Grafické karty jsou skladem a ceny klesají – na trh přichází RX 6400 a brzy i RX 6x50 XT modely Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 15 April 2022
altSituace na poli grafických karet se změnila, výrobci a prodejci už se musí opět snažit prodávat.

 

 

 

 

Pomalu ale zatím jistě se ceny grafických karet přibližují těm doporučeným. Alespoň tedy doporučeným cenám ze strany výrobců karet, nikoliv ze strany AMD a NV, kdy speciálně doporučené ceny NVIDIA RTX 3000 karet od začátku vůbec nebraly ohled na realitu. Každopádně ceny hlavně mainstreamových grafik zdaleka nejsou tam, kde bychom je rádi viděli. Co však vidět je, to je znatelné zlepšení fyzické dostupnosti grafických karet, kdy obchody už jsou opět plné jednotlivých modelů různých variant. A to ihned skladem k odběru. NVIDIA dokonce stejně jako další výrobci inzeruje že karty má, což je jasný důkaz, jak moc je v současnosti odlišná situace od té, která tady byla více než rok (hlavně po celý rok 2021).

  • Aktuální situace opatrný optimismus, ale staré časy se nevrátí (zatím).

Pokud jde tedy o aktuální stav věcí. Ze současné generace grafických karet je s náskokem nejdostupnější AMD Radeon RX 6500 XT, která už se běžně prodává za ceny kolem 5800 korun vč. DPH. To je s ohledem na inflaci a současné výrobní náklady celkem blízko tomu, za co lze podobnou kartu prodávat. Připomínám, že starší RX 550, což je přímý předchůdce, stojí dnes necelých 4000 korun a nová 6500 XT je nesrovnatelně lepší. 6500 XT má podle AMD stát 199 dolarů, což současným kurzem (22,6 korun) je v přepočtu 5500 korun vč. DPH, takže opravdu už se blížíme a je to asi jediná současná grafika, která se takhle blízko doporučené ceně už dostala.

Nicméně nebude nejlevnější aktuální grafikou AMD RX 6000 v nabídce. Na trh a do obchodů totiž míří osekaná verze RX 6400, kterou už výrobci mají i v LP provedeních. Zatím byla jen pro OEM trh, nyní dorazí do běžného prodeje. Má jen 768 jednotek místo 1024, ale obejde se bez přídavného napájení kompletně. Měla by být samozřejmě levnější než 6500 XT.

Ze strany NV je nejlevnější kartou současné generace stále RTX 3050, která má stát 249 dolarů, tedy 6800 korun vč. DPH. Jenže k tomu se zatím ani neblíží. Nejlevnější reálně dostupné karty jsou kolem 9500 korun vč. DPH, většina spíše kolem 11 tisíc. NVIDIA má tak v tradičním segmentu kolem 6-7 tisíc jen stařičké modely jako GTX 1050 Ti, GTX 1650, GTX 1660, což není sice tak hrozné, ale výhra to také není. NVIDIA se současnou generací naprosto kašle na nižší segment.

Bohužel obecně je nabídka mainstreamových karet sice technicky zajímavá, ale ceny prostě mainstreamové a na jaké jsme byli zvyklí, nejsou. RTX 3060 stojí kolem 12 tisíc, většina variant stále přes 13. Podobně výkonná Radeon RX 6600 se dá koupit za 10 tisíc. To sice není tak daleko od doporučených cen pro obě, které tak jsou výrazně výše, než jsme za mainstreamové karty tohoto typu byli zvyklí platit. Nejlepší karta středního mainstreamu, tedy Radeon RX 6600 XT stojí cca 13 500 korun, tedy o zhruba „jen“ 2500 korun, než by měla dle doporučených cen stát. Není to špatné, ale byly jsme zvyklí na výrazně nižší ceny, což se v dohledné době asi už nevrátí.

Pokud chcete něco lepšího, tedy vyšší mainstream, jako Radeon RX 6700 XT nebo RTX 3070 modely, tak se pořádně prohnete. I když jejich ceny přeci jen poklesly, skladem lze RX 6700 XT sehnat za 17 tisíc, skladovky RTX 3070 jsou za necelých 20 tisíc korun. Doporučené ceny jsou přitom 499 dolarů (13 700 korun s DPH) za RTX 3070, a 479 dolarů (13 100 korun s DPH) za RX 6700 XT. Takže stále hodně daleko.

Nejvýraznější posun dolů je u některých výkonnějších karet, kdy RTX 3080 už se dá pořídit kolem 29 tisíc (stát by měla 699 dolarů tedy cca 21 tisíc korun vč. DPH). Výrazně atraktivnější je tak dnes AMD Radeon RX 6800 XT, který je výkonnější než NVIDIA konkurent a dá se koupit za zajímavých 26,5 tisíce skladem, přičemž má stát dle původní doporučené ceny zhruba 20 tisíc. V příšerných cenách pokračují jen NVIDIA RTX 3090 modely. Ty mají stát 1500 dolarů cca 41 tisíc, což je už tak předražené. Aktuálně se prodávají za cca 55 tisíc korun vč. DPH. Nejlepší nejvýkonnější herní grafikou na trhu tak zůstává rozhodně AMD Radeon RX 6900 XT, která se stejným a často i lepším výkonem než RTX 3090, se běžně prodává kolem 31 tisíc korun, což je extrémně dobrá nabídka. A dokonce velmi blízko doporučené ceně, která originálně byla 1000 dolarů (27 500 korun vč. DPH). Takže pokud bych měl říci, že se nějaká karta prodává za normální cenu, je to 6900 XT dnes. Což je ovšem strop nabídky.

