Společnost Google oznámila novou velkou věc, která může otřást mnoha zažitými pořádky.
Společnost Google představila světu vlastní herní platformu, systém STADIA, který má potenciál změnit současné věci. Platforma bude spoléhat na streamování, tedy poskytování her a výkonu přes internet ze vzdálených výpočetních jednotek. Stejně jako konkurenční Microsoft a SONY u svých konzolí i Google vsadí na hardware od AMD. Ač na PC trhu má NVIDIA ¾ grafického trhu, je to ve skutečnosti AMD, které už dnes ovládá ¾ herních zařízení a pohání systémy drtivé většiny hráčů, tedy PC a velké herní konzole. Google se svou novinkou by měl pozici AMD, co by technologického vládce na poli herních technologií a grafik, ještě posílit. Má totiž s platformou STADIA velké plány.
Chce doslova změnit způsob hraní, kdy nejnovější hry budete moci hrát klidně na tabletu, či starším PC, nebo chytré TV, tedy zařízeních, které by nikdy neměla dost výkonu na spuštění takové hry. Vzdálený výkon budou zajišťovat hardwarové jednotky postavené na speciální platformě od AMD. Využívat budou vícejádrový serverový procesor na 2,8GHz spolu s výkonnou AMD Radeon grafikou s 56 výpočetními jednotkami a sdílenou 16GB HBM2 pamětí, což odpovídá parametrům, jaké má třeba Radeon RX VEGA 56 či nějaká její příbuzná. Stejně tak oficiální výkon 11,7 TFLOPS by podobné kartě odpovídal.
Samozřejmě to téměř určitě nebude stávající 14nm RX VEGA 56, která bude tuto platformu pohánět, ale nějaká novější pravděpodobně ještě nepředstavená 7nm Radeon novinky od AMD, tedy velmi pravděpodobně 7nm VEGA nebo 7nm NAVI. Google tvrdí, že STADIA má nabídnout bez potíží 1080p při 60FPS, ale také 60FPS při 4K HDR a systém více GPU jednotek nabídne i výkon pro 8K a 120FPS. Právě multi-GPU výkon bude možný a zajímavý.
Platforma pojede na systému LINUX a primárně chce využívat VULKAN API, který je dávno hlavním API společnosti a pohání dnes ANDROID. Google už spolupracuje s některými externími vývojáři, například iD Software, jejichž nový DooM byl jako ukázka funkčnosti prezentován. Velkou podporu má také od tvůrců herního engine UNITY, kteří vyvíjejí podporu na míru prezentované Google platformě.
Uživatelé tedy nebudou mít výše uvedené zařízení doma ve formě nějaké krabice, ta budou umístěna jako clustry serverů a budou poskytovat výkon vzdáleně přes Internet. Google nabídne ale vlastní ovladač.
Google STADIA může změnit svět hraní her, jak jej známe, zejména tvrdě zasáhnout klasické konzole. Google se svou pozicí dokáže měnit svět a chce tímto systémem propojit YOUTUBE a hraní her, prostě streamování videí a streamování her atd. Samozřejmě systém bude záviset na službě jakou je třeba Google Play, bude vyžadovat účast i dalších vydavatelů her a samozřejmě bude mít určité minimální požadavky na vaše připojení. Nicméně z jiných projektů systémů na Streamování her víme, že technologie jako taková funguje a pokud budete mít dostatečný internet, což řada lidí dnes má, tato služba fungovat bude. A pokud je tu někdo, kdo ji dokáže opravdu masivně prosadit, těžko je tu někdo lepší a větší než Google, který se prakticky stal synonymem pro Internet samotný. Samozřejmě množství STADIA výpočetních jednotek (a tedy Radeon grafik), která budou zapotřebí pro streamování her pro miliony, desítky milionů až stovky milionů uživatelů a hráčů po celém světě, půjde do desítek až stovek milionů kusů, takže pro AMD jistota do dalších let.
