Technické problémy současné generace grafik NVIDIA PASCAL se neobvykle množí. Další má EVGA.
Po nedávno přiznaných problémech s paměťmi MICRON na všech GTX 1070, kvůli čemuž výrobci grafik včetně NVIDIA samotné vydávají speciální opravné BIOS, byly potvrzeny nové problémy týkající se GTX 1070 a GTX 1080 společnosti EVGA.
Její ACX nereferenčně chlazené edice s verzí ACX 3.0 se potýkají s kritickým selháním díky nevhodné konstrukci chlazení, jež vůbec nechladí napájecí obvody (VRM)! To je u všech grafik zdaleka nejvíce zatěžovaná část karty nejvyššími teplotami. Přitom snese poměrně hodně a operační teploty klidně mohou přesahovat i 100°C, aniž by to byl problém. Hraniční mez pro bezpečný provoz je zhruba 125°C. Bohužel v případě EVGA grafik s ACX 3.0 chladičem VRM chlazeno není a teploty tak překračují tuto mez, což vede jak jinak, než ke katastrofálnímu selhání a doslova v některých případech k požáru grafické karty. Že je to situace extrémně nebezpečná, vědí všichni. Jak to řešit?
Jednou z možností je, že EVGA v podstatě musí kompletně přepracovat design chladiče, přičemž bude muset stáhnout z trhu všechny prodané kusy karet a nahradit je novými. Ale to se samozřejmě EVGA moc nechce, byl by to pro ni velký finanční problém. Nicméně pokud vaše karta provoz přežila dosud, přišla EVGA s jiným rychlým řešením, které aktuálně testuje. Prostě nacpe speciální teplo vodivou pásku (thermal pad) tak aby z VRM bylo teplo odváděno na pasiv, který už jinak chlazený je. První testy ukazují, že teploty na VRM rázem padnou o minimálně 30°C, což je dostatečné pro zamezení krizových situací, se kterými se nyní karty EVGA potýkají. EVGA bude zákazníkům, kteří si její karty nakoupili, dodávat tuto „speciální“ sadu extra a samozřejmě bezplatně. Také přislíbila bezplatné výměny celých grafických karet pro ty, kterým jejich GTX 1070/1080 nepřežila.
Je ale zajímavé, že EVGA podobný problém neřeší poprvé, a i u minulé generace grafik měla špatný design chlazení u jednoho modelu. Další „zajímavostí“ je , že obecně konstrukce napájecí kaskády GTX 1070/1080 byla terčem kritiky od počátku. Byť při dostatečném chlazení funguje OK, rozhodně kvalitou návrhu a pracování neodpovídá cenové třídě uvedených grafik (někteří výrobci ji přitom široce používají a jen někteří a jen u některých modelů ji kompletně přepracovali). Realita je dokonce taková, že levný referenční mainstreamový AMD Radeon RX 480 za 199 dolarů má mnohem kvalitnější napájecí kaskádu, než velká část GTX 1070/1080 grafik za dvoj i trojnásobek ceny. Pokud tedy některý z výrobců karet podcení zároveň i chlazení VRM, těžko se divit, že karta může shořet.
Bohužel problémy aktuální série GTX 1000 grafik zdá se nekončí. Kromě výše uvedených případů s paměťmi (u všech „Micron“ GTX 1070 grafik) a EVGA grafik GTX 1070/1080, hlásí uživatelé i problémy s některými dalšími edicemi modelů včetně slabších GTX 1060 modelů. U těch prý pískají cívky. U mnoha GTX 1000 grafik pak uživatelé hlásí problikávání monitorů a tak dále. V případě těch cívek zatím nemůžeme potvrdit, kolik těch případů a u jakých modelů je (vím o několika, kde si na to stěžují a celá věc se zatím zkoumá). V případě problikávání monitorů však i z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že je to reálná věc.
U několika testovaných GTX 1060/1070/1080 se s tím potýkám, zejména při provozu více než jednoho monitoru obraz na druhé obrazovce problikává často (aktuálně třeba testuji několik GTX 1080/1070 a dělají to všechny, některé hodně). Podle mého názoru je to způsobeno agresivním řízením spotřeby, kdy se NVIDIA snaží být co nejúspornější (což u více monitorů je dlouhodobě výhoda proti AMD, kdy ano, grafická karta žere i v klidu o něco více než při jednom zapojeném monitoru). Ale pokud AMD nebliká (jako že ne), tak tak nevím, jestli to za to stojí. Navíc to dělá hlavně se dvěma monitory než se třemi a je hodně pravděpodobné, že je to právě kvůli úsporným funkcím a snížené spotřebě, protože zatímco NV grafika žere se dvěma monitory méně než AMD v klidových stavech, se třemi monitory už je spotřeba obou grafik podobně vysoká a problémy s problikáváním jsou u NV mnohem menší. Každopádně podle mého by se to dalo doladit ovladači a řízením spotřeby, byť za cenu jejího zvýšení. A doufám, že tohle doladí, blikání je trochu otravné.
Doufejme, že se problémy GTX 1000 grafik nebudou dále množit, problém totiž je, že v případě GTX 1070/1080 grafik stále nemáme, čím je alternativě nahradit, protože AMD s VEGA grafikami přijde až během ledna a února 2017.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|