Trh s grafickými kartami se zmenšuje. Výrazně! AMD se vzpamatovává a ukrajuje podíl NVIDIA.
Pokud vás zajímá, jak vlastně aktuálně vypadá grafický trh, pokud jde o celkové prodeje, podílové prodeje i prodeje jednotlivých cenových segmentů, tak JPR přišel s obsáhlou podrobnou zprávou a pěknými grafy. A čtení je to zajímavé.
- Prodeje klasických grafických karet trvale klesají – dno nalezeno?
Čísla asi málokoho překvapí. Celá zpráva sleduje přímo klasické desktopové grafické karty. No a asi každý ví, že klasické desktopy jsou na ústupu, zejména ten největší počet, který byl tvořený běžnými levnějšími domácími i firemními stolními PC, které už několik let nahrazují mobilní řešení, jako jsou tablety nebo maximálně notebooky, či sice malá desktopová PC, ale stavěná na mobilních komponentách, často i bez přídavné grafiky. V posledních letech s nástupem již opravdu výkonných grafických řešení v procesorech nemá většina běžných uživatelů už opravdu žádný důvod kupovat klasickou grafickou kartu. Ty tak zůstávají výsadou výkonnějších multimediálních sestav, herních sestav a samozřejmě profesionálů. A jak se tento vývoj odrazil v prodejích a dodávkách klasických desktopových grafik? Výrazně:
Historicky nejúspěšnější byl rok 2007, kdy se na trh dostalo téměř 100 milionů desktopových grafik. Od té doby už následuje jen pokles, který se v posledních letech ještě zrychlil. Z nějakých 60-70 milionů v letech 2010 – 2013 bylo v minulém roce (2015) pouhých 44 milionů desktopových grafik. Na druhou stranu to vypadá, že pokles se v letošním roce úplně zastaví a celkové prodeje budou v roce 2016 velmi podobné, takže teoreticky je možné, že trh našel reálné dno. Na druhou stranu se ale nedá očekávat ani žádný výrazný růst, natož návrat na čísla, která byla před pár lety. Tak dobře už téměř jistě nikdy nebude.
- Segmentové prodeje – Levnější grafiky tvoří 3/4 prodejů
A které grafické karty v jakých cenových hladinách se nejvíce prodávají? Asi nepřekvapí, že jsou to ty levnější modely. V řeči JPR to vypadá následovně:
Mainstreamem jsou u JPR grafiky s cenou cca do 200 dolarů, Performance jsou u JPR grafiky s cenou mezi 200 – 300 dolary a Enthusiast jsou u JPR grafiky nad 300 dolarů. Jak vidíte, grafiky do 300 dolarů tvoří drtivou většinu prodejů a jsou dnes zhruba stejně velké, či dokonce je střední segment větší, protože zkrátka ubývá prodejů levných grafik. V letošním roce se zatím příliš nedaří dražším grafikám, kdy se ovšem není moc co divit. Zatímco loňský rok byl rekordní z hlediska prodejů high endu, letošní vypadá zatím dost mizerně. Stabilní jsou naopak prodeje profesionálních řešení, která ale objemově tvoří stejný podíl, jaký má i high end.
Nutno ale dodat, že Q2 je obvykle nejslabší z hlediska prodejů grafik, což grafy celkem jasně ukazují. Uvidíme tedy Q3, kde se už projeví letošní novinky ve velkém.
Současný trh grafických karet v desktopu tvoří už jen modely založené na čipech AMD nebo na čipech NVIDIA. Posledních pár let bylo zejména pro AMD hodně těžkých a vůbec celý trh trpí značně nevyváženými konkurenčními pozicemi AMD a NVIDIA. Pár kvartálů to ale už vypadá, že se situace lepší:
(podíl v %)
V Q2 2016 AMD stáhla náskok NVIDIA a podílově je tak situace nyní 30% proti 70% v desktopu. Rozdíl v počtu prodaných grafik je ale stále velký. AMD v Q2 2016 „dodalo“ jen 2,82 milionu, zatímco NVIDIA 6,61 milionu. Pro NVIDIA byl ale z hlediska počtu dodaných grafik Q2 2016 historicky nejhorší vůbec a proti předchozímu kvartálu spadla dokonce o třetinu. AMD naopak o něco narostlo. I tak není u AMD moc co slavit, protože posledních pár let to byla velká bída.
