BFG zlomily grafiky NVIDIA FERMI krk – Doživotní záruka je mýtus. Výrobci grafik v obtížné situaci Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 19 srpen 2010
altTaké jste koupili grafickou kartu s doživotní zárukou? Pozor na to, doživotní znamená do konce života firmy.

 

 

 

 

Už je to nějaký ten týden, kdy v návaznosti na zpoždění a pozici grafik NVIDIA FERMI, oznámil jeden z hlavních partnerů NVIDIA a oblíbený výrobce NVIDIA grafik, společnost BFGtech, své ukončení výroby a podnikání v oblasti grafických karet. V té době firma slibovala, že zákazníci se nemají čeho bát a záruky platí dál. Firma totiž ke svým grafikám dávala doživotní záruku.

Jenže nyní už je grafická sekce BGF v totální likvidaci a zákazníkům se vrací nevyřízené reklamace bez opravy. Firma spolu s nevyřízenými reklamacemi rozesílá omluvný dopis, že bohužel je v likvidaci a hlavní dodavatelé zastavily obchodování. Jinými slovy to znamená, že firma ani nemá jak ty grafiky opravit. Nutno říci, že doživotní záruku poskytovala samotná BFG firma a u obchodníka s ní neuspějete. Ten poskytuje záruku, kterou mu ukládá zákon, což je v některých státech světa rok, u nás pak 2 roky. Celý problém tak ukazuje v celé nahotě, jak to s doživotními zárukami je. Poskytuje je výrobce, ale platí jen na výrobní vady a hlavně platí jen do konce života dané firmy.

Zároveň s konce BFG vyplynuly na povrch fakta, jak se firma zoufale snažila udržet u výroby grafik. Firmě zlomila krk NVIDIA, zpožděním svých FERMI čipů a po jejich uvedení tím, že se nepovedly. Výrobci grafik se živý hlavně prodejem levných grafik, kterých se prodají miliony. Pár tisíc kusů výkonných grafik nikoho neuživí. A protože NVIDIA v nižších segmentech, nic skutečně konkurenceschopného nenabízela a dosud nenabízí, protože 88-90% grafik na světě se prodá mezi 0-199 dolary, kam se ani nová GTX 460 stále nevejde, BFG se dokonce snažila stát se partnerem AMD-ATI. Na Internetu se objevily i fotografie chystaných grafických karet BFG ATI HD 5700.

Nicméně BFG u AMD nakonec nepochodilo. Důvod byl prostý, AMD-ATI má partnerů více než dost a dodávky grafických jader od TSMC ideálně nepokrývají potřeby trhu ani stávajících partnerů. Pro BFG tak nebylo na trhu místo. Firma BGF navíc nemusí být jediná, která ukončí své působení na trhu, náznaky jsou i od dalších společností. Jistě jste si všimli, že NVIDIA snížila ceny GTX 470/480 modelů, které se na trhu dostaly na velmi zajímavé ceny. GTX 470 se dá dokonce v některých případech sehnat levněji než slabší Radeon HD 5850! GTX 480 pak ale stále stojí o 2000 víc než ne o tolik pomalejší HD 5870. Snížení cen má ale jeden jediný důvod – GTX 470/480 se v podstatě vůbec neprodávaly. Takže se tisíce vyrobených kusů válely ve skladech a nikdo je nechtěl. Po vydání GTX 460 se situace ještě zhoršila, protože s trochou snahy se po nataktování GTX 460 (ostatně některé OC edice jsou dost blízko), dostaly na výkonovou úroveň GTX 470.