Takže ano, na trhu jsou grafiky které se opravdu blíží doporučeným cenám, bohužel ty opravdu atraktivní modely ve střední a vyšší střední třídě jsou stále velmi drahé, speciálně na to, co by měly reprezentovat. Ale situace se evidentně zlepšuje.

  • Co nás čeká?

Aby to zlepšení ale nebylo tak rychlé, byl opět odložen přechod Etherea z PoW na PoS, takže nadále bude zaměstnávat grafické karty těžbou. Současně Čína opět komplikuje výrobu i dopravu věcí kvůli covidovým uzavírkám. Současně ovšem viditelně opadla poptávka jak těžařů, tak mnoha hráčů, a to pochopitelně i díky inflaci a zdražování všeho. Mnozí mají nyní jiné problémy, než řešit nákup grafické karty, speciálně trhy jako Rusko či Ukrajina, ale také Čína. Výroba nicméně jede ve velkém, takže poptávka nyní je nižší než objem výroby, a tak všichni očekávají další pokles cen karet a tlak na ně. NVIDIA nedávno i snížila své „neoficiální“ marže a ceny. Ale vydala také nesmyslnou RTX 3090 Ti, aby ceny RTX 3090 nemusely jít tak nízko a snaží se udržet rekordní marže a zisky.

AMD pak připravilo malý refresh v podobě Radeon RX 6650 XT, RX 6750 XT a RX 6950 XT, kdy tyto tři modely dorazí začátkem května. AMD i NVIDIA však již plně pracují na dokončení Radeon RX 7000 a RTX 4000 série grafik, které v high endu začnou přicházet na trh na přelomu Q3/Q4. Intel snad do té doby konečně vydá do desktopu své odkládané ARC A300/500/700 modely, které by měly konkurovat v low endu a mainstreamu stávající generaci (jako strop se jeví RTX 3070 Ti v nejlepším případě).

Jinými slovy, grafických karet by mělo být dost, zůstávají sice objektivně vysoké náklady a šílená inflace i potíže v dopravě, ale výrobci i prodejci se opět musí snažit prodávat a zaujmout zákazníky, což má pozitivní vliv na ceny, které pomalu klesají. Nicméně v tuto chvíli nevidím rozhodně šanci, že by spadly na úrovně, na které jsme byli zvyklí. Znehodnocení peněz, tedy inflace to prostě neumožní. 5000 korun je dnes mnohem méně peněz, než bylo 5000 korun ještě před pár lety. A k tomu zdražení energií, materiálů apod. Zkrátka si myslím, že těch 5 tisíc bude hladina za low end, 9  - 10 tisíc za běžný mainstream, 14 - 15 tisíc vyšší mainstream a za 20 - 25 bude běžně nižší high end s pravým high end segmentem od 30 tisíc výše …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 16:17:53
avatar
Zřejmě si nenakradli dostatek peněz. Jiný důvod v tom odkladu prostě nevidím. Podvody vynáší = není důvod přestat.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 20:44:12
avatar
Mě by zajímalo, kolik lidí to reálně za ty prachy bude kupovat. Mainstream prostě nemůže být za 10tis. Ale psal jsem to tu v minulosti už X-krát a nebyl jsem sám, že to tak bude. No a už je a mnohem víc. Sorry jako, ale dávat za RX 6600 10,5tis. nebo za RTX 3050, která je dokonce podle samotné nVidie pod 6GB RTX 2060, kolem 10tis., když by měla být tak za 7. Děkuji, ne.
Věřím, že pokud ty ceny pořádně neklesnou, tak ještě dlouho uvidíme ve statistikách na Steamu na prvních příčkách GTX 1060 a 1650. Na to, že už je nějakou dobu na trhu řada 3xxx a blíží se další, je to docela bída.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 21:10:54
avatar
možná bych dříve souhlasil, ale vzhledem k tomu jak moc vysoké je dnes znehodnocení peněz a současně vzrostly náklady, tak bohužel těch 5000 korun má dnes mnohem menší hodnotu než kdysi, takže mainstream musí stát více v dnešních penězích, ostatně příjmy také dost vzrostly ....
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:13:44
avatar
Jo, ale všem lidem nevzrostly všem platy o 30% a nahoru. Klesá jim životní úroveň a některé věci si prostě odpustí. Pokud byli dřív ochotní dát za GK kolem 5-6 tis. a teď by za to měli dostat až o dvě třídy horší kartu, tak budou nákup spíš odkládat. A když pak tu kartu koupí, tak se ale co se her týče nikam neposuneme. AMD, nVidia a spol. si pak mohou vydávat, co chtějí, když to drtivá většina lidí nekoupí. S takovou se vrátíme do dob, kdy se hrál Quake II v 320x200 a pár šťastlivců, co mělo peníze a bylo ochotno je dát za 3Dfx Voodoo, v 640x480 s akcelerací.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:21:35
avatar
ale mnoha lidem ano ...

