Kromě Radeon RX 6000 grafik bude fungovat také na Xbox a PS5 a má šanci být standardem.
Zatímco NVIDIA bere DLSS dnes především jako marketingový nástroj pro prodej svých hi-end grafik, AMD chce technologii „pokročilého zvětšení obrazu“ udělat přínosnou pro všechny, především pro majitele slabších karet ale také konzolí. Podle zákulisních zdrojů AMD mohlo jistou formou na DLSS odpovědět už dávno (nástroje na to má), ale rozhodla se jít jinou cestou a zapojit do vývoje SONY a Microsoft a také vývojáře herních engine. Výsledkem má být funkční přínosná technlogoie Fidelity FX Super Resolution, které bude stejně jako DLSS dělat z nižšího rozlišení obraz ve vyšším rozlišení inteligentně tak, aby výsledek byl co nejblíže kvalitě nativního rozlišení, s výraznými výkonovými úsporami pro GPU. AMD však podle všeho nepůjde stejnou cestou jako NVIDIA, tedy zapojením výkonu superpočítačů, které pro každou jednotlivou hru musí celý systém DLSS naučit přes AI pracovat atd.
AMD se prý chce vyhnout největší slabině DLSS, která právě spočívá ve složité implementaci a učení pro každou jednotlivou hru zvlášť a nemožnosti z toho udělat standard, který by fungoval i mimo PC platformu. Místo toho chce Fidelity FX Super Resolution navrhnout jako technologii fungující v každé hře, kdy bude jen na vývojářích her, zda ji pro svou hru aktivuje nebo ne. Samozřejmě vyžadovat bude RDNA 2 GPU, protože má prý využívat nějakým způsobem architekturu s Infinity Cache apod. Její hlavní výhodou má nicméně být právě fakt, že vzniká ve spolupráci se SONY a Microsoft a poběží tedy kromě PC platformy a herních i integrovaných RDNA2 grafikách i na obou hlavních konzolích. A obě firmy jsou současně i vývojáři her, takže s rozšířením a implementací do her nebude vůbec žádný problém a bude téměř automatická.
Samozřejmě je zde stále mnoho otázek. Ale to je i kolem DLSS, kterou NVIDIA spíše než jako zajímavou technologii, používá jako marketingovou zbraň. Mnoho uživatelů ani vlastně netuší, proč by je DLSS mělo zajímat a co vůbec dělá. V současnosti je DLSS marketingově prezentováno vyloženě jako berlička pro RTX RayTracing efekty, protože ani s tím malým množstvím RT efektů, na to dnes v nativním rozlišení (speciálně ve 4K) nemají současné grafiky dost výkonu. DLSS je tedy berličkou, jak dostat nějakou hratelnou úroveň FPS. Jenže je to současně hloupost. DLSS není nativní rozlišení, z principu bude obraz vždycky horší než nativní, vždycky bude u mnoha prvků rozostřený, protože DLSS nedokáže stejně kvalitně zvětšit a zostřit mnohé dynamické prvky a efekty. Ty zůstávají v nižším rozlišení, což vedle statických prvků jako textury a modely, které lze zvětšovat a zostřit snadno, působí značně rušivě.
Já osobně mám proti tomu, jak je dnes DLSS prezentováno, značnou výhradu. Jde o to, že NV cpe DLSS jako skvělou věc u drahých grafik, které si ale kupujeme, abychom si zahráli v co nejlepších detailech bez kompromisů. Jenže nativní rozlišení i bez RT bude vždycky hezčí a lepší, než kompromisní DLSS zvětšená verze z nižšího i s aktivními RT. Takže kvůli RT zapínat „rozmazané“ DLSS abychom si na drahých grafikách typu RTX 3070/3080/3090 vůbec zahráli hratelně? To nedává smysl. DLSS je naopak zajímavou technologií pro low end, mobilní či integrované grafiky, tedy GPU, které obecně nemají dost výkonu, a jejichž uživatelé jsou zvyklí hrát v nižších detailech. Tam může být sakra zajímavé zapnout DLSS, a hrát tak hru, na kterou by to GPUI neměla vlastně nativně dost výkonu pro hraní v nativním rozlišení a v daných detailech.
Jenže tohle použití jde přímo proti zájmu NVIDIA prodávat drahé nové karty. Takhle aplikované a propagované DLSS, by vlastně hráčům umožňovalo nechat si starší grafiky déle a odložit tak případný nákup nových karet, protože díky DLSS by jim starší karty vydržely použitelné déle. Proto NVIDIA záměrně takhle DLSS nepropaguje, ale tlačí DLSS nesmyslně do high endu, aby tak dala nějaký zdánlivý smysl současnému extrémně neefektivnímu používání Ray Tracing prvků, ignorující realitu, že na ně nemají současné GPU dost výkonu. A navíc klasickou rasterizací jde dosáhnout vizuálně téměř identického výsledku jako s RT, ovšem se zlomkem výkonové náročnosti.
Jak DLSS, tak Fidelity FX Super Resolution, tedy technologie dělající dost dobrý obraz třeba ve 4K rozlišení použitím nižšího rozlišení a úspory desítek % výkonu GPU, které by normálně na to 4K potřebovalo, jsou prostě zajímavé. Ale jen u slabších GPU či GPU omezených výkonově třeba kvůli TDP apod. Ovšem musí jít o technologie, použitelné jednoduše pro vývojáře her a použitelné na PC i kompromisním zařízení, jako je konzolích. To ovšem logicky NVIDIA nedokáže nabídnout, což je největší nevýhoda DLSS, které se tak nikdy nemůže prosadit jako nějaký standard. AMD na druhou stranu má šanci prosadit Fidelity FX Super Resolution, co by technologický herní standard. A fakt, že se snaží o skutečně funkční a přínosnou implementaci, vysvětluje i to, proč prostě neohlásila něco proti DLSS hned a neodškrtla si to marketingové políčko. NVIDIA přitom DLSS tlačí, jak může. Je tragikomické, jak velký humbuk kolem dnes naprosto bezvýznamného DLSS je, když jeho rozšíření ve hrách je naprosto minimální, a ještě menší je počet případů, kdy má skutečně smysl jej zapínat. Proto je nutné odlišovat marketing a technologii … jsou to dvě odlišné věci.
Samozřejmě situace DLSS i Fidelity FX Super Resolution není a nebude ideální, protože ke svému fungování vyžadují novou generaci architektur GPU, což snižuje jejich aktuální použitelnost pro prakticky všechny potenciální uživatele se slabšími kartami, kteří by je bývali použili. První větší smysl tak bude podobná technologie dávat teprve u konzolí Xbox a PS5 a u mainstreamových a slabších GPU nové generace v následujícím roce, kdy dorazí nová generace her apod. Proto také AMD nespěchá s uvedením, protože prostě ani DLSS zatím nemá funkčně pro většinu uživatelů současných grafik dnes smysl. Až tyhle technologie budou mít smysl, bude se psát rok 2023 a současná generace grafik bude výkonově zaostávat a tyhle technologie by jí tak mohly dost pomoci zůstat ještě použitelné.
K představení Fidelity FX Super Resolution mělo údajně dojít v březnu nebo dubnu. Původně to bylo plánováno v kombinaci s představením RX 6700 série grafik, ale ty právě byly odloženy. AMD současně připravuje mnohem více novinek a upgradů svých technologií, které představí v rámci velkého technologického update ovladačů někdy na jaře.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|