Ano, AMD má marketingové oddělení. A fakt, že se o tom roky žertuje, svědčí o hodně věcech.
Jeden z dlouholetých pracovníků AMD a bývalého ATI (ve firmě od roku 2001), Chris Hook, oznámil svůj odchod. Dlouholetý šéf PR a marketingu Radeon a poslední dobou i celého AMD, odejde ze své pozice nyní odchází. Je to dobrá nebo špatná zpráva?
Osobně musím říci, že mám pochybnosti o tom, zda je odchod tohoto člověka za AMD dobrovolný a plánovaný, jak se prezentuje. Jednou z největších slabin, nebo dokonce hlavní letitou slabinou samotné AMD je právě marketing. Nejsem si jist, zda se práce Chrise Hooka jako šéfa Marketingu dá označit za dobrou, když se spousta let mnoho lidí při pohledu na trh ptá, zda AMD vůbec nějaký marketing má. A vtipy na tohle téma jsou velmi časté.
Jsem si vědom toho, že AMD má značně omezený rozpočet a škrty v oblasti PR a marketingu byly v posledních letech časté (až brutální), na druhou stranu existuje spousta firem, které dokáží marketingově pracovat mnohem lépe a viditelněji s ještě omezenějším rozpočtem. Asi největší tragédií marketingu AMD je dlouhodobá neschopnost prodat i ty produkty, které jsou objektivně lepší, než jaké má konkurence. Konkurenční Intel či NVIDIA mají často horší nabídku produktů a za horší cenu, a přesto díky jejich propracovanému marketingu dokáží přesvědčit mnohem více zákazníků a jejich prodeje jsou vyšší …
Pro příklady nemusíme chodit daleko. Dlouhé roky mělo AMD téměř vždy ve všech cenových segmentech lepší a výhodnější grafické karty než NVIDIA. Například série Radeon HD 3000/4000, určitě HD 7000 atd.) Dokonce dlouhé roky mělo vždy tu vůbec nejvýkonnější grafiku na trhu. A co z toho bylo? NVIDIA prodávala 3x víc karet než AMD a rozdíl podílu mezi AMD a NV se dokonce zvyšoval. AMD se nechalo vytlačit z mobilního trhu atd.. I v současnosti je situace tristní, kdy třeba Radeon RX 580 dokáže být dnes v řadě her i o 15-20% lepší než konkurenční GTX 1060 a hádejte, co se více prodává a hlavně je většinou méně znalých zákazníků vnímáno jako lepší karta?! Stejně tak Radeon RX VEGA 56/64 karty jsou skvělé, všichni se soustředí na jejich spotřebu, protože je AMD nechalo, a jaksi ignorují, že obě karty jsou o generaci i více modernější než NVIDIA, že mají podstatně vyšší univerzální výkon a schopnosti i výbavu a v oblasti výpočetního výkonu (DP) jsou i několikanásobně lepší, takže i přes vyšší spotřebu jsou vlastně mnohem efektivnější. Radeon RX VEGA 56 je pak nejlepší grafika ve vyšší střední třídě, o parník před konkurenčním modelem GTX 1070 … a hádejte které se prodává více a která je považována za lepší kartu? To prostě není o produktech, to je čistě o marketingu … AMD nepotřebuje lepší produkty, potřebuje lepší marketing.
A to jsme jen u grafik. Pak je tu marketing AMD ohledně procesorů a platforem. Za absolutní selhání považuji situaci v mobilní oblasti. AMD má už delší dobu nový mobilní RYZEN procesor s VEGA grafikou, který je procesorově ve všech ohledech srovnatelný s Intelem a grafická část je současně 3x lepší! Jako celek je tedy v 10 – 25W oblasti AMD jasně lepší a efektivnější řešení. Kolik lidí a uživatelů o tom ale ví? Kolik firem udělalo pořádný design notebooku na míru tomuto řešení a vůbec nabízí mobilní PC s tímto AMD řešením? Stejně tak u RYZEN a EPYC procesorů obecně …. Objektivně jsou RYZEN i EPYC čipy a platformy lepší, než co nabízí Intel (s výjimkou jednojádrového výkonu), zejména s ohledem na výrazně příznivější cenu, kdy AMD je u řady modelů naprosto bezkonkurenčně levnější, výhodnější a dokonce výkonnější. Prodeje tomu ale prostě neodpovídají a neodpovídá tomu ani povědomí většiny zákazníků, kteří často ani neví, co AMD nabízí a že je to mnohem lepší, než co jim za mnohem více prodává Intel. A i proto se Intel vlastně nemusí nijak zvlášť snažit …
- Bude už nějaký AMD marketing?
