Zajímavé, nicméně zatím nikým dalším nepotvrzené informace o nových AMD Radeon grafikách.
Zatímco na poli procesorů se AMD dokázalo skutečně vrátit a konkuruje Intelu, kdy dokonce v řadě oblastí Intel překonalo (čehož si bohužel velká spousta zákazníků stále nevšimla a setrvačnost hraje do karet Intelu) na poli GPU se na nějaký Radeon produkt s „RYZEN“ efektem čeká. Pravdou je, že grafická divize AMD je budována od začátku v podstatě na zelené louce poté, co minulé vedení AMD ji v podstatě zlikvidovalo. Od roku 2014 se tak Radeon grafická divize AMD staví znovu, čemuž odpovídá i menší počet produktů které vůbec mohla vyprodukovat, na což navíc měla velmi omezený rozpočet, kdy konkurenční NVIDIA má několikanásobek. Přesto se AMD snaží a současná nabídka karet s přihlédnutím k tomu v jakých podmínkách grafická divize AMD byla, není vůbec špatná.
Ale samozřejmě do ideálu má daleko, zejména pro hráče, kteří byli zvyklí na výraznější konkurování Radeon a GTX modelů, což však náležitě neoceňovali vyrovnaným nákupem grafik obou společností. Chce se říci, že zkrátka zákazníci si konkurence moc nevážili (stejně jako si jí řada lidí neváží dnes na poli CPU) a svým rozhodováním a nakupováním aktivně bojovali proti tomu mít konkurenci a výběr. To jim však nebrání po konkurenci volat ;). AMD samozřejmě chce mít konkurenční a špičková GPU, má je i dnes a bude mít spoustu novinek. Firma má jasnou strategii, vedení a postupuje vpřed.
Přesto nám není úplně jasné, co vlastně AMD chystá a víceméně vše co víme je, že AMD přechází na 7nm výrobu, kdy má 7nm VEGA 20 jádro, které je však určeno pro HPC/profiy modely Radeon karet a pak že chystá herní 7nm NAVI modelovou řadu na příští rok. To je tak vše, co víme. Jak ale bude vypadat konkrétní nabídka karet a kdy se novinek dočkáme, to už je ve hvězdách s tím, že POLARIS série už má dva roky a nabídka RX VEGA karet se od minulého roku také nijak nerozrostla, i když AMD má minimálně jeden VEGA čip, určený pro mainstream. Nyní přichází zcela nové spekulace, které pochází přímo z Číny, od člověka, který byl zodpovědný i za poměrně přesné úniky informací o chystaných AMD produktech v minulosti. To samozřejmě novým „Fámám“ a spekulacím nedává ještě 100% jistotu pravdy, ale minimálně dávají smysl. Co se tedy údajně chystá:
- 12nm Radeon RX 680 „POLARIS 30“ ještě letos?
Úplnou novinkou je, že AMD prý chystá ještě jedno POLARIS GPU označené jako POLARIS 30, tedy novou verzi POLARIS 10/20 které používají RX 480/580 grafiky. Tentokrát bude vyráběno 12nm, což by dokázalo samo o sobě zvýšit výkon o cca 15%, díky vyšším taktům. Nutno dodat, že ani o RX 580 se nevědělo dopředu, takže fakt, že jsme o POLARIS 30 dosud neslyšeli, nemusí znamenat, že je to nesmysl. Smysl totiž dává a velký.
RX 570/580 grafiky mají za sebou už více než rok, takže něčím nahrazeny být musí. Přejeme si a věříme, že by tím něčím měla být 7nm NAVI, která údajně by mohla být hotová už na konci Q1 2019, tedy za ¾ roku a měla by mít výkon, jaký dnes mají GTX 1080/RX VEGA 56/64 samozřejmě s mnohem nižší spotřebou a cenou. Technicky s použitím 7nm je to určitě realizovatelné, ale je zde problém s cenou. 7nm výrobní proces bude velmi drahý, mnohem dražší než 14/12nm výrobní proces, takže i když bude mainstreamové NAVI poměrně malé GPU (střední velikost), pořád bude mnohem dražší výrobně než stejně velké GPU vyráběné 14/12nm. K tomu stále nevíme, zda stejně jako RX VEGA není NAVI děláno čistě pro HBM paměti, což je a bude drahé řešení.
Jinými slovy, za současného stavu věcí nevěřím, že by vůbec bylo možné prodávat 7nm NAVI s HBM2 co by nástupce 14nm RX 580 s GDDR5 za podobnou cenu! Výrobní náklady na NAVI řešení by byly téměř dvojnásobné. AMD tedy stále potřebuje i levnější řešení. A tady přichází tedy smysluplnost udělat ještě 12nm POLARIS 30 tedy RX 680, kdy nejen že by AMD mohlo poměrně snadno s minimálními investicemi udělat výkonnější a efektivnější POLARIS, ale ještě třeba udělat pár dalších malých změn k posílení výkonu, a ještě ty karty vybavit třeba jen u RX 680 verze novými GDDR6, kdy i třeba jen ty nejlevnější 10GHz nebo 12GHz modely by byly znatelným upgradem proti maximálně 8GHz GDDR5. Bavíme se o třetinovém nárůstu propustnosti při relativně rozumném nárůstu výrobních nákladů (GDDR6 jsou sice dražší než GDDR5 ale pořád mnohem levnější než HBM2).
