Fidelity FX Super Resolution bude odpovědí na NVIDIA DLSS – AMD cílí na spolupráci s vývojáři Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 10 únor 2021
altKromě Radeon RX 6000 grafik bude fungovat také na Xbox a PS5 a má šanci být standardem.

 

 

 

 

Zatímco NVIDIA bere DLSS dnes především jako marketingový nástroj pro prodej svých hi-end grafik, AMD chce technologii „pokročilého zvětšení obrazu“ udělat přínosnou pro všechny, především pro majitele slabších karet ale také konzolí. Podle zákulisních zdrojů AMD mohlo jistou formou na DLSS odpovědět už dávno (nástroje na to má), ale rozhodla se jít jinou cestou a zapojit do vývoje SONY a Microsoft a také vývojáře herních engine. Výsledkem má být funkční přínosná technlogoie Fidelity FX Super Resolution, které bude stejně jako DLSS dělat z nižšího rozlišení obraz ve vyšším rozlišení inteligentně tak, aby výsledek byl co nejblíže kvalitě nativního rozlišení, s výraznými výkonovými úsporami pro GPU. AMD však podle všeho nepůjde stejnou cestou jako NVIDIA, tedy zapojením výkonu superpočítačů, které pro každou jednotlivou hru musí celý systém DLSS naučit přes AI pracovat atd.

AMD se prý chce vyhnout největší slabině DLSS, která právě spočívá ve složité implementaci a učení pro každou jednotlivou hru zvlášť a nemožnosti z toho udělat standard, který by fungoval i mimo PC platformu. Místo toho chce Fidelity FX Super Resolution navrhnout jako technologii fungující v každé hře, kdy bude jen na vývojářích her, zda ji pro svou hru aktivuje nebo ne. Samozřejmě vyžadovat bude RDNA 2 GPU, protože má prý využívat nějakým způsobem architekturu s Infinity Cache apod. Její hlavní výhodou má nicméně být právě fakt, že vzniká ve spolupráci se SONY a Microsoft a poběží tedy kromě PC platformy a herních i integrovaných RDNA2 grafikách i na obou hlavních konzolích. A obě firmy jsou současně i vývojáři her, takže s rozšířením a implementací do her nebude vůbec žádný problém a bude téměř automatická.

Samozřejmě je zde stále mnoho otázek. Ale to je i kolem DLSS, kterou NVIDIA spíše než jako zajímavou technologii, používá jako marketingovou zbraň. Mnoho uživatelů ani vlastně netuší, proč by je DLSS mělo zajímat a co vůbec dělá. V současnosti je DLSS marketingově prezentováno vyloženě jako berlička pro RTX RayTracing efekty, protože ani s tím malým množstvím RT efektů, na to dnes v nativním rozlišení (speciálně ve 4K) nemají současné grafiky dost výkonu. DLSS je tedy berličkou, jak dostat nějakou hratelnou úroveň FPS. Jenže je to současně hloupost. DLSS není nativní rozlišení, z principu bude obraz vždycky horší než nativní, vždycky bude u mnoha prvků rozostřený, protože DLSS nedokáže stejně kvalitně zvětšit a zostřit mnohé dynamické prvky a efekty. Ty zůstávají v nižším rozlišení, což vedle statických prvků jako textury a modely, které lze zvětšovat a zostřit snadno, působí značně rušivě.

Já osobně mám proti tomu, jak je dnes DLSS prezentováno, značnou výhradu. Jde o to, že NV cpe DLSS jako skvělou věc u drahých grafik, které si ale kupujeme, abychom si zahráli v co nejlepších detailech bez kompromisů. Jenže nativní rozlišení i bez RT bude vždycky hezčí a lepší, než kompromisní DLSS zvětšená verze z nižšího i s aktivními RT. Takže kvůli RT zapínat „rozmazané“ DLSS abychom si na drahých grafikách typu RTX 3070/3080/3090 vůbec zahráli hratelně? To nedává smysl. DLSS je naopak zajímavou technologií pro low end, mobilní či integrované grafiky, tedy GPU, které obecně nemají dost výkonu, a jejichž uživatelé jsou zvyklí hrát v nižších detailech. Tam může být sakra zajímavé zapnout DLSS, a hrát tak hru, na kterou by to GPUI neměla vlastně nativně dost výkonu pro hraní v nativním rozlišení a v daných detailech.