Každá mince má ale dvě strany

Z nízkých cen se radujeme jako zákazníci, na druhou stranu se asi mnozí podivují, proč ATI na cenový posun u NVIDIA vůbec nereagovala. Důvod je prostý. AMD-ATI zná situaci výrobců grafik, kterým se ceny GTX 400 grafik obecně vůbec nelíbí a mají s nimi problém a AMD i ví, že zlevňovat nemusí. GTX 460 1GB má zhruba stejné výrobní náklady jako HD 5850 1GB, ale musí se prodávat výrazně levněji. GTX 460 se ale výrobcům grafik prodražují i kvůli GTX 470/480. NVIDIA totiž prodává grafická jádra tak, že pokud jako výrobce chcete jádra GF104 pro GTX 460, tak si musíte zároveň odebrat určité nezanedbatelné množství velmi drahých GF100 jader pro GTX 470/480, které by jinak nikdo nechtěl. To je trochu jiná situace, než u ATI, kde se stojí fronta na všechna jádra stejně dlouhá a nikoho nikdo do nákupu nevýhodných jader nutit nemusí, spíše naopak všichni chtějí více a všichni dostávají jen příděly (doslova). Tím se ovšem jako výrobce dostáváte do složité situace, protože už tak výrobně drahou GTX 460 musíte prodávat dosti lacino a ještě máte na kroku GTX 470/480, které by za normální ceny nikdo nechtěl. Vyhazovat je ale nebudete a tak se je snažíte prodat za každou cenu a získat zpět alespoň výrobní náklady. To ale není moc dobrý business. NVIDIA ale ani výrobci grafik nemají však moc na výběr. NVIDIA obětovala i svou marži, aby se vůbec udržela ve hře a zabránila dalším propadům podílu (i když už se stejně propadla až za AMD-ATI) a výrobci grafik zase i kdyby řekli: „ne, NVIDIA grafiky vyrábět nebudeme, nevyplatí se“, mají smůlu, protože AMD-ATI jim není schopno dodat více grafických jader. TSMC prostě rozděluje výrobu po svém a zatím není nikdo jiný, kdo by 40nm velká GPU vyráběl. Nejhůře z toho celého tak vychází výrobci grafik a zejména ti, kteří vyrábí pouze NVIDIA grafiky, což byl případ BFG. Ti jsou v pasti. Současná výroba se jim moc nevyplácí, ale mají jen dvě možnosti. Buď vydržet a doufat v lepší budoucnost, nebo to zavřít. BFG ukázala, že možnost přejít k AMD-ATI neexistuje.      

Situace výrobců grafik je opravdu špatná. Výroba grafických jader je díky závislosti všech na jediném monopolním výrobci – dnes společnosti TSMC, které zase sleduje své zájmy ohledně konkurenční GlobalFoundries napojené na AMD-ATI, poměrně jasná. Jak to TSMC rozdělí, tak to je a nikdo víc jader nedostane, ani kdyby já nevím co. Zároveň je ale špatná konkurenční situace mezi AMD-ATI a NVIDIA. AMD má po všech stránkách efektivnější grafické karty, ale protože jí TSMC nedá víc jader, protože by si tím zadělala na problém v budoucnu a v podstatě by podporovala konkurenci a navíc by riskovala ztrátu firmy NVIDIA, kterou by mohla omezením dodávek ohrozit, ale na kterou sází jako na hlavního partnera do dalších let, když to AMD táhne z GlobalFoundries, mají výrobci grafik smůlu, stejně jako celý trh. Ani jedna firma není při stávajících dodávkách jader schopna obsloužit reálně více jak 60% trhu. Tím se drží patová situace a nezáleží na produktech samotných. Výsledkem je tak to, že poptávka po grafikách je jen o málo nižší, než nabídka. Výrobci ATI HD 5000 grafik nemají důvod zlevňovat a v podstatě se na výrobě a prodeji HD 5000 grafik zahojují, jelikož GTX 400 musí mít také v nabídce a ta se moc nevyplácí a s cenami museli dolů, aby vůbec prodali, co vyrobili. Internetem už proběhly nějaké ty zvěsti, že se chystá zlevnění HD 5000 grafik, ale zatím k nim nedošlo.

Není divu, poptávka po HD 5000 ani po slevách GTX 400 modelů neklesla a nadále jsou prodávanější a v některých segmentech se dokonce prodeje HD 5000 grafik ještě zvýšily. Navíc 40nm výroba ani ceny rychlých 5GHz GDDR5 pamětí, které HD 5000 grafik využívají, se nelepší a náklady zůstávají konstantně vysoké a snížení cen tak moc nepomáhají. HD 5000 v regálech neleží a zlevňovat se zatím nemusí. Velkou neznámou je, co ty nové HD 6000 grafiky, které se chystají na říjen-listopad. Každopádně vyrábět grafické karty dnes není žádný med, o kolik to jako zákazníci máme jednodušší, když nás jen zajímá, která karta je nejvýhodnější za naše peníze a čím levnější, tím lepší :). Každopádně pozor na ty doživotní záruky, nemusí být doživotní tak, jak si myslíte …