Můj názor tedy je, že 12nm POLARIS 30 pro RX 680 je reálnou možností, zejména má-li to být nadále produkt určený pro nižší a střední segment (tedy grafika za 170 - 250 dolarů). Nárůst výkonu sice pravděpodobně neohromí proti současnosti, ale znatelný být může a jde především o dostupnou cenu. 7nm NAVI prostě bude dražší záležitost, pokročilejší, výkonnější, ale znatelně dražší, takže pro hlavní prodeje, které tvoří právě grafiky kolem 150 – 250 dolarů, se spíše hodí zůstat u levnější 12nm výroby a GDDR6 maximálně. Zatím bohužel nemohu potvrdit z dalších zdrojů, zda je 12nm POLARIS a tedy potenciálně RX 680 na něm založený, reálnou věcí. Dává ale prostě smysl.
- 7nm NAVI bude v několika verzích. High end ale později.
Ať už bude nebo nebude POLARIS 30, 7nm NAVI je hotovou věcí a nejnovější nepotvrzené informace hovoří o tom, že NAVI 10 pro mainstream+ je stále plánováno na první polovinu roku 2019 a měla by nabízet výkon současných vyšších modelů, ovšem za nižší cenu. Následovat by v další průběhu roku mělo NAVI 14 řešení, tedy menší čip. Nakonec prý AMD chystá i high endový NAVI 20, ale prý dříve než v roce 2020 to nebude. Pro tuto chvíli tedy stále nevíme, zda AMD vůbec novou generaci high end grafik pro příští rok nabídne.
Nové spekulace tak nepřináší kromě POLARIS 30 vlastně moc nového a stále nevíme, jak to bude vypadat ve vyšším segmentu. Co víme je, že minimálně nižší segment a střední segment bude mít AMD velmi schopný. Stejně tak nabídka profesionálních a výpočetních modelů se 7nm VEGA 20 je skvěle pokryta. Chybí tedy informace o tom, co bude AMD nabízet tak mezi 450 – 1000 dolary, tedy v herním high endu, což je sice velmi malá část trhu, jak ukázali poslední roky, není vlastně důležitá ji vůbec mít, ale prostě je to trh, který je hodně vidět. AMD jej určitě nevzdává, ale zdá se že má v tuto chvíli zdaleka nejnižší prioritu ze všech produktů, které AMD připravuje.
Mainstreamová řešení pro konzole, PC a mobilní segment jsou naprostou prioritou pro AMD následované HPC řešeními. Je to smutné pro nás herní nadšence, ale je to tak. AMD se navíc tlačením DX12/VULKAN API a vývojem na tomto poli snaží ukázat, že současná moderní GPU mají dost výkonu, jen ho současné hry špatně používají. Jak právě ukazují některé VULKAN API hry, i RX 580 dokáže hratelně utáhnout i 4K rozlišení a nemusíte hrát na nejnižší detaily, takže řešení jako RX VEGA 56/64 by měly být více než dostatečná pro 4K 60FPS. Takže popravdě z HW hlediska AMD ani výkonnější GPU nepotřebuje, stačilo by hry dělat pořádně a optimalizovat a zjistilo by se, že toho výkonu je prostě více než dost a nevyužíváme zdaleka možnosti a potenciál současných GPU, zejména těch nabízející plné využití DX12/VULKAN, jako je právě RX VEGA. Výhodou AMD je, že v současnosti může na vývojáře tlačit a minimálně je ovlivňovat více, než kdykoliv dříve a tak, jak NVIDIA nemá vůbec šanci to dělat. AMD dodává GPU pro současné konzole (POLARIS generace) a bude dodávat i pro nové (NAVI architektura). Pomalu ale jistě se tak vývojáři optimalizovat učí a nová generace herních engine prostě přichází. A právě kvůli konzolím ale i většině PC uživatelů je dnes pro AMD mainstream a nižší segment prioritou číslo jedna ve spotřebních GPU řešeních. A je to tak dobře. High end je fajn, ale mainstream prostě používá mnohonásobně více uživatelů a AMD se rozhodlo soustředit se primárně sem.
Nejsme nadšeni (jako HW nadšenci a high end nadšenci), ale vzhledem k finančním možnostem AMD a pozici co by hlavního dodavatele CPU i GPU pro konzole, kdy AMD tak ovládá herní vývoj, je podstatně důležitější pro všechny hráče, aby AMD mělo vynikající mainstream, kdy konzole nebudou brzdit vývoj PC a technologický PC her, než aby nutně soupeřilo za každou cenu s NVIDIA o to, koho grafika za 20 až 30 tisíc korun je více okázalá. Pokud by AMD měla finanční možnosti jaké má NVIDIA čistě na vývoj GPU, byla by to zcela jiná situace, než když má AMD méně než má NVIDIA a musí za to dělat CPU a konkurovat Intelu i dělat GPU pro PC a konzole a konkurovat NV. Mnozí tak nadávají, že AMD nekonkuruje NVIDIA ve všech segmentech, zejména v high endu, ale už moc neberou v potaz, jak odlišná je situace obou firem a co AMD dělá mimo GPU. Pokud je strategie AMD taková, jaká si myslíme že je, a jak ji popisuji výše, tak si naopak myslím, že konečně AMD dělá věci správně a investuje svůj čas a omezené prostředky tam, kde to má největší smysl.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|