neboj se, kdyby se to neprodávalo tak to zlevní ...
Bjorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 11:15:22

To, co popisuješ jsou reálie (nejen) České republiky, ale taky existuje velké množství států, kde, pokud stoupnou obligatorní výdaje občanů i o 30%, stále bude dostatek lidí, kterým na to prostě peníze zbydou. A ČR je marginální trh.

Jo, a stejným slovem, tedy jako marginální, označují ovladače výkon mé nové RX6900XT v Dying Light 2 :-( Zdá se, že jsem měl zůstat u nVidie, jelikož problémy s ovladači AMD rozhodně nevyřešilo. Rekord byl asi 20 minut hraní bez přerušení. Jinak pády, buď AMD Wattman, nebo cosi a vypršení časového intervalu ovladače AMD. S nVdidií jsem toto nikdy nezažil.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 06:55:41

Ono zaleži aj aku značku GPU si kupuješ, niektore maju nielen kvalitnejšie komponenty ale aj ovladače, chladenie a lepšiu podporu.
K cenam, čo za blazna by vyhodil prachy teraz za 2 roky stare železo? Hlavne ked je tak predražene? Už ani težary to nekupuju lebo sa to neoplati a ty maju na to podstatne vačši rozpočet.
Za rohom je RTX4000 a RX7000 tu sa oplati nejake to € zaplatiť na vyše budu to novinky.
Alebo počkať na vypredaje RTX3000 a RX6000 za podstatne nišie sumy.
Bjorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 19:14:45

Koupil jsem Sapphire. 2 roky staré železo to není, když je na trhu od 8. prosince 2020. A zda blázen, to nevím. Doplatil jsem si 6000,- Kč po prodeji 1080Ti. Osobně mi to přišlo jako dobrý upgrade :-D
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-19 02:26:36
avatar
Touhle optikou už to vypadá jako mnohem menší nesmysl :-D
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 10:10:13

Hledal bych chybu jinde.

Na 5700xt i 6800xt nám doma hra běhá úplně v pohodě. Tedy až na bugy, ale pády nezažávíme.

Win10, stále aktuální ovladače, vypnutý gamemode ve windows.

Takže na popsané symptomy doporučuji:
1) všechny grafické ovladače pryč přes DisplayDriverUninstaller (trvá to, chce to nouzový režim, ale systém je pak fakt vyčištěný)

2) nahodit znovu ovladače + update/opravu vcredist

3) a taky zkontroluj kabel k monitoru, ten dokáže taky dělat pěkněj bordel.


Takžy už jsem viděl po nějakém updatu windows, že catalysty začaly ukazovat, že bych měl upgradovat 5950x a že 6800xt má marginální výkon. V podobných okamžicích je dobré šáhnout k display driver uninstalleru... Asi takhle, je pravda že s nivdií se mi nic podobného nikdy nestalo, ale jednak používám převážně studio ovladače, druhak jsme s ní měl úplně jiné problémy, které ztrpčily život víc než pády nějaké hry... u těch amd ovladačů je zajímavý, že problémy mi převážně způsobí aktualizace windows, nikdy ne samotný update ovlačaů. Je trošku hanba, že ani "čistá instalace", myšleno ta čistá kterou nabízí ovladače, problém nikdy nevyřeší, ale vyčistit systém display driver uninstallerem je letitá praxe, která funguje v 9 z 10 případů.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-19 02:31:30
avatar
Můžu potvrdit, že i všechny ty diskutované problémy s černou obrazovkou a pády ovladačů na RX 5700XT u mě ve 100% případů byli po aktualizaci Win10.

Pokud bych měl hádat, tak AMD ovladače sahají někam docela hluboko do OS a pak to dopadá jako když máte MODy na hru a vyjde aktualizace hry. Téměř vždycky se nějakej ten MOD rozbije a začne to padat.
A tady je to podobné. Prostě po aktualizaci Win10 udělat DDU + čistá instalace AMD ovladačů a je klid do příští velké aktualizace Win10...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-19 03:04:20
avatar
Já měl 5700 XT od začátku co vyšla a jako nějaký ten pád ovladačů byl (ale ne při hraní) a párkrát mi i zčernal monitor, že jsem musel vyndat a zandat kabel, ale to bylo tak v prvním půl roce po vydání a problém tak malý, že se za pár sekund vyřešil. Já nevim, používám kompa dobrých 25 let, ale nikdy jsem téměř žádný problémy neměl, s ničím ani s windows, všechno dobrý. Když jsem dřív dost pomáhal lidem při problémy s PC (teď už to nedělám, protože hovno z toho a den zabitej), tak téměř vždy byl problém v uživateli co si nahrává všelijaký píčoviny do kompu, má tam debilních prográmků jak nasraných a třeba i víc různých antivirů a všechno mu tam dělá takovej bordel, že z toho komp chudák nechápe. Holt se to chce umět o počítač starat a trochu tomu rozumět. Neřikám že vždy to tak je, ale většinou ano.
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 21:06:44

