V roce 2023 se naplno utkají grafiky nových generací a bude to stát za to!
Už souboj současných AMD Radeon RX 6000 a NVIDIA RTX 3000 by býval byl hodně zajímavý. Za normální situace, kdy by grafických karet byl všeobecný dostatek a firmy by tak skutečně musely bojovat o zákazníky co nejlepší nabídkou, byla by řada věcí jinak. Měli bychom zde souboj, jaký si praktiky nepamatujeme od dob Radeon HD 7000 série, spíše déle.
AMD s aktuálními RX 6800/6900 kartami opravdu překvapilo konkurenční NVIDIA, což přiznávají v zákulisí všichni. Nikdo totiž nečekal, že by 6800 XT byla až tak výkonná, a už vůbec se nečekal výkon a vlastnosti RX 6900 XT. Tedy že by NVIDIA skutečně musela využívat RTX 3090, protože RTX 3080 jim prostě nestačí. Sama NVIDIA plánovala 3090 skutečně jen jako okrajový model pro nadšence a neplánovala žádnou velkou produkci. Za TOP herní model označovala RTX 3080 a na ten se chtěla soustředit. Měl na AMD prostě stačit, stejně jako stačily jeho předchůdci. Jenže dnešní AMD je úplně jiné, než to před několika lety.
Za normální situace by NVIDIA navíc měla dost problém to za ty původní doporučené ceny prodat, protože AMD je hodně agresivní. Navíc na straně AMD není jen lepší poměr cena/výkon, což měla vždy, ale v mnoha případech i prostě obecně lepší herní výkon, a hlavně výrazně lepší efektivita, než má NVIDIA.
Ještě zajímavější by to bylo v mainstreamu, kde původní plán AMD počítal s extrémně agresivními cenami pro RX 6700 a RX 6600 série, které jsou prostě technicky výhodnější, efektivnější a lepší řešení, než konkurenční 8nm NVIDIA RTX 3060/3070 série. AMD by navíc šlo s cenami hodně nízko, kdy věřím tomu, že původně měla RX 6600 XT stát cca 279 až 299 dolarů a RX 6700 XT by byla za 379 až 399 dolarů, tedy v obou případech výrazně lepší, než co by nabízela za podobné ceny NVIDIA. Za normální situace ve výrobě a poptávce, kdy by karet tedy bylo dostatek, bychom tu už teď měly největší souboj AMD a NVIDIA za mnoho let. Bohužel, situace je jaká je, ceny jsou všude možně, jen ne normální, karet není přes obrovskou produkci dost atd.
Nicméně stávající situace tu nebude napořád. To vám slíbit mohu. I když nemohu přesně s jistotou říci, kdy se změní. Z aktuálních informací a výhledů je ale zřejmé, že nejpozději v průběhu roku 2023 přijdou ke slovu nově budované výrobní kapacity na čipy všeho druhu, které opravdu zásadně rozšíří kapacity dnes nedostatečné výroby všeho. Dokonce by tak už v průběhu roku 2023 mohla opět nastat situace, že by výrobních kapacit bylo více, než jaká je poptávka, a to i kdyby stávající vysoká poptávka vydržela. Proč je to zajímavé? Protože na konci roku 2022 se představí první RDNA 3 (RX 7000) grafiky od AMD a také LOVELACE (RTX 4000) od NVIDIA.
V obou případě budou používat novou 5nm výrobu TSMC u high end variant, a pravděpodobně 6nm (u AMD) a 8nm (u NV) u nižších variant karet. Rozhodně ale využijí již nových větších kapacit výroby. A v průběhu roku 2023, kdy budou na trh postupně přicházet další a další modely, bychom tak z mnohem většího objemu produkce, mohli opět těžit nejen normální dostupností všeho, ale opět i cenovým soubojem!
- AMD RDNA 3 a NVIDIA LOVELACE/HOPPER – souboj titánů!
Jedno je ale jasné. Bude to velký výkonový souboj a dost možná největší generační posun v historii. O tom, že AMD chystá velké věci, už nějakou dobu víme. A všechny úniky se stále shodují na tom, že high endová RX 7800/7900 XT série nesoucí nové 5nm čipletové NAVI 31 řešení, bude absolutní monstrum. Co do výkonu má TOP verze RX 7900 XT nabízet 2,5 až dokonce 2,8 násobek výkonu současného TOP modelu v podobě RX 6900 XT!
To samozřejmě dost znepokojilo NVIDIA, která tuhle hrozbu bere velmi vážně. Ostatně už není spokojena ani se současnou situací, kdy opravdu nečekala, že by RDNA 2 bylo takhle dobré. A moc dobře ví, že jediné, co stojí za jejím podílem, je fakt, že AMD prostě nemá kapacity pro výrobu potřebného množství čipů (protože je z velké části váže na výrobu konzolových čipů) a současná poptávka navíc umožňuje prodat všechno všem bez toho, aby se vůbec snažili. Takže NVIDIA naštěstí nemusí s AMD soupeřit v ničem. Soupeření zůstává jen v „akademické“ rovině, v rámci testů a recenzí, ale na současném trhu je úplně jedno jaké jednotlivé karty jsou a která je lepší nebo horší. Prodá se jednoduše hned a úplně všechno, často i za výrazně vyšší cenu, než za co to stojí. NVIDIA ale moc dobře ví, že AMD má v mnoha směrech prostě překvapivě lepší GPU už s RDNA 2 architekturou. Takže zvěsti o tom, co se chystá s čipletovým RDNA 3 na již 5nm výrobě, jí bez přehánění hodně znepokojují. A byla by bláhové si myslet, že NVIDIA je v klidu.
