G-SYNC - technologie která změní herní svět, kdy 30FPS bude plynule a hladce hratelných? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sunday, 20 October 2013
altSpolečnost NV oznámila a předvedla technologii G-SYNC, která má údajně změnit hraní.

 

 

 

Boj za proti trhání a sekání obrazu pokračuje. Přichází G-SYNC, která má synchronizovat obnovovací frekvenci monitorů s FPS, které poskytuje grafika. Efekt má být v tom, že třeba už 30-40 snímků bude na obrazovce opravdu 30-40 snímků, ale hlavně bez trhání a vlivu odezev, tedy zcela plynulých. Funguje to?

Podle lidí, kteří to již měli možnost vidět, opravdu ano. Je to ale prý hlavně o zážitku, špatně se to natáčí a dokumentuje. Musíte si to prostě zažít, což je tedy podobné, jako s Eyefinity/Surround, které také musíte zkusit používat, než uznáte, že vám rámečky monitorů nepřekáží. S G-SYNC efektem to tedy vypadá dost podobně. Fungovat to má i frekvencemi kolem 120Hz, kterou mají dnes rychlé monitory. Bohužel, jak asi tušíte, má to několik háčků.

1, Zatím to má fungovat jen s některými grafikami - konkrétně GTX 600/700 modely s KEPLER GPU (jako minimum se uvádí GTX 650 Ti Boost). S jinými grafikami, třeba AMD nebo INTEL to nefunguje. I když je otázka, zda je to technický nebo jen dočasný politický důvod (vidíme to spíše na politické, protože třeba u SLI jsme zažili něco podobného a jak najednou chodí na jiných čipsetech).

  

2, V současnosti to vyžaduje podporu ze strany ovladačů grafické karty = nutnost dělat profily pro hry. Což se ukazuje u mnoha podobných technologií dlouhodobě jako problematické. Mnohem efektivnější by byla optimalizace přímo vlastního herního engine od vývojářů hry. Ale vývojáři her to sami od sebe dělat nebudou, a navíc je drtivá většina současných her je dělána pro AMD GCN grafiky, kvůli konzolím, což ještě více snižuje potenciál G-SYNC na rozšíření a užitečnost.  

3, A bude to stát nemalé peníze, protože potřebujete nový speciální monitor s G-SYNC obvodem - ten připomíná mobilní MXM grafiku a je součástí přímo monitoru. První výrobci, mezi nimi je třeba ASUS, už oznámili, že chystají produkty. Ty se objeví až někdy příští rok, ale už známe cenu. Model s G-SYNC má stát o více než 100 dolarů víc než stejný model bez G-SYNC = o minimálně 2300 korun vč. DPH víc. Každopádně budete potřebovat celý nový monitor ... takže případná výměna vašich stávajících monitorů bude mnohem finančně dražší a kdoví, zda si z dostupných modelů s G-SYNC vyberete nějaký obecnými vlastnostmi srovnatelný s tím, co třeba máte doma.

Upřímně, celá věc vším dost připomíná neslavné NV 3D Vision. A kde je tomu konec. Principiálně však rozhodně proti tomu, aby třeba už při 30-40FPS byly hry na monitoru perfektně plynulé, rozhodně nejsme. Naopak. Jenže při současné situaci je omezení jen na (u vyšších modelů extrémně nevýhodné) GF GTX 600/700 KEPLER grafiky dost k ničemu, když jejich význam na trhu rychle upadá. Nové hry jsou téměř všechny dělány na a pro GCN AMD RADEON grafiky, jejichž výhoda a význam budou se startem prodejů PS4/Xbox One (kvůli nimž jsou dnes vývojáři her zcela upřednostňovány) nadále narůstat. A ruku v ruce s tím jdou i technologie, které vývojáři her používají. Ale to není až tak podstatné, jako to, že za současných podmínek vypadá draze, takže si jí pořídí ten, kdo na ni má (a kdoví, jestli pro ně bude i nějaký zajímavý speciální monitor). A ten má většinou grafiku dost výkonnou na to, aby s hratelnými FPS neměl ve většině hrách žádný problém. Naopak ten, kdo má slabší kartu, nebo třeba hraje na PS4/Xbox One s AMD GCN grafiky (kde 30FPS bude často standard), či dokonce využívá jen integrované grafiky v procesory AMD a Intel, má s hratelností mnohem větší potíže a tyhle karty se většinou kolem těch 30-40FPS stěží pohybují u většiny her.