Pro AMD zajímavá situace, protože současně bude dodávat hardware nové generace také do nových kozolí XBOX, PlayStation a také třeba novou ATARI VCS a několik dalších. Zejména Microsoft a SONY ale nemohou být z aktivit GOOGLE vůbec nadšené, protože právě jejich ovečky s gamepady budou hlavní cílovou skupinou Google a jeho systému. Obě firmy mají navíc vlastní plány na streamování her, obě firmy chtějí hrát i na exkluzivní hry, které by tak nemusely být na Google platformy přístupné, zkrátka vypukne velký konkurenční boj. A všichni budou potřebovat nové AMD Radeon grafiky a někteří i AMD Radeon procesory. AMD míří na ovládnutí hraní a není divu, že konkurenční NVIDIA se radši poohlíží po jiných trzích a míří více do HPC.
Google má hodně možných trumfů, kromě své dominantní pozice na poli streamování videí a internetových služeb obecně, zakládá i vlastní herní studio, které bude produkovat velké herní tituly, stejně tak bude podporovat externí tvůrce. Zatím neznáme podrobnosti, jak bude samotná služba fungovat, velmi pravděpodobně půjde o nějakou formu předplatného. Služba také nebude hned dostupná po celém světě. V první vlně už tento rok bude zpřístupněna v USA, Kanadě, Velké Británii a také v Západní Evropě. ČR v první vlně téměř určitě nebude, sousední Německo ale ano. Každopádně Google to rozjíždí ve velkém.
Znamená tohle kromě postupného konce konzolí i konec pro výkonná PC? Zatím určitě ne, ale stále více běžných uživatelů vůbec nebude třeba potřebovat výkonný PC s nějakou samostatnou kartou, postačí AMD nebo Intel procesor s integrovanou grafikou a velkým displayem a i tak si zahrají ve vysokých detailech nejnovější hry. Z pohledu nutné investice do výkonného PC/Konzole + investice do her je tak možná nový systém streamování her a pronajímání si výkonu a hry a hrát na něčem jednodušším, pro mnohé uživatele i velmi lákavý. Každopádně rozhodně o této službě hodně uslyšíme …
Nikde se o tom nemluví, protože se to vyřešit nedá. Streaming pro hry bude vždy spojen s lagem v řádu desítek či spíše stovek ms. Jediné řešení by totiž bylo přesouvat servery blíže k zákazníkům, pak by se ale nesmyslně zvýšily náklady, protože místo pár datacenter by najednou bylo potřeba jich mít stovky či tisíce.
Ping do 20-30ms mal stacit na vsetko okrem najrychlejsich strielaciek...
To sa da zabezpecit radove desiatkami datacentier.Nie stovkami ci tisicami.
Mna viac zaujalo: " systém více GPU jednotek nabídne i výkon pro 8K a 120FPS. Právě multi-GPU výkon bude možný a zajímavý." AMD zjavne bude musiet este viac zamakat na multiGPU driveroch. Snad to spristupnia nielen Google ale aj v beznych consumer GPU driveroch.Niezeby som si chcel kupovat 2 graficke karty ale aspon higend uzivatelia budu mat cim lepsie krmit svoje 4/8K monitory a TV.
Vzhledem k použití Vulkánu "zamakat na driverech" nebudou muset. Co vím, tak je Vulkán dost low-level a multi-GPU se tam řeší na úrovni aplikace ... takže jak si to kdo ve hře napíšeš, tak to funguje.
Někde byl dokonce článek že dost podstatná část driverů pro DX11 a DX12 jsou hotfixy konkrétních her ve kterých vývojáři něco posrali a výrobce GPU to za ně opravil, protože jinak by to na "jeho grafikách" nejelo a poškodilo by mu to reputaci, i když za to logicky může vývojář dané hry.
Na driveroch stale maju co vylepsovat bez ohladu na API.
A Google bude narocny zakaznik aby vsetko ficalo co najefektivnejsie. "cást driverů pro DX11 a DX12 jsou konkrétních her ve kterých vývojáři něco posrali a výrobce GPU to za ně opravi " ano aj toto som mal na mysli.
