Pokud by NVIDIA chtěla, FreeSync by fungoval. Ale není to její business plán, dávat něco „zadarmo“.
FreeSync alias AdaptiveSync standard je součástí většiny nových monitorů. Adaptivní vyhlazování snímkové frekvence je „must have“ technologií. Kdo jednou vyzkouší, už nechce jinak. Dění na obrazovce je s ním totiž mnohem plynulejší. Problém je, že s výjimkou grafických karet AMD Radeon, a to včetně integrovaných v RYZEN procesorech, Intel a NVIDIA grafiky FreeSync nepodporují. V případě Intelu je to technický problém, protože na to potřebuje novou generaci integrovaných grafik, kterou samozřejmě bez nové generace procesorů a 10nm procesu nemá. Nicméně Intel, jehož grafickou divizi nyní vedou bývalí pracovníci AMD Radeon, oficiálně počítá s podporou FreeSync/Adaptive Sync u budoucích produktů.
V případě NVIDIA je nechuť podporovat otevřené standardy čistě věcí businessu. NVIDIA ráda uzavírá své zákazníky do pastí vlastních uzavřených technologií, jako je třeba CUDA nebo G-SYNC. Neexistuje technický důvod, proč by G-SYNC mělo dnes ještě existovat. Je velmi neefektivní a funguje hůře než přijatý průmyslový standard AdaptiveSync vzešlý s FreeSync, který nevyžaduje žádné drahé řešení v podobě „počítače“ (modulu) v monitoru apod. Nicméně ta složitost G-SYNC je záměrná. Technicky není příliš překážek, proč by NVIDIA grafiky nemohly FreeSync podporovat, je to jen politika. NVIDIA totiž vydělává na G-SYNC. Potřebný modul pro nové G-SYNC monitory stojí sám o sobě kolem 500 dolarů (13,5 tisíce) a samozřejmě NVIDIA na tom vydělá podstatnou část. Pokud by její karty běhaly s FreeSync, samozřejmě by o tyto příjmy přišla. Navíc nyní, když dominuje v rámci nabídky high end PC grafik, rozhodně nemá zájem dávat zákazníkům něco zadarmo, naopak cítí příležitost je více podojit, ať už vyššími cenami nových karet, vyššími cenami G-SYNC řešení a tak podobně.
Vůbec se jí tedy nelíbí „aktuální objev“, že můžete FreeSync používat „společně“ s NVIDIA grafikou. Jak je to možné?
FreeSync na NVIDIA? Ne tak úplně, ale jde …
V tuto chvíli již ověřená metoda, která opravdu funguje. Pokud máte FreeSync monitor, můžete jeho výhod využít, i s NVIDIA grafikou. Nicméně musíte mít procesor AMD RYZEN 3 2000G nebo RYZEN 5 2400G. Vtip je v tom, že pokud máte tenhle procesor s integrovanou grafikou AMD Radeon VEGA, můžete ten FreeSync monitor připojit k té integrované grafice a v ovladačích samotné NVIDIA (control panelu) nastavíte, že obraz se má renderovat přes instalovanou neintegrovanou NVIDIA kartu.
Jednoduše tedy grafika NVIDIA, třeba GTX 1080, výkonově pohání a počítá grafiku hry, ale data k zobrazení se posílají přes integrovanou AMD Radeon VEGA grafiku, na kterou je připojený monitor, což tedy umožňuje používat FreeSync. Tato metoda funguje bez problémů a prakticky všude. Zatím tedy ale jen u DirectX.
Samozřejmě některé logicky napadlo, když to jde s integrovanou grafikou, proč by to nešlo se dvěma neintegrovanými kartami. Tedy opět třeba s GTX 1080 ve spojení třeba s jen low endovou RX 550 apod., která by byla připojena k monitoru. Bohužel, tady je to složitější. NVIDIA control panel neumožní nastavit v tomto případě NVIDIA kartu jako tu, která se má starat o výkon. Tato možnost v případě dvou instalovaných karet, kdy monitor je připojený k AMD kartě, prostě není. Existují ale hry, které toto přímo ve vlastním menu umožňují. V nich tento trik tedy skutečně funguje. Bohužel takových her je naprosté minimum, takže tento způsob jednoduše není použitelný.
