Uvedení herních grafických karet Intel na trh se opozdí. A nejde o problémy s výrobou.
Letos tomu bude už pět let, kdy Intel oficiálně začal mluvit o vlastních herních grafických kartách. Šokujícím startovním výstřelem byl v roce 2017 nečekaný a hladký přechod šéfa grafické divize Raji Koduriho (vytvořil především VEGA) prakticky ze dne na den na tu samou pozici u Intelu. Spolu s tím Intel přetáhl další lidi z AMD, ale také NVIDIA a dalších společností, v čemž pokračoval v mnoha dalších letech. NVIDIA například přišla o hlavního tvůrce GPU technologií, který vytvořil prakticky všechno, s čím ve své moderní historii přišla. Nedávno Intel přetáhl také tvůrce DLSS a dalších technologií. Intel zkrátka investoval miliardy dolarů do vybudování vlastní grafické divize, kdy pochopitelně je znát, že je mnohem bohatší a větší společností, než jsou AMD i NVIDIA. Nicméně dosavadní výsledky jsou tristní …
Intel výrazně zaostává za sliby, ale hlavně za svými veřejnými i interními plány a očekáváními. Slíbil grafické karty Xe představit v reálných produktech v průběhu roku 2020. A v roce 2021 měly být běžně na trhu a v prodejích konkurovat nabídce Radeon od AMD a GTX/RTX kartám NVIDIA. Jenže nic z toho se nestalo. Místo toho nastaly různé více či méně přiznané odklady, kdy Intel pravidelně sliboval kvartál co kvartál, že jeho GPU dorazí „už brzy“.
- Máme Q1 2022 a žádná grafická karta Intel stále není v prodeji …
Dobrou zprávou je, že Intel to s vlastními GPU myslí stále vážně. Samozřejmě to není poprvé, co se o vstup na tento trh a do tohoto segmentu snaží. Byly už minimálně dva vážné pokusy, ale tenhle je co do velikosti investic, teamu který na tom pracuje a oficiálního vystupování firmy, bezkonkurenčně a zdaleka nejvážnější. Jinými slovy prakticky neexistuje v tuto chvíli šance, že by Intel tenhle pokus odpískal a vycouval. Už nemůže. Dříve, ale spíše později, prostě jeho samostatná GPU na trh dorazí. Intel kvůli tomu nejen „skoupil“ mnoho klíčových lidí z mnoha firem včetně AMD a NVIDIA, ale šéf Intelu udělal dříve naprosto nemyslitelné. Šel doslova líbat nohy konkurenčnímu TSMC, protože Intel se svými současnými výrobními technologiemi není schopen vlastní konkurenceschopné GPU vyrobit. Intel si tedy zajistil 6nm výrobní kapacity u TSMC, kterými budou jeho první komerčně dostupná GPU pro samostatné mobilní i desktopové grafické karty vyráběna, čímž současně omezí možnosti AMD mu výrazněji konkurovat na poli CPU co do množství vyráběných čipů.
Samozřejmě uvedení v roce 2020 Intel nestihl. V roce 2021 z toho zbylo jen uvedení jednoho ultra low end testovacího DG1 modelu, který sloužil jen jako testovací mula pro vývoj SW a karta fungovala jen na vybraných konfiguracích PC. Intel totiž zrušil vydání první generace Xe DG1 karet, protože prostě nedosahovaly konkurenceschopné úrovně naprosto v ničem. První komerčně dostupnou generací se tak má stát DG2, dnes známá jako Intel ARC Alchemist (série Axxx). Jak už od nás víte, Intel přichystal dvě 6nm GPU. Jedno malé DG2-128EU a druhé větší DG2-512EU, které budou použity v různých specifikacích na minimálně 4 hlavní grafické modely, pokrývající segmenty Ultra low end až po vyšší mainstream. Intel původně počítal s tím, že by konkuroval i nadšeneckým kartám ve vyšším segmentu, ale to se v současné době s touhle generací zdá být krajně nepravděpodobné.