 
 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Maissi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Záruka.... 2010-08-19 13:36:30

Mám tomu tedy rozumět tak, že když je na stránkách TSBohemia psána záruka na produkty Gigabyte 3 roky, tak to znamená, že první 2 roky mohu reklamovat u TSBohemia a třetí rok již jen u Gigabyte?!? Obdobdná situace je u pevných disků se zárukou 5 let a pamětí s doživotní zárukou?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 13:39:05
avatar
Ano ... ze zákona je u nás záruka 2 roky, kterou musí dodržet obchodník. Pokud dává výrobce delší záruku, musíš to reklamovatu něj, to platí i u HDD, pamětí atd.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 14:42:41
avatar
Jenže ten obchod kde jsi to koupil to ve většině případů stejně pošle do servisu dané firmy, takže je to jedno. Jen u CZC jsem se setkal s tím že mi základní desku vyměnili na místě za jinou. Není to ale pokaždé, asi podle nálady technika... Já vždycky reklamuju kde jsem nakoupil a myslím že i podle zákona mi to prodejce musí vyřídit.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:13:04
avatar
je to tak jak pise DD. slusni prodejci ti sice prijmou zbozi na reklamaci i po tech dvou letech, ale jejich povinnost to neni.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:22:34

No já myslím že to je jinak - pokud TSB prodává a dává záruku 3 roky, můžeš reklamovat u ní, nikoliv u Gigabytu.
Protože to riziko nese prodejce, nikoliv výrobce.

GiGi
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:31:22
avatar
já si myslím to co GiGi, mám přece záruční list od CZC, tak jdu reklamovat do CZC . CZC mi napsalo záruku 3 roky, tak at se staraj. Nevíte někdo jak je to podle zákona?
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:46:44

No podle zákona je to tak, jak jsem napsal
Pokud výrobce dodává s nějakou zárukou a ty (jako rpodejce ) nastavíš vyšší, riziko a náklady neseš ty.
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 17:22:40
avatar
Je to tak. Pokud se prodejce zaruci zarukou 3 roky tak ti reklamaci po ty 3 roky MUSI vzit. Pouze nemuzes zadat vraceni penez pri trech zavadach atp jako v zakonne dvolete lhute. Pouze pokud ti da prodejce zaruku 3 roky ale vis ze ma zbozi zaruku u vyrobce 5 let, tak musis ty posledni 2 roky reklkamovat primo u vyrobce, s tim uz te prodejce posle do haje.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 17:34:07

jednoduse receno prodejce je povinen to vzit a poslat vyrobci at vyridi reklamaci i po 2 lete zakone lhute!?!?!
weir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 18:49:26
avatar
Vždyť to máš úplně jedno jestli to výrobci pošleš ty, nebo prodejce. Pošli to rovnou výrobci a máš po starostech a je to taky rychlejší než když to pošleš prodejci a ten pak teprve výrobci.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 18:46:16

promiň, ale to co jsi napsal je blbost. Ze zákona máš dva roky jako povinné minimum, nicméně pokud ti obchodník prodá něco s deklarovanou delší zárukou (např 36měsíců desky ASUS) tak to ty tři roky máš nárok reklamovat u něj, protože on to pordal s tříletou zárukou. Co je na účtu, to prostě platí. Zákonem je daná minimální záruka, nicméně případná delší záruka je pak dána smlouvou (v našem případě účtem/fakturou), kde je uvedena jako jedna z povinných položek.

To co píšeš ty, je např příklad u eVGA, kde je na motherboardy zákonná záruční doba 2 roky (po které reklamuješ u prodejce), na faktuře máš napsáno 2 roky. Nicméně registrací u výrobce získáš záruku 10let. Reklamace pak probíhá přímo u eVGA.

