Desktopové grafické karty ustupují. Mnozí odkládají nákupy, nebo kupují mobilní PC.
Nejnovější čísla odhalují, že mobilní počítače již přebíjí desktopové v poměru 70:30, to ovlivňuje i situaci na grafickém trhu, kde se desktopový segment už dávno stal tím méně důležitým. Tyto zprávy nepotěší hlavně nás hráče a obecně zájemce o drahé grafické karty, protože se tyto modely odsouvají na druhou kolej zájmu výrobců a vlastně i většinového zákazníka. Ačkoliv se toho o výkonných grafikách typu Radeon HD 5800/5900 nebo GTX 470/480 nejvíce nakecá, bohužel při pohledu do veškerých statistik musím říci, že tyto grafické karty jsou z hlediska příjmů výrobce a vůbec vlivu na grafický trh v podstatě bezvýznamné a v mnoha případech na sebe nedokáží ani vydělat. O něco lepší je to samozřejmě v mainstreamu, kde se aktuálně prodává docela dobře, i když ani zde nemají mnozí co oslavovat.
Výrobci i prodejci nejsou zrovna nadšeni ze situace modelů GTX 460, kterých mají mnohem více, než jaká je po nich poptávka. NVIDIA dokonce musela kvůli nezájmu zákazníků výrazně opět snižovat ceny a navíc uvést už třetí model GTX 460 s označením SE, kterým se snaží zbavit co největšího počtu GF104 jader, dokud to jde. Navíc tyto karty jsou celkově horší, než konkurenční grafické modely Radeon HD 6800, kterých naopak nemají dost výrobci, prodejci a ani zákazníci. Výsledkem je tak nepříliš dobrá situace, kdy na jednu stranu musí zlevňovat modely GTX 460, aby se přeplněné sklady vůbec prodaly, a na druhou stranu není dost grafik Radeon HD 6800, u kterých naopak cena stoupá. Sice pak na jednom kusu HD 6800 všichni více vydělají, ale poptávka převyšuje nabídku a to není ideální hlavně pro výrobce. Aktuálně, pokud najdete model HD 6800 skladem, tak stojí více, než by oficiálně měl stát. Zkrátka věci, které se dobře prodávají, nepotřebují slevu a naopak.
Ještě horší je to ale ve vyšším cenovém segmentu, kde prodeje grafik téměř stojí. Nedávno uvedená GTX 580 se příliš neprodává, ale ani se to nepředpokládalo, protože proti starší GTX 480 v podstatě nepřináší nic nového a situaci nemění, takže počet vyrobených GTX 580 nepřekračuje několik tisíc karet, což je plivnutí do oceánu a poptávka nepřevyšuje nabídku. GTX 580 je i přesto jediná grafika, která v současnosti vůbec ve vyšším segmentu stojí za uvážení. Nicméně mnoho zákazníků má buď GTX 480, takže nákupem GTX 580 si moc nepomůžou, anebo mají výkonnější Radeon HD 5900 a to by si pohoršili. Prodeje brzdí dvě věci. Jednak je to zpoždění HD 6900 modelů, na které čekají výrobci i zákazníci a navíc do konce roku zůstane Radeon HD 5970 nejvýkonnější grafikou světa, takže spousta lidí odkládá nákup. Nebo pro všechny zúčastněné udělají ještě hůř, a vymění desktop za notebook a herní konzoli. I když ani zde nepřichází AMD a NVIDIA zkrátka, protože čipy ATI najdeme v konzolích Xbox360 a Nintendo Wii, zatímco NVIDIA tepe v PS3. Výrobci by ale raději prodávali své nové DX11 čipy. Ale nečeká se jen na nové grafiky samotné, hodně zákazníků také ví, že konec roku není ani letos dobrý čas na nákup PC, protože v lednu Intel uvede novou platformu a AMD jej bude následovat o tři měsíce později, takže nákup grafiky odkládají na nákup celého nového PC.
