Poměrně vtipná situace může co nevidět nastat. Nová verze systému Windows má totiž pro svůj vzhled a druhou generaci AERO systému používat DX10.1 a co bude dělat NVIDIA?
Až doposud se společnosti NVIDIA úspěšně dařilo skoro všechny přesvědčit (hlavně sama sebe), že DX10.1 je vlastně zbytečné vylepšení API, které si Microsoft udělal jen tak z dlouhé chvíle. Proč? Protože její grafické karty jej nepodporují a aby jej podporovaly, bylo by zapotřebí mnohem více než jen přejmenovat starý grafický model řady GF8 na GF9. DX10.1 není jen nějaké druhotné vylepšení DX10. Obsahuje totiž celou řadu věcí a funkcí, které s DX10 nenasimulujete + vylepšuje některé funkce DX10 aby při zachování stejné obrazové kvality byla náročnost na výpočty nižší. DX10.1 je zcela oficiální vylepšení API předchozí verze DX10 a je tudíž nejmodernější API v současnosti. A Microsoft jej hodlá používat.
(DX 10.1 v bodech)
Na PDC, kde Microsoft celý nový systém předoficiálně představil a také rozdal první betaverze, mimo jiného také informoval o tom, že DirectX 10.1 pohání nové AERO 2, které je pokračovatelem toho stávajícího. Pokud bychom to přehnaly do důsledků, tak se klidně může stát, že sice výkonná herní grafická karta NVIDIA GTX 260/280 bude umět rozpohybovat náročné počítačové hry (i když vez DX10.1), ale nemusí si dokázat poradit s obyčejnou plochou v nových Windows 7.
Já si tedy myslím, že NVIDIA už dnes minimálně připravuje nějaké to tiskové prohlášení, podle kterého sice nepodporují její grafické karty DX10.1, ale nepotřebují, protože umí všechno, co DX10.1 a tudíž plochu ve Windows 7 zobrazí líp než konkurence. Dost vtipkování - samozřejmě to beru s nadhledem. Doufejme, že na hrozícím, nepříliš často vídaném problému pracuje také někdo jiný, než marketingové oddělení NVIDIA - které je spolu se softwarovým snad jediné, co tam dnes něco dělá (bez urážky). Myslím, že NVIDIA je již případně v kontaktu s Microsoftem a celou situaci řeší. V nejhorším bude pro Aero2 v novém systému Windows 7 existovat nějaký speciální profil ve Windows 7, který umožní některé efekty utvářet NVIDIA kartám bez podpory DX10.1. V nejhorším si nové Aero a vylepšené efekty, ve Windows 7 na NVIDIA grafikách prostě nepustíte.
DX10.1 je tu už docela dlouho a za celou tu dobu nebyla schopna NVIDIA, která má mimochodem ve svém sloganu doslova: „Světový leader v počítačových vizuálních technologiích", přidat do svých grafických karet podporu nejnovějšího API v podobě DX10.1. Kdyby úsilí, které za poslední měsíce vynakládala na zabránění rozšíření DX10.1 do počítačových her skrz svůj vliv na vývoj mnoha herních titulů a prohlašování o jeho zbytečnosti, věnovala tomu, aby jej dostala do svých grafických karet, udělala by rozhodně lépe. A že na to času rozhodně měla více než dost. Například ATI již podporuje DX10.1 od loňského roku od řady Radeon HD 3000 a dokonce i malá grafická společnosti VIA/S3 má podporu DX10.1 ve svých grafických čipech od začátku letošního roku. Bylo by zajímavé, kdyby NVIDIA nakonec dojela na nepodporu DX10.1 nikoliv ve hrách (tam bude ještě dlouho i starší DX9), ale že nebudou její stávající grafiky umět zobrazit plochu v plné parádě ve Windows 7. Samozřejmě pro základní spuštění Windows 7 bude stačit podpora mnohem nižší verze DirectX, takže si i s NVIDIA Windows 7 pustíte, ale pro maximální detaily a kvalitu vzhledu může a asi bude podpora minimálně DX10.1 vyžadována - může, protože DX11 které se ve Windows 7 objeví jako nejnovější API, bude na DX10.1 stavět ...
Zdroj: hardware-infos.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|