Již velmi brzy se do mobilních i desktopových PC dostane nová technologie AMD.
Jistě znáte třeba technologie NVIDIA Optimus, která dynamicky přepíná mezi integrovanou grafikou v procesoru Intel a přídavnou NVIDIA u některých mobilních PC. Nicméně proti prvotnímu nadšení se tato technologie u většiny modelů NB vybavených NV grafikami, neobjevuje. Důvod je prostý. Není zase takovým přínosem a nutností, aby se výrobcům vyplatilo vždy upravovat Intel desky kvůli NV grafikám, což je nutné, pokud ji má daný model mít. Ale to se může brzy změnit.
Samotná úspora energie totiž záleží na úhlu pohledu. Přepnutí z integrované na neintegrovanou grafiku totiž úsporné z hlediska výdrže na baterii není nikdy. Pokud prostě chcete, aby NB vydržel co nejdéle na baterii, tak prostě podobná technologie jde proti tomuto cíly. Takže když čtete u některých notebooků, že díky technologii dynamického přepínání grafik ten model vydrží 10 hodin na baterku, tak je to vlastně nesmysl. Těch 10 hodin totiž je výdrž v případě chodu jen na tu integrovanou grafiku. Pokud začnete přepínat, výdrž se logicky sníží, protože neintegrovaná GK má větší spotřebu. Takže to je vlastně lež?
Ne. Je to jiný úhel pohledu. Pokud by totiž naopak v tom NB byla, jako tomu bylo dříve, jen ta neintegrovaná grafika vedle CPU bez integrovaná grafiky, tak by výdrž NB byla bez této technologie výrazně nižší. A platí to stále. Pokud necháte v chodu tu neintegrovanou grafiku, výdrž ani náhodou nebude těch deklarovaných třeba 10 hodin. V tu chvíli naopak díky té technologii dynamického přepínání mezi grafikami, těch 10 hodin výdrže dosáhnete. A to díky tomu, že se vám díky té technologii přepne z neintegrované na integrovanou grafiku – tedy tato technologie indeálně zasáhne jen jednou. V tom je celé to kouzlo.
Takže samotná technologie přepínání grafik je rozhodně přínosem, i když kvůli schopnostem současných integrovaných grafik menší, než kdyby přišla dříve. Že se o ní mluví a objevuje se teprve nyní? Do současné doby tu nebyly procesory s integrovanou grafikou a pokusy u integrovaných grafik v čipsetech nedopadaly dobře, nebo nebyl zájem ze strany AMD (ATI) a NV. A hlavně až do současnosti nebyly na trhu integrované grafiky, které by běžně dostačovaly úplně na všechno s výjimkou náročných her. Takže až nyní mají podobné technologie smysl a podmínky pro rozšíření.
Jako první se s touto technologií vytasila právě NVIDIA. A to proto, že musela a neměla na co čekat. Naopak konkurenční AMD vyčkávalo. Technologii dynamického přepínání má ale AMD hotovou už dlouho, na trh ji ale neuvádělo. Důvod byl prostý – nemělo na co přepínat. Na hlavních platformách AMD stále nemá CPU s integrovanou grafikou. Ty má jen Intel. AMD si tak muselo vybrat. Buď tu technologii uvede vedle konkurenčního Optimusu a podpoří prodeje svých GPU proti NVIDIA, čímž však zároveň omezí už tak malé prodeje vlastní mobilní platformy, nebo prostě počká, až bude mít samo na co přepínat. Jak se rozhodlo, je jasné.
AMD ale mělo technologii přepínání grafik. U některých mobilních PC se normálně při zapojení notebooků do elektrické sítě přepnulo automaticky z integrované Intel grafiky v CPU na neintegrovanou ATI grafiku a při odpojení zpět. Nevýhoda proti dynamickému přepínání je v tom, že to o něco déle trvá, problém je se spuštěnými aplikacemi. Výhoda je ale v jednoduchosti a v účinnosti. Prostě na baterce vám to výdrž snižovat nebude, pokud to manuálně nepřepnete. Nicméně Dynamické přepínání je samozřejmě modernější, sofistikovanější a tak je nevyhnutelné.
Doba uvedení platformy AMD Llano, tedy 32nm procesorů s velmi výkonnými DX11 integrovanými grafikami se ale blíží. Spolu s nimi bude právě technologie „AMD Dynamic Graphics“, jednou ze základních technologií, kterou bude AMD hodně prezentovat. Fungovat bude podobně, jako právě NVIIDA Optimus. A fungovat bude jak na vlastní AMD platformě, tak na Intel platformě. Na světě už jsou také první notebooky, které v kombinaci Intel Sandy Bridge+AMD HD 6000, tuto technologii využívají a brzy se dostanou na trh (mají je všichni výrobci notebooků, takže v červnu a červenci bude spiusta novinek na Intel i AMD platformě). Stejně to bude fungovat u procesorů Llano + AMD HD 6000 grafik a to pravděpodobně jak v mobilních, tak v desktopových PC, protože Llano jde na trh se stejnou paticí i čipsety pro oba segmenty.
(Sony Vaio s Intel Core i5-2410M a AMD HD 6630M grafikou)
Je asi jasné, že stejně jako u NVIDIA Optimus, tak i AMD Dynamic Graphics bude vyžadovat úpravy desky ke svému fungování. Zde má ale právě AMD proti NVIDIA obrovskou výhodu. Vlastní platformu. Nemám to ještě potvrzené, ale nepřekvapilo by mě, kdyby na základních deskách pro procesory Llano byla tato úprava standardem. A tak každý počítač, ať už mobilní nebo desktopový s procesorem AMD Llano, bude tuto technologii mít možnost využít, takže kombinace AMD CPU+AMD GPU je jasná. Na platformě Intel tato technologie bude fungovat také, ale asi jen za podmínky úpravy té základní desky. Tedy to samé, co u NV Optimus. Jenže právě díky tomu, že výrobci desek vyrábějí i AMD desky, budou asi ochotnější tu úpravu dělat i u Intel desek. To by nakonec mohlo být ale prospěšné i pro NVIDIA, pokud je základ fungování obou technologií stejný. Pak by se dynamické přepínání grafik stalo standardem i na Intel platformě a osazovat by se daly obě grafiky. Intel tomu nemá důvod tomu bránit. Zda ale NV Optimus bude fungovat na AMD Llano platformě? Podle mého názoru by bylo AMD samo proti sobě, kdyby to umožnilo, ale vyloučit to nelze.
AMD každopádně v konkurenčním boji s NVIDIA bude mít výhodu právě ve své platformě, i proto asi NVIDIA dá k dispozici SLI pro nové desky s čipsety AMD 900 pro procesory Bulldozer, aby alespoň dala funkční možnost osazovat NVIDIA grafiku na AMD platformu. I když neexistuje příliš logický důvod, proč k AMD dávat něco jiného než AMD, stejně jako před lety zavedl Intel své Intel k Intelu a vyhrál s tím na celé čáře. Platformy jsou alfou a omegou současných technologií a to jak PC, tak třeba SmartPhone a tak dále. Proto se také NVIDIA, která už přišla o své šance a pozice na klasickém PC trhu, vrhla na SmartPhone a svou platformu TEGRA, která je dnes ale ARM CPU + NV GPU. Do budoucna bude ale také NV k NV. Dynamické přepínání grafik je jen průvodní technologií procesu uzavírání platforem.
Zdroj: Planet3Dnow.de
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|