(počet dodaných GPU)
Ještě v roce 2010 dodávalo AMD téměř 29 milionů svých GPU, v roce 2015 to bylo jen necelých 9 milionů! U NVIDIA je křivka podstatně plošší.
(celkové roční dodávky desktopových grafik)
Z více než 43 milionů v roce 2010 se NVIDIA dostala v roce 2015 na 35 milionů, což je vzhledem k situaci skvělý výsledek. S počty dodaných GPU samo sebou souvisí i příjmy a ty jsou u NVIDIA velmi vysoké i díky tomu, že podstatně stoupla cena grafik, což jste si asi všimli:
(příjmy v milionech dolarů)
AMD, které dodává mnohem méně grafik se samozřejmě s takových příjmů těšit nemůže. Firma ale hledí dopředu a aktuálně se jí daří v nižších segmentech (tedy 85% trhu) a také ve specializovaných řešeních a platformách (konzole). Aktuálně se chystá i na vyšší segmenty, které tvoří zdaleka největší marže. Nám nezbývá než doufat, že AMD pořádně zaboduje, protože 30% vs 70% podíl není ideální z hlediska konkurenčního prostředí pro nás zákazníky. Jak ale víme, problémem AMD nejsou ani tak produkty, jako trvalá neschopnost posledních několik let, o nich vůbec zákazníkům říci, že existují. AMD je v podstatě marketingově na trhu neviditelné (v některých segmentech i fakticky – třeba mobilní) a tak si NVIDIA může dovolit věci, které by nikomu jinému neprošly, jako vědomě lhát o parametrech grafik (viz. GTX 970), kašlat na SW podporu (kvalita ovladačů šla hodně dolů a vydávat PC poškozující WHQL ovladače je opravdu výkon), v podstatě se stáhnout z vývoje herních technologií a stadnardů opravdu používaných ve hrách (PhysX, Gsync atd.), a nacenit své grafiky tak, že za stejný výkon v případě NVIDIA zaplatíte často mnohem více než u AMD. Síla marketingu NVIDIA je neoddiskutovatelná a vděčit za to může hlavně AMD, které své marketingové oddělení před pár lety zrušilo. Soudě podle grafů bych řekl, že tak někdy kolem roku 2014 propustilo poslední lidi, kteří tam vydrželi od zrušení marketingového oddělení v roce 2010 v rámci úsporných opatření. Bohužel to zatím nevypadá, že by se AMD poučilo, že mít produkty nestačí, když o nich nikomu neřeknete (či je nestíháte dodávat na trh).
Kladem v současné situaci je nicméně fakt, že desktopové grafické karty rozhodně nikam nemizí, jsou stále velmi výdělečné a trh se zdá se stabilizuje jak z hlediska počtu dodávek kusů, tak konkurenčního postavení AMD vs NVIDIA, i když tady je stále hodně co zlepšovat. Nicméně v letošním roce věci nedopadly úplně tak ideálně, jak jsme si představovali. Nicméně většina být spokojena vlastně může, protože většina kupuje grafiky do 300 dolarů a právě tam jsme se letos dočkali nejzajímavějších novinek, zbrusu nových generací obrovského posunu ve výkonu i v efektivitě. Příznivci high endu ale moc nadšeni být nemohou. Nezajímavá GTX 1070 (její výkon není o nic moc lepší co předchozí high end a to stojí podobné peníze) a značně předražená GTX 1080 se sice pěkným výkonem, ale všichni víme, že je předražená, nejsou to, co jsme čekali. Nový TITAN X nic nezachraňuje a AMD se pro jistotu s novinkami v high endu nevytasilo vůbec. Čekali jsme opravdu novou generaci high endu s HBM2 atd., ale podle všeho se letos nejspíše nedočkáme. Situaci zdá se nezachrání ani náročné nastupující VR, které zatím nemá kvality ani obsah na to, aby bylo opravdu zajímavé. Každopádně není všem dnům konec. Zatímco letošní rok byl skvělý pro 85% trhu a mainstream, příští rok by měl být zajímavý i pro high end …
Zdroj: JPR a Anandtech.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|