Vzorky finálních variant karet už existují delší dobu. Nejsou žádné výrobní problémy ze strany TSMC či výrobců karet. Neuvedení Intel ARC grafik nelze svádět ani na současnou celosvětovou situaci, problémy ve výrobě a dopravě, protože AMD s NVIDIA chrlí rekordní množství GPU a výrobci rekordní množství karet, kdy kapacitně jsou dodávky o minimálně 25 - 30% vyšší, než bývaly. Problém zkrátka u ARC není ve výrobě karet jako takové.
Intel ARC Alchemist (Axxx) nejsou stále v široké ostré finální produkci, což vylučuje vydání těchto karet v probíhajícím Q1 2022, což ovšem Intel několikrát v poslední době slíbil. Ale všechny zdroje v zákulisí se dnes 100% shodují. Pokud Intel v Q1 2022 něco vydá, bude to jen a pouze „na papíře“. S reálným vydáním skutečných GPU se prostě nepočítá dříve jak v druhé polovině Q2 2022 s dostupností spíše až v polovině roku, nebo později. A to jen za podmínek, že teď už nebudou žádné problémy. Jenže problémy jsou.
Důvodem pro Intel odkládá ARC Alchemist grafiky je fakt, že prostě dobře nefungují. Mám zprávy z vícero zdrojů, které mají ke grafikám přístup, testují a vyvíjejí určité věci, a potvrzují, že co do funkčnosti opravdu nejde o něco, co lze vydat dnes na běžný trh. Grafické karty ARC vykazují obrovské výkyvy ve funkčnosti, nestabilitu atd. Jde o kombinaci samozřejmě software, kdy Intel spoustu věcí vyvíjí od píky a problém je zejména funkčnost starších API. Ale ani na novějších to nejede stabilně, a hlavně zdaleka ne na výkonové úrovni, kde by to bylo třeba.
Aktuální vzorky karet, které již mají finální specifikace tak, jak by měly jít na trh, dosahují sice zajímavého výkonu v různých speciálních teoretických benchmarcích, ale reálný výkon ve hrách zůstává daleko za očekáváním. Výpočetní výkon a schopnosti jsou zajímavé, což není překvapení vzhledem k tomu, že na tom pracují tvůrci AMD VEGA. V některých benchmarcích tak nejvýkonnější DG2-512EU karta dosahuje výkonu RTX 3070 Ti, tedy výkonu mezi RX 6700 XT a RX 6800, ovšem reálně ve hrách je výkon o poznání horší. Aktuálně prý dosahuje průměrně výkonu v úrovni mezi Radeon RX 5700 XT / RTX 3060 Ti … pokud vše funguje a nepadá. Což by nebylo špatné od prvního vlajkového modelu pro nadšence a hráče od Intelu, pokud by byl přelom roku 2020/2021. Jenže máme skoro polovinu roku 2022!
- Od ARC Alchemist moc nečekejte,
Intel se už evidentně soustředí jinam …
Stále tak není úplně jasné, kdy Intel oficiálně DG2 ARC Achemist karty uvede. Jako první určitě vyjdou ty levnější modely založené na tom malém DG2-128EU. Ovšem i jejich uvedení na trh je stále na vodě. Pokud jde o desktopové verze založené na výkonnějším DG2-512EU, tak v tuto chvíli se neočekává reálné uvedení na trh dříve, jak kolem Computexu. Tedy v červnu. A to kdoví, jak to bude, protože Intel prostě nemůže vydat karty se stávající úrovní ovladačů, nestabilitou a dalšími problémy.
Fakt že to s ARC Alchemist nevypadá úplně ideálně, potvrzuje i Intel sám. Začal totiž v zákulisí (s cílem řídit informační úniky) s „kampaní“ kolem nástupce, tedy Battlemage (DG3) generace. Slibuje velké věci, konkurování high endu NVIDIA atd. Superlativy o úžasném výkonu se to jen hemží. A pokud Intel už teď začal mluvit o nadcházející úžasné generaci, přitom ta současná ještě ani nevyšla a má výrazné zpoždění a evidentní problémy, tak to nevěstí nic dobrého o ARC Alchemist Axxx a jejich situaci. Musím tedy říci, že nové grafiky Intel jsou v tuto chvíli poněkud „nejisté“ …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|