AMD zas ide vydat zbytocne karty. 6500 by mala byt nastupcom 5500 ale od tej je horsia a 6400 nema vyznam vobec ziadny.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 21:09:53
avatar
6500 není nástupcem 5500 a fakt nevím kolikrát to mám vysvětlovat, stačí se podívat jen na základní parametry těch karet a velikost GPU .... 6500 XT je nástupce RX 550, nástupce RX 5500 je RX 6600 ...
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 07:24:40

Staci sa pozriet na oznacenie a hned vidno coho je nastupcom. Nie hladat dost slabu kartu aby 6500 davala zmysel.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 07:45:23
avatar
Podle označení nepoznáš vůbec nic.
Jediné podle čeho se můžeš orientovat napříč generacemi GPU je velikost čipu. Dřív ještě taky šířka paměťové sběrnice, ale s příchodem té integrované cache v RDNA 2 už ti šířka paměťové sběrnice nepomůže...
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale, ale .... 2022-04-16 09:45:29
avatar
Vždy byla nová generace dané karty označena vyšším modelovým číslem. S kartou RX 6500 se AMD zachovala podpásově, protože pořád hodně uživatelů nemá pojem o reálném rozdílu. To že zde lidé vědí je u základních uživatelů jako bych vám ŕekl, vyměňte čidlo kliky, čidlo hřídele nedostává správný signál do řídící jednotky (nejsem mechanik). A teď k důkazům; HD 4870,HD 5870,HD 6870,HD 7870, RX 270, RX 370 atd. GTX 460, GTX 560, GTX 660, GTX 760, GTX 960 (taky dobře), GTX 1060, RTX 1160 atd. Není nutnobza každou cenu obhajovat tah AMD. Mělo co mělo RX 6500 a potřebovalo tomu dát zvučný název Marketing jak od Nv.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 09:51:07
avatar
6500 je zvučné jméno?

logika značení odpovídá tomu, které AMD/ATI mělo roky, když mělo kompletní sérii jedné generace .... to třeba v RDNA 1 nebyla. Tam to označení 5500 XT dávalo smysl s ohledem na označneí 5600/5700 série ...

ale u RDNA 2 je low end i high end ... takže 6500 je low end jako byl předchůdce RX 550 a karty před ním ... to není obhajování AMD, to je pouhé konstatování faktů. Označení dává naprostý smysl a není v něm žádná podpásovka dnes ... a to že nemá nějaký uživatel ponětí o rozdílů je pouze jeho problém a chyba. nemáš 5 minut častu podívat se na objektivní testy a recenze než něco koupíš? Za to výrobce prostě nemůže a takových zákazníků mě není ani trochu líto ...
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:00:40
avatar
Z logiky posledních značení RX 6500 XT neodpovídá. Hotovo, nebavim se o gpu čipu, ale o tom, že RX 5500 XT vs. 6500 XT je lumpárna. A bohužel jsou lidi co tomu nerozumí, smiř se s tím. Jediná jejich otázka k PC je...a půjde mi tam CoD a GTA. Čistil jsem tuny PC a hodně postavil, vše z radosti a zdarma, ale také jsem přitom zjistil, že 70 procent nezajímá jak to celé šlape dohromady a jsou přesvědčeni, že výkon karty určuje 6 nebo 8 GB ramek. Mám za sebou tak 300 servisů doma na stole ve volnu a málo kdo rozuměl, když jsem mu řekl DX10 nebo 11 a tak dále. Takže pro tyto uživatele, co se letmo podívají na karty je to podvrh.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:09:36
avatar
problém je v těch uživatelích než ve značení karty ...

označení RX 6500 XT není žádná lumpárna a že ty ignoruješ část faktů protože nechceš realitu vidět, je smutné. takže nešiř dezinformace a lži laskavě.

označení 6500 XT je naprosto v pořádku je to nástupce RX 550 což ví každý, kdo tomu trochu rozumí a byl ochoten věnovat pár minut dohledání objektivního testu a parametrů ... pokud jsi ignorant co tomu nerozumí, tak je úplně jedno jak se to jmenuje, pravděpodobně nemáš o existenci nějaké 5500 XT ani oponětí ..

a pokud se o tom bavíme na DDW, který ty karty testuje a fakta uvádí, tak nechápu, proč se o tom vůbec bavíme. Každý tady ví, že 6500 XT je zcela v pořádku označením a není to nijak zavádějící protože prostě 5500 XT byla karta v jiné generaci s jinou pozici a v jiné situaci nabídky ...