Tahle technologie by tak měla hlavní přínos právě pro slabé grafiky, kterými jsou právě ty v PS4/Xbox One (AMD GCN) anebo integrované grafické karty v procesorech INTEL a AMD. A to nutí se zamyslet nad tím, že pokud tato technologie tedy takto "zázračně" funguje a není technický důvod, proč by nemohla dříve či později běhat na všech GPU bez rozdílu architektury a existovat třeba v podobě krabičky připojované mezi výstup z desky/grafiky na výstup monitoru/TV/projektoru, co bude nutit lidi kupovat výkonnější grafiky a zařízení? Není to tak trochu od NV skoro sebevražda (pokud funguje), uvést na trh technologii, která potencionálně i na slabých v CPU integrovaných a konzolových grafikách umožní hrát i s nízkým FPS stabilně, když NV tam nemá co nabídnout a potencionálně tak mohou zákazníci ještě více přestat mít zájem o nákupy dražších grafik?!

No jsme na to docela zvědaví, v současné omezené podobně to určitě žádný velký úspěch mít nemůže (dopadne to jako 3D Vision), protože nemůžete čekat úspěch, když to omezite jen na grafiky, které z hlediska významu mají a budou mít minimální význam na trhu, jež už je a bude ovládán hlavně GCN grafikami AMD v konzolích a grafikami integrovaných v CPU (prodeje a podíl neintegrovaných GK stále klesá). Pokud to někdo předělá pro přínos na všech GPU bez rozdílu značky a architektury, čímž to dostane smysly pro všechny uživatele, vývojáře i výrobce a stane se to běžnou součástí zobrazovacích zařízení (=bude to tedy o dost levnější a dostupnější než jak to nyní vypadá), mohlo by to být zajímavé. Tedy pokud to funguje, což samo o sobě vzbuzuje další otázky ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
standab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 14:37:21

Bod 2) To právě že ne, ovladače do toho moc mluvit nebudou. A už vůbec nebude potřeba dělat pro každou hru profily (na co taky?) princip refreshe monitoru je stejný ať je tam CoD, Crysis nebo jenom plocha... G-SYNC pracuje na principu cache, které pustí do monitoru jen celý snímek.

3) Z velké části souhlasím. Peníze, které se investují do G-SYNC by bylo účelnější vložit do nákupu silnější grafiky.

Pro multiplayerové hry to asi stejně nebude použitelné. Obraz sice bude plynulý, ale letence bude stejně velká.

Každopádně bych to zatím neshazoval, uvidíme, co z toho vyjde.

BTW: Optimalizaci pro GCN bych tu moc nevyzdvihoval. Řada "GCN titulů" jede líp na nVidiích a některé jsou naprosto šíleně optimalizované (Rome II).
Přijde mi to jako marketingový trik (stejný jako dělala nVidia).
Máme tu standardy, máme tu DirectX a stejně se musí dělat optimalizace a patche a musí se vydávat nové ovladače, aby to alespoň trochu jelo. Něco je špatně.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 15:38:13
avatar
s tím "bez ovladačů" si tedy nejsem vůbec jistý ... nedává to bez nich totiž smysl ;)

aha GPU AMD GCN v konzolích je jen marketingový trik a hry budou optimalizovány pro jiné čipy ... zajímavý názor, něčím podložený? Já jsem ještě žádný AMD GCN titul z nové generace her totiž hotový jako hru neviděl. Jestli ty jo, tak jsi dobrý . Mimochodem ROME II není GCN titul ;)
standab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 16:13:47

