Herní vývojáři jsou jako polití živou vodou, DirectX11 má úspěch. NVIDIA se vzdaluje herní sféře?
I přes skepsi a zklamání některých, kteří od prvních DX11 her čekali nereálné, má DX11 světlou budoucnost a letos nás čeká ještě celá řada herních titulů, které jej budou mít ve stále lepší a lepší kvalitě. Samozřejmě většina nových her na PC, které se chystají v dalších letech už na DX11 staví výhradně. Velkou změnou je ovšem fakt, že tahounem herního HW GPU vývoje je společnost AMD-ATI. Ta to samozřejmě nedělá jen tak. Cítí svou příležitost a to díky tomu, že má v podstatě jisté, že se její DX11 čipy objeví ve dvou nových konzolích – novém Xbox a novém Wii a samozřejmě chce podpořit i desktopový a mobilní GPU trh, kde má dnes technologickou i početní DX11 převahu. Zkrátka vývojáři nemohou ignorovat fakt, že ATI už prodala více než 6 milionů DX11 grafik, kde značná část jsou skutečně výkonné herní grafiky. Nové DX11 hry se tedy z velké části tvoří a optimalizují právě na ATI Radeon HD 5000 a RV7xx architektuře, která se ještě nějaký ten pátek používat bude. To je jistě potěšující zpráva pro všechny majitele těchto grafik i pro ty, kteří váhají, zda koupit, nebo nekoupit.
Konkurenční NVIDIA samozřejmě herní vývojáře podporuje také, ale spíše posílá své lidi, aby dodělávali její technologie do některých her, což asi nelze popřít, příkladem je až okatě dolepené NVIDIA OnlyGPU PhysX v některých titulech atd. V současné době ale jinak není na straně herních tvůrců žádná velká vůle a smysl optimalizovat hry na DX11 grafiky NVIDIA. I k tvorbě her na DX11 HW NVIDIA nebylo mnoho příležitostí, protože první modely přišly na trh s půl ročním zpožděním po ATI HD 5000. Hlavním argumentem je ale jejich pozice a množství. Čísla jsou neúprosná. Zatímco ATI dodalo již zmíněných více než 6 000 000 DX11 grafik HD 5000 a to v podstatě do všech cenových segmentů na mobilní i desktopové platformě, počty dodaných NVIDIA GTX 400 se zasekly na maximálně několika málo jednotkách tisíc kusů, z nichž většina jsou navíc testovací sample z úvodní várky. Navíc díky své konkurenční pozici a parametrům proti HD 5000 se žádný raketový růst prodaných kusů nedá čekat. A NVIDIA hlavně nemá co nabídnout na poli DX11 GPU v maisntreamu na desktopu i na mobilní platformě a ostatně ani v high endu. Zkrátka a dobře většina se blížících DX11 her bude optimalizovaná na DX11 HD 5000 grafiky, což jaksi vyplývá i z logiky věci. O tom, že si vývojáři dávají záležet, svědčí i fakt, že téměř každá nová hra podporuje ATI Eyefinity systém, což je něco, co vám jedna grafická karta NVIDIA nenabídne. NVIDIA se samozřejmě bude snažit (snad) vývoj situace zvrátit, ale všechno mluví proti ní.
V první řadě je tu problematický výrobní proces 40nm TSMC. ATI trvalo téměř půl roku dodat těch 6 milionů HD 5000, a NVIDIA má navíc čipy větší a jen o málo větší část 40nm kapacit, takže logicky to jen tak nedožene. Navíc právě mainstream, který NVIDIA chystá, má samozřejmě také zpoždění proti HD 5000 a také bude čip větší než konkurence a někteří od něj opět očekávají zázraky a budou zklamaní – jsem skálopevně přesvědčen, že se bude opakovat situace HD 5800 vs GTX 470/480 a v ještě horším podání, protože tady už na velikosti čipu, spotřebě a teple záleží. Navíc ATI chystá už HD 6000 grafiky, takže jak jsem říkal před měsíci, HD 5000 je možná přelom na grafickém trhu. Nutno dodat, že protože není naděje, že by zmizely herní konzole, budou nadále hry vycházet multiplatformě. A protože lze předpokládat, že minimálně nové Xbox a Wii jsou za rohem a s pravděpodobností hraničící s jistotou budou mít opět čipy ATI a tentokrát DX11 RV7xx/8xx, není divu, že spousta her bude optimalizována právě na ATI. NVIDIA navíc svou FERMI pojala skutečně více výpočetně a na profi platformu GPGPU (to bylo jasné už s výměnou technického šéfa NVIDIA), což je další důvod, proč se pravděpodobně časy mění. Není to proto, že by jedna firma byla lepší než druhá, jde o to, že ATI se soustředí evidentně více na spotřební trh a NVIDIA nasadila kurz do vědecké a profi GPGPU sféry. Zkrátka zdá se, že cesty NVIDIA a ATI se z hlediska určení GPU rozešly, což prostě ovlivní a dnes už ovlivňuje herní vývoj. Je samozřejmě otázka, jak to bude vypadat dále, ale v dohledné době se těžko něco změní. Architektury a tedy i jejich cesty jsou pro zatím neměnné a karty rozdané, nemluvě o situaci ohledně výrobních kapacit a procesů …
Výpočty a hry si jsou hodně podobné. Mě výkony GTX480/470 rozhodně nepřesvědčily o tom, že se musí tyhle dvě oblasti vzájemně vzdalovat. Naopak - pro výrobce GPU je nemyslitelné paralelně vyvíjet jinou architekturu pro herní GPU a jinou pro výpočetní GPU a tudíž bych se v budoucnu nedivil, kdyby DirectX ustoupilo do pozadí a Tim Sweeney a spol. měl pravdu.