Každopádně to, co jsi napsal je tak trošku šíření poplašné zprávy. Doporučuji udělat si v tom jasno, protože tak, jak ty píšeš, to (naštěstí) není. ;)
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 08:05:35
avatar
No hurá, už jsem myslel, že ten blábol nikdo nevysvětlí
Maissi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 11:57:28

No a co by se tedy dělo, kdyby např. Transcend zkrachoval? Já paměť kupoval u TSBohemia a na účtence mám napsáno záruka doživotní....
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 13:00:51
avatar
No. Já mám většinou na fakturách, někde malým písmem napsané, co ta doživotní záruka znamená, no a většino to je 60 měsíců a nebo je to tam nějak jinak upřesněno.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 13:37:33
avatar
Tak je to tu jedna s firem které NV podřízla větev ale na druhou stranu když se někdo takhle specializuje na jednoho dodavatele tak tu riziko prostě je.Rozhodně jsi za to můžou s větší části sami.Prostě se nedokázali adaptovat na změnu na trhu.
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 09:22:02
avatar
no myslím že třeba BFG v dobách 8800 musela mít zase opravdu plné pytle prašulí... jednou dole jednou nahoře
Maissi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Výrobci.... 2010-08-19 13:42:59

Nemohl by tady někdo vypsat, jaké firmy vlastně vyrábí grafické karty?
Myslím tím vlastnictví - tuším, že Powercolor vlastní Palit nebo Gainward. V tomto se moc nevyznám a značek je strašně moc - krom výše uvedených Asus, Gigabyte, MSI, Sparkle, Evga, Sapphire, Foxconn....
Maissi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Exkluzivita.... 2010-08-19 13:45:17

A jak se to má s firmama, které vyrábějí výlučně pro AMD/ATI a NVIDIA? Chci si rozšířit obzory....
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 14:15:31
avatar
Neviem aké konkrétne obzory chceš rozširovať, ale pridám čo viem. U Ati nepoznám iného exkluzívneho výrobcu okrem Sapphire. U nVidia zas len Gainward = Palit a EVGA. Myslím tým grafiky, ktoré sa dajú kúpiť v Čechách a na Slovensku, iné nesledujem. Osobne sa riadim pravidlom: kupujem grafiku Ati, chcem Sapphire, kupujem nVidiu, tak jedine Gainward.
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 14:22:08
avatar
Mno, já když kupuji grafiku ATI, pak jedině od fy ETA Hlinsko nebo Tesla Pardubice. Zvyk je holt železná košile.
Arg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:11:11

no tak EVGA vyrábí mimo nVidia i Intel produkty, Sapphire patří PC partner a ten vlastní Zotac, takže PC partner vyrábí pod značkou Sapphire ATI a pod Zotac nVidiu, alespoň tak mi to bylo vysvětleno a podle toho co jsem našel to tak i bude
Arkan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 10:32:25
avatar
NVIDIA-only su este aj ZOTAC a Leadtek, v davnej minulosti tiez PROLINK (ten uz ale VGA nedodava).
Maissi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 12:24:18

Tak jsem pátral v e-shopech a našel jsem pro mne překvapující věci....
Výrobci ATI i NVIDIA:
Asus, Gigabyte, MSI a Club3D
Výrobci pouze ATI:
Sapphire, Powercolor
Výrobci pouze NVIDIA:
Evga, Gainward, Inno3D, Leadtek, Palit, Point of view a Zotac

NVIDIA only je tedy pěkná řádka výrobců nebo e-shopy Alza, Alfacomp, CZC a TSBohemia nenabízí jejich ATI grafiky....
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 13:44:28
avatar
gainward, palit a expertvision je jedno a to iste... Zotac a Sapphire maju tiez jedneho majitela a to je PCpartner..., podla mna je to vyrovnane...
Arkan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-21 11:42:13
avatar
Zalovil som v pamati a spomenul som si na dalsieho "zeleneho" - Manli. Kedysi to najhorie, co sa dalo kupit.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-22 09:35:01
avatar
Manli fuj Ale neboli len zelený, pamätám si posledné Manli ako GF4MX440 a ATI9200, oboje malo mizerný chladič - vrtuľu, nekvalitné pamäte. V prípade pasívu bolo lepšie tam nejaký tichý 8 cm pripevniť, potom sa tie karty dožívali zaujímavého veku