A k čemu by byla potřeba podpora v ovladačích? Maximálně tam přibude šoupátko G-SYNCH ON/OFF a vyřeší se způsob posílání signálu. Profily ale potřeba nebudou. Hlavní práci zastane modul v monitoru. Přijde do něj signál, on počká až bude snímek komplet a pak ho pošle elektronice monitoru. K čemu by byly potřeba speciální ovladače a profily?

GCN čipy v konzolích nejsou marketing Marketing jsou ty optimalizace. ;)
Ono je trochu divné, když některé hry z programu AMD Gaming Evolved běží lépe na Radeonech a některé zase běží líp na GeForce. To je spíš takové šarlatánství.

Rome II bylo v Gaming Evolved, takže... Podle čeho se vlastně pozná ten GCN titul? Když to běží dobře, tak je to GCN a když se to seká, tak to GCN není?
Pokud chceš brát jako GCN tituly jenom hry, které vyjdou na nové konzole, tak GCN titul je minimálně BF 4. A z toho výsledky známe...
BT: Já mám takový pocit, že "GCN hra" je takový zdejší výmysl. Nikde jinde jsem se nedočetl, že by takový termín někdo používal...

Ono je to vlastně jedno. Rome II byl v OPTIMALIZAČNÍM programu Gaming Evolved, Tomb Rider tam byl a všichni víme, že ty hry po vydání dost trpěly na nedostatečnou optimalizaci. Všechno se to muselo narychlo opravovat patchi a novými ovladači. To je docela velká ostuda. Proto jsem dospěl k názoru, že tyto vývojové programy slouží spíše jako marketingové motto.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 17:37:58
avatar
tak v tom případě nechápu, proč to nefunguje se všemi grafikami, když ovladače nejsou třeba ;)

Jinak GCN hra je taková hra, která vznikla a je udělána pro GCN architekturu a ano, BF4 je první taková hra ...

Ty znáš výsledky v BF4???? Finální verze hry vůbec nebyla vydána, BETA je jen BETA starý neoptimalizovaný kód a patch s dalšími optimalizacemi těžící z API MANTLE, bude až v prosinci ... takže mi prosímtě vysvětli, jaktože ty už znáš výsledky toho všeho?!

No tak buďme rádi alespoň za ta marketingová mota díky kterým se ta pozornost hrám věnuje, mě osobně tedy hry z AMD GE jedou bez problémů, dokonce i to tvoje ROME II ... zvláštní. například pro mě podstatné Eyefinity jede ve všech těchto hrát, dokonce i starých enginech jako je třeba u Sanint Row 4. Ale ano, jsou i hry, které mají být optimalizovány a nejede to dobře, příkladem je třeba XCOM The Bureau, kde je supidní PyhsX, ale Eyefinity/Surround podpora udělaná od výrobce není. Takže souhlasím, že mohou existovat hry z herních programů výrobců GPU kde nejsou optimalizace udělané, ale já jsem měl Tomb Raider hned s vydáním a všechno chodilo parádně. U ROME II jsem začal hrát až tento týden, ale vše bez problémů - optimalizace parádní a výkon taky - ono to u této hry chce hlavně 6+jádrový CPU.
standab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 18:09:11

Protože nVidia. To je stejné jako situace, kdy Windows 7 nepodporují DX 11.1 a 11.2, i když by mohly. Ale to ti nemusím vykládat. Jsi novinář, tyhle věci testuješ a recenzuješ, takže víš jak to chodí.