Fermi je nová architektura a jak už to tak u GPU bývá, dost často se opravdový výkon ukáže později nebo až s evolucí. Velká spotřeba může padat na vrub 40nm výroby, protože velká jádra jsou u problematické výroby znevýhodněna víc než ta menší - mají větší spotřebu než by se dalo podle jejich velikosti předpokládat.
Chtěl jsem jenom říct, že GPU speciálně na výpočty a GPU speciálně na hry je blbost - to se nikdy neprosadí a tudíž čekám i od architektury Ati HD6000 něco jakoby navíc co pomůže výpočtům, ale zároveň se to bude lehce využívat i ve hrách - časem. Například výpočty fyziky jsou dokonalý příklad sjednocení herní+vědecký v jednom.
Jo, současné fermi jsou jen pro někoho a nedají se z většinového pohledu hodnotit kladně, ale je to jen první krůček k raytracingu a já nevím k čemu všemu - to jediné co zatím vím, je že DirectX není pro dokonalou symbiózu herní+vědecký GPU zatím moc vhodný.
Citace:
Jinak součástí DirectX je i DirectCompute, takže nevidím důvod, proč by DirectX mělo někam ustupovat ...
Někteří vědci nemají rádi windows a asi jich bude hodně. DirectX drží hry spojené jen s Windows a to se pár firmám taky nelíbí a hodlají s tím časem něco dělat.
2 GTX480 v SLI by mali vediet raytracing vykonovo 18FPS v rozliseni 1080p. Neviem co je na tom pravdy. Pisal to v jednom z clankov Igor Stanek. Takze este si na cisty RT pockame par rokov. Hybridne enginy by mohli prist skor.
Garage Design je priklad toho o com som pisal. Majitelia NV kariet mozu stahovat odtialto:Odkaz
Toto raytracing tech demo som skusal na 8800GT(starala sa o grafiku) + GT240(na vypocty) a davalo to dokopy okolo 2FPS. Rozhodne sa nejednalo o prazdnu scenu.
"The Garage Design is a demo based on OptiX, NVIDIA’s real time and programmable ray tracer optimized for GPUs."
takže asi máme smolu.. aj keď na mojej 4850 s odpadnutými pasívkami by som to radšej nepúšťal
To demo si vyvijala NV sama pre seba takze s urcitostou sa da povedat, ze to na ATI karte nepustis. Okrem toho je to myslim zalozene na CUDe co hovori samo za seba. Vysledok je ale skvely. je len skoda, ze to v hrach uvidime az za par rokov. Este si musime pockat. :-)
Prave som si stiahol to demo Design garage ale po spusteni mi to chvilu loaduje a potom mi to vypise ze nemate dostatok video pamate na spustenie. Mam 9800 gtx+ 512 mb.
JJ. Pre niektore modely aut mi to vypise tiez kvoli tomu, ze karta co robi vypocty(GT240) ma iba 512MB pamate. Ale prva scena po spusteni sa zobrazi a renderuje v pohode. Na GT240 zabera okolo 384MB zatial co 8800GT si zoberie okolo 200MB.
To mi je jasne. :-) A to bolo iba okolo. Niekedy to vyslo aj o nieco viac(okolo 2.5) ale casto som bol rad aj za 1FPS. Inak haluz je, ze tu Odkaz pisu, ze GTX480 ma v tomto deme 3.8FPS. Tak som zvedavy odkial by 2 take karty dali az 18FPS o ktorych hovori pan Stanek v tomto clanku: Odkaz.