6500 se nemůže jmenovat jinka, když přišla až po uvedení RX 6900/6800 s NAVI 21, RX 6700 s NAVI 22, RX 6600 série s NAVI 23 a tak logicky a správně se karty s nejmenším NAVI 24 jmenují RX 6500/6400 naprosto to odpovídá logice značení vždy, když AMD/ATI mělo kompletní generační nabídku ... je to přehledné a logické, určitě mnohem lepší značení než mít RTX 3060 a RTX 3060 Ti, kdy každá z karet má naprosto odlišné GPU ... to je to co by vám mělo dnes vadit, protože to je zavádějící označení extrémně matoucí pro běžné uživatele, kteří se v tom neorientují ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 21:19:19

a proc furt pises o nejake stare rx550 jako kdyby zadna rx5300 (xt) neexistovala???? https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-rx-5300 rx6500XT je nastupce teto karty a oznaceni je proste spatne, melo to byt max rx6400xt, coz jeji lehce osekana varianta rx6400 akorat dokazuje. proc by proboha melo vadit ze rtx 3060 a Ti maji jiny cip??? co tohle zas za nesmysl...rtx 3060 ti je jasne oznacenim i vykonem o uroven vys, tak co je na tom matouci?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 08:09:20
avatar
Je pravda, že označit to AMD RX 6400XT, tak tu tyhle plamenné diskuze nemáme a ani největší ignoranti by nebyli zmateni.
Ale jinak je fakt, to co se snaží vysvětlit DD. Technicky vzato je ten název RX 6500XT v pořádku a odpovídá značení starých kompletních generací AMD. Bohužel ale koliduje s označením RDNA 1 generace a odtud to zmatení některých...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 08:20:31
avatar
Pokud řekneš, že je špatně, že má RTX 3060Ti o třídu větší GPU než RTX 3060 (s čím docela souhlasím), tak ale nemůžeš obhajovat, že RX 6400 má stejné GPU jako RX 6500XT.
Buď to měli být RX 6500/RX 6500XT, nebo možná nejlíp RX6400/RX 6400XT a bylo by to beze zmatených lidí, co jdou jen po povrchu a nerozumí tomu. A technicky by to bylo pořád správně, takže win-win.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 11:53:47
avatar
??? takže to že se jedna karta jmenuje prakticky stejně ale má zcela odlišná GP a parametry ti přijde OK?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 19:56:21
avatar
Tady asi došlo k nějakému nedorozumění. Vůbec netuším na co narážíš.
To co píšeš se mi rozhodně nelíbí.
Psal jsem, že souhlasím, že je špatně aby karty jedné číselné série (třeba RTX 3060/Ti) měly rozdílná GPU.
A zároveň jsem psal, že se mi nelíbí ani aby karty s jedním GPU měli označení dvou různých sérií (NAVI 24 na RX 6400/6500XT).
Oboje je matoucí.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 12:04:16
avatar
To sice ano, ale kdyz tech verzi chipu je v planu vydat vicero v ruznych konfiguracich, tak bychom tady meli taky docela divocinu - a je uplne jedno, jake by bylo prvni dvojcisli... 6500, 6500XT, 6500XTX, 6500WTF...?? Nize uz dalsi chip stejne nebude, tak mi to rozdelit prijde jako smysluplny kompromis (stejne jako to ma nejvyse postaveny chip 68xx a 69xx).
No a dale jeste, proc vynechavat 65xx v logicky navazujici rade? Kdo kupuje neinformovany zajice v pytli, tomu nepomuze ani svecena voda (presto takovy spise skonci u konzole). V logice tehle (konecne) kompletni generace karet je navaznost jasna i pro cvicenou opici - vetsi cislo, je rychlejsi karta. Pokud uzivatele zajima co kupuje, neni problem si to zjistit, specifikace nikdo neschovava. Pokud je nekomu jedno za co sype skvaru do kanalu...tak dobre mu tak...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 21:19:32
avatar
No jediný legitimní důvod proč vynechat RX 65XX je právě to, abys nemátl neználky, co se ani nepodívají na parametry a rovnou si tu kartu zaškatulkují jako nástupce RX55XX.
Jiný důvod sice není, ale na druhou stranu to nevypadá, že by AMD mělo v plánu dělat víc než dvě karty na Navi 24 a tím pádem klidně mohli udělat 6400/6400XT a na dotaz proč přeskočili 65xx odpovědět, že proto aby to nemátlo spotřebitele.
Vše by bylo jasné všem, i těm největším zabedněncům.

Já prostě po letech v IT a komunikaci s BFU zastávám názor, že nejlepší přístup je KISS (Keep It Simple for Stupid). Odstraňuje to spoustu třecích ploch (= mého ztraceného času) a ani ty nejchytřejší to nijak neuráží.

