DirectX 11 zde bude dlouho - na nové verzi ani grafikách DirectX 12 se zatím nepracuje Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 08 April 2013
altDlouhá budoucnost čeká DX11 a pravděpodobně bude ještě významnější než DX9.0c.

 

 

 

 

 

V druhé polovině roku 2009 společnost AMD jako první a s velikým náskokem před jakoukoliv konkurencí, vydala první DX11.0 grafické karty (Radeon HD 5000). Tím odstartovala hardwarová podpora nejnovější verze API standardu společnosti Microsoft, který v současnosti vládne hrám a prosazuje se i do dalších oblastí SW. V současnosti je nejaktuálnější verzí tohoto API standardu verze DirectX 11.1, kterou ovšem podporují zatím jen grafické karty AMD Radeon HD 7000 a to pouze ty s čipy architektury GCN. Konkurenční NV GTX 600 grafiky zatím tuto podporu, jak bylo nedávno oficiálně přiznáno, nemají, protože architektura KEPLER nepodporují všechny nutné součásti, jak je standardem vyžadováno a oficiální podpora končí jen u verze DX 11.0. Náprava přijde až s novou generací čipů architektury Maxwell, která ovšem nedorazí dříve, než někdy v průběhu roku 2014, jak zní aktuální plán. To Intel nabídne podporu DX11.1 u svých grafik už letos a to zanedlouho. Konkrétně v nových iGPU v procesorech Haswell.

Pokud jste si mysleli, že DX11.1 bude jen nějakou bezvýznamnou kapitolou a nová generace grafik (letos HD 8000 od AMD a příští rok i konkurenční NV GTX) dorazí už s podporou verze DirectX 12, tak můžete být v klidu. DirectX 11.1 zde bude velmi, velmi dlouho. Na DX12 se zatím ani nepracuje, jelikož k tomu není důvod.

DX11.1 umí všechny nejnovější technologie včetně GPGPU, všechny optimalizace, je výborně přijímán nejen herními vývojáři a není zde žádný důvod tvořit nové API, které ani nemá, co by mohlo nabídnout lepšího. Navíc je stále možné obohatit DX11 o další funkce atd. DirectX11 tak zcela určitě dosáhne pozice, jakou mělo DX9.0c a pravděpodobně ještě významnější. V současné době přicházejí první ochutnávka částečně nativních DX11 her, kde již není zpětně podporováno ani starší DX10. S nástupem nové generace herních konzolí, což jsou vlastně x86/DX11 PC postavené na AMD CPU a GPU, zmizí nutnost zpětně kompatibility a DX11 bude nativní základ her od A do Z. Konečně tak naplno uvidíme, co DX11 dokáže skutečně zvládnou a s další generací her se budou posouvat i úroveň grafiky, fyziky a všeho, co toto API dokáže nabídnout a dnes je minimálně, či v drtivé většině není vůbec využíváno.

DX11 čeká dlouhá budoucnost, samozřejmě je lepší mít grafiku s podporou DX11.1 než DX11.0, kvůli výkonovým optimalizacím, nicméně obecně by současná DX11 grafika měla být schopna technicky rozchodit hry i za cca 3 roky. Samozřejmě výkonové nároky u maximálních detailů u nových her budou růst. Jak už nyní můžeme pozorovat u nových her s větším nasazením Tessellace, pokročilého stínování a GPGPU výpočetních technologií, nemá starší generace grafik, jako jsou HD 5000/6000 nebo GTX 400/500 v mnoha případech už dost sil a výkonu.

