Společnost AMD se svými partnery ohlašují dvě velmi dobré zprávy (pro zákazníky).
Jak jistě víte, 28nm výroba se na svém počátku potýkala s ohromnými problémy z hlediska výtěžnosti, tak i kapacit. AMD, které začalo u TSMC jako první s výrobou, si zažilo své. Nicméně náskok, který díky tomu získává, se mu začíná vracet. Nyní již má dobře zvládnout výrobu čipů a k tomu TSMC rozjelo další 28nm kapacity, takže se zlepšila jak výtěžnost, tak se snížily ceny čipů. Navrch AMD těží z toho, že Radeon HD 7000 grafiky už jsou v druhé polovině svého aktivního života, výrobci již mají vývojové náklady v podstatě zaplacené, výroba je zvládnutá, takže tu máme další zlevnění všech Radeon HD 7000 grafik!
Nejdražší model a v současnosti i nejvýkonnější 1jádrová grafická karta na trhu, Radeon HD 7970 GHz, bude oficiálně stát již jen 429 dolarů, tedy zhruba 9900 korun. HD 7970 3GB, kterou dnes již výrobci opatřují i vyšším takty než měla původně, bude stát kolem 409 dolarů (9400), nicméně tato cena je dosti přehnaná, protože už dnes máme HD 7970 3GB podstatně levněji i pod 8000 korun.
Radeon HD 7950 Boost bude stát 299 dolarů a HD 7950 289 dolarů, tedy opravdu krásných 6700 korun vč. DPH, na což už také někteří obchodníci zareagovali a za 7000 už nereferenční OC HD 7950 pořídíte. Padnou také znovu i ceny HD 7870 na 239 dolarů (5500,- vč. DPH) a 7850 už bude za 199 dolarů (4600 korun vč. DPH). Radeony HD 7770 by měly být k dispozici za 110 dolarů (2500 korun vč. DPH) a výborné HD 7750 za 95 dolarů (2200 korun vč. DPH). Spolu s poklesem dolaru, který už se nám pomalu dostává na 19 korun, už ceny v našich obchodech u všech zmíněných grafik poklesly. Konkurence už bude muset reagovat, protože v současné době žádná GTX 600 grafika nedokáže konkurovat ve své cenové hladině výkonem ani vlastnostmi ani poměrem cena-výkon. Zde bychom tedy v brzké době měli očekávat také slevy, i když ty nemohou být tak velké, protože karty přišly na trh s velkým zpožděním a ještě s nimi výrobci nejsou v pozici, aby si mohly tak velké slevy vůbec dovolit.
A zajímavost na závěr. AMD v poslední době pořádně šlape na plyn, pokud jde o podporu her. Velká většina hlavních DX11 titulů v posledních 2-3 letech byla podpořena AMD a měla technologie AMD. Letos je aktivita v tomto ohledu vidět snad ještě více. Už několik takových her jsme letos viděli a brzy nás čeká několik vyslovených pecek, které AMD podpoří a budou obsahovat technologie pro plné využití možností a potenciálu Radeon HD 7000. Podobné optimalizace jsme letos viděli třeba u DIRT ShowDown, Sniper Elite V2, Nexuiz. Stejně optimalizovány ale budou i hry Medal of Honor WarFighter, Tomb Rider, Hitman Absolution, či Bioshock Infinite a pár dalších. Nyní k nim ale přibyla další pecka. AMD úzce spolupracuje s vývojáři na optimalizacích a implementaci Radeon technologií do FAR CRY 3, které vychází na přelomu listopadu a prosince letošního roku! A opět by to měly být velmi viditelné optimalizace a vylepšení.
V této souvislosti ještě taková zajímavost, všimněte si prosím výběru her v některých recenzích, či prezentacích určitých společností. Některé tyto testy se jaksi drží i 3-4 roky starých dávno neaktuálních titulů! Proč? Protože si jistě všímáte, že AMD získává velký počet nových her, které pokud by tvořily testy sami o sobě, by poskytly zcela jiné výsledky pokud jde o srovnání Radeon s GF grafikami - proto se mnozí vyhýbají kompletnímu testování moderních DX1 grafik čistě v moderních DX11 hrách a plných detailech, protože by se určité věci nedaly zakrýt. Ona to není náhoda a současný vývoj bude pokračovat. Důvod je zcela prostý - současná generace her a jejich engine, již je udělána a připravena pro novou generaci herních konzolí. Další hry na těchto technologiích už jsou ve vývoji a vše je již připravováno na vydání nové generace herních konzolí. A ve všech 3 next gen herních krabičkách je Radeon grafika. Ve WiiU je asi jen HD 4000/5000, ale v Xbox8 a PS4 je aktuální DX11 architektura HD 7000. Z toho plyne, že hry jaksi budou nativně pro grafiky Radeon optimalizovány, protože tak prostě budou udělány. AMD tak využívá situace a u některých titulů se bude optimalizacím věnovat zvláštní péče. A jsou to hlavně ty hry, které se budou objevovat v testovacích vzorcích v recenzích. Prosté. Nejde o to, že by se AMD snažilo, aby na konkurenčních kartách ty hry nějak špatně chodily, to ne, hry tam budou chodit také a z určitých technologií budou mít také prospěch (třeba Eyefinity-Surround podpora více monitorů, či stereo 3D nebo přes GPU OpenCL/Direct počítaná Fyzika). Jen na Radeon kartách budou ty hry chodit prostě v maxi nastaveních se všemi těmi technologiemi líp. To je celé.
Není to ovšem nic překvapivého a objevného, takže pokud se někdo diví a zlobí, asi nesledoval naše články! O tom, že AMD Radeon obsadí celý konzolový trh a díky tomu bude optimalizace nových her jaksi "automatická" na Radeon grafiky, tady vykládáme už asi 2 roky. V současné době už se ale tento trend nedá přehlédnout a prostě ta doba je zde. Far Cry 3 a mnohé další hry jsou prvními vlaštovkami a bude jich jen přibývat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|