Dělat to v podstatě elitisticky jen pro chytré a znalé samozřejmě lze, ale často je s tím pak víc práce...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 08:49:40
avatar
označení se může každou generací měnit ... parametry jednotlivých segmentů se ale příliš nemění ...
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 09:18:01

Ale ked si kupis fabiu, tak mas fabiu a vies kam parti, ked chces iny segment kupis si octaviu. Ako pises nizsie, vsade to plati o novej generacii, iba o 6500 nie. Aj ked je taka biedna vykonom aj funkciami ze si to oznacenie nezasluzi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 09:21:17
avatar
prosímtě každý výrobce má právo změnit segmentování a logiku značení ....

například ford Puma kolem roku 2000 bylo malé sportovní auto, dnes je to malé SUV, naprosto odlišný produkt s odlišnou tržní pozicí a přesto se jmenuje stejně ....

takže je jedno jestli si podle tebe zaslouží nebo nezaslouží označení, výrobce prostě změnil jeho smysl a logiků v dané generaci ...
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 09:35:09

Ja to beriem z pohladu zakaznika, bezny zakaznik nesleduje velkosti cipov, vyrobne procesy, technologie. Bezny zakaznik predpoklada ze 6500 je nastupca 5500. Tak ako 6600 je nastupca 5600,6700-5700... Netvrdim ze vyrobca na to nema pravo ale je to zavadzanie zakaznika. Inak cakal som taku argumentaciu na to porovnanie aut, ved aj fabia a octavia mali predchodcou, ale rozdiel je v tom casom useku medzi nimi, auta 20 a viac rokov a grafiky 1-2 roky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 09:44:47
avatar
tak informovaný zákazník není blbec a ví že se má dívat na více než jen jméno ... takže je úplně jedno jak se to jmenuje, důležité jsou parametry ...

a tudíž informovaný zákazník ví, že RX 6500 XT se 64-bit sběrnicí 100mm2 GPU nemůže být nástupcem RX 5500 XT která v minulé generace měla 128-bit a polovinu větší GPU a o polovinu větší TDP ... informovaný zákazník vidí, že jsou to karty z rozdílného segmentu.

není to klamání zákazníka, AMD se parametry těch modelů netají, poslalo je do objektivních recenzí a nyní má ucelenou sérii a nabídku, takže jasně přehledné to je .... když si někdo jde koupit 6500 XT jako upgrade z 5500 XT aniž by si o tom novém produktu něco zjistil a podíval se na recenze je to blb a patří mu to ... neschopnost zákazníka podívat se na recenze, zjistit si fakta za to výrobce nemůže. Současné značení dává smysl, ba dokonce plně odpovídá logice jak AMD kdysi své modely značilo, když mělo stejně jako u RX 6000 série kompletní sérii ... RX 6500 XT je nástupce RX 550, parametrově i pozicí na trhu ....

nehodlám se zastávat zákazníka, který nemá pět minut, aby se podíval na nějakou objektivní recenzi produktu, srovnání apod.
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 09:56:15

Pokial kupujes len grafiku tak si recenzie zbehnes. Ked kupujes cely pocitac tak nikto nepozera recenzie na 10 dielov. To uz neni pol hodina ale pol dna. A ak sa do toho nerozumies tak ti to aj tak vela nepovie. Preto by aj to oznacenie malo davat neaky zmysel.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 09:58:44
avatar
je snad jedno jestli kupuješ jednu komponentu nebo celý PC, na recenze a parametry se díváš stejně ....a pokud tomu nerozumíš tak je ti asi jedno, že nějaká 5500 XT existovala ...

Označení 6500 XT dává smysl a je naprosto v pořádku s ohledem na pozici karty, pozici předchůdce (RX 550) a nabídku ostatní RX 6000 modelů ...
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:09:13

Problem je ak narazis na obidve moznosti. Vyberies si 6500 lebo si presvedceny ze je novsia a vykonnejsia. Necakas ze jej chybaju technologie, ze ma polovicnu zbernicu a potrebuje pcie 4 aby fungovala naplno.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:23:16
avatar
a je to jen a pouze tvoje chyba, že sis neprošel recenze a nepodíval na parametry, AMD se těmi parametry nijak netají a nechalo karty objektivně otestovat v mnoha recenzích.
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:45:15

Takze nvidia je lepsia lebo ma 256 bitovu zbernicu a amd len 128 v rovnakom segmente?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:51:00
avatar
????

u ufoni unášej krávy, a země je placatá ...

tahle konverzace s tebou ... už si vzpomínám, proč jsem přestal do diskusí psát a jen mažu ty největší nesmysly ...
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:55:25

To bolo len take rypnutie, ale pre mna je oznacenie 6500 jednoducho zavadzajuce. Nejde o nas, ktori sa tomu rozumieme, ale o ludi ktory sa tomu nerozmeju a chcu si kupit pc pre seba alebo pre deti... Jednoducho znacenie ma byt take aby aj laik pochopil o aky produkt a segment ide.
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - boze 2022-04-16 23:35:37

Člověče nejsem odborník ale pokud si budu kupovat PC a nebo něco tak určitě ty moulo nebudu zjištovat jaka je to řada nebo nástupce ale snad jaký má to či ono výkon-omg.A to udělá i člověk co o tom ví prd a nebo se poradí, jen BLB koupí něco jen tak totiž.V dnešní době internetu se da vše zjistit takže tvoje NESMYSLNA DISKUSE,pro tebe je něco matoucí atd ,ti řeknu jedno:amd je to u prd... protože jen jouda kupuje něco protože je to něčeho řada a nebo nástupce a jiné koniny!!Kupuji podle vykonu né podle označení a podle ceny že ANO.---OMG ---
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 09:32:42