Přesto se v první polovině prosince objeví na trhu poměrně zásadní modely, které ovlivní ceny jak nejvýkonnějších, tak levnějších grafik. Jako první nás čeká NVIDIA GTX 570, která uštědří poslední ránu z milosti modelu GTX 480, který zůstane modelem, na který by NVIDIA nejraději zapomněla. Parametry GTX 570 už prozradil nechtěně (možná) PALIT. Nicméně zase tak moc se nestalo, protože parametry GTX 570 se daly poměrně snadno odhadnout už po vydání GTX 580 a GTX 480 se stejně moc neprodávala.
GTX 570 ponese také novou revizi GF100 jádra, které NVIDIA říká GF110, ale místo 512SP bude mít aktivních jen 480SP, což je stejně, jako má GTX 480. Frekvence ale budou vyšší, což zase bude limitovat sběrnice „jen“ 320bit. Celkově se dá očekávat, že výkonu GTX 570 bude zhruba 5% pod úrovní GTX 480, což je v rámci mého starého odhadu. NVIDIA samozřejmě chce udržet nějaký ten odstup mezi GTX 570 a 580 a 20% ze zdá být tak akorát. Co asi potěší méně, jsou nároky na energii, karta sice bude mít vyšší výkon než GTX 480, ale vezme si o něco více energie než GTX 470 a TDP je velmi vysokých 225W, přičemž ale nabízí pouze 1,28GB paměti (konkurenční modely HD 6900 už nabídnou ve standardu 2GB paměti). Na druhou stranu měla by podědit jen o něco málo jednodušší chlazení ala GTX 580 včetně VaporX, takže by měla být tichá a lepší než předchůdce. Délka karty je jinak bezmála 27cm. Bohužel stejně jako GTX 580 nepřináší ani GTX 570 nic nového, čím by si skutečně zasloužila označení nové generace. Neumí zobrazení na tři monitory na jediné grafice, což při výkonu těchto grafik a jejich ceně není tak nepodstatné a pro řadu zákazníků se třemi monitory s tak stávají nové grafiky NVIDIA nepoužitelné, pokud chtějí nadále mít v PC jen jedinou grafiku, což výkon těchto grafik ale jinak umožňuje.
GTX 570 se má objevit 7.12.2010 na trhu a podle mých informací by měla být dostupnost podobná, jako u GTX 580. Cena GTX 470 bude při vydání zhruba 400 dolarů, ale bude se měnit v závislosti na cenové pozici konkurence, která dorazí týden na to. NVIDIA uvedení obou nových GTX 500 stihne před uvedením AMD HD 6900 a ti, kteří již vědí, co jsou nové HD 6900 zač, tak chápou, že NVIDIA hodně spěchala, protože ani nemohla jinak, neboť kdyby přišly až po uvedení HD 6900, v podstatě by se opakovala situace z první poloviny letošního roku. Tím se dostáváme k modelům AMD Radeon HD 6950/6970, které netrpělivě vyhlížíme, a které byly proti plánu odsunuty.
Důvodem je problém na straně jednoho dodavatele nové verze napájecí součásti vlastních grafických karet, kterou navíc sdílí HD 6800 i HD 6900 modely. Samotné referenční grafické karty jsou však už dávno hotové a pod pečlivým dohledem AMD aby nic neuniklo. Původně na ně NDA mělo skončit 22.11., což někteří „zapomněli“ a uveřejnili detaily o architektuře, čemuž už AMD nedokázalo zabránit. Z nich už jste si ale mohli udělat obrázek, co budou nové HD 6900 zač, a že to rozhodně nebudou žádná ořezávátka a na konci roku budeme svědky skutečného souboje o dnes jinak vlastně bezvýznamný titul nejvýkonnější jednojádrové grafické karty mezi HD 6970 a GTX 580. Ten se navíc AMD nemusí ani nutně snažit za každou cenu vyhrát, protože pozici nejvýkonnější grafické karty světa jistí jiné modely Radeon. Na druhou stranu, model HD 6970 má na to se utkat s GTX 580, i když má v mnoha ohledech mnohem skromnější silové parametry (což je ten důvod, proč i vyrovnání výkonu je vlastně vítězství pro AMD), a tak je to pro AMD otázka a příležitost demonstrace technologické převahy.