Jenže tohle použití jde přímo proti zájmu NVIDIA prodávat drahé nové karty. Takhle aplikované a propagované DLSS, by vlastně hráčům umožňovalo nechat si starší grafiky déle a odložit tak případný nákup nových karet, protože díky DLSS by jim starší karty vydržely použitelné déle. Proto NVIDIA záměrně takhle DLSS nepropaguje, ale tlačí DLSS nesmyslně do high endu, aby tak dala nějaký zdánlivý smysl současnému extrémně neefektivnímu používání Ray Tracing prvků, ignorující realitu, že na ně nemají současné GPU dost výkonu. A navíc klasickou rasterizací jde dosáhnout vizuálně téměř identického výsledku jako s RT, ovšem se zlomkem výkonové náročnosti.

Jak DLSS, tak Fidelity FX Super Resolution, tedy technologie dělající dost dobrý obraz třeba ve 4K rozlišení použitím nižšího rozlišení a úspory desítek % výkonu GPU, které by normálně na to 4K potřebovalo, jsou prostě zajímavé. Ale jen u slabších GPU či GPU omezených výkonově třeba kvůli TDP apod. Ovšem musí jít o technologie, použitelné jednoduše pro vývojáře her a použitelné na PC i kompromisním zařízení, jako je konzolích. To ovšem logicky NVIDIA nedokáže nabídnout, což je největší nevýhoda DLSS, které se tak nikdy nemůže prosadit jako nějaký standard. AMD na druhou stranu má šanci prosadit Fidelity FX Super Resolution, co by technologický herní standard. A fakt, že se snaží o skutečně funkční a přínosnou implementaci, vysvětluje i to, proč prostě neohlásila něco proti DLSS hned a neodškrtla si to marketingové políčko. NVIDIA přitom DLSS tlačí, jak může. Je tragikomické, jak velký humbuk kolem dnes naprosto bezvýznamného DLSS je, když jeho rozšíření ve hrách je naprosto minimální, a ještě menší je počet případů, kdy má skutečně smysl jej zapínat. Proto je nutné odlišovat marketing a technologii … jsou to dvě odlišné věci.

Samozřejmě situace DLSS i Fidelity FX Super Resolution není a nebude ideální, protože ke svému fungování vyžadují novou generaci architektur GPU, což snižuje jejich aktuální použitelnost pro prakticky všechny potenciální uživatele se slabšími kartami, kteří by je bývali použili. První větší smysl tak bude podobná technologie dávat teprve u konzolí Xbox a PS5 a u mainstreamových a slabších GPU nové generace v následujícím roce, kdy dorazí nová generace her apod. Proto také AMD nespěchá s uvedením, protože prostě ani DLSS zatím nemá funkčně pro většinu uživatelů současných grafik dnes smysl. Až tyhle technologie budou mít smysl, bude se psát rok 2023 a současná generace grafik bude výkonově zaostávat a tyhle technologie by jí tak mohly dost pomoci zůstat ještě použitelné.

 K představení Fidelity FX Super Resolution mělo údajně dojít v březnu nebo dubnu. Původně to bylo plánováno v kombinaci s představením RX 6700 série grafik, ale ty právě byly odloženy. AMD současně připravuje mnohem více novinek a upgradů svých technologií, které představí v rámci velkého technologického update ovladačů někdy na jaře.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 17:37:12
avatar
já nevím, Nvidia kartu nemám,ale viděl jsem to na různých videích a i větší IT weby se shodnou na tom,že to sice nevypadá jako nativní,i tak je to ale řekněme "dost dobré". Díky tomu jede i na rtx 2060 třeba Death Stranding slušně na 4K. Můžeme tu slovíčkařit že to není 4K ale subjektivně to prostě je lepší než fullHD a dost dobré na to, aby mě to přesvědčilo.