Tak si predstav situaciu ze pozeras recenzie a testy na 5500 ale tie niesu a ked su tak otrasne predrazene. Odlozis nakup o rok. Po roku najdes 6500 a logicky predpokladas ze je to nastupca 5500. Tak ako 6700-5700, 6600-5600.
Elkedak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 10:44:41
avatar
Nedívej se na to z pohledu odborníka, ale z pohledu laika.
90% lidí žádné recenze číst nebude. Nemají na to čas a stejně ani neví o čem se to tam vlastně píše.
Navíc prakticky nikdo ani nepíše recenze pro laiky.
Recenzent tak nějak počítá s tím, že mu na PC-web chodí lidi kteří sakra vědí co to je GPU co CPU, AM4 nebo SSD. To bys hleděl kolik ani IT zaměstnanců a lidi co u toho sedí denně to neví.

Tohle jsou grafiky a počítače, které koupí rodiče svím dítkám.

Tatí my už to nestíhá. Mám slabou grafiku RX5500.
No dobře já ti teda koupím novou nebo nový komp.
A rodič, který neví ani prd se koukne na číslo 5500 a v obchodě uvidí 6500 tak koupí to co mu logicky připadne jako nástupce, protože mu to říká číselné označení.
A prodejce se na něj podívá a pozná, že ví prd a tak mu to tam s úsměvem nasype.
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - haha 2022-04-17 11:57:01

Siděláte srandu oba že?!
Člověče když někdo pujde kupovat grafiku po roce(kdy to odloží,nebude koukat co bylo předtím ale koukne na to co je to teď-pro boha!!!Po roce nebudu nic předpokládat a zjistím si výkon co chci a potřebuji a URČITE NEBUDU HLEDĚT PO ČEM JE TO NASTUPCE BOŽE!!S e divím že tě admin neposlal z takovejma ehm ..do prd...važně nastupce a blabla .
Elkedat:To same i lajk kouka na výkon a věř nekouka na nějakého nástupce po čem to ta grafika je a co bylo předtím!
A pokud tatínek jde a kupuje tak jak píšeš (což nevěřím že v dnešní době i lajk takhle kupuje)tak věř -dobře mu tak-PROTOŽE TO JE IDIOT A NE LAJK
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 22:08:22
avatar
Těch idiotů je ale bohužel strašně moc a většina těch idiotů si třeba do dnes myslí, že jedině geforce a že výkon karty udává velikost paměti a samozřejmě procesor jedině intel. Ale to by nevadilo, kdyby věděli, že to jsou idioti a nerozumí tomu, ale oni si myslí, že tomu náramně rozumí a takový pak ještě dávají rady ostatním chudákům co kupovat, protože ti si o idiotovi myslí, že tomu rozumí Hádkama s idiotama před kterýma například jen vyslovíš AMD a oni si myslí, že si právě vyšel z ústavu jsem promarnil dříve hodně času, ... naštěstí už delší dobu fakt jen vyjímečně, nemá cenu se hádat s idiotem, nelze vyhrát.
peAce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 21:26:23

takže 6600xt jen nástupce 5600xt, 6700xt je nástupce 5700 a 6800 je nástupce 5700xt?

A jak je to se soupeřema od nvidie?

6600xt vs 3060, 3060ti vs 6700xt, 6800 vs 3070?

ještě nikdy jsem v tom neměl takovej hokej jako nyní kort když cenová hladina neodpovídá teoretickému výkonu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 22:14:19
avatar
6600 XT je nástupce 5600 XT
6700 XT je nástupce 5700 XT (6700 by byl 5700)
6800 předchůdce neměla, protože RDNA 1 končilo u 5700 XT
6800 XT/6900 XT to samé, AMD nemělo tuhle třídu čistě herních grafik roky ...

RDNA 2 je první kompletní generace a série po mnoha a mnoha generacích od AMD ... předchozí byly různě nekompletní, nebo kombinované (třeba POLARIS + VEGA apod.) ... poslední kompletní grafickou herní sérii a generací byla myslím HD 7000 v případě AMD/ATI

takže low end: RX 6400/6500 série
nižší mainstream: RX 6600
mainstream: RX 6600 XT
vyšší mainstream: RX 6700 XT
nižší high end: RX 6800
high end: RX 6800 XT
Ultra high end (HALO produkt): RX 6900 XT
ssnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 21:22:17

[i]6600 XT je nástupce 5600 XT
6700 XT je nástupce 5700 XT
6500 není nástupcem 5500
označení 6500 XT je naprosto v pořádku[/i]

ses nejak zamotal neco v poradku urcite neni
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 08:47:36

