Společnost NV oznámila a předvedla technologii G-SYNC, která má údajně změnit hraní.
Boj za proti trhání a sekání obrazu pokračuje. Přichází G-SYNC, která má synchronizovat obnovovací frekvenci monitorů s FPS, které poskytuje grafika. Efekt má být v tom, že třeba už 30-40 snímků bude na obrazovce opravdu 30-40 snímků, ale hlavně bez trhání a vlivu odezev, tedy zcela plynulých. Funguje to?
Podle lidí, kteří to již měli možnost vidět, opravdu ano. Je to ale prý hlavně o zážitku, špatně se to natáčí a dokumentuje. Musíte si to prostě zažít, což je tedy podobné, jako s Eyefinity/Surround, které také musíte zkusit používat, než uznáte, že vám rámečky monitorů nepřekáží. S G-SYNC efektem to tedy vypadá dost podobně. Fungovat to má i frekvencemi kolem 120Hz, kterou mají dnes rychlé monitory. Bohužel, jak asi tušíte, má to několik háčků.
1, Zatím to má fungovat jen s některými grafikami - konkrétně GTX 600/700 modely s KEPLER GPU (jako minimum se uvádí GTX 650 Ti Boost). S jinými grafikami, třeba AMD nebo INTEL to nefunguje. I když je otázka, zda je to technický nebo jen dočasný politický důvod (vidíme to spíše na politické, protože třeba u SLI jsme zažili něco podobného a jak najednou chodí na jiných čipsetech).
2, V současnosti to vyžaduje podporu ze strany ovladačů grafické karty = nutnost dělat profily pro hry. Což se ukazuje u mnoha podobných technologií dlouhodobě jako problematické. Mnohem efektivnější by byla optimalizace přímo vlastního herního engine od vývojářů hry. Ale vývojáři her to sami od sebe dělat nebudou, a navíc je drtivá většina současných her je dělána pro AMD GCN grafiky, kvůli konzolím, což ještě více snižuje potenciál G-SYNC na rozšíření a užitečnost.
3, A bude to stát nemalé peníze, protože potřebujete nový speciální monitor s G-SYNC obvodem - ten připomíná mobilní MXM grafiku a je součástí přímo monitoru. První výrobci, mezi nimi je třeba ASUS, už oznámili, že chystají produkty. Ty se objeví až někdy příští rok, ale už známe cenu. Model s G-SYNC má stát o více než 100 dolarů víc než stejný model bez G-SYNC = o minimálně 2300 korun vč. DPH víc. Každopádně budete potřebovat celý nový monitor ... takže případná výměna vašich stávajících monitorů bude mnohem finančně dražší a kdoví, zda si z dostupných modelů s G-SYNC vyberete nějaký obecnými vlastnostmi srovnatelný s tím, co třeba máte doma.
Upřímně, celá věc vším dost připomíná neslavné NV 3D Vision. A kde je tomu konec. Principiálně však rozhodně proti tomu, aby třeba už při 30-40FPS byly hry na monitoru perfektně plynulé, rozhodně nejsme. Naopak. Jenže při současné situaci je omezení jen na (u vyšších modelů extrémně nevýhodné) GF GTX 600/700 KEPLER grafiky dost k ničemu, když jejich význam na trhu rychle upadá. Nové hry jsou téměř všechny dělány na a pro GCN AMD RADEON grafiky, jejichž výhoda a význam budou se startem prodejů PS4/Xbox One (kvůli nimž jsou dnes vývojáři her zcela upřednostňovány) nadále narůstat. A ruku v ruce s tím jdou i technologie, které vývojáři her používají. Ale to není až tak podstatné, jako to, že za současných podmínek vypadá draze, takže si jí pořídí ten, kdo na ni má (a kdoví, jestli pro ně bude i nějaký zajímavý speciální monitor). A ten má většinou grafiku dost výkonnou na to, aby s hratelnými FPS neměl ve většině hrách žádný problém. Naopak ten, kdo má slabší kartu, nebo třeba hraje na PS4/Xbox One s AMD GCN grafiky (kde 30FPS bude často standard), či dokonce využívá jen integrované grafiky v procesory AMD a Intel, má s hratelností mnohem větší potíže a tyhle karty se většinou kolem těch 30-40FPS stěží pohybují u většiny her.
Tahle technologie by tak měla hlavní přínos právě pro slabé grafiky, kterými jsou právě ty v PS4/Xbox One (AMD GCN) anebo integrované grafické karty v procesorech INTEL a AMD. A to nutí se zamyslet nad tím, že pokud tato technologie tedy takto "zázračně" funguje a není technický důvod, proč by nemohla dříve či později běhat na všech GPU bez rozdílu architektury a existovat třeba v podobě krabičky připojované mezi výstup z desky/grafiky na výstup monitoru/TV/projektoru, co bude nutit lidi kupovat výkonnější grafiky a zařízení? Není to tak trochu od NV skoro sebevražda (pokud funguje), uvést na trh technologii, která potencionálně i na slabých v CPU integrovaných a konzolových grafikách umožní hrát i s nízkým FPS stabilně, když NV tam nemá co nabídnout a potencionálně tak mohou zákazníci ještě více přestat mít zájem o nákupy dražších grafik?!
No jsme na to docela zvědaví, v současné omezené podobně to určitě žádný velký úspěch mít nemůže (dopadne to jako 3D Vision), protože nemůžete čekat úspěch, když to omezite jen na grafiky, které z hlediska významu mají a budou mít minimální význam na trhu, jež už je a bude ovládán hlavně GCN grafikami AMD v konzolích a grafikami integrovaných v CPU (prodeje a podíl neintegrovaných GK stále klesá). Pokud to někdo předělá pro přínos na všech GPU bez rozdílu značky a architektury, čímž to dostane smysly pro všechny uživatele, vývojáře i výrobce a stane se to běžnou součástí zobrazovacích zařízení (=bude to tedy o dost levnější a dostupnější než jak to nyní vypadá), mohlo by to být zajímavé. Tedy pokud to funguje, což samo o sobě vzbuzuje další otázky ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|