Strana 4 z 4
Je neoddiskutovatelné, že DX10 je mnohem náročnější než DX9. Oprávněně. Jak vidíte z následujících obrázků, je DX10 mnohem reálnější a působivější než DX9:
Majitelé Windows vista v DX10 hrát budou, majitelé XP nemají na výběr. Osobně mohu rozdíl mezi DX10 a DX9 posoudit z vlastní zkušenosti ze hry a DX10 vypadá opravdu velice dobře a o dost lépe než DX9. Je ale pravda, že na zábavnosti hry hraní v DX9 neubírá. Jen prostě nejsou přítomny všechna vylepšení obrazu a všechny efekty, co hra nabízí, takže to nevypadá až tak působivě a realisticky.
Pokud jde o hraní, tak pro DX9 je to v podstatě jedno jakou grafiku z těch lepších máte, levný HD 4870 512MB stačí i na 30“ rozlišení v maximálních detailech s 8AA – u karty s cenou kolem 4500 korun včetně DPH skutečně fenomenální výkon. Obecně jsou NVIDIA grafiky pod DX9 výkonnější, ale vzhledem k tomu, že mluvíme o rozdílech nad hodnotou 100FPS a dokonce i 200 FPS, je to jedno, protože 100 a 200FPS od sebe v reálu nerozlišíte. Je tedy vlastně zbytečné na DX9 utrácet za drahou grafiku. DX10 s VISTA je ale jiné kafe. Není tajemstvím, že AMD-ATI své grafiky, které jsou pro DX10 skutečně primárně postavené (dokonce DX10.1), tak je i pro DX10 ladí. Jinými slovy pod DX10 běží ATI o dost lépe proti NVIDIA než v DX9, což není zdaleka případ jedné hry, ale prostě fakt současných her. I podle zkušeností testerů je fungování NVIDIA karet pod DX10 pravým opakem jejich fungování pod DX9. Zatímco pod DX9 všechno v pořádku, pod DX10 o dost horší. Hlavně SLI, které od začátku není s DX10 moc velký kamarád, ostatně půl roku po uvedení DX10 pod ním SLI pořád nechodilo a ani dnes není zdaleka všechno ideální. SLI v současnosti v DX10 v HAWX téměř nebo spíše vůbec pod DX10 nefunguje a i výkon i nejsilnější NVIDIA grafik, je ve srovnání s tím, co předvádějí ve starším a méně náročném DX9, úplně jiná káva.
Pokud si chcete novu hru Tom Clancy´s HAWX užít v maximální vizuální kvalitě (DX10/8AA), která za to rozhodně stojí, v rozlišení 1920x1200 nebo 2560x1600, je jedinou grafikou, která vám to dnes umožní 8 měsíců starý Radeon HD 4870 X2, nic jiného prostě nestačí, nebo přesněji stále nestačí. Zoufat si ale nemusí ani majitelé dnes už poměrně levného HD 4870 1GB, která to v plných detailech zvládne v 22“ rozlišení, konkurenční NVIDIA grafiky na plné detaily se vším všudy pod DX10 v tuto chvíli nejsou schopné, s výjimkou GTX 295, ale ani ta není moc suverénní. Pokud si ale omezíte detaily jen s 4AA, což moc v obraze nepoznáte, nebude to sice na plné detaily, ale ve vysoké vizuální kvalitě si zahrajete i na GTX 280/285. Fungování GTX 295 ale není moc dobré pod DX10, ovladače NVIDIA je třeba více než doladit. Fungování ATI CrossFire na HD 4870 X2 je ale absolutně bez problémů, což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti s HAWX. Konečně mohu místo své GTX 260 vytáhnout ze šuplíku HD 4870 X2 a trochu ji účelně provětrat, protože pro hraní v plných detailech, které hra nabízí v HD rozlišení 1920x1200 nic jiného nestačí. Jaké nadšení, že stárnoucí osmiměsíční HD 4870 X2 je opět kde provětrat, moc ji zatím skutečně nebylo moc kde uplatnit. Většinu současných her zvládá s přehledem i po více než půl roce přítomnosti na trhu a to klidně s jedním jádrem úplně vypnutým a s druhým, kde se půlka výpočetních jednotek fláká. Tak sláva, konečně nějaká hra, která připomene, co to high endová grafika je a k čemu slouží …
Poznámka by DD: pokud máte dojem, že jsem frustrovaný z toho, že současné hry jsou tak báječně nenáročné a zahrajete si je v podstatě na grafice za 3000 naplno, tak váš dojem je správný. Ne že bych byl proti optimalizacím, ale vývoj her se skutečně v podstatě zastavil a uvádění nových a výkonnějších grafik za horentní sumy je téměř výsměch, když jsme ještě ani nevyužily ty z poloviny loňského roku! Problém je to i pro mě jako pro recenzenta. Jak máte mluvit o high endové grafice za 7000 a více korun v superlativech a s nadšením, když v podstatě víte, že je ta investice dnes úplně zbytečným vyhazováním peněz, protože na hraní na maximum vám ve většině případů stačí i HD 4850 za cenu lehce přes 3000! Jak zdůvodnit investici do dražší grafiky? Výkonem těžko, když navíc hry mají většinou lock maximálních FPS na hodnotu 60FPS, takže většinu toho co vidíte v testech se sloupci o hodnotách 100-300FPS, doma mít nebudete, protože pro účely testu lock vypínáme, jelikož byste jinak viděli v grafu často grafiky srovnané od HD 4850 po GTX 295 všechny s hodnotu 60FPS a basta. Pokud dá karta 60FPS tak to jede 60FPS a víc vás většina her nepustí a ono je to vlastně i zbytečné, když okem nepoznáte rozdíl mezi 60 a 300FPS… herní vývojáři, probuďte se. Zkusme ten výkon grafik na něco použít. U HAWX mám radost, že se tak možná stalo …. konečně …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|