Aj u procesorov bolo vsetko v poriadku kym AMD samo nevynechalo 4000 radu u desktopov. Potom aj DD zrazu otocil a zevraj to kritizoval
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-15 23:28:08
avatar
Proč by v dnešní době měli lidi kupovat GK když za půl roku tu bude nová generace karet. Je rozumné počkat a vyhodnotit si jaké nové technologie budou podporovat, či jak moc posune výkon v technologiích které již podporuje generace stará. Mimochodem největší propad cen končící generace hardware přichází vždy s příchodem generace nové, aby se vyprodaly zásoby na skladech, protože s každým měsícem souběhu prodejů, bude ochota koupit starší generaci menší.
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 07:28:51

Otazkou je preco by niekto mal kupovat 6400/6500 ked tie karty nedavaju zmysel a lepsie kupit procesor s integrovanou grafikou.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 07:48:33
avatar
6500XT je o dost výkonnější než iGPU, ale u RX 6400 ta otázka asi bude na místě. Ta má stejný počet RDNA 2 jednotek, jako mají mít nové Ryzen 6000 APU.
Na to srovnání výkonu jsem docela zvědavej.
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 08:07:32

za pol roka bude highend ako to vzdy byva, mainstream mozno o 3/4 roka
janekjankovatej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - elektroodpad 2022-04-16 08:21:40

Vyrobím nepovedenou kartu 6500 XT a k tomu časem ještě další 2 o něco horší - to vážně nejde udělat nic pod 10 tis aby byl důvod vyměnit tu co jsem před 5 roky kupoval za 6tis.
A ty keci jak zdražila doprava i kdyby to posílali po jednom kuse u 1kg balíčku zvlášť a letecky tak rozdíl max 3 doláče
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:51:53

Tak když vezmeš za 5 let inflaci (min. 25% spíš víc), tak karta za 6 by teď byla za 7,5. Jenže k tomu "všichni" zvedají marže, je to vidět všude. Třeba mlékárny zdraží máslo o 10Kč/kg, řetězce o 10Kč/250g. Smolík. No a když zdražilo TSMC, zdražilo pouzdření, zdražily odpory/cívky/kondíky, zdražila doprava, zdražilo bla bla... tak ta cena z těch 6-ti mohla klidně vyšplhat na 10. Prostě máme smůlu no.
janekjankovatej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 11:15:39

proto tak nějak čekám na slušnou kartu za těch 10 tis (jak jsem psal)
jinak inflace jistě je, ale že by ostatní stálo dalších 25% k tomu co vydělávali před tím není přiměřený zisk
a jinak souhlas prosté máme smůlu, ale je pravda že se to lepší
Gastovsky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-17 13:46:08

Tak nějak mi příjde, že doprava, kondíky,tsmc se týká jenom grafik. Proč nezdražuje to ostratní?
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 08:41:15

S GTX 1050 Ti na věčné časy a nikdy jinak!
janekjankovatej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 10:34:26

Výrobci ve spolupráci s těžaři nás k tomu dohnali-
k té GTX 1050 Ti bych ještě přidal AMD Radeon RX 570 8GB
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-16 15:59:49
avatar
Šťastnější koupili na bazaru za 5tis. GTX 1070 a mají na nějaký ten pátek ještě vystaráno. Se synem jsme ji pořídili (no už asi) před 3 lety, než šlo všechno nahoru a velká spokojenost.
Doufejme, že ještě nějakou dobu vydrží, protože si na ní zahrajete pořád dost a u hodně her nemusíte tolik omezovat detaily. Ekvivalent dnes RTX 3050 - má trochu vyšší výkon. Cenově koukám na alze klasická Gigabyte edice za 9,4tis. Kdyby mi klekla moje GTX 1070, tohle by byl nejnižší model, do čeho bych šel. RTX 3060 za 13tis. je už přepálená.
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DD tohle je vážně z vaší stran 2022-04-18 07:35:01
avatar
Poté co jsem dočetl rozpor mezi značením 5500 a 6500 jsem zjistil, že ani jednou nepriznate chybu a slepě bránit své. I laik vidí, že to není OK a těch pár slepých věrných: D. Měl by jste se stydět.
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NO MĚ POSER 2022-04-18 13:38:50

Co tu máte všichni furt něco se značením mě je fuk jak je co označene ,klidně ať daj rx 6600XT a potom 10855XT ,je to jejich věc a tebe se ptát nebudou jak ti to vyhovuje ,říkám inteligent se pídí po kartě výkonu co dokaže a má a idiot po tom co po nějaké následuje.To není OKA tak se z toho klidně potentuj.... BOH VJE ŽE TO NENÍ SPRÁVNÉ HAHA
Jdi si koupit INTEL geforsku lamo
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - POW na POS 2022-04-19 00:47:27
avatar
nebojte, bude to tento rok. Pořád se to odkládat nedá. Soudě dle stavu infrastruktury kolem, testů a taky toho, že už si z toho mnozí dělají legraci. Klidně si můj příspěvek uložte a pokud se ve své prognóze netrefím tak mě zabanujte. Tohle by měl udělat každý, co si dovolí takto něco tvrdit. Proto není na nákup grafiky stále dobrý čas a vyplatí se jen APU
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 631x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 423x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 924x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1185x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 6