Není tedy divu, že spousta lidí si myslí, že AMD žádný marketing nemá. Není spoustu let schopno propagovat odpovídajícím způsobem a prodávat ani ty produkty, které se mu povedly a jsou dokonce o něco lepší, než jaké nabízí konkurence. Samozřejmě za vše nemůže jen Chris Hook, to ani náhodou, ale jako dlouholetý marketingový šéf Radeon divize určitě může za to, že pod jeho vedením se AMD Radeon se stalo téměř neviditelným až vtipem a nemyslím si, že odváděl dobrou práci, protože pozice a viditelnost AMD Radeon i AMD jako celku byla prostě špatná a zhoršovala se.
Neříkám, že všechno bylo špatně, kde AMD určitě viditelně zabralo, je oblast ovladačů a herních optimalizací. Tady bych dokonce řekl, že AMD výrazně ve vývoji ovladačů, technologií, herních technologií a optimalizací výrazně překonává NVIDIA i Intel. Zejména obecným přínosem pro všechny uživatele a IT, kdy můžeme jmenovat řadu zásadních vylepšení od API DX12/VULKAN, přes FreeSync (Adaptive Sync) atd. Na poli vlastních ovladačů AMD udělalo tak obrovský kus práce a dokázalo to i docela zpropagovat, že dnes už v podstatě neslyšíte nic o tom, že by AMD mělo horší ovladače než konkurence. A stejně tak přítomnost optimalizací AMD ve hrách je velmi dobře vnímána a docela známa mezi hráči. Ostatně můžeme jmenovat spousta titulů, kde jsou optimalizace a spolupráce s vývojáři AMD k velkému prospěchu hladkého chodu hry, zejména když to porovnáme s hrami, které mají technologie a optimalizace GameWorks konkurenční NVIDIA, jež jdou špatně i na vlastním hardware NVIDIA natož na konkurenčním, pro který jsou schválně špatně optimalizovány.
A tak je docela zajímavou zprávou, že Chrise Hooka nahradí právě šéf Radeon Software marketingu, Sasa Marinkovic, který v AMD už také delší dobu působí, a to právě v divizi, která bych řekl že odvádí z hlediska marketingu nejlepší práci v celém AMD. O to více si myslím, že odchod Chrise Hooka není zdaleka tak dobrovolný, jak se prezentuje a poslední kapkou mohla být právě GPP dohoda s výrobci nereferenčních grafik, kdy si NVIDIA prosadila že výrobci grafik v podstatě odsunou AMD Radeon karty na druhou kolej a seberou jim jejich hlavní marketingové značky (ROG, AORUS či GAMING X), které budou exkluzivní jen pro NVIDIA. Tohle je v podstatě marketingová poprava AMD a absence odpovídajícího marketingu AMD v posledních letech k vytvoření této situace rozhodně přispěla. Navíc fakt, že jsme ještě neslyšeli nic o tom, jak se AMD k celé GPP situaci postaví a jak hodlá samo zatlačit na své partnery, aby ji z ROG, AORUS a GAMING X řad nevynechávali, je dalším selháním zejména marketingového vedení AMD.
Nezlobte se na mě, ale odchod Chrise Hooka nepovažuji za zcela dobrovolný, ale považuji jej rozhodně za dobrou zprávu, stejně jako jméno jeho nástupce. Ten to rozhodně nebude mít jednoduché, realita je, že NVIDIA a zejména Intel mají násobně větší rozpočty na marketing a setrvačnost zákazníků na své straně. Jenže na druhou stranu marketing AMD v posledních letech byl už tak neviditelný a fakt, že spousta lidí vůbec pochybovala o existenci marketingového oddělení AMD, to jen dokazuje. Nový šéf to tedy nebude mít lehké, ale ve své Radeon Software divizi ukázal, že to alespoň trochu jde, a myslím si, že horší než doposud, to být snad nemůže (navíc když AMD se přeci jen finančně trochu zlepšuje a přidává do rozpočtů). Problémem AMD nejsou samotné produkty (většinou), ale jejich propagace a s tím související prodej. Musí být agresivnější, není prostě v pořádku a pro nás zákazníky vůbec dobře, že se lepší a výhodnější produkt prodává mnohem hůře než konkurenční, protože se spousta běžných uživatelů a OEM partnerů o tom, že je lepší ani nedozví, anebo se nám pro jistotu nenabízí vůbec (RYZEN Mobile, VEGA Mobile v noteboocích apod.) …
Ať se nám to libí nebo ne, marketing je dnes to hlavní a mít jen dobrý produkt zdaleka nestačí, konkurence AMD už to pochopila před mnoha lety. Drtivá většina zákazníků kupuje to, co se jim řekne a ukazuje zas a znovu, takže pak nakráčí do obchodu a chtějí tu grafiku NVIDIA nebo GeForce. A to není vtip, ale i výsledek marketingu AMD za poslední roky. Bohužel těch, kteří si o produktech před jejich nákupem něco přečtou a objektivně se rozhodnout o jejich pořízení na základě testů a výhodnosti, je menšina, což jistě mnozí z těch, kteří hlavně v prodeji IT pracují, potvrdí …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|