Bohužel ale ani GTX 570/580 ani HD 6900 nejsou tím nejvýznamnějším pro výrobce AMD a NVIDIA. Dnes se bojuje hlavně na mobilním segmentu, který tvoří většinu odbytu grafických čipů. Nicméně i zde nejsou výrobci spokojeni s poptávkou po PC, která nedosahuje výšin, kterou by si představovali. Přesto už nyní jsou ve výrobě čipy pro nové generace grafik, stejně jako procesory nové generace od Intel a AMD s integrovanými grafikami, které podstatně ovlivní situaci už v Q1 2011 a výrazně znepříjemní život klasickým levným diskrétním kartám a zejména společnosti NVIDIA, která jaksi nemá do čeho své grafiky Integrovat. Ta se tak snaží jiné výrobce přesvědčit o výhodách svého TEGRA-ARM řešení, kde má zatím větší vyhlídky na úspěch, než AMD a Intel. Mluvím o platformě Tabletů a SmartPhone. Z klasické mobilní platformy je ale NVIDIA rychle vytlačována.
Z větší části si za to může sama, protože zatímco na desktopu nevýhody v podobě horší efektivity, větších čipů a horších provozních vlastností poměrně snadno zamaskujete, anebo je vyvážíte cenou, na mobilní platformě je efektivita nadevše a čipy architektury FERMi na mobilní platformě nemohou konkurovat HD 5000 grafikám AMD. Ty tak již dnes najdeme téměř v 7 mobilních PC z 10, přitom ještě zhruba před rokem to bylo 5:5. A protože mobilní trh dnes tvoří 70% prodejů PC, je to pro NVIDIA vážný problém, který se ale stane ještě vážnější po uvedení nových procesorů Intel a AMD s výkonnými integrovanými grafikami. Levné neintegrované grafiky totiž v podstatě pomalu ztrácí smysl. Ví to i AMD, které je ale ještě nějakou dobu musí používat ve své platformě, protože její mainstreamové mobilní čipy s integrovanými grafikami dorazí až v polovině roku 2011 a stejně tak ale nové levnější mobilní čipy Intel nové generace dorazí v podstatě ve stejnou dobu. Víceméně tak začíná poslední půl rok života levných neintegrovaných low endových grafik. AMD tak zahájilo uvádění nové generace mobilních Radeon.
Bohužel první dva HD 6000M modely nejsou vlastní nic nového. První je vlastně odvozený od HD 5700/5600M a jmenuje se HD 6500M. Druhá staví na HD 5400M a jmenuje se HD 6300M, Má vlastně parametry grafiky, která je integrována do nového 40nm APU procesoru AMD, FUSION. Bohužel ani jeden z čipů nemá UVD3 a jediným vylepšením je tak nižší cena a HD3D technologie. Nicméně tyto modely budou od ledna tvořit spolu s APU procesorem AMD nejnižší segment mobilních grafik AMD, z čehož si asi odvodíte, že se můžeme brzy těšit na skutečně nové HD 6000M modely, které nahradí HD 5700/5800. Uvidíte sami v Q1 2010. AMD má za cíl jednak ještě více posílit svou pozici na poli diskrétních grafik a spolu s Intelem a jejich novými GPU v CPU hodlají doslova vystrnadit NVIDIA z nejvýdělečnějšího spotřebního grafického segmentu, tedy segmentu levných grafik a to nejen v mobilních PC, kde se GPU v CPU prosadí velmi rychle, ale i v desktopu. Nicméně stejně jako Intel dává AMD svým FUSION řešením a to jak tím od TSMC na 40nm, tak tím mainstreamovým na 32nm, že mobilní segment je pro ně dnes na poli spotřební technologie to hlavní.
Mimochodem, aktuálně AMD vydala OpenSource ovladače pro Linux pro novou, zatím neuvedenou Ontario FUSION platformu a připojila se k Intelu a dalším firmám v jejich MeeGo projektu operačního systému a SW platformy, což obojí má opět za cíl posílit pozice AMD v mobilní oblasti.
V určitých věcech zkrátka Intel a AMD dokáží snadno najít společnou řeč