Jinak máš asi velké štěstí, že ti všechno jede v pohodě. Spousta ostatních takové štěstí nemá. Argument, "mě to je v pořádku", právě těm nešťastníkům moc nepomůže. Oni ty problémy měli a chtěli, aby to fungovalo, jak má a jak se na hru za +/- $ 60 sluší a patří.
Je docela špatný vtip, že hra, která má nálepku AMD Gaming Evolved je tak špatně optimalizovaná. Je vidět, že v případě Rome II GE totálně selhal.

Když už si nějakou hru koupím, tak očekávám, že půjde hned od začátku bez problémů. Pokud není hra připravena na vydání, tak ji raději mají odložit a dodělat. Z hráčů se stávají pokusní neplacení betatesteři (pokusní králíci).

K čemu potom GE program je, když nezaručí, že hra v den vydání poběží bez problémů?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 23:41:23
avatar
bohužel AMD není vydavatel hry, takže když to chce vydat vydavatel dříve než jsou dokončeny aktulizace, má AMD stejnou smůlu jakou mají hráči ... jsou na stejné lodi.

Jinak hlavní důvod GE ve hrách není aby běhala perfektně v den vydání, ale aby ve hře byli použitelné použité nové aktuální technologie a PC verze nebyly jen konzolovým portem v hnusné grafice atd. A z tohoto pohledu fungují perfektně i u her na starších enginech, které by jinak vypadaly velmi nuzně a běhali třeba jen na jednom monitoru v mizerných detailech .. příkladem může být Tomb Raider, Bioshock atd.

GE ani jiný program výrobce GPU ti bohužel nezaručí, že hra pojede úplně bez problémů. To ti může zaručit jen vydavatel a tvůrce hry, které odvede svou práci na 100%. Takže pláčeš na špatném hrobě.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 18:49:27
avatar
No on je tu ještě jeden problém, výrobci monitorů. Pokud vím tak Asus ohlásil podporu, ale nevěřím že to portfolio monitorů bude velké. Asus by se stal závislý jen na potencionálních zákaznících GK NV. V očích majitele GPU Intel a AMD je díky navýšení ceny a nic za to, takový monitor automaticky diskvalifikován. Řešení by teda bylo ve slotu v monitoru, kdy by si mohl zákazník takový obvod dokoupit a sám osadit. I tak by ale asi musel Asus nést sice menší ale přece jen náklady na takový slot sám.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 18:58:14
avatar
nejjenodušší řešení je udělat to přímo součástí grafické karty na výstupech Ne?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 22:25:14
avatar
Nejsem kovaný v konstrukci a hlavně řídících obvodech monitorů. Nicméně mám obavu že jeden unifikovaný obvod, který by uměl pracovat s monitory různých výrobců nebude možný. Zvláště když si výrobci upravují obvody po svém aby buď vlastnosti vylepšily a nebo naopak snížily náklady na minimum možného.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 19:15:37
avatar
jiným slovy má to mouchy
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 15:08:57

To zase objavili teplu vodu. Hlavne ze na analog VGA bol h/v sync priamo sucast VGA signalu z grafiky.
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No to je 2013-10-20 21:49:56

zase pitchovina ze stáje zelených. Za dva a půl si koupím výkonější kartu. Od toho tu máme V-sync, G-sync jen dělá to, že, vykreslí snímek v okamžiku, kdy je připraven přes externí framebuffer, kundárna na n-tou.
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 21:57:21
avatar
Fakt skvěle napsaná aktualita!

Chvílema jsem se při čtení smál na celé kolo .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 23:42:21
avatar
co je na tom směšného? potencionálně možná funkční a užitečná technologie přichází opět v podobě, která nemůže uspět
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-20 23:53:58
avatar
Některé slovní obraty jsou vskutku mistrné!

To si zaslouží pochvalu a jedničku s * .