Nikdy nezabudnem na svoju prvú Manli - čip Rendition Verite 2200, 8Mb pamäte na PCI. To bola právom najhoršia karta na svete, mrznutie, blbnutie, mizerná podpora u hier (aj keď mali hw podporu D3D a OGL) .... Kvôli nej som si dával vo Win98 scandisk na plochu
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - "Doživotní" rozuměj ... 2010-08-19 13:54:36
avatar
Limitovaná doživotní (limited lifetime) záruka karet BFG od 21.2.2008 byla 10 let. Kde každá karta musela být zaregistrována na webu do 30-ti dnů od zakoupení. Doživotní (lifetime) záruka platila pouze pro karty vydané před tímto datem a to pouze v USA a Kanadě. Mimo tyto státy byla opět jen 10 let.
zdroj:Odkaz
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 20:57:13
avatar
Je to zapeklite a da se rici, ze to vse spustila Nvidie a jeji Fermi Kdyby se lépe prodávala, nemusejí se výrobci dostat do problémů
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:23:24
avatar
Suhlasim, velmi dobry clanok az na to s TSM a Glofo, TSMC je teraz monopol a trocha sa precenuju obavy TSMC z GloFo. TSMC sa zatial vobec nemusi a ani v blizkej buducnosti vobec nemusi obavat Glofo, lebo ani jeden ani druhy vobec nestihaju, Glofo zatial iba stavia novu fabriku, zatial vsetko co ma iba skupil od AMD a Chartered...., TSMC s AMD velmi dobre spolupracuje a AMD bude u TSMC rozsirovat vyrobu tak istotne TSMC nebrzdi vyrobu Grafik ATI ale proste nestiha a ako si objednali vyrobu uz je na nvidii a AMD...., AMD je pre TSMC velky a najdolezitejsi zakaznik a este dlho bude, TSMC zacne vyrabat aj procesory Fusion, AMD vyraba aj cipsety a grafiky a aj ked Glofo postavy fabriku, tak nebudu stihat vyrabat procesory, nieto este grafiky, cipsety..... AMD este dlho bude vyrabat v TSMC a mozno vyroba v TSMC nakoniec moze byt vyhodnejsia financne ako v GloFo, kvalita produkcie grafik v Glofo? este nevyrabali klasickym procesom.... no to nevieme, no je iste, ze AMD je velmi dobry partner pre TSMC.....
EDIT: Heh, prave vysla sprava, ze AMD ma zaujem o 28n proces u TSMC takze jasny partner..Odkaz
tralala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chibyčki 2010-08-19 14:32:53
avatar
DD - pěkný článek, ale těch chyb tam - hlavně i/y na konci slov
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:34:58
avatar
Pánové přečtěte si laskavě megatest na PCtuningu, at je vám jasný kdo vyrábí nejvýhodnější karty . BTW nevíte jak je možný že HD5770 je pomalejší než HD4870?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 16:04:18
avatar
testovat GTX 400/5800/5900 grafiky v rozlišení 1280??? A neotestovat je v 2560 a vyšším, kde mají konečně smysl? .... a výběr nejlevnější GTX 470 z nejlevnějších obchodů s průbměrnou cenu HD 5850 z běžného obchodu ... a tak dále a tak dále ... sorry, ale ehm.

To dokonale vypovídá o celém "testu"

Každopádně už dva měsíce děláme náš velký test aktuálních grafik v aktuálních rozlišeních a v aktuálních hrách se skutečně běžnými cenami grafik, a chceme jej vydat na přelomu srpna-září, tohle nám slouží jen jako příklad, jak se nemají věci dělat ...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 16:52:09
avatar
s tym prvnim souhlas (az na to ze nejvykonnejsi grafiky netestovali v 1280x1024, jen v 1680x1050 a 1920x1200), ale ta cena je u gtx470 ok. na co budu pocitat NESMYSLNOU prumernou cenu, kdyz v overenym obchode se da koupit za mnohem nizsi?momentalne je na czc jeste o neco levnejsi gtx470 od msi a skladem. kterej idiot si ji tedy bude kupovat za 7 nebo 8 tisic???ty neuvadis zadne skutecne ceny. ty uvadis nesmyslne nerealne prumery. skutecne ceny vidime v obchodech...a btw cenu gtx470 i hd5850 vzali ze stejnyho eshopu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 17:01:50
avatar
bohužel právě ty průměrné ceny jsou skutečné ceny z běžného obchodu .... pro mě, jako nevlastníka žádného obchodu, prostě neexistuje, to, že si vyberu cenu z jednoho obchodu a vydávám jí za běžnou ....
Kyuubi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 17:11:08