Mimochodem není právě to, že je to dobré důvodem proč chce upscaling mít i AMD a pracuje na něm? Přijde mi to logické.

Nakonec Nvidii nechci, ale za DLSS 2.0 jim plusové body klidně přiznám,protože si je zaslouží narozdíl od RTX.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 18:03:13
avatar
v článku máš jasně napsané v čem je přínos těchto technologií a proč budou mít význam v budoucnu ...

stejně tak je v článku napsané kdy je to zajímavé a kdy ne ...

proč píšeš komentáře reagující na to co je v článku ale ten článek si nečetl? Vždyť tam přesně o těch věcech píši ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 19:37:27
avatar
právě že četl. A pochopil jsem ho stejně jako dva diskutující pode mnou (zvláštní)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 19:48:07
avatar
tak to nechápu, jak můžete článek, kde jasně píši o přínosech obou technologií si vyložit jako že nejsou přínosem?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-11 11:46:52
avatar
Jestli ono to DD nebude tím, že používáš ve článku obraty jako "zapínat „rozmazané“ DLSS" a tvrdíš, že je potřeba pro každou hru trénovat DLSS na superpočítačích ;-)

Tohle platilo pro DLSS 1.0, ale verze 2.0 už trénink pro každou hru zvlášť nepotřebuje a s tou neostrostí je to až na pár dynamických prvků v pohodě.

Nativní rozlišení to samozřejmě není a nikdy nebude, ale pokud už je to tak daleko, že mají lidi problém poznat rozdíl a přijde jim to OK, tak už je to přínosná věc.

S tím, že her, které mají DLSS 2.0 je málo a tak nemá smysl vybírat si dle to kartu, samozřejmě souhlasím.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-11 14:05:56
avatar
obrat rozmazané DLSS je v pořádku, protože stále rozmazané to i v nejlepším případě je ...

2, přes AI se to stále trénuje

3, Implementace pro každou hru zvlášť je nutností

4, pokud jsi slepý, tak problém mít můžeš to poznat, to uznávám, ale pro nás co máme oči v pořádku je to jiný ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-11 15:50:54
avatar
Klid, já se nesnažím začít flame...
Jen jsem reagoval na to, že se divíš reakcím na tvůj článek a snažil se naznačit, co by ty reakce mohlo způsobit.

1. Já NV kartu nemám, takže to posuzuji jen dle toho, že i spousta recenzentů, kteří hodnotili hry s DLSS 1.0 úplně stejně negativně jako ty, tak hry s DLSS 2.0 hodnotí naprosto jinak. A i ti, co DLSS 1.0 nikdy nezkusili, páč věděli, že je to hrůza, tak když se pak nechali přesvědčit k vyzkoušení DLSS 2.0, tak ho hodnotili velmi pozitivně.

2. Ano, trénuje, ale ne pro každou hru zvlášť, jako to bylo u DLSS 1.0

3. Ano, samozřejmě. Nevím o technologii, která by se nemusela implementovat pro každou hru (nebo alespoň herní engine) zvlášť. Jde jen o to, jak složitá ta implementace je.

4. Jako pokus o vtip dobrý, ale nemusíš hned útočit a napadat mě. Sám nemáš rád, když se tak k tobě někdo chová...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-12 13:13:33

Já bych se ho zastal. Po přečtení toho článku prostě běžný čtenář má pocit, že to DLSS je úplně nahovno. Není to o tom, že občas vypíchneš pár pozitiv, ale to kolik kritiky a negativ tam jinak na konto DLSS převažuje. Já jsem to schválně vypíchnul:

Pro:
DLSS je naopak zajímavou technologií pro low end, mobilní či integrované grafiky

tam může být sakra zajímavé zapnout DLSS, a hrát tak hru, na kterou by to GPUI neměla