Jenomže při streamování her se ten ping násobí, protože trvá 20-30ms, než dojde obraz z datacentra k zákazníkovi, zákazník provede akci, 20-30ms trvá, než se informace o tom dostane do datacentra, pak zase 20-30ms, než zákazník vidí efekt té akce...
za prvy ping je pouze program, nevim co s nim chces nasobit, ale jestli myslis cas v ms, tak to je latence. za druhy latence ti uvadi, jak dlouho trva odeslani dotazu z tveho pc na nejaky server a obdrzeni odpovedi z toho serveru zase zpatky na tve pc, tzn. oba smery dohromady. samozrejme u streamovani jsou trochu jiny datovy toky nez u pingu, takze pomalejsi to byva a jsou i vyssi latence a potrebujes krome rychle linky ji mit i stabilni. Rozhodne se ale nic takle nenasobi, to je silena hovadina, nevim kde si na to prisel, ale muj syn se ucil jak funguje ping v 5. tride na zakladni skole...
Jestli se chcete hádat o názvosloví, vaše věc. Každý tady mi rozumí, že pod pojmem "ping" myslím odezvu serveru, stejně jako každý tuší, co asi tak znemená luxovat, oxeroxovat nebo googlit.
Pokud máte problémy rozumět tomuto, nevím, jestli má cenu se vám snažit vysvětlit, jak funguje netcode u multiplayer her a jaký vliv na to bude mít, když mezi server a clienta přidáte další prvek - streaming server.
Máte štěstí, že se o tom váš syn učil ve škole, třeba by vám to mohl osvětlit. Ale pozor, to se ale nedá říct jen tak do větru, nějaké to doučování, to se musí stanovit přesný řád odkdy dokdy, jinak to nemá cenu
Preco by mali medzi herny server a clienta strkat streaming server? Dostatocne vykonny herny server bude zaroven aj streamovat obraz. GPU maju podporu HW kodovania obrazu.Supercomputre sa uz davno skladaju kombinovane CPU+mnozstvo GPU cipov.
Sice sa dnes supercomputre prednostne nevyuzivaju na streaming obrazu hier ale to je otazka optimalizacie SW a externeho sietoveho prepojenia.
Asi jste nepochopil, jak ta technologie funguje, ale Google asi těžko bude nutit herní studia, aby svoje hry provozovali na serverech, které on určí. Každé větší studio má svoje servery a rozhodně nebude dávat svůj serverový kód, který na nich běží, nikomu k dispozici.
Tzn. mezi server hry a Google klienta hráče musí přijít server Google, který bude provozovat klienta hry a obraz streamovat konečnému uživateli.
To je vec spravnej obchodnej dohody. Nevidim ziadne zasadne prekazdy preco by herne spolocnosti nemohli prevadzkovat "svoje" herne&streaming servery v Google datacentrach. Uz sa tak totiz davno deje. Touto sluzbou Google odlahcuje herne spolocnosti od fixnych nakladov za HW serverov.
Herna spolocnost zaroven neriskuje ze postavia velke serverovne na ich jednu ci dve hry ktore nebude hrat dost ludi aby sa zaplatil HW a suvisiace naklady. Kazda hra casom straca zakaznikov. A vacsie zdielane datacentrum moze flexibilnejsie reagovat prealokovanim serveroveho vykonu. Mimochodom v sucastnosti uz bezia nejake streamovane 3D hry v prehliadaci a to docela bez nejakych extremnych lagov. Google len naskakuje na rozbiehajuci sa vlak.
Zopar detailov aj na techradar.https://www.techradar.com/news/stadia-everything-you-need-to-know-about-googles-game-streaming-service
Ak s tym nema velky problem ID Software tak potom by nemali mat problem ani dalsie AAA herne studia. Asi je jasne ze tym Google pripravi o cast ziskov medziclanok=vydavatelstva.
Já nikdy netvrdil, že technologie jako taková je nepoužitelná. Ale odezva tam bude vždy horší než když si to pustíte na vlastním železe, dokonca významně. Pro některé hry to nemusí vadit. Pro multiplayer FPS je to bohužel velký problém.
ne všude je net s potřebnou odezvou,ale hlavně když básní o hraní na mobilu tak,už dávno na něm mohl běhat doom 3 Wolfeinstein, Quake. Všechno to běhá pod open GL. Třeba Doom 3 jsem hrál na LG G2 ,ale jenom protože tomu nějaký fanoušek udělal rozhraní pro spuštění. Pokud to tedy funguje tak vzhledek k dnešímu nárustu výkonu telefonů LG G2 mi dávala v antutu kolem 30000 bodů a dnešní telefony mají desetinásobek,tak proč tu nemáme na telefony hry postavené na Vulkan. Poslední wolfestein, Doom a myslím,že ještě něco bylo pod Vulcanem.Tyhle hra skvěle běhají a věřím tomu,že v HD rozlišení a středních detailech to bude min 30 FPS dávat. Proč tady nejsou ?