Ale na pct to dělaj tak,že vemou nejmenší cenu ze třech nejoblíbenějších obchodů(Alfacomp, Alza a CZC).Což dává o mnoho větší smysl,než dávat průměrné ceny z mnoha obchodů!Ukaž mi jednoho člověka,co si de koupit tu samou kartu o 1000Kč dražší,když ji má v prověřeným obchodě o ten tisíc levnější.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 17:17:46
avatar
stejná hovadina ... průměr z několika desítek prověřených obchodů je lepší ...

já stejně uvažuji o tom, že začnu používat oficiální ceny v dolarech, které prostě přepočítám podle kurzu +20% DPH a to bude běžná cena ....
Kyuubi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 17:23:54

Takže jestli to dobře chápu,tak ty by sis koupil kartu za průměrnou cenu,i když ji maj na czc o ten tisíc levnější?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 18:10:25
avatar
jj radsi koupi kartu v nejakym superhardware o kterym nikdo nikdy neslysel a jeste klidne o 30% draz
Darkmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 18:50:40
avatar
To je jasne DD kupuje zasadne a pouze za prumerne ceny
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 18:17:12
avatar
oficialni ceny v dolarech +20% dph?ktere oficialni ceny?zname akorat ty, ktere sou doporucene od amd respektive nvidie. stejne tak vyrobci graficky karet jen doporucuji koncove ceny pro obchodniky. nemas zadne oficialni ceny, koncovou cenu si urci obchodnik, takze nejaky prepocitani dolaru+dph je opravdu velka hovadina. mi rekni jedinej rozumnej duvod, proc neuvadet nejnizsi cenu dostupne karty (skladem/2 dny) z nejakych par nejpopularnejsich eshopu.prumer z nekolika desitek obchodu je uplne k nicemu, kdyz 80-90% tvych ctenaru nakupuje ve 3 max 4 nejvetsich, nejznamejsich eshopech. za nejakou prumernou cenu si kartu nikdo nikde nekupuje! a pry je tohle uzivatelsky magazin si sem dej proboha anketu a uvidime jak to dopadne...
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 11:55:47
avatar
Souhlas, pravda je, že není moc českých e-shopů, kde bych se odvážil koupit grafickou kartu. Určitě by jich nebyly desítky. A když to zprůměruješ: těch deset nejlevnějších pak bude vyloženě fejk kde tu kartu ještě ani neviděli a těch deset nejdražších bude zase zbytečně předražených. A to už ti s tou statistikou pěkně zamává.
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 21:07:57

to by me celkem zajimalo jak kdo urcuje provereny obchod.nezlob se na me DD ale predpoladam ze pokud si na kolene udelam internetovou stranku a prihlasim se u Heureky s tim ze mam zbozi skladem ta si klidne muzu uctovat za hd 5870 nebo gt 460 pul milionu.verte mi ze vam to za ty penize dodam.podle me je proste nekonfliktni vzit ceny z nasich peti nejvetsich internetovych obchodu a zkombinovat je z peti nejlepsimi vysledy ze zbozi cz.samozrejme jen s temi co maji skladem.i tam jsou podvudky jen aby nalakali na svou net stranu. edit.Denton me predbehl
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 08:32:53
avatar
ono to je taky že existuje spousta lidí a neví že existují nějaké levné obchody a prostě si to koupí ve svém oblíbeném obchodě, a aní neví že v jiném obchodě je to o 1000kč levnější. Takže si myslim že ty průměrné ceny jsou docela na místě, samozřejmě ne pro ty co o tom ví
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 14:22:41
avatar
ale tady konkretne se nebavime o nejakym levnym noname shopu, ale o czc. to je jeden z nejznamejsich a nejpopularnejsich eshopu s IT technikou u nas. pochybuju ze ten kdo tenhle shop nezna cte ddworld...a jestli se fakt nekdo takovej velkou nahodou najde, tak aspon bude vedet ze se da ta stejna karta poridit o tu tisicovku levneji.
Strelec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 17:45:32

