RDNA 5 nebude, místo ní dorazí nová architektura UDNA, ale ne dříve jak v Q2 2026.
Jak už od nás víte, v nastupující nové RDNA 4 generaci grafických karet Radeon, bude kompletně chybět high end a vyšší segment obecně. Nástupci současných čipletových NAVI 32 a 33 řešení pro vyšší mainstream a high end, v nové generaci jednoduše nedorazí. AMD je zrušilo, protože všechno měly být MCM čiplety (tedy více GPU tvořící jeden celek). Jejich vývoj si však vyžádal více času, takže AMD už před rokem přesunulo všechno vývojáře na vývoj nadcházející generace, tehdy ještě obecně známé jako „RDNA 5“.
Nicméně pokud sledujete věci podrobněji, už jste možná zaslechli, že AMD chystá zcela novou grafickou generaci a architekturu s novým jménem, tedy UDNA. Nejnovější aktuální plány AMD vyjasňují celou situaci. RDNA skutečně končí …
- RDNA 5 nebude, nástupcem RDNA 4 už bude UDNA …
Nejde o nějaký nový tah ze strany AMD, ani aktuální rozhodnutí. Rozhodnutí padlo už dávno a je součástí dlouhodobě dané strategie firmy. RDNA 5 co by oficiální název už delší dobu v plánech AMD nefiguruje, už před časem bylo zrušeno. Tedy přesněji to, co mělo být RDNA 5, zrušeno rozhodně nebylo a vývoj této nové generace čipletových herních GPU, včetně MCM high end řešení, naplno pokračuje. Jen se prostě nebude jmenovat RDNA 5. AMD podle všeho s uvedením nové RDNA 4 z kraje roku 2025, opustí RDNA generační označení …
Místo něj dorazí UDNA. Nejde ovšem o nějaké sjednocení architektur, tedy že by opět výpočetní a herní řešení měla jednu společnou architekturu ala předchozí GCN. AMD nebude nahrazovat současné RDNA a CNDA jednotnou architekturou. Podle dostupných informací CDNA pro výpočetní „GPU“ bude v dalších generacích normálně pokračovat, ovšem spotřební RDNA série končí a bude nahrazena UDNA. Ta více vystihuje novou generaci spotřebních GPU řešení AMD. A tedy to, co mělo být technicky známo jako RDNA 5, ponese označení UDNA. S ohledem na dlouhodobé plány AMD přejít u většiny GPU na čipletová řešení, včetně náročného MCM konceptu více GPU tvořící jeden funkční celek, dává změna názvu architektury také smysl. Podobně jako u CPU, chce i u GPU AMD požívat unifikovaný malý čip, který bude na výkonnějších grafikách osazován ve více kusech na čiplet. Současně má reflektovat požadavky AI a dalších výpočetních oblastí, tedy nějaká kombinace schopností a funkcionalit RDNA a CDNA, u nové UDNA architektury zjevně bude.
- UDNA dorazí nejdříve v Q2 2026
Takže ano, nástupce Radeon RX 8000 série s RDNA 4 architekturou, budou grafické karty postavené na UDNA. Stejně tak SONY je rozhodnuté u nové PS6 generace použít UDNA grafiku. AMD tedy nijak nemění strategii ani dlouhodobé plány, a rozhodně herní grafické karty a řešení neopouští. A vrátí se i do high endu, ovšem na to si počkáme.
Nástupce Radeon RX 7900 série byl z technických důvodů v rámci RDNA 4 zrušen, a RDNA 5, nebo-li tedy nově UDNA řešení, které je nahradí, se podle aktuálních plánů dočkáme nejdříve v polovině roku 2026. AMD má v tuto chvíli v plánu zahájení ostré produkce UDNA v Q2 2026. To je špatná zpráva pro hráče a trh, kdy NVIDIA a její nastupující RTX 5000 série grafik, nebude mít v segmentu nad 500 dolarů zjevně žádnou soudobou generační konkurenci většinu svého aktivního života. Vypadá to, že na následujícího 1,5 roku budeme prostě bez konkurence ve vyšším grafickém segmentu nad 500 dolarů. A ceny NV novinek, tomu nepochybně budou odpovídat, a žádné postupné snižování z vysoké úvodní ceny se nedá čekat. V nižším segmentu herních grafik pod 500 a speciálně pod 400 dolarů, se ovšem v nové generaci očekává slušný souboj a AMD chce jít po OEM podílu a současně chce udržet svou výbornou pozici co by dodavatele pro konzole a podobá herní řešení.
Padá však onen optimismus, že by se AMD mohlo stihnout do high endu s „RDNA 5“ vrátit už na konci roku 2025, což jsme doposud považovali za nejdřívější a nejoptimističtější variantu. AMD však v zákulisí dává jasně najevo, že nechce opakování situace první generace čipletů, tedy Radeon RX 7900, které vyšly v horším stavu a nižším výkonem, než se čekalo a plánovalo. A novou generaci čipletových GPU, které budou ještě technicky pokročilejší, chce pořádně vyladit, takže si prostě dá na čas. Tento tah bohužel aktuálně odnesla i část zaměstnanců AMD, a to hlavně grafické divize, která byla nebo aktuálně je, propouštěna. S ohledem na zjevný fakt, že AMD nebude 1,5 roku mít produktovou nabídku ve významné části grafického trhu, nepotřebuje minimálně na tu dobu prostě některé dosavadní zaměstnance. Čeká obecně poněkud chudší období GPU divize, kdy RDNA 4 má být sice velmi dobrá, ale část zdrojů naznačuje, že AMD se u ní zaměří na získání tržního podílu, tedy agresivnější a nižší ceny, než na ziskovost, takže z pohledu hospodaření to nebude finanční zlatý důl.
Grafické divizi AMD také neprospívá současný stav, že nová generace konzolí je minimálně 2 – 4 roky daleko, a prodeje té stávající generace klesají a logicky tedy SONY a MS nepotřebují tolik čipů od AMD. Takže z hlediska příjmů se v oblasti klasických Radeon GPU řešení v dohledné době nedá čekat nějaký „vývar“. AMD tedy optimalizuje síly, propouštění se však rozhodně nedotklo vývoje samotného HW či SW v oblasti GPU. Zde naopak AMD stále posiluje. Bohužel je prostě realitou, že Radeon GPU divize AMD není zdaleka tak finančně úspěšná, jako Ryzen CPU divize. Což je prostě problém, tím spíše, když z hlediska vývoje nejsou GPU rozhodně o nic levnější, než CPU. Každopádně AMD se zjevně drží svého plánu a jedno, jestli se nástupce RDNA 4 nebude jmenovat RDNA 5 ale UDNA, AMD má stále stejný cíl, tedy zopakovat čipletový ZEN moment a strategii na GPU poli … jen si na to tedy budeme muset počkat nejdříve do poloviny roku 2026.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|