Často jsou i TOP modely minulé DX11 generace (HD 6900 či GTX 480/580) v některých nových hrách výkonově na úrovni současného nižšího mainstreamu (HD 7850 / 650 Ti Boost). Tento vývoj bude zcela určitě pokračovat, možná se dokonce znásobí, jelikož herní vývojáři budou vyvíjet hru pro PC a konzole, jejichž technologický základ je stejný (x86 CPU a DX11 GPU) a bude to jen o nastavení detailů. Nic tedy nebude bránit udělat hru i v extrémních detailech pro PC, kterou stěží zvládne jen ten nejmodernější a nejvýkonnější HW jako formu prezentace možností, a pro konzole a běžné herní PC udělat odpovídající zvládnutelné nastavení nižší úrovně detailů. Každopádně to vypadá, že výkonné herní grafiky budou mít rozhodně uplatnění a vyšší výkon se bude vždy hodit a nějaký nový DirectX 12 můžeme zatím pustit na čas z hlavy.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
iam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-08 17:22:10

sorry, ale pride mi to ako ze si treba raz za cas, pri vhodnej teme, stuchnut do NV... ked uz dorovnali "velke" technologicke zaostavanie tym ze nepodporovali 3 monitory alebo nemali 7Ghz "capable" pamäte tak treba tlacit na nikoho nezaujimajucu (ne)podporu DX11.1... DX11.1 hry predpokladam ani vobec nebudu (mimo ineho to vyzaduje prepadak menom "Windows 8", ktory ani tu nema dobre meno)... ale nevadi, hlavne ze sme zdravi
hlavne treba jasne svetu ukazat ze NV proste zaostava, nech je to aj v nejakej useless prkotine...
mna to bohuzial aj tak nepresvedcilo aj ked tu chodim dlho a casto, kupil som si GTX670, mam OC 1300/7100Mhz a nemam problem...

ale k teme... som rad ze bude DX11 dlho, kludne aj 5 rokov, o to mensi dovod upgradovat na operacne systemy s nejakymi nepouzitelnymi dlazdicami...
Win 7 ma dlhu zivotnost a len tak skoro nebude nic, co na nom nepojde ci uz nejaky novy HW alebo SW...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 04:34:43
avatar
Jak moc či minimálně zaostává NV díky neúplné podpory DX 11.1 se teprve ukáže.Kdo tady může fundovaně zdělit k čemu se to rozšíření dá použít a jaký to bude mít dopad.Z historie ale vím že pokud něco není podporováno nativně přes GPU tak to jde počítat pomocí CPU.Tak že pokud vývojáři tuto berličku udělají s tím že je v silách CPU tyto výpočty zvládnout a budete mít 6 - 8 jádrové CPU tak by ten dopad absence DX 11.1 mohl být prakticky nulový.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 08:10:25

Ja treba pamatuju ze jsem si jen kvuli svetlum ve Stalkerovi kupoval DX 10.1 kartu a i kdyz spousta lidi kvicelo jak neni zadny rozdil mezi 10 a 10.1 tak proste za ten rozdil ve svetlech to tehda stalo. Rozdily mezi 11 a 11.1 zatim neznam ale pokud nebude dostupne 11.1 i pro W7 tak to stejne bude k nicemu.
Anonymní  2013-04-09 09:22:36

MS nebude tak sprostý aby naviazal 11,1 na W8 .Aj ikony padajú!! Možno DX bude musieť MS uvolniť "predať" a bolo by to najlepšie riešenie bolo by zaujímave keby vzniklo DX11,1 pre XP
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 12:30:18

Presne tohle je plan MS. Ze si tim se..u do vlastniho hnizda jim dojde az pozdeji stejne jako Sony s PS3 po miliardovych ztratach. Pokud by melo byt DX 11.1 nejak zasadne dulezite tak jsem si jisty ze komunita to uzpusobi i pro W7. Technicky tomu nic nebrani.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 11:00:05