EDIT: Sorry DD, chtěl jsem zareagovat na tvou reakci
Coko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-21 06:52:48

Co třeba řešení, začít vyrábět monitory s volitelnou obnovovací frekvencí 30Hz, 45Hz, 60Hz, 75Hz atd. Pak už jen zapnout V-Sync. Nebylo by to skoro to samé? A skoro zadarmo?
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Trochu vedle s touhle novinkou 2013-10-21 06:45:11
avatar
Koukal jsem na steram této aktuality přímo z Montreálu, problémy s optimalizací nebudou! Zapne se to v ovladačích a všechno si pořeší grafika a monitor. Nároky na engine NEEXISTUJÍ. Proto je tato technologie zajímavá. Smysl to má pro celé spektrum grafik, tearing je zřejmý i na 120Hz monitorech a podle slov lidí z prezentace je to velmi znatelné. Konkrétní model grafiky nebyl vůbec oznámen, v testovacích sestavách byly 770ky a 760ky ale daná informace byla podpora = kepler a výše. Vše ohledně monitorů jsou spekulace, jediné co se odhadlo že ASI budou stát víc, což je zdůvodněné HW, kdy odezva obrazu má být opravdu v řádů milisekud. (celá další problematika panelů se zpožděním obrazu apod.) uvedení do prodeje Q1-2014.

Jestli Vás zajímá jak to je G-Sync doopravdy jdetě na youtube, zadejte si linus tech tips. poslední 2 videa 22minut a 19minut se tomu extenzivě věnují.

Subjektivně je tohle pro mě naprostá pecka, protože moje stařičké LCD od LG má menší zpoždění zobrazení obrazu z PC než modernější "kvalitnější" monitory, na někerých monitorech je zpoždění doopravdy znatelné i když mají 60Hz už se neřeší jak dlouho zpracovávají data z PC jako taková. S G-Sync tohle mizí a upřímě pro mě je to po 5ti letech důvod koupit monitor.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-21 09:42:19
avatar
1, v článku máš jasně napsaáno, že podle lidí, kteří to viděli v chodu, to funguje.

2, pokud to bude fungovat s jakoukoliv grafikou, pak to bude OK. V současné podobě a v současné situaci to nemá šanci na větší prosazení a úspěch ...

3, info o cenové náročnosti je ofico od výrobce, není to spekulace.

4, nebereš v potaz, že někdo kvalitní monitory má a nemusí si z nabídky těch nových vůbec vybrat.

5, určitě se to dá udělat jednodušeji, levněji a hlavně tak, aby to fungovalo pro všechny grafiky, hlavně tam kde je to třeba, tedy u méně výkonných grafik jako jsou například v CPU AMD a Intel ...
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-21 16:22:01
avatar
1 3 4 OK
2 je předmětem dlouhé diskuze.

5- ano to jsem zapoměl, ale osobně neznám nikoho kdo by měl třeba 120Hz monitor. A znám spoustu PC bláznů co neváhají do svých RIGs investovat opravdu hodně.

Pro mě byla poslední velká věc v monitorech eyfinity a ekvivalent od nvidie. Nikdy víc zpět k jednomu monitoru. Ale třeba pro kompetitivní FPS hraní bude G-Sync velká věc. Třeba v COD se to obcházelo všemožně a každý hledal ten "sweetspot" buď s 125 nebo 250fps a obnovovací frekvencí monitoru aby to blblo co nejméně. Při 250FPS nebyl problém mít v jednom refreshi LCD i 10 různých snímků. Navíc G-Sync nabízí i synchronizované podsvícení se změnou obrazu, pan Carmack to vysvětluje v těch videích, je to docela dlouhé a technické ale hodně zajímavé... Mě si to zjískalo Mám sice notebook ale s mobilním keplerem, jestli ho zahrnou do podpory bude nový monitor jistá věc.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-22 12:34:48
avatar
Čo to bude robiť ak grafika nestihne "dopočítať" daný frame? Monitor sa zasekne a bude čakať kým ho nedodá?
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-20 12:18:18
avatar
pokus 2
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 375x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 247x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 842x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1155x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1469x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1315x
Komentářů: 6