NVIDIA to nejspíše zablokuje …
Společnost NVIDIA nemá ráda, když její zákazníci mají něco, za co jí nezaplatí a obcházejí její technologie. V minulosti zasáhla mnohokrát, aktivně blokovala například v dobách PhysX to, aby uživatelé používali NVIDIA kartu jen jako druhou grafiku pro samotné PhysX a primárně používali Radeon kartu jako hlavní grafiku. Tohle je prakticky stejná situace. NVIDIA nemá zájem o podporování standardu FreeSync, protože vydělává na G-SYNC, takže je téměř jisté, že udělá ve svých ovladačích taková opatření, aby nešlo výše uvedené triky používat.
V případě dvou samostatných karet je to jednodušší, u triku s tou integrovanou grafikou je to o něco složitější a možná to bude fungovat delší čas. Přepínání mezi neintegrovanou a integrovanou grafikou totiž musí fungovat v případě některých produktů. Každopádně uživatelé Ryzen G procesorů tedy zatím tento trik mohou používat, což je zajímavé třeba i pro použití s TV, které FreeSync přicházejí. NVIDIA sice také chystá velké monitory s GSYNC, ale ty mají zpoždění a budou extrémně drahé. Nicméně za současného stavu věcí je pro NVIDIA jednoduše výhodnější blokovat majitele NVIDIA grafik v používání FreeSync a dalších otevřených standardů, jak to jen jde, protože na G-SYNC či CUDA uzavřených systémech vydělává ohromné peníze a konkurence na ní netlačí. Zákazníci sice žbrblají nad uzavřeností, nepodporou FreeSync, či vysokými cenami nových RTX karet, ale pak stejně jdou a ty karty si za ty peníze koupí, čímž dávají najevo, že jim politika NVIDIA zcela vyhovuje.
FreeSync standard, přítomný na většině nových monitorů, tedy oficiálně na NVIDIA grafikách nefunguje a fungovat nejspíše v dohledné době nebude. Není podporován, a ne proto, že by to třeba nové RTX karty nezvládly, ale proto, že NVIDIA na FreeSync, na rozdíl od své G-SYNC, nevydělává.
Promin DD ale kdo normální by dával ke grafice třeba té GTX 1080 procesor AMD RYZEN 3 2000G nebo RYZEN 5 2400G to by byl snad blázen.
Neříkám že to jsou špatné procesory ale k takovéto grafice se prostě nehodí.
To nebyl příklad, to byl defakto výčet. Jinak než s APU se to nepodařilo rozjet.
Takže se to dá rozjet jen a pouze s 2200G a 2400G a to fakt nejsou procesory na párovaní s (jakoukoliv) diskrétní grafikou, natož pak highendem.
Pokusy o rozjetí na dvougrafikovém systému zatím nevyšly. Ono rozjet na 1080 freesync pomocí rx550 by byla celkem bomba.
AMD nedělá silné procesory s integrovanou grafikou(ani nejlevnější zobrazovadla za pár stovek). Intel podporu FreeSync zase slibuje už poslední tři roky. Ale za všechno tradičně může nVidie, která si nechce zaříznout její G-Sync.
Potřebný modul pro nové G-SYNC monitory stojí sám o sobě kolem 500 dolarů (13,5 tisíce)…
Od Vás bych tedy nechtěl dolary nakupovat, ale jestli chcete při tomhle kurzu koupit, dejte echo, rád prodám...
G-sync je nepochybne predrazena hovadina, ale jak ze to "funguje hůře?" To mi je novinka.
A ohladne CUDA - "pasti vlastních uzavřených technologií" - vdaka nej mam uz 10 rokov moznost pouzivat GPU-based renderer. Keby to stalo na AMD, tak doteraz renderujem(e) na CPU. Takze tak. Aj uzavrety system, ktory ale funguje, je lepsi ako ziadny.
