatek s touto generací)a DX 11 ani nijak zvlášť nepropaguje, což také nasvědčuje tomu, že tato GK bude hlavně určená do výkonnostního souboje v GPGPU aplikacích. Do mainstreamu zamíří G200 jádro vylepšené o DX 10.1 a GDDR 5 paměti, které bude ve hrách soupeřit s HD5850 a HD5870. Pokud se potvrdí výkon HD5870 lehce pod HD4870X2 pak je skoro jisté, že takhle to dopadne a mainstreamu G300 se dočkáme hodně pozdě v příštím roce. Prostě to do sebe nádherně zapadá s informace ze včerejška...
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:16:10

Tak s tím konkurováním řadě 58xx bych byl opatrný. Sice dostane DX 10.1, ale začnou s modely v Low-End pro OEM výrobce. Možná nVidiia něco tají, ale podle zkušeností z minula uvádí první Ultra Hi End, a Main Stream vždy později a to o dost. Neříkám, že nevydají vylepšené DX 10.1 mainstream, ale museli by u nich hodně navýšit vrekvence a nebo přidat na počtu jednotek, což by zase prodražilo výrobu. Krom toho nVidia má momentálně problém i s tím Hi Endem, kdy nejsou ani samply. Ale snad se pletu, konkurence nikdy neškodí.
kemos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 15:18:58
avatar
myslite ze na tu novou hd5870 bude stacit 500w zdorj ?? ma mit mnohem mensi spotrebu ne ?
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:18:10
avatar
samozrejme zalezi na zbytku sestavy a na tom jake proudy na 12V větvích ten zdroj dá. Pokud tam nebudeš mít High end přetaktované 4 jádro měl by kvalitní 500W zdroj v pohodě stačit. Musí, protože ati má v plánu X2 grafiky a kdyby pro jednojadrovou nestačil 500W zdroj, tak jaký by pak člověk musel mít na Radeon5870 X2
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:34:33

Nebo na 5870x3 :-)
Astro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to DD 2009-09-01 15:52:57

To shrnuti informaci je urcite dobry napad !
Strike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:23:13
avatar
Hm,pokud to dopadne tak,ze HD5xxx radeonum budou dostatecne konkurovat "pouhe" GT200 na 40nm a s DX10.1 (+ mozna DDR5),tak me pekne nastve jak Ati,tak nVidia
Zacina se to jevit jako jedna z moznosti...

Vezmeme-li v uvahu,ze uz GTX285 je o tech 15-20% vykonejsi nez 4870.Lepsi technologie muze umoznit takty treba okolo 800Mhz (dalsich 15-20%) + zmineny DX10.1 (tam tak maximalne 5% a jeste jak kde ) a DDR5 (dalsich 10%?).
Spekulace jako prase,doufam,ze se to nestane,ale realny by to asi bylo..
Nebo ne?
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 17:36:02

Bohužel, možný to je.
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 18:16:31

To se mi moc pravděpodobné nejeví. Jestli to opravdu bude tak, jako při uvedení řady 48xx, tak nVidia nebude mít čím konkurovat. O tom že by chystala úpravu řady 285 a pod jsem nikde nečetl. Leda by si to nVidia nechávala pro sebe. A to se mi kaky nezdá, protože teď se snaží, aby nová generace nenabrala spoždění. Takže min. ze začátku bych to nečekal.
dej.vid [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 19:59:07
avatar
já doufám že nvidie nebude příliš výkonem zaostávat a to ne proto že bych nvidii nějak upřednostnoval,spíše naopak,ale proto že si myslím že neni v mém zájmu aby byli karty ATI o moc lepší protože by si tak mohlí déle držet počáteční cenu a to rozhodně neni v mém zájmu poněvadž na 5850 nebo 5870 (záleží na financích)se opravdu těším.A jestli nvidie azčne konečně taky používat DDR5ky tak yb jí ten výkon měl taky trošku poskočit nebo snad ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 20:14:03
avatar
neboj GT300 podle specifikací které jsme mohli vidět, vypadá hodně rychle, jen ta cena nás asi moc nepotěší
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-02 10:20:24

Víš, bohužel, behem svého života(47lét) jsem stačil všímnout, že Parkinson má pravdu a většinou, pokud existuje horší varianta vývoje, tak bude realizována. A nezabrání tomu ani logika, ani očividní nevýhoda této varianty pro většinu zůčastněných.
Ne že bych toho chtěl, ne že bys neměl pravdu se svými argumenty, ale optimista je většinou špatně informovaný pesimista. Existuje spousta faktorů, které neznáme. A je rozumnější předem očekávat možnost, že tyto faktory nejsou moc přijemné.
Věřit v lepší se snažím, pokud jde o 1 člověka. Ale skupina je chytra jak její nejblbejší člen a podlá, jako ten nejpodlejší.
dej.vid [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-01 20:42:00
avatar
Mnoho mouder v jedné větě to bez pochyby,bohužel sem to moc nepochopil ani po několikátém přečtení, nějak sem nepochytil na co konkrétně tímdle reaguješ
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-02 10:26:06

My mluvíme o přispěvku Strike, viz výše.
Můj přispěvek, na který reaguješ byl odpovědí na přispěvek kutil05, je to vidět i podle odrážek. Nebyla to odpověď na tvůj přispěvek.
kemos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-02 16:52:00
avatar
no mam q9400 n¨pretoceny na 4x3,75Ghz....k tomu ted pretocenou i hd 4870 ...tak utahne 500w fotrton blue storm II sestavu s hd5870 : =-O
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 365x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 241x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 839x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1155x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1469x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1315x
Komentářů: 6