Takhle aplikované a propagované DLSS, by vlastně hráčům umožňovalo nechat si starší grafiky déle a odložit tak případný nákup nových karet, protože díky DLSS by jim starší karty vydržely použitelné déle

Jak DLSS, tak Fidelity FX Super Resolution, tedy technologie dělající dost dobrý obraz třeba ve 4K rozlišení



Proti:
NVIDIA bere DLSS dnes především jako marketingový nástroj

DLSS, kterou NVIDIA spíše než jako zajímavou technologii, používá jako marketingovou zbraň

DLSS je tedy berličkou, jak dostat nějakou hratelnou úroveň FPS. Jenže je to současně hloupost.

DLSS není nativní rozlišení, z principu bude obraz vždycky horší než nativní

DLSS nedokáže stejně kvalitně zvětšit a zostřit mnohé dynamické prvky

Já osobně mám proti tomu, jak je dnes DLSS prezentováno, značnou výhradu.

nativní rozlišení i bez RT bude vždycky hezčí a lepší, než kompromisní DLSS zvětšená verze z nižšího i s aktivními RT.

NVIDIA záměrně takhle DLSS nepropaguje, ale tlačí DLSS nesmyslně do high endu

To ovšem logicky NVIDIA nedokáže nabídnout, což je největší nevýhoda DLSS, které se tak nikdy nemůže prosadit jako nějaký standard.

Je tragikomické, jak velký humbuk kolem dnes naprosto bezvýznamného DLSS je

Samozřejmě situace DLSS i Fidelity FX Super Resolution není a nebude ideální

protože prostě ani DLSS zatím nemá funkčně pro většinu uživatelů současných grafik dnes smysl


Z toho je jasně vidět, jakým způsobem je ten článek laděný, jaký má nádech a jaký z toho bude mít po přečtění člověk pocit...já DLSS taky moc neuznávám, jen říkám, jak ten článek působí...a není to jen případ tohoto článku...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-12 23:39:06
avatar
ááá zase subjektivní pocity ... pánové to jsou vaše subjektivní pocity, ne moje, nemůžete mě podsouvat to, že nemáte DLSS rádi ... já o DLSS píši tak, jaká jsou fakta a realita .... nic víc, nic míň ...
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 17:53:14
avatar
DLSS první generace bylo fiasko. Co si pamatuji v BF5, tak to podle mě nefungovalo, obraz ve 4K vypadal stejně jako na nenativním WQHD, takže to bylo hnusně rozmazaný.

Co se ale týče DLSS 2.0, tak to je revoluční technologie. Jelikož už na trhu jsou 120hz+ 4K monitory a řítí se na nás v tomhle roce i 32" panely, pro 4K na vysoké obnovovací frekvenci to bude skoro nutnost jelikož ani 6900 XT a RTX 3090 nemají pořád dost výkonu. Velký smysl to bude mít i u téhle a příští generace low end karet, které by jinak měly s 4K 60FPS problém.

DLSS 2.0 není nativní rozlišení a je to trochu podvádění, ale paradoxně může být výsledná kvalita obrazu někdy i lepší a textury ostřejší.

RT je momentálně nezajímá technologie, tam to NVIDIA masíruje marketingem, ale vše jednou začíná. DLSS je jejich hlavní zbraň.