Taky jsi nejsem nejak vedom ze by G-sync fungoval hur.. Jsem fanda AMD radsi bych mel grafarnu od nich. Mel jsem Fury grafiku a monitor s free sync bohuzel fungoval jen od 55-75hz coz byl docela problem jel jsem v rozliseni 2560x1080, bohuzel v novych hrach jsem musel ubrat v nastaveni abych udrzel fps mezi 55-75. Fury umrel presne v dobe kdy se zadna grafika sehnat nedala proto jsem musel objednat jedine co slo, primo od vyrobce TITAN XP a jelikoz jak pises synchronizace je neco ceho uz se vzdat nechces takze jsem poridil g-sync monitor a ejhle funguje od 1-144hz ted jedu v rozliseni 2560x1440. Na praci jsem si dokopuil jeste jeden monitor iiyama XUB2792QSU-B1 rozsah free sync 48-70. V cem je g-sync horsi krom nutnosti samostatniho modulu?
Niečo podobné som napísal minule o fukčnosti G-sync vs FreeSync a samozrejme som bol za nvidiota,sranda je to že to napíšu ľudia čo ani jednu z nich realne neskúsili mal som GK aj od AMD a vyhladzovanie bieda ako píšeš 55-75hz,ani mne sa nepáči politika Nvidia ale tá cena 500eur za modul je v monitoroch za 2500- 3000eur,ja mám teraz monitor 2k 165Hz s G-sync za 750eur a vyhladzovanie je naozaj funkčné a vyditelné v celom rozsahu.
Edit.aj so Škodovkou Fabia 1.2 TSI sa dostanem na Donovaly ale s Mercedesom-Benz GL je to kurva zábavnejšie
Podle amd support listu existuje jen jedinny monitor s takovymto nestastnym rozsahem podporovanych frekvenci. Nejcastejsi starsi jsou od 48 Hz, ja mam treba rozsah 40 - 75 Hz a pomoci utilitky "cru tool" jeste preventivne stahnuty na 35-75Hz. Nejnovejsi monitory maji podporu bezne od 30-35 Hz a nize predpokladam uz nejdou ani konzolisti. Tyhle monitory s freesyncem se daji poridit uz od nejakych 100eur jako celek. Freesync je plnohodnotne funkcni zalezitost, prinos je srovnatelny s konkurencnim resenim, jenom ten cenovy rozdil je defakto neporovnatelny..
ps: pokud pojedes podle platnych predpisu, tak se do cile dostanes se skodovkou i s tim Mercedesem zhruba stejne rychle, ale za zlomek ceny. Stejna paralela se da vztahnout i na gsync/freesync.
Joo Joo když jsem tady DDmu říkal, že GSYNC má lepší rozsah atd atd.. proto si připlatíš za kvalitu, tak jsem byl mlácen cepínem po zádech ještě dva dny "Proto jak jsem říkal v každém článku vynechám dva první odstavce" a pak se to dá číst dál, protože první dva odstavce jsou tady v všeobecném měřítku vždy hanění NVIDIA, ale pak se to už číst dá
Jinak ten GSYNC modul opravdu nestojí 500 dolarů, to by NVIDIA potažmo prodejci GSYNC monitorů už dávno neprodali ani jeden monitor, jelikož GSYNC modul mají i monitory za cca 10k, to by na tom asi moc prodejce nevydělal.
puvodni gsync moduly mely stat od zhruba 200 usd. Nedavno ale snad vsemi hw portaly probehla informace o novych, hdr, vysokofrekvencnich gsync modulech a ty opravdu maji vyjit na tech 500usd. tyhle monitory jsou ale tak drahe, ze je mnoho ceskych hw eshopu nema ani zalistovane.
FreeSync je výborná vec a nestojí ťažké prachy. Pravda. Kým však AMD nebude mať plne pokryté grafické portfólio vrátane navyššieho high-endu - a to dlhodobo - G-SYNC sa bude predávať.
Osobne nemám ani jedno ani druhé, ale k životu to vôbec nepotrebujem (áno, vyskúšal som oboje). Popri 3-ročnej dcérke a tehotnej manželke sú nejaké synchronizácie monitorov to posledné na zemeguli a v priľahlom okolí, čo človeka trápi.