NVIDIA se totiž po mnoha bezstarostných letech, kdy ze strany AMD hlavně ve vyšším segmentu a OEM neměla fakticky žádnou konkurenci, musí opravdu snažit. Žádné šetření si výkonu a schovávání si něčeho do zálohy. Už současné RTX 3000 v mnoha případech musí jet na doraz, nemají prakticky žádný OC potenciál, žádné rezervy a hodně žerou, protože NV prostě musela využít potenciál naplno bez ohledu na ideální efektivitu. A proti 5nm/6nm RDNA 3 generaci, to bude ještě složitější. NVIDIA by sice měla mít k dispozici alespoň částečně stejně dobrý výrobní proces (5nm), ale nebude mít včas čiplety (pravděpodobně), takže v high endu by AMD mohla jednoznačně NVIDIA na nějaký čas porážet.
- Souboj v mainstreamu nové generace bude mnohem vyrovnanější
Zajímavý souboj bude ale v mainstreamu, kde samozřejmě budou používány nadále monolitické čipy. Situace zde bude mnohem vyrovnanější. I když i u mainstreamových karet se očekává až bezmála 2x větší výkon, než má ta současná generace, takže AMD i NVIDIA budou tlačit věci na maximum. Co bude ale hlavně rozhodovat, jsou prostě kapacity výroby. AMD má využívat kombinaci 6nm a 5nm, NVIDIA zatím jen 5nm, ale je těžké si představit, že by TSMC dala NV větší kapacity než AMD. Ovšem každopádně AMD by mělo mít pro produkci GPU mnohem větší prostor a kapacity, než má dnes. A to by mohlo mít zásadní vliv i na souboj samotný.
Po technologické stránce se také očekává výhoda AMD v high endu, protože má prostě náskok v čipletové technologii. Současně má AMD výhodu spolupráce se SONY a Microsoft na vývoji RDNA architektur samotných, včetně RDNA 3. Ta opět bude používána u dalších verzí a generací nových konzolí. Ze spolehlivých zákulisních zdrojů jasně zní, že AMD bude v mnoha směrech s novou RDNA 3 prostě lepší než LOVELACE. RDNA 3 bude v rasterizaci o něco výkonnější, bude efektivnější a bude těžit i z optimalizací her primárně pro RDNA architekturu, díky její přítomnost v konzolích a vlastně všude. NVIDIA se to bude snažit umlátit většími čipy, hrubým výkonem a tlakem na Ray tracing. I když ten bude u RDNA 3 už také silnou stránkou. Navíc vzhledem k tomu, že s Ray tracing musí prostě počítat hry tak, aby to zvládaly konzole, které mají RDNA 2 a v budoucnu RDNA 3 grafiky, nebude mít NVIDIA zdaleka takovou výhodu, jako dosud, když prakticky každá hra s extra podporou RT, byla dělaná na její RTX, protože jiné grafiky s HW RT jednoduše nebyly. Spoléhat se na výhody DLSS také nebude muset, protože AMD dělá a udělá s FSR obecný průmyslový standard a zdaleka neukázala vše, co tahle technologie dokáže.
NVIDIA se navíc stále potýká s tím, že nedokázala nahradit klíčové lidi, které ztratila v poslední době. Přišla o hlavního technického inženýra, který z velké části stál za technologiemi, architekturami a celkovým stylem a přístupem NVIDIA k technologiím v poslední více než dekádě. Přišla také o hlavního tvůrce samotné RTX architektury a přímo tvůrce DLSS technologií! Oba a mnoho dalších přešli do Intelu. A NVIDIA stále neohlásila žádnou adekvátní náhradu. Tohle se může hodně projevit už u následující generace grafik, kdy NVIDIA prostě nemusí mít v rukávu žádné velké eso, zatímco AMD zdaleka nepředvedlo plný potenciál znovu nastartované grafické divize, kterou dnes brzdí v jasném překonání NVIDIA na trhu jen omezení na straně výrobních kapacit, protože AMD na rozdíl od NVIDIA, nevyrábí jen GPU pro grafické karty, ale hlavní část objemu čipů míří do jiných oblastí.
AMD však nikdy nebylo v takové kondici a stavu, v jakém je dnes. Speciálně grafická divize. RDNA 2 mělo být velkým obratem, návratem AMD do grafického high endu, a je jím ve všech směrech! Více než překonala očekávání. RDNA 3 má pak být podle plánů už přímý frontální útok plnou silou, kdy AMD nechce nic menšího, než uvést na trh nejlepší a nejvýkonnější grafiky vůbec. Bez šetření, bez kompromisů a bez ohledu na to, co bude nebo nebude mít konkurence. NVIDIA nikdy nečelila tak silné a schopné grafické divizi AMD, kterou je nyní. A to se na oba výrobce chystá ještě Intel s jeho ARC GPU. I když ty budou hrozbou hlavně na poli OEM, a především pro dnes na poli OEM dominující NVIDIA, kterou chce Intel vytlačit ze své platformy. Každopádně v roce 2023 by se měla chystat nová architektura Intelu (DG3) a ta už by měla být schopnější, než ARC (DG2) pro příští rok. A tak by souboj RDNA 3 od AMD s LOVELACE/HOPPER od AMD nemusel zůstat jen u těchto dvou, ale přidat se může i Intel. I proto by tak rok 2023 a nadcházející generace grafik, mohla být největším grafickým soubojem v moderní historii grafických karet :).
A zatím vše nasvědčuje tomu, že se máme hodně na co těšit, a současná mizerná situace se v roce 2023 opravdu znatelně změní … tak si držme palce :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|