Jo... Tak budoucnost to je... Ale velice vzdálená. Na nějaké Stream hraní ve Full HD.. Na to není nikdo zvědavej. To není pokrok. To vám stačí Laciné PC s podprůměrnou kartou. Full HD je uz prostě klasika. Doma si propojím Mobil s TV a hraju hry. Rychlost je normální bez zaseků.. Nějakej ten Tenis nebo Hopsačka. Zabaví mne to.Adekvatni grafika k poměru výkonu Mobilu... Stream ve 4K to je něco jiného. To bude chtít kvalitní NET. Cena za opravdu rychlé připojení je tak 500-1000Kc.No..pak budete platit za samotnou hru.. To bude taky tak 500-1000kc.Vse bude záležet na kvalitě 1K,2K,4K...atd. Nakonec tam zahučíte s Ročním výhodným předplatným v ceně několika tisíc....samozřejmě bez ceny samotného připojení. Tohle je budoucnost... Ale vzdálená. Zatím to pojede v několika Západních velkoměstech...nebo Asie. Asie samozřejmě jen Velkoměsta. Pro Google ale dobrej kšeft... V součtu lidí vs Účet u Google to budou miliony. V přepočtu na Čas.. Mi bude 50-60 let. Tzn... Mam to na praku
Blbost, znám pár lidí co GeForce Now nadšeně používají, mohou tak pařit naprosto kdekoliv a stačí jim k tomu starý notebook. Jeden je sice chudý student, ale ten druhý patří do jedné z nejbohatších rodin v čr a prostě nemá tolik času se starat o herní počítač, musí se starat o firmu. Když už si najde čas hrát nějakou hru na pár hodin za měsíc, tak z macbooku může hrát naprosto kdekoliv. Oba bydlí ve městě, jsou připojeni optikou za cenu co já platím za mizernou wifinu.
mě tedy streamování dost nesedlo, zkoušel jsme tedy jen z vlasntího pc na shield tablet, ale obecně je to spíš tím, že když už teda hraju, tak hezky v pohodlné židli u klávesnice a dávám zabrat slušnému železu za tím účelem pořízenému. Hrát na notebooku nebo patlat po displeji je fuj. Taky si hry moduji... no nedokážu si představit, že bych byl spokojený kdyby mi někdo odebral jak železo, tak software.
Myslím, že za tu dobu co tu je klasické PC a s tím spojené hry, které jsou staré i 40 let, tak to nebude jen tak.
Oldschool jen tak nezanikne, jako v hudební branži vynily atp.
Prostě to nejde jen tak odstřihnout. Ta síla historie PC tu bude a bude trvat desetiletí, než někdo někoho odstřihne
Takže aby jste si jednorázově koupili hru a pak už nezaplatili ani korunu, a hrali si kdy a jak chteli, tak s tím chce google zamávat, místo toho budete platit pěkně měsíčně.pochopitelně někdo si spočítal že tahat z hráčů pětikilo měsíčně je lepší než jednou za čas 1500. Super. Takové spotify na hry . Pochopitleně taky hru nikdo neupírátí .
Úžsná nová platforma, továrna na podojení kraviček.
Jenže ono to tak růžové nebude, stoporcentně zohlední dodaný výkon (jak časově tak náročností na železo) a pochybuju, že dají nejnovější pecky ke hraní hned každému....
Určitě budou různá předplatné, třeba :
500,-
30 hodin měsíčně, HD rozlišení, komplet knihovna her starších 6 měsíců
750,-
60 hodin měsíčně, FullHD rozlišení, komplet knohovna her starších 6 měsíců a 1 novinka měsíčně dle vlastního výběru
1000,-
200hodin měsíčně, 4k uhd, vše hned
1500,-
unlimited... a k tomu provoz na 2 zařízeních součaně třeba
spíš to bude za 500 omezený výběr her starších 6 měsíců, zapomeň že by sis zahrál něco staršího pěti let.