S tym stebou suhlasim...ten test je asi taky objektivny, ako tvoje testy, v ktorych vychadzalo, ze 4770 je vykonnejsia ako 9800gtx, alias gtx 250.
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 15:57:39
avatar
Také nebyl nasazen dx11 aby mohli testovat všechny karty dohromady. A pak už ten název "opravdu jen ten nejlepší hardware" a následně některé modely.
LM31 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 16:05:29
avatar
Možná za to může i to, že HD5770 má od HD4870 menší paměťovou propustnost
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-23 07:47:36
avatar
No tak podle hodně testů na netu, je HD 5770 v nejhorším případě výkonostně na půl cesty mezi HD 4870 a HD 4890, ale nejčastěji je na tom výkonově jako HD 4890. No a právě proto do ní nechci jít, protože proti moji HD 4850 bych si za ty peníze co by to stálo moc nepomohl a moje nejnižší volba byla HD 5850. HD 5830 u mě nepřipadala v úvahu taky hlavně kvůli ceně, provozním vlastnostem a taky kvůli výkonu, kdy někdy padala až na úroveň 5770. No a teď se objevila GTX 460 1GB, která je zase pro změnu nějak napůl cesty mezi HD 5830 a HD 5850, blíže k té HD 5850, ale za cenu skoro o čtvrtinu nižší a pro mě přijatelnou a nakonec i s pro mě přijatelným výkonem a i provozníma vlastnostma. No tak teď čekám co na to HD 5850, protože přeci bych si jen zaplatil ještě něco málo za trochu více výkonu, ale ne dnes skoro 1200Kč.
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hezký článek 2010-08-19 16:02:55
avatar
Nepíšu zde často. Když jsem viděl, že to bude něco o grafických kartách, tak jsem to čekal trochu jinak napsané. Článek od autora působí trochu jinak než většina jeho článků kolem grafických karet a nebo se mi to aspoň zdá.
Darkmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 20:05:56
avatar
"TSMC prostě rozděluje výrobu po svém"
Ja nevim, jestli jsi nekdy vubec cuchnul k nejakenu vetsimu obchodu, ale jiste vis, ze se smluvne domlouva daleko dopredu tak nechapu proc porad mas takove divne poznamky. Pokud by vtom bylo neco nekaleho jiste by se AMD ozvalo.
Takze prosim si ty spekulace hodne bulvaru nech a pis overene veci, az dokazes ze TSCM zamerne poskozuje AMD a bude to soudne pravomocne pak nereknu ani popel, ale tyhle spekulace sam napadas, kdyz je nekdo pise, ale na druhou stranu je i neustale pises.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 20:09:12
avatar
Já nevím jestli jsi hloupý nebo navedený, to že si TSMC protože má monopol na výrobu 40nm GPU může diktovat své podmínky a určovat kolik komu přidělí je snad logické.

A také je logické to, že když ti roste konkurence, která ti přebere klíčové zaměstnace a po letech ti ohrozí tvé podnikání a je napojena na jednoho klíčového zákazníka, zamtíco je tady ještě druhý, o kterého se také hraje, že dáváš přednost tomu, kdo je pro tebe perspektivnější ...

tak se konečně prober a uvědom si ty souvislosti a nepředhazuj tady, že někdo spekuluje či tvrí, že TSMC někoho poškozuje. TSMC se jen chová logicky a je to snad jasně vidět ...
Darkmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 20:21:59
avatar
Ne to jsou jen tve spekulace, ze nekdo neco tusi nekdo neco rika... pokud by bylo neco nezakoneho nebo nejake jine zvyhodnovani mimo zakon, jiste by se AMD ozvala jako se ozvala proti INTELU. Co si AMD nasmlouvala to ma co si NV nasmlouvala to ma a pokud by tak TSCM omezovalo konkurenci, proc bude dale vyrabet pro AMD?
Skoro v kazdem clanku se snazis navodit atmosferu jak AMD-ATI kazdy ublizuje, jak tahle firma je je uplnej Robin Hood bohatym brat a chudym davat.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 11:58:28
avatar
Ta poslední věta úplně vystihuje i můj pocit
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 21:44:41
avatar
a nemel by se vyrabet u tsmc jiz v teto dobe i fusion?ze by treba kvuli nemu melo ati malo kapacit na graficke cipy?pokud by to bylo opravdu tak jak pises a tsmc zamerne zvyhodnovalo nvidii tak proc amd uz davno nedala nejaky podnet k setreni teto situace antimonopolnim uradum nebo podobne?
LaCosta [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-19 23:22:45