Divím se, že Nvidia ještě alespoň dovoluje zobrazit nesyncnutý obraz na freesync monitoru místo black screenu nebo hlášky o "nekompatibilním" monitoru. Už čekám jen, že brzo ohlásí svůj vlastní standart grafického výstupu, za který ji mohou začít výrobci monitorů platit licenční poplatky (za privilegium připojit si Nv kartu k monitoru). Apple už to tak dělá léta (lightning konektor namísto USB, nepodpora miracastu jen apple to apple zařízení a pod.). Nv je zatím "moc hodná" svou pouhou nepodporou otevřených (komoušských) :-D standartů. Nv je naproti tomu archetyp kapitalisty 19. Století
Nedavno som vymenil svoj starsi 24" 1080p 60Hz IPS monitor za TN 27" 1440p 165Hz G-sync. Porovnavat sa to hadam ani neda - aj ked je to TN, je to brutalny skok. Samozrejme nespochybnujem kvality IPS, no myslim (a vidim) ze aj TN za za tie roky slo riadne dopredu.
Co sa tyka synchronizacie, cital som viacere recenzie - vacsina konstatuje ze g-sync je proste lepsi, aj ked drahsi.
Zial nevyhoda je ze ked uz mate freesync, alebo g-sync monitor vacsinou to cloveka priputa k danej znacke. Prechod ku konkurencii je tak este tazsi.
To pripoutani k jedne znacce je jednodussi o to, ze Nvidia ma nove karty a zakaznici Amd jako obvykle cekaji. Predrazena Vega dohnala konkurenci, ale Nvidia uz ma dalsi generaci.Mnozi pisou o failu, no meli by spis pockat na hruby vykon bez RT. Rekl bych, ze jim NV zavre usta a ceny, co nasadila, budou adekvatni prodejum,jen naivkove si mysli, ze se nebudou RTX prodavat.
Už to tu bylo tolikrát opakováno... Tohle tvrzení je nesmysl. Gsync má jen garantovány jisté vlastnosti (rozsah od 30/35, LFC), které nejsou u freesync povinné. Pokud si však vyberu freesync monitor s těmito vlastnostmi, tak nebude horší, ale stejný/lepší.
Je to asi jako tvrdit že iOS je lepší než android, protože Apple nedělá lowend telefon. Android máš naproti tomu od lowendu až po hiend. Možnost volby není nevýhoda ale výhoda chápeš? Lidi přestaňte žrát tolik marketingové žvásty proboha a uctívat nějaké značky
Už sem o freeSync lecos přečetl ale stále jsem nepochopil jedno. Koupím monitor s freeSync a 75Hz a mám grafiku která dává např 45-75 FPS, jak mi FreeSync to sladí? Případně v případě monitoru s 100 a více Hz? Zkrátka když grafika dá míň FPS nežli umí monitor.
Nepoužívám to, tedy teoreticky:
Freesync v2(30-75hz) pod minimem už zdvojnásobuje snímky(29fps=58hz). Starý Freesync se asi pod 45fps vypl(75hz s vsync?).
Starý Freesync se asi pod 45fps vypl(75hz s vsync?).
Prosímvás nepište nesmysly, pak v tom mají lidi bordel. Mám freesync1 s rozsahem od 30(30-75) a LFC. Šlo jen o to že ve FS1 nebyl LFC povinný ale volitelný, zatímco FS2 je přísnější (jako Gsync). To ale neznamená že nejsou FS1 displeje s dobrými parametry a všemi těmihle featurami. Tak sakra čtete technický magazín, tak snad nepotřebujete nějaké přiblblé narketingové nálepky značek a chápete snad parametry sami.
Odkaz
The end result is LFC effectively removes the minimum refresh rate of adaptive sync displays, but for LFC to be supported, the monitor needs to have a maximum refresh rate that is at least double the minimum refresh rate. This is why not all FreeSync monitors support LFC; some come with just 48 to 75 Hz refresh windows, which doesn’t meet the criteria for LFC. However in the case of FreeSync 2, every monitor validated for this spec will support LFC so you won’t have to worry about the minimum refresh rate of the monitor.
nechápu proč je to reakce na mě. Nic co jsem napsal neodporuje tomu co píšeš.
Monitory 48-75 LFC nepodporují, monitor o kterém jsem mluvil já 30-75 však ano.
