Staré neoptimalizované DirectX11 naštěstí končí. Souboj se odehraje v nových DX12/VULKAN hrách.
V redakci aktuálně řešíme, zda nedělat testy už jen v DirectX12/VULKAN hrách, protože podporovat mizerné zastaralé a neoptimalizované DirectX11, které naštěstí ustupuje, opravdu nechceme, nemluvě o tom, že výkonu na DX11 hraní máme dost a dost, budoucí hry ale budou záležitost DirectX12 nebo VULKAN. Osobně jsem zatím proti, skládat testy jen z DX12/Vulkan her a to proto, že není dost kvalitních her a zatím jsme v přechodu mezi DX11 a DX12. Ono to ale nebude dlouho trvat. A jak mě informují vydavatelé her, DirectX12 s optimalizacemi pro AMD hardware je prostě jediná cesta pro většinu multiplatformních her, mají-li dobře běhat na konzolovém HW včetně VR her, které SONY i MS chystají, navíc na nových verzích PS4/Xbox využívající nové grafiky AMD (SONY PS4 NEO fakticky používá Radeon RX 470).
Každopádně seznam nových chystaných her pro hlavní sezónu s masivním využitím a optimalizacemi DX12 se rychle rozrůstá. Mezi jinými samozřejmě nový DeusEx, Watch Dogs 2, Battlefield 1, Gears of War 4, Civilizace 6, Mass Effect a další a další (brzy se dozvíte o vydání nových her už na letošní rok s DX12 ;) ). Takže i když jsem zatím vybojoval, že budeme v redakci držet stávající způsob testování, tedy nejpoužívanější/nejnovější verze herních engine s DX11 a pár her s DX12/Vulkan, pravděpodobně ke konci roku už se otázka mixu testů bude řešit znovu. DX12/Vulkan budou u nových hlavních titulů převládat, takže poskládat test jen z DX12/Vulkan her bude v podstatě nutnost. V současné době tedy budeme držet rozsah testů + přidáme toho DooMa jako představitele hry s novým opět výrazně přínosným Vulkan API, které přináší to samé co DX12 a doufáme v jeho rozšíření i s ohledem na otevřenost.
Jak by ale takový test čistě na hrách využívajících DX12/VULKAN GTX 1060 vs Radeon RX 480 vypadal v praxi už teď, to zkusil server golem.de, který vzal všechny dostupné DX12/VULKAN hry a takhle to dopadlo:
(Zdroj: golem.de)
Samozřejmě za výsledky neručím, naše se v některých testovaných hrách liší, což je ale dané i nastavením apod., je také vidět, že ne všechny DX12 hry jsou DX12 ve smyslu přínosu DX12 proti DX11. Za DX 12 hru těžko lze považovat Tomb Rider, kde DX12 má horší výkon než DX11, ostatně je to také snad jediná hra, na které spolupracovala NVIDIA, takže to moc nepřekvapí. Ostatně je výrazně doporučeno od NVIDIA v recenzích GTX 1060 používat právě tuhle hru a vyhýbat se většině ostatních nových DX12/VULKAN titulům a testovat hlavně starší DX11 tituly apod. Ale to nechme stranou. Myslím že už každý ví, že když si kupujeme novou grafickou kartu pro následující cca 2 roky, tak si nevybíráme podle výkonu ve starých hrách na které většinou máme dost výkonu s naší starou kartou.
Každopádně počítal jsem to. Zatímco v průměru testů složených zejména z DX11 her vychází v recenzích GTX 1060 zhruba o 2-6% výkonnější, v testech složených z DX12/VULKAN her vychází naopak RX 480 o 6% výkonnější. A když vyhodím Tomb Rider, kde DX12 zjevně nefunguje, tak je RX 480 o 10% výkonnější než GTX 1060 v průměru DX12/VULKAn her testovaných ve výše uvedeném testu.
