Kolem DX11 grafik začíná být už poměrně zajímavá situace. Podporu DX11 plánují oba výrobci, každý má ale trochu jiný přístup …
Společnost AMD-ATI bude asi největším partnerem Microsoftu v prosazování DX11. AMD-ATI, která se cítí být značně poškozena laxním přístupem Microsoftu v prosazování DX10 a hlavně DX10.1 technologie, díky čemuž současné grafické karty, zejména ATI Radeon, jedou na čtvrt plynu svého skutečného technologického potenciálu. To je jako byste s vozem Formule 1 jezdili po rozbité silnici třetí třídy a těšili se ze skvělé akcelerace a rychlosti, aniž byste skutečný potenciál okusili. AMD-ATI už dříve deklarovala plnou podporu DX11 a dnes už vyloženě mluví o tom, že nehodlá propást ani minutu času. Tento rok poslední týden v březnu se koná velmi významná konference o DX11 na kterém se bude probírat řada věcí mezi herními, softwarovými i hardwarovými vývojáři. AMD-ATI bude mít o DX11 hlavní slovo a už dnes říká jasně, že DX11 neponechá náhodě. Je zajímavé, že o DX11 moc nehovoří konkurenční NVIDIA, která na konferenci bude samozřejmě také. Nebude tam ale hovořit o DX11, ale o svých technologiích PhysX a 3D a dalších. NVIDIA grafiky ale budou DX11 také podporovat, a NVIDIA s Microsoftem stejně jako ATI i Intel spolupracuje. Nicméně rozdílná síla přístupu k DX11 firem NVIDIA a AMD-ATI je cítit už dnes. Proč?
Inu AMD-ATI má díky konstrukci svých grafik technologicky do DX11 poněkud lépe nakročeno a vlastně už napůl stojí mezi dveřmi. Jednak jde o konstrukci grafických čipů, kdy už ty současné ATI jsou konstrukčně dobře připraveny. Dále je to podpora DX10.1 včetně tesselace a dalších prvků, které budou použity v DX11 a to v míře větší než velké a zásadní. Čistě DX10.0 je úplně jiná kapitola. Kromě toho přinese DX11 i podstatnou technologickou novinku, kdy bude umět využít více grafických jader na grafice. Zde opět má ATI náskok, protože její duální grafické karty jsou vývojově o krok před konkurenční NVIDIA a je také známo, že AMD-ATI s konstrukcí duální karet přímo počítá (do high endu nic jiného nenasazuje) a podporuje ji, zatímco NVIDIA není s duálními grafikami zrovna velký kamarád a sahá k nim jako k nouzovému řešení a podle toho také vypadají. AMD-ATI je tedy pro DX11 skvěle připravena. Kromě toho má DX11 přinést i unifikovanou podporu fyzikálních instrukcí, o které se vede velký boj. Není totiž jasné, zda Microsoft vymyslí nějaký vlastní standard, nebo sáhne po HAVOKu (Intel), který je ve většině současných hrách použit. Nejmenší šance má NVIDIA PhysX, který stojí osamocen s malou podporou. AMD-ATI si nezavřelo přístup k žádnému z nich. HAVOK chce podporovat nejvíce s DX11 a tak je jasné, že možná ví více, než je v současnosti veřejně známo. PhysX nikdy výslovně neodmítla, ale odmítla jej za podmínky, kdy jej NVIDIA podmínila i přijmutím jejího CUDA systému, což je pro AMD-ATI pochopitelně podmínka nepřijatelná. Jakou podobu budou mít fyzikální instrukce v DX11 je stále otázka, jedno je však jisté, budou tam a budou moci být akcelerovány přes GPU a DX11 bude umět využít vícejádrových grafik. NVIDIA je tedy co se týká DX11 trochu opatrná, ale podporovat je bude muset. Nicméně má vlastní technologie, které by příchodem DX11 mohly být ohroženy. AMD-ATI je plně pro DX11 a nemá žádné jiné vedlejší zájmy, kterými by si tříštila zájmy a pozornost.
Co se týká grafických karet DX11. Všeobecně se má za to, že první DX11 čip bude ATI RV870. O něm toho zatím není moc známo. Dokonce ani to, zda opravdu bude rovnou 40nm. Kromě toho, že bude, protože může, vycházet ze současné architektury RV770, není známo vlastně nic. Ve hře je i fakt, že už samotné RV870 bude vlastně modul se dvěma menšími jádry, tak aby se možností DX11 a vícejádrové podpory využilo maximálně. NVIDIA bude mít práce o něco více. Nemá žádný čip s podporou DX10.1, tedy s několika zásadními technologiemi, na kterých DX11 staví. Bude muset přijít s výrazně odlišným čipem, než jsou současné GT200, které tak jako tak, jsou zastaralé už pro svou velikost, a také vzhledem k množství tranzistorů a velikosti i relativně nízký výpočetní výkon (neplést s herním výkonem). Tak jako tak ATI RV870 bychom se měli dočkat nejdříve na přelomu Q3/Q4 letošního roku. NVIDIA GT300 bude později, pravděpodobně nejdříve na přelomu roku 2009/2010. DX11 bude významná bitevní fronta a je jasné, že bude dost možná důležitým zlomem, který rozdá karta AMD vs NVIDIA úplně jinak, než v současnosti. Navíc se do souboje musí počítat i se třetím do party. Intel a jeho Larrabee má značné ambice, ačkoliv není jisté, že bude DX11 přímo podporovat. Zatímco DX10 (DX10.1) doba se nám pomalu chýlí ke konci, aniž by vlastně do her a programů reálně přišla, kolem DX11 to vypadá o moc zajímavěji. V současnosti neexistuje žádná čistě DX10 nebo dokonce DX10.1 hra. Jedna se sice chystá, ale řekněme si narovinu, DX10 doba nás značně zklamala. Snad bude DX11 zajímavější …
Zdroj: DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|