EDIT: prečítal som si časť z toho článku a pán Stanek vyzerá byť "nezaujatý".. veď predsa keď si kúpim gtx480, tak je samozrejmá k tomu case raven od silverstonu..
Vysledok ale aj tak stal za to. Vyrenderovalo to peknu scenku. Na hranie sa je to celkom zabava.
EDIT: Ber to tak, ze ide o PR managera NVIDIE. Predsa nebude zhadzovat produkty firmy, pre ktoru pracuje. Okrem toho niektore jeho clanky su naozaj zaujimave a ak nejde o jeho vlastnu uvahu, vzdy doplna aj linky na weby odkial cerpal. Clovek sa potom dozvie aj informacie na ktore by napriklad tu alebo na Semiaccurate nenarazil.
Da sa zahrat aj s 3DS MAX ale toto je dalsia podobna hracka a nevidim dovod na to ju nevyskusat aj ked tu mame iny SW, ktory dokaze tiez cloveka zabavit. :-)
aj skôr určite prídu a rt sa bude využívať len pri záležitostiach, ktoré mu dajú najviac vyniknúť. tiež to bude ale aj o optimalizácii a o kvalite/zložitosti použitého rt..
Tak v ramci TWIMTBP je pokial viem zahrnuty aj testing a ladenie hier na kartach NV. A pochybujem o tom, ze NV ladi na ATI grafikach.
Inak by ma DD zaujimalo, keby si napisal ako konkretne AMD/ATI podporuje vyvojarov. A teraz nemyslim to, ze im dodava HW. To v ramci svojho programu robi aj NV. Na Metro 2033 mali vyvojari k dispozicii GPU od NV este predtym ako vysli na trh.
Tiez by som rad vedel ako si prisiel na toto:
Citace:
V současné době ale jinak není na straně herních tvůrců žádná velká vůle a smysl optimalizovat hry na DX11 grafiky NVIDIA.
To si vydedukoval z toho, ze tych kariet na trhu nie je vela(a mozno sa ich ani vela nepreda) alebo si cerpal z nejakeho clanku z ineho webu?
Když se tady DD "SKÁLOPEVNĚ" zaklíná, tak mě je jasné, že už někde konkrétnější informace vyštráchal. Ale má to logiku, kdyby chtěla nVidia opravdu zabodovat, tak by musela hodně svůj čip osekat a zjednodušit. Velký základ má, ale pro hrací segment zbytečně komplikovaný. Chce sloužit dvoum pánům.
Pevně doufám, že tvoje předpovědi nemají k pravdě daleko (teď narážím hlavně na příspěvky nahoře), ale nemyslím si že se současnými technologiemi je taková fungující hybridní architektura v nejbližších letech reálná. Stejně ale věřím, že jednou přijde doba, kdy se i T&L a rasterizace budou počítat v programu běžícím na "superparalelním" procesoru
"Nové DX11 hry se tedy z velké části tvoří a optimalizují právě na ATI Radeon HD 5000 a RV7xx architektuře"
To je opravdu velice důležité. Ať si teď Nvidia snaží jak chce, tato generace her bude optimalizována pod ATI grafiky.
Takže další generace Fermi musí být lepší, než ATIny, aby jen ukázala stejné výsledky. A když budou chtít lepší výsledky, budou muset být O MOC lepší.
Tak, jak to udělala AMD v září :-)
PS: Pro mene chapave prvni veta: Ati uz dodala na trh 6kk+ grafik bez toho aby bylo sdeleno kolik je desktop a kolik mobil trh.
A druha veta(logicky vyplivajici z te prvni o tom neni sporu): NVidia zrejme bude mit problem s odberem chipu vedlejsiho lec ne nevyznamneho trhu a to dodavku do konzoli.
To by bylo moc krasne a jednoduche naspat newsku par vetami to se zase musi plodit nekolika strankovy elaborat ze(smutne je ze tento DDho elaborat se da vyrknout temito dvema vetami, neobsahuje ani o pid vice novych info, to ma byt zastrasovani a odrazovani ctenaru od DDW ci co takoveto radoby newsky???)....
Ber to tak, že DDw je značně mainstreamový web zaměřený na méně technicky znalé (porovnávám např. s EHW a jejich články o architekturách grafických jader), tak se tu musí všechny souvislosti vysvětlovat
keď sa toho moc nedeje - ako momentálne, tak treba o niečom písať.. web nemôže ostať stáť. a kto to tu pozná vie, že v každom článku je písané o momentálne nezávidenia hodnej pozícii nvidie, takže sa to dá rovno preskočiť.. a kto tu je 1. krát, nech veselo číta