Citace:
maximum refresh rate that is at least double the minimum refresh rate
35x2 = 70. A 75 (max rozsah) je > 70. Čili monitory s rozsahem 30-75 nebo 35-75 LFC podporují.
Já mluvil konkrétně o mém Aceru BX340 Freesync1 monitoru a ten má rozsahy 30-75,35-75 (existují oba modely), oba však LFC mají NEBOŤ OBA SPLŇUJÍ TA KRITÉRIA CO JSI NAPSAL
to je ironie, jste tu natvrdlí a já mám mínusy za to, že tématu rozumím
Takže zjednodušeně závěr pro ty co stále nechápou: Gsync není lepší než freesync. I v dobách freesync1 prvních monitorů jsem si mohl koupit prostě monitor s dobrými parametry s rozsahy 30-75 + LFC a mít tedy to samé co Gsync. Stačilo si jen ohlídat parametry. To neznamená že by freesync monitor s rozsahem 48-75 bez LFC byl špatný. Nebyl, protože mohl být o dost levnější. Možnost volby a pokrytí různých cenových hladin je dobrá vlastnost, ne špatná - jak jsem psal Android taky není horší než IOS jen proto že existuje i Android lowend. Kdo chce koupí si Android hiend. Kdo si koupí Android hiend tak dostane lepší telefon za stále menší cenu než Apple hiend.
To samé freesync vs Gsync. I když si vyberu freesync model s rozsahem od 30+LFC (říkejme tomu freesynch hiend), tak stále takový monitor bude levnější než Gsync monitor (hiend).
Nevím už jak to lépe napsat, takže kdo to stále nepochopil to nepochopí ani za sto let a tudíž nemá pro mě smysl s ním ztrácet čas
Trochu zmatek mas asi ve vice vlastnostech monitoru, pritom to neni az tak slozite - zminujes monitor s obnovovaci frekvenci do 75Hz (tedy 75 vykreslenych obrazovek za jednu vetrinu), ok to je jeden parametr. Dalsi parametr je, ze umi synchronizacni technologi freesync - ruzni vyrobci to maji zpracovano po svem, nejvice tech nejstarsich umi freesync v rozsahu 48-75Hz, jiny treba 40-75Hz, nove bezne i od 30Hz.
Graficka karta dokaze danou scenu vykreslovat v ruznem rozsahu fps (kolik obrazku za vetrinu vykresli GK) podle nastavene urovne detailu. Mezi fps a Hz si dej pro nazornost klidne rovnatko. Takze pokud tvoje graficka karta dokaze vykreslit danou scenu v rozsahu rekneme 40-75 fps, potom monitor s aktivni funkci freesync ve funkcnim rozsahu 40-75Hz dokaze sesynchronizovat kazdy obrazek s vystupem graficke karty a tudiz uvidis dokonale plynuly obraz. Pokud by vystup GK poklesl pod rozsah zobrazitelne synchronizace s monitorem, tak se (jen) v ten okamzik obrazky nedokazi sesynchronizovat a uvidis to, co vidis na starych monitorech bez synchronizacnich technologii. Jakmile se scena vykresli zase ve funkcnim rozsahu synchronizace, tak bude zase sesynchonizovana a tedy plynula.
sice nejsem nadšený z předražených g-sync modulů od nvidie a nejsem ani fanoušek té, či oné společnosti, ale objektivně by se nemělo zapomínat, že freesync, tu máme právě a pouze, díky nvidii..jelikož nebýt jí, která s tímto začala a tedy donutila amd udělat něco podobného, tak ten tearing tu máme jistě stále
smutné je, že tato funkce, tu mohla a měla být už dávno, když se jeví její zakomponování relativně jednoduše..ale na co, že?..stejně tak i "blikající podsvícení u lcd monitorů", které dlouho "nikomu" nevadilo..přitom každý s trochu normálním zrakem, si toho musel všimnout hned..vzpomínám si, jak se u lcd v počátcích právě chválilo, že vykreslování obrazu "nebliká", jako u crt a je tedy šetrnější k očím..ano, až na to, že podsvícení "blikalo" a ještě nepříjemněji...ale to jsem už odbočil
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!