Ja si chcem u teba vyrobit 5GHz anteny a povies, ze nemas kapacitu tak ta zazalujem na uradoch ? Nema to logiku. Verim tomu, ze vzdy sa kapacita najde, ale ked sa dobre zaplati tak budes vyrabat pre ineho, proste normal obchod a nic zle na tom nie je ...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 13:35:58
avatar
Stejně podle mě bude u GF vyrábět i nVidia, ale teď dělá, že je hodná, že zůstane věrná TSMC, aby si u nich vydupala aspoň nejaké malé výhody, které by byly na úkor ATI.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 10:30:20

Pokud karta chcípla, doživotní záruka už neplatí, vždyť karta je už po smrti...
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-22 09:39:55
avatar
To je predsa jasné, keď karta zdochla treba ju pochovať Jedine že by inštrukcie od výrobcu obsahovali návod na reinkarnáciu zosnulej karty
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 17:12:52
avatar
No právěže kvůli nVidii jsem si ještě nepořídil HD 5850, protože rozdíl ve výkonu GTX460 1GB a HD 5850 1GB není takový, jaký je rozdíl v ceně. Tak jako HD 5850 je proti GTX460 1GB výkonnější jenom o zhruba 5%, ale cenově je dražší o 27%, tak GTX460 1GB je jasná volba a je jedno jestli jsem fanATIk a nebo nVidiot. Proto čekám jestli se ceny HD 5850 dostanou na cenu aspoň 5800Kč (o 10% dražší než GTX 460 1GB), pak by mi to, že je o 5% výkonnější a o 10% dražší už nevadilo a šel bych do ní. Mě právě vyhovuje nákup grafárny kolem 5000Kč a jen se skřípáním zubů jsem byl ještě nedávno ochotný dát za HD 5850 skoro 7500Kč, protože mám HD 4850 a upgrade na cokoliv nižšího než je HD5850 mi připadá jako nesmysl. No a právě teď momentálně GTX 460 1GB má dostatečný rozdíl ve výkonu proti mojí HD 4850, provozní vlastnosti jsou taky přijatelné a je mi úplně jedno, jestli na tom nV nebo někdo jiný prodělává i gatě.
vision_fx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 14:19:38

ja ked som tu napisal este predtym ako DD spravil test na GTX 460, ze sa to oplati tak ma skoro ukamenovali
SeriousGeorge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 13:35:34
avatar
no krucináááálm, mě zrovna chcípla Geforce 7600GT od BFG no to mi ho teda vynd.. já si řikal, jo super doživotní záruka tak to reklamuju a uvidim tohle néééééééééééé
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-20 13:43:32
avatar
Tak máš aspoň důvod si koupit GTX460 1 GB. Kdyby mi teď chcípla moje HD 4850 a kdybych ji ještě skoro rok neměl v záruce, tak bych okamžitě objednával GTX460 1 GB. Ale protože mi jede, tak čekám, že ATI a výrobci grafik zareagují a upraví ceny HD 5850 na nějaké rozumné. 5800Kč u nejlevnějších modelů by mi vyhovovalo.
s0vet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NVIDIA uteče kam ? 2010-08-20 18:27:56

Docela by mě zajímalo, kam by NVIDIA jakože utekla s výrobou svých čipů, kdyby se v TSMC rozhodli, že budou vyrábět více ATi čipů. Kdo z jiných výrobců čipů má takové kapacity než TSMC ? Intel ?

Jinak čeština v tomto článku dostala pěkně zabrat. i/y na konci a klasická DD'ovská souvětí člověk aby si dělal poznámky, o čem vlastně ta věta začínala.

AMD má po všech stránkách efektivnější grafické karty, ale protože jí TSMC nedá víc jader, protože by si tím zadělala na problém v budoucnu a v podstatě by podporovala konkurenci a navíc by riskovala ztrátu firmy NVIDIA, kterou by mohla omezením dodávek ohrozit, ale na kterou sází jako na hlavního partnera do dalších let, když to AMD táhne z GlobalFoundries, mají výrobci grafik smůlu, stejně jako celý trh.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 631x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 423x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 925x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1185x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 6