Sám jsem na AMD zvědav. Jelikož jsem vybral nakonec RX6800 XT, tak douvám že super resolution bude dobrá technologie a nebudu muset DLSS závidět zeleným.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 17:57:24
avatar
DLSS je skvěla technologie, diky ni mužu hrat na rtx 2070 super plynule 60fps ve 4k, třeba cyberpunk, tedka medium, předtim ghostrunner, metro exodus, control, death stranding, většina AAA her, ktery mě zajilmaj tuto technologii podporuji a čim vic tim lip.. a co sem se koukal rozdil mezi realnym 4k a dlss 2.0 sotva postřehnete kor za běhu hry , testoval sem to, ja sem spokojen. AMD by mělo konečně taky něco předvézt.. rtx efekty mě nezajimaj tam souhlasim, že je to plytvani vykonu, jediny co se mě líbí jsou odrazy, to je celkem zřetelný, ale stíny atd. si dle mě ani člověk nevšimne za běhu ve hrách
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 18:02:09
avatar
přesně o tom v článku píši, kde a kdy to bude mít smysl ;) bohužel DLSS není skvělé v tom, že nemůže být standardem, není udělaný tak aby fungovat na konzolích i PC, tedy aby vývojáři sami od sebe měli důvod jej používat protože to bude pro většinu hráčů prospěšné ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 20:08:52
avatar
Nvidia by vraj mala pracovať na verzii DLSS 3.0, kde by sa to malo dať zapnúť na väčšine hier. Neviem prečo to ešte nepredstavili, možno čakajú s čím pride AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-10 20:37:57
avatar
tak snadné to nebude, NVIDIA nemá konzole, tedy udělat z DLSS standard co funguje všude prostě jen zapnutím v dané hře, nejde ...
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-11 19:42:42
avatar
Ale preci pokud to nVidia upravi tak, ze to proste bude soucast Hairworks a nebude to potreba ucit na jejich serverech tak to bude uplne stejny jako kdyz AMD ma Fidelity ... konzole nekonzole, nejvetsi nevyhoda je ta nynejsi implementace DLSS, ale jestli se ji podari to udelat jen jako knihovnu co muzou vyvojari pouzit osobne nevidim rozdil mezi Hairworks a Fidelity. Oboji nejde jen tak zapnout v ovladacich na vsem a musi to vyvojari v te hre mit. Jak AMD tak nVidia to budou mit uzpusobeny na svuj HW, to od AMD nepustis na nVidia tak jako DLSS nepustis na AMD. Vylozene standard nebude ani z jednoho, protoze je to HW locked.
Tekto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RT 2021-02-11 08:00:33

RT bylo hned po uvedení implentovávano do produktů Adobe/Allegorithmicu, kde výrazně zrychlilo práci např. s "normal map baking".

https://news.developer.nvidia.com/ray-tracing-integration-in-substance/

Napsat, že nemá RT nemá smysl, v přípádě univerzální GK, je jenom pohled BUF (nic ve zlém).

Osobně jsem zvědavý, zda Nintendo využije DLSS pro novou revizi Switche
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-11 10:08:28
avatar
v článku se hovoří o RT výhradně v oblasti her ...

o užitečnosti RT jinde nikdo nepolemizuje, RT se používá mnoho let v profesionální oblasti takže napsat že když RT je v současnosti neefektivní a k ničemu v oblasti her, že to znamená že je tím pádem neefektivní a k ničemu všude, to chce hodně hlouposti ...

žádný nový SWITCH ještě hodně dlouho nebude ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-11 22:10:01

Pokud tuto technologii budou podporovat i levné grafiky tak proč ne. Sice se to nedá moc srovnávat, ale já si neinstaluju ani experience od NV. Nechci žádné optimalizace obrazu. Nebo v některých hrách dynamickou optimalizaci ze zásady nezapínám. To raději snížím detaily na tvrdo ručně a vím na čem jsem.
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-02-12 10:34:47

Upscaling a velice schopný (možná jeden z nejlepších) má i moje Sony TV a přesto o vysílání fHD netvrdím, že je to 4k. U PC je to jiné, celá procedura začíná tím, že obraz zkurvím snížením rozlišení a pak upscaluji a snažím se domýšlet obraz a prezentuji to jako 4k. Šlak mě bere, když vidím v grafu, jak vedle sebe ve 4k srovnávají AMD karty v native resolution s Nvidia fake resolution (DLSS) a pak vyhlašují vítěze.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 691x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 461x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 953x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1193x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1513x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1342x
Komentářů: 6