AMD přišlo s velkou novinkou, která se asi moc nelíbí NVIDIA. Ovšem není sama.
NVIDIA si se svou CUDA platformou udržuje významné postavení v profi segmentu a to přes fakt, že obecné standardy OpenCL a nové verze C++ jsou v mnoha případech lepší řešení, minimálně z pohledu faktu, že nejsou uzavřeny jen pro jednu značku HW. NVIDIA si však v uplynulých letech vychovala řadu programátorů a jak víme, většina programátorů jsou v zásadě extrémně líní tvorové, kteří se neradi učí nové věci a velmi pomalu mění své návyky a názory. A tak CUDA vesele funguje dál, i když mnozí zjišťují, že jejich za značné peníze vyvinutý CUDA SW je sice fajn, ale jaksi je omezuje ve výběru HW, partnerů a to pochopitelně není finančně výhodné.
AMD samozřejmě nechce podporovat CUDA na svých grafikách, ale umožní nově jeho podporu pomocí překladače HIP (Heterogeneous-compute Interface for Portability) pro překlad CUDA kódu do obecného a tzv. HCC (Heterogeneous Compute Compiler), kompilátoru založeného na LLVM. Přidá se tím ke skupině některých dalších firem, nabízející něco podobného (například Google).
Takto zkompilovaný původní "CUDA" kód tak bude možné používat na AMD grafikách a půjde jej i zpětně zkompilovat na CUDA pro TESLA/Quadro grafiky. Asi tedy většinu zajímá, jaký bude rozdíl výkonu, přeci jen CUDA pro grafiky NVIDIA je optimalizované řešení. Bude zkompilovaná CUDA běžet rychle i na AMD? Rozdíl je prý v řádu jednotek procent a podstatně víc pak udělá výkon grafiky samotné, což je oblast, kde má AMD často navrch i za lepší peníze, ale pochopitelně bez CUDA překladače je to pro velkou část uživatelů k ničemu a jsou tak odkázáni platit za HW NV bez možnosti výběru.
Celá věc má být dodělána a k dispozici v Q1 2016 a pro AMD by to mohlo znamenat další zajímavé posílení na trhu, kde se mu v poslední době docela daří. Tedy pokud to celé bude opravdu fungovat jak by mělo. Samozřejmě NVIDIA asi není moc nadšená, když se někdo snaží přestřihnout oprátku, kterou dlouhá léta kolem krku mnoha svých zákazníků pečlivě uvazovala.
Každopádně podobné kompilátory by ve výsledku nakonec mohly vést i k samotnému zániku uzavřené CUDA platformy, která by v podstatě byla zbytečná. Každopádně HPC segment a využití GPU pro výpočty prožívá bouřlivý rozvoj a vývoj a létají tam miliardy, takže se tam pořád něco mění.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|