Tajemství je zdá se venku, právě tento měsíc budou uveřejněny specifikace dalšího API DirectX 11, a co přináší?
Nic moc nového. DirectX11 je jen evolucí DX10 a hlavně DX10.1, je postaven na zcela stejných základech a přináší několik novinek v oblasti tesselace (tu již podporuje DX10.1 a grafiky ATI/VIA), vícevláknový rendering, Shader Model 5 a další dílčí vylepšení. Pokud jste se těšili na velkou novinku, jako je podpora Ray Tracingu v jakékoliv byť omezené podobě, tak bohužel. DX11 není tou přelomovou verzí, která toto bude obsahovat. Víceméně se nám tedy vyjasnila situace v horizontu 2-3 let a to jak na poli grafických karet, tak na poli vývoje her. Herní vývojáři tedy mohou v poklidu pokračovat v pracích na DX10 her a případně ke konci roku budou moci pracovat na několika dílčích vylepšeních, které přinese DX11.
Výrobci grafik to budou mít trochu složitější. I když jak kteří. ATI RV770, díky podpoře modernějšího DX10.1 mnohé dílčí vylepšení, na kterých DX11 staví, již dávno podporuje. Grafická generace HD5000 a čip RV870, který má dorazit v samém závěru roku, nebo na začátku roku 2009 a to ještě před novou generací konkurenční firmy NVIDIA, už DX11 bez problémů plně podporovat bude. V minulých dnech jsme slyšeli zvěsti o tom, že NVIDIA plánuje podporu DX10.1. Podle všeho ale můžeme s jistotou říci, že určitě ne, tedy jak se to vezme. Pokud původce zprávy viděl nějaké materiály, kde se psalo o dílčích vylepšeních DX11 v souvislosti s NVIDIA kartami a nevšiml si, že je to o DX11, tak onoho dojmu klidně nabýt mohl. DX11 je skutečně jen vylepšením a evolucí DX10 a DX10.1. Vzhledem k tomu, že se specifikace DX11 tedy již vyjasní tento maximálně příští měsíc, je hloupost aby NVIDIA pracovala na podpoře jen DX10.1, když rozšíření v podobě DX11 klepe na dveře. Nová generace grafických čipů NVIDIA má přijít v 1Q maximálně 2Q příštího roku a bude 100% podporovat DX11. NVIDIA ale nemá s mnoha featchurami v DX11 zkušenosti díky absenci DX10.1 na současných čipech a tak bude mít práce s novou generací svých grafických čipů opravdu hodně. Ve výsledku ale nakonec bude muset stejně podporovat věci v DX10.1 již obsažené, tedy ta rozšíření, které označila spolu s celým DX10.1 za zbytečná. DX11 je prostě jen rozšířením DX10 a DX10.1 a tedy žádné převratné novinky nečekejme.
Ona je vůbec otázka, zda a jak rychle dojde DX11 naplnění, když se vlastně ještě pořádně ani samotné DX10 natož DX10.1 nerozjelo. Současná praxe multiplatformního vývoje her, tedy stejná hra pro hardwarově poněkud zastarávající konzole a nová PC, která co půl roku dostávajíc nový a nový hardware, neslibuje nějaký rychlý vývoj v tomto směru. Vývoj čistě PC her je pro tuto chvíli, i díky vydatnému přispění počítačového pirátství a neříkejme, že na tom značný podíl nemá, skoro pasé. DX11 ale herní konzole neumí a těžko lze čekat v tomto směru nějakou změnu, když právě výrobci herních konzolí je prodávají s příslibem té výhody, že hráči nebudou muset nic obnovovat několik let. Pomalu se ale přikláním k názoru, že to, aby současná generace herních konzolí XBOX360 a PS3 vydržela celých 10 let, je pěkný nesmyl, protože už dnes se začíná jistá technologická zaostalost projevovat například konkrétně v tom, že konzole nemá tolik operační i grafické paměti a grafické procesory jsou první generací DX10 čipů a tedy ještě předcházejí R600 a G80, které známe z PC. DX11 je tedy sice pěkná věc, ale je otázka nakolik dojde v současné herní vývojářské situace naplnění. A pozor, podpora DX11 bude samozřejmě v nových Windows 7, které mají v roce 2009 přijít, ale také v současných Windows Vista nejspíše spolu s balíčkem SP2. Takže si to shrňme, v následujících 2-3 letech nás nečeká nic moc nového, to co přináší DX10 a zejména DX10.1 bude ve víceméně stejné formě obsahovat DX11 spolu s několika dílčími vylepšeními. Víceméně se tedy neděje nic, kvůli čemu by stálo za to odkládat nákup grafiky dnes ...
Zdroj: Fudzilla
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|