NVIDIA nedávno uvolnila další balíček, kterým prezentuje k čemu je zejména její CUDA a PhysX dobré.
Když už nemáme ty pořádné počítačové hry (s pořádnými optimalizacemi), tak se musíme zabavit s grafickou kartou jinak. Nedávno ATI vydala pár technologických demo a teď tu máme zase něco z druhého tábora. Jak už delší dobu víme, grafická karta nemusí sloužit jen jako zobrazovač grafiky, ale zvládne i určité výpočty rychleji, než procesor počítače. Už pěkných pár let jsou grafické karty používány v profesionální sféře jako výpočetní jednotky. CUDA je prostředí společnosti NVIDIA, které nabízí nástroje pro tvorbu a chod aplikací, akcelerovaných přes GPU NVIDIA. CUDA najdete jen na grafických kartách NVIDIA. Nejedná se však zdaleka o jediné GPGPU prostředí, které je dnes na trhu. Konkurenční společnost ATI má dokonce ještě déle vyvíjené a široce používané ATI STREAM, což je přímá obdoba CUDA. Navzájem jsou ale prostředí nekompatibilní, protože ani jedno není standardizované. Jediným dnes standardizovaným GPGPU prostředím je OpenCL, které nově podporují grafické karty ATI nové generace. Všechna tato prostředí mají sloužit pro vývoj aplikací čistě využívajících GPGPU systém. V současné době však drtivá většina softwaru, který využívá GPU pro akceleraci některých funkcí, je udělána tak, aby fungovala na všech grafických kartách vybavených základními technologiemi, jako jsou DirectX9 a OpenGL 2.0. Jak ATI, tak NVIDIA však s vývojáři software úzce spolupracují a snaží se vytvářet programy optimalizované zrovna pro jejich grafické karty a prostředí. Výsledkem toho všeho je, že až na malé výjimky takřka každý software optimalizovaný pro využití GPU, funguje na obou značkách grafik - jak dobře pak záleží na výpočetní síle grafiky. Softwarový vývojáři nejsou blbci a nebudou si už tak omezený okruh zákazníků ještě více omezovat optimalizací, či výhradní funkčností jen na jednu značku grafik. A tak v marketingových prezentacích NVIDIA i ATI najdeme v podpoře GPGPU takřka stejné programy, ovšem oba výrobci se samozřejmě tváří, jako by jejich karty byly jediné, které to umí a podporují ...
Nejnověji NVIDIA přišla s dalším balíčkem DEMO ukázek využití CUDA a PhysX. Ten obsahuje trial verzi Cyberlink 7.0 a také NVIDIA BadaBoom Converter ve verzi 1.0 na 30 dní. Obě tyto záležitosti ale mají odpovídající konkurenci na ATI kartách. Cyberlink funguje i na ATI a za pár dní se v nových ovladačích Catalyst 8.12 objeví přímá konkurence NVIDIA BadaBoom, která bude umět totéž, ale bude v plné verzi zdarma - to jen aby se majitelé ATI necítili o něco ochuzeni. Balíček Nvidia Graphics Plus Power Pack 2 dále obsahuje ukázky možností PhysX. Víceméně však neukazují nic nového, přídavek je zde do jedné z mála známějších her, které PhysX dnes podporují (Warmonger). PhysX jako takové s CUDA nesouvisí. PhysX technologii NVIDIA dokoupila a do svých grafických čipů dodala. PhysX byla vyvinuta bez CUDA, funguje dodnes bez CUDA a po technické stránce neexistuje důvod, proč by měla být vázána pouze na čipy NVIDIA. To je však její největší problém v současnosti, vazba je licenční a nikdo jiný dnes PhysX nepodporuje. V minulosti NVIDIA nabídla využití PhysX ATI, avšak podmínila to i převzetím CUDA, což je samozřejmě pro ATI zcela nepřijatelná podmínka. A tak z pohledu zákazníka tu nemáme příliš dobrou situaci. Každý si dnes hledí svého písečku, dříve nadějné PhysX má jen minimální vyhlídky a naděje pro rozšíření, nepodporuje jej nikdo jiný kromě NVIDIA a i mezi výrobci her je podpora minimální - v současnosti si zkrátka nikdo nemůže dovolit udělat AAA hru, kde by většina efektů fungovala jen na jedné značce grafik, čímž by si už tak omezený okruh zákazníků ještě více omezila. ATI-AMD a Intel podporují svůj HAVOK systém, který dnes najdeme v 8-9 hrách z 10. Nicméně dosud není akcelerován přes GPU, což poněkud snižuje jeho možnosti, některé náročnější efekty potřebují totiž hodně výpočetní síly, což nejde přes procesor dost dobře provést. Využít GPU je tedy dobrý nápad, na čem se všichni shodují, ovšem už zdaleka nepanuje shoda na tom, jak a kterým softwarem - každý si chce hřát svou polívčičku. Zde by mohlo být ale brzy rozhodnuto, protože Microsoft ve svém novém DirectX11 chystá podporu akcelerace fyziky přes GPU pravděpodobně využívající instrukce nejrozšířenějšího fyzikálního systému HAVOK společnosti Intel (k čemuž je hned několik pádných důvodů). Nicméně to už předbíháme událostem ...
Pokud si chcete trochu provětrat grafiku a vyzkoušet, co vlastně CUDA a PhysX přinášejí, zatím tedy ve velmi omezené míře do praxe, tak k dispozici máte balíček PowerPack 2, který je ke stažení na stránkách NVIDIA. Samozřejmě podmínkou je vlastnictví grafické karty s čipem NVIDIA a to nejméně generace GF8 a lepší s odpovídající verzí ovladačů. Pro rozumné využití efektů PhysX je doporučena alespoň grafická karta GF9600GT a lepší. Za pár dní mohou podobný balíček čekat majitelé ATI karet, kdy s příchodem nových ovladačů Catalyst 8.12 přijde na jejich grafické karty i ATI STREAM (obdoba CUDA) a spolu s tím hned několik aplikací. Už pod stromečkem si tedy všichni budeme moci minimálně převádět vánoční VIDEO bez ohledu na to, zda máme ATI nebo NVIDIA a obdivovat další demo ukázky využití GPU technologií. Když už tedy nemáme moc kvalitních her, kvůli kterým si grafické karty kupujeme především a kupovat nadále budeme, můžeme se alespoň pokochat, co by mohlo být, kdyby .... (dlouhý seznam) ....
Zdroj: en.expreview
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|