A to platí, teď když karty vycházejí. Když si vzpomenu, že podobně vyrovnaná byla situace mezi GTX 960 a R9 380 v době jejich příchodu na trh a dnes je rozdíl výkonu klidně 15%+ pro R9 380, inu chce to odvahu (nebo hloupost) doporučit za tytéž či vyšší peníze zákazníkům (i papírově) slabší GTX 1060 místo RX 480, zejména těm, kteří nemění grafiky jak ponožky a chtějí ji klidně i více než 2 roky používat. V tom případě jak současná situace a výsledky testů v DX12, tak letité zkušenosti dělají z GTX 1060 dosti nezajímavou kartu. Takže i jako recenzenta mě to staví do nezávidění hodné pozice. Když testujeme i starší hůře (čti vůbec) optimalizované DX11 vlastně neukazujeme skutečný výkon grafik, jako spíše mizerný výkon jednotlivých DX11 her a neschopnost využít toho, co grafiky nabízejí. Takže budeme zdůrazňovat ten rozdíl situace panující u současného a naštěstí končícího DX11 a novými API, protože jinak by naše doporučení pro nákup byla opravdu neobjektivní či rovnou špatná. A to přesto, že se mi GTX 1060 v mnoha ohledech líbí jako karta a má v některých oblastech prostě lepší vlastnosti, bohužel ten výkon chybí což s ohledem na její cenu …. Ale o tom všem až v blížících se recenzích. A když jsme u toho:
BTW: pokračujeme také v testování Sapphire RX 480 NITRO+ OC, která má z továrny takt 1342MHz a nárůst výkonu je běžně proti referenční RX 480 kolem 7-8%! Pokud navíc referenční RX 480 jede v klidnějším režimu, tedy neboostuje na 1266MHz, ale drží se jen kolem 1200MHz v průměru (což bude asi u většiny kvůli chlazení a teplotám), tak je rozdíl i přes 10%! To je sakra dost. Kolega už testuje i GTX 1060 a tovární OC verze této karty mají většinou jen kolem 3% výkonu navíc proti referenci, takže dost rozdíl. Co však musíme ocenit u GTX 1060 je nižší spotřeba a nižší teploty. RX 480 žere u OC verzí o něco více (i když rozdíl je mnohem menší než u minulé generace), teploty jsou ale také o něco výše. Takže ano, je tu rozdíl v tomto ohledu, jak velký, to vám samozřejmě brzy ukážeme. Nicméně zejména v nových hrách je RX 480 také znatelně výkonnější grafika, takže vyšší spotřebu si může dovolit.
Každopádně na DDWorld.cz budou v ČR první a asi i jediné smysluplné a objektivní recenze grafik GTX 1060/RX 480 s důrazem na výkon v neoptimalizovaných DX11 i novějších optimalizovaných DX12/VULKAN hrách. V ČR bohužel už nikdo další, zdá se neplánuje dělat objektivní recenze, nehlásající absolutní nesmysly ukazující výkon ve hrách, které roky už nikdo nehraje a hrát asi ani nebude a které mají mizerný výkon samy o sobě a neukazují vůbec výkon a to co dokáží nové grafiky a HW obecně. Jeden z velkých webů nedávno definitivně skončil, druhý spěje ke zkáze a těží jen ze setrvačnosti a zbytek o to nemá moc zájem (pracné a nic z toho = plně je chápu, dělat recenze a testy objektivně je v ČR často za trest :) ). Jak říkám, DDWorld.cz se bude snažit poskytnout vám recenze, ale připomínáme, že nejsme zdaleka tak dobře finančně zabezpečení jako velké weby, takže už teď děláme na 300%. Tak to prostě je. A kromě toho, snažíme se dělat věci prostě v klidu … já to mám sice jako práci, ale zároveň zábavu, takže se rozhodně nebudeme nikdo nervovat. Až to bude, tak to bude ;). Snad nás chápete.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|