Hry starší pěti let bude spešl oldschool edice 3000,-/měsíc
Pro mě je to naprostá zhovadilost a pokud bych si měl platit paušálně hraní her ze streamu a nehrát na vlastním hw, tak s hraním končím. To vím jistě a plné detaily mě nepřesvědčí toto využívat. Hnus.
Nedovedu si představit, jak mohou pouštět internetovým kabelem takový tok dat. Je natolik velký, že i kabel displayportu delší tři metrů nezvládat propouštět to množství GB/s mezi herní GPU a zobrazovacím zařízením. Leda nějkou ultra kompresi ale na její dekódování na koncovém zařízení potřebuju zase ten výkon, ne? Aby to počítač dešifroval a cele by to postrádalo smysl. Asi to bude podobné jako gameplay na ytb nebo podobny streaming, kde to i na to nejvyšší rozlišení vypadá oproti napřímo zapnuté hře naprosto otřesně a využití leda tak informativního charakteru při pořizování hry nebo návod u obtížné mise. Pokud bude mít toto obdobnou kvalitu, určitě si to své zakazníky najde, ale já mezi ně při současné infrastruktuře patřit nebudu.
Je to otázka budoucnosti, proto bude pokrytí nejdřív u vyspělejších států. Nicméně snad se to nepotvrdí, ikdyž nám to může být jedno. Na řadě je mladší generace, která s tím nebude mít až takový problém.
Ani ve vyspělých státech, pokud vím, nemají koncoví uživatelé přípojku ve stovkách Gbps nejlépe Terabit, aby těch pár čistých desítek Gbps skrz display port zvládali. Je to pro fullHD. V budoucnosti bude vyšší rozlišení a tím stoupne náročnost na propustnost a opět to bude otázka budoucnosti. Leda by se ta zobrazovací kvalita držela 10 let pozpátku, aby to stíhaly přípojky v přítomnosti.
Jestli to bude "kvalitní" jak net od Telekomunistů, přes den pohoda, ale večer když lidi sednou ke kompům a začnou hrát tak děs a běs, tak ať si to naloží. Už teď jsme na sítových službách závislí až moc, tohle mi domů podobně jako internet věcí a nositelná elektronika nesmí.
Okrem vyhod to prinesie aj nevyhody. Ak tento pristup prijme mainstram vacsina hracov tak to prakticky zabije trh s low-mid end hernymi PC a PS/XBOX. Proste nebude mat vyznam kupovat suciastky a skladat taketo slabsie herne stroje. Zostane len este drahsi hi-end spolocny pre tvorcov obsahu (profi segment) a poslednych mohykanov co budu chciet hrat offline na vlastnom HW. Tazko povedat ci budu mat co hrat kedze vacsina najhranejsich hier bude aj tak iba online streaming.
Je to jen o tom, co si necháme vnutit. Pokud budeme tupé ovce, co musí mít nějakou hru za každou cenu, i za cenu deseti herních klientů v pc, tak to bude jak říkáš. Pokud si řeknu, že jsou to moje peníze a je jen na mě, kde a u koho je utratím, tak nevyhovující platforma jednoduše chcípne. Zákon trhu. Jenže když budeme mít stádo debilů, co musí mít vše hned, i když se nám podmínky provozu nelíbí, jako tolikrát omílané Metro a Epic, tak smůla.
Presne tak. Pri terajsiom distribucnom modely sa aspon da zohnat 1 hra z roznych zdrojov za lacnejsie alebo aj zadarmo. Pri streamovani nebude na vyber z viacerycch obchodov.
No v tu chvíli budu asi už zapínat jen svou skříň plnou deskovek( tam je malá nevýhoda, že většina je splitboard multiplayer a AI si holt musíte přivléct ke stolu) a nebo pokud bude ještě v bazaru k dostání CD-ROM tak pařit vykopávky z kotoučků...
Stejně momentálně nejvíce hrané kousky jsou JA2, RT2, OpenTTD a z top novinek Railway empire ;D
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!