Zde je výpis hlavních funkcí DX11.1 - Odkaz. V naprosté většině jde o funkce, které nějakým způsobem zefektivňují výpočty či práci s daty, případně vývojářům umožňují lepší kontrolu toho, co dělají. nVidia karty podporují z DX11.1 (tedy feature level 11_1) kromě cca čtyř funkcí všechny. Samozřejmě, pro API se taková karta musí zjednodušeně řečeno "hlásit", že podporuje feature level 11_0, ale to nás v zásadě nemusí bolet, z hlediska grafického výstupu 11.1 oproti 11 nic nepřináší. Vedle toho, kolik je 11.1 her? Stejně se čeká na nové konzole a až bude 11.1 her nějaké zaznamenatelné množství, grafiky zas budou o kus dál.
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 09:45:16

rad by som vedel, aku realnu frekvenciu na jadre ti udrzi karta v 3D hre pocas 2 hodinoveho intenzivneho hrania, lahko to odmeras pomocou napr. GPU-Z (das logovat vystup do suboru, otvoris v exceli a vypocitas priemer)
iam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-10 00:11:30

preco?
Ak power limit nebrzdi a teplota nie je vysoka, tak neni co riesit. 1306Mhz vkuse, hodiny hrania.
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 09:49:39

GhostXT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-08 20:26:32
avatar
A ty si snad po tyzdni chrapania cakal ze sa to tu zmenilo na zeleno?
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-08 22:48:35
avatar
no problem
pattrriot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 00:24:10
avatar
No kazdopadne s dx 11 je to dobra zprava a dobrej krok. Vyuzije se tim alespon naplno jejich potencial.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 00:44:35
avatar
upřímně je mi jedno, jestli ta hra běží na DX9, 10 nebo 11... Protože i s DX9 se dá udělat hezky vypadající hra.. A nikdo mi zatím nevymluví, že při hře (a tím myslím opravdu samotný hraní, nikoli zkoumání screenů)nemáte šanci poznat rozdíl mezi dobře udělaným DX9 a DX11...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 04:23:54
avatar
Ano poznat se to dá to obtížně ale tady jde hlavně o to že se dají mnohé věci dělat v 11 efektivněji a berou méně z výkonu GPU.
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 09:30:12

A teď tu o červené Karkulce. Ano pod DX11 ty efekty vypadají mnohem lépe a nedají se popřít protože vypadají mnohem víc realisticky, ale po aktivaci tě hle DX11 efektů, taky dramaticky roste výkon na grafiku, takže o efektivitě se zatím nedá moc mluvit.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 11:32:47
avatar
Samozřejmě, že jde o efektivitu. Například teselace, můžeš udělat zěď z tisíců polygonů pod DX 9 i DX 11 a vypadá stejně a je skoro stejně náročná Nebo ji uděláš z pár polygonů a přidáš teselaci. Pak na DX9 je zeď plochá a na DX11 vypadá stejně jako v předchozím případě, ale má mnohem nižší nároky na výkon, zejména, když je od ní hráč dál a je opět plochá. V praxi se používá to, že hra vypadá na DX11 lépe při stejných nárocích místo toho, aby vypadala stejně špatně jako na DX9 a měla více FPS.
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Info 2013-04-09 09:27:31

Jen taková zajímavost- Tesslace už měla být součástí DX10.1, ale nakonec od ní v finální verzi opustilo, proč ? To nevím, ale HD3800 už měla zcela funkční a použitelné teslační jednotky, které se ale nikdy nepoužili, jelikož nejsou použitelné pro tesslaci pod DX11, docela škoda, ale je hezké vidět že se výrobce snaží o nové technologie.
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-09 23:24:49
avatar
Přijde mi v té tabulce o DX11 strašně vtipná kolonka o Shader modelu 5.0. Protože dnešní nejmodernější enginy podporují !ve hrách! jen verzi 2.5. Což je samozřejmě způsobeno konzolema které vyšší verzi nepodporují. Samotný věhlasně graficky ódovaný Crysis 3 má též tu zastaralou verzi i když to obchází svými nestandardními augmentacemi které jsou v konečně důsledku taky nestandardně náročné.
Pokus vím tak jediná hra která podporuje aspoň verzi 4.0 je první Crysis na ultra. Možná i Two Worlds 2 ale to jen hádám.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-10 11:31:30
avatar
Tak až přijdou nové konzole s DX11, tak se třeba dostane i na SM 5.0.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 455x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 299x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 860x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1159x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1477x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1320x
Komentářů: 6