O slušný rozruch se postaralo AMD na CES a stačila k tomu skromná technologická prezentace.
Není to tak dávno, co se světu jako inovativní novinka představila technologie NV G-SYNC. Ta na grafikách GTX a za pomocí speciálního a velmi drahého modulu pro určité monitory, dokázala "sesynchronizovat" snímkovou frekvenci grafiky a obrazovky tak, že se obraz zdál naprosto plynulý i třeba při 30-50FPS. Už tehdy se ale mnozí, včetně nás, podivovali nad tím, že na takovou jednoduchou věc nikdo nepřišel dříve. Ještě větší otázky ale vyvolalo podání této technologie a její omezení. Proč pouze grafické karty NV GTX 600/700+? Proč je nutné vybavit monitory speciálním modulem za několik tisíc korun a i tak to bude fungovat jen s GTX grafikami? Proč to nemůže fungovat s normálním monitorem a jakoukoliv grafikou? AMD na CES 2014 krátce prezentovalo otevřenou verzi této technologii tak, že to silně vypadá, že G-SYNC, tak jak je v současnosti nabízený a podávaný, je prostě tahání peněz z hloupých zákazníků ...
- FreeSync, aneb to samé, co G-SYNC bez extra nákladů
AMD v narychlo připravené malé prezentaci a ukázce pro novináře představilo otevřenou technologii, která je políčkem do tváře uzavřenému G-SYNC a proto je i vtipně nazvaná FreeSync. Dělá v podstatě to samé, co G-SYNC a podle přítomných novinářů, kterým to bylo prezentováno včetně našeho zástupce, to opravdu funguje s viditelně stejným přínosem, jako má G-SYNC!
Jenže FreeSync funguje i na úplně běžném monitoru bez nějakých drahých modulů! Dokonce možnost variabilní snímkové frekvence podporují grafické karty AMD Radeon už několik generací, ale nikdy prý nebyl zájem toho ze strany výrobců monitorů či uživatelů využít a v ovladačích tak nebyla běžným uživatelům nabízena. Nicméně AMD jasně prezentovalo, že to prostě jde. Využívá přitom standardů VESA (dokonce jedné už před lety patentované technologie ATI) a tak dále. AMD prý dokáže tuto technologii zpřístupnit přes ovladače v podstatě okamžitě, takže stačí tomu přizpůsobit nějakým profilem i běžné monitory (což je na výrobcích monitorů, stačí nový firmware), a může to krásně fungovat na jakémkoliv takto přizpůsobeném panelu včetně těch na mobilních PC a i s integrovanou grafikou v AMD APU procesorech.
Samozřejmě G-SYNC je v současnosti propracovanější, protože je to již hotový produkt, ale AMD krátkou prezentací v podstatě potvrdilo a odpovědělo na řadu dohadů a otázek kolem G-SYNC a v podstatě ji ukázalo jako předražený produkt, který jen chce vytáhnout peníze z kapes důvěřivých uživatelů. Každopádně díky G-SYNC tak možná bude věnována pozornost této jinak evidentně dlouho známé technologii a vypadá to že se objeví obecný standard, který to umožní na většině, či všech monitorů se všemi grafikami. Když to jede na AMD, není důvod, proč by to nejelo ani na Intelu potažmo i GF GTX grafikách.
(FreeSync v akci ...)
Situaci budeme sledovat, ale jsem si jistý, že se velmi brzy dočkáme oficiálního uvedení této technologie a to nejen od AMD, ale jako skutečného standardu, protože má vliv i na snížení spotřeby hlavně u mobilních PC. Nicméně už nyní je v podstatě jasné, že uzavřená technologie G-SYNC je jako taková ve svém podání slepou cestou a skutečně velmi silně vypadá jako cílené tahání peněz z důvěřivých zákazníků. Což o to, omezení funkčnosti na GTX grafiky bychom ještě pochopili, ale proč musí evidetně celkem nadbytečný kus tištěného spoje s pár čipy stát několik stovek dolarů?! Proč se vůbec musí takto komplikovaně upravovat monitor - evidentně to prostě není až tak nutné.
Každopádně uvidíme, jak se bude situace vyvíjet, ale řekněme si na rovinu, tak trochu jsme čekali, že to samé co nabízí G-SYNC se musí nechat dát udělat jednodušeji a mnohem levněji a hlavně pro všechny. Navíc rozhodně pochybujeme, že by u NV nevěděli, že stejného výsledku lze dosáhnout jednodušeji a mnohem levněji pro zákazníky a rozhodně u NV musí vědět, že se na v podstatě stejné technologii pracuje v rámci VESA standardu, či že proměnnou snímkovou frekvenci podporují konkurenční grafiky a SW už dlouho (rozpitvané je určitě mají dokonale). Každopádně u AMD ukázali, že mají i smysl pro humor ... nazvat to FreeSync (vs G-SYNC), ale i tento případ jasně ukazuje velký rozdíl přístupu obou firem, podobně je to třeba i u OpenCL (vs CUDA) a tak dále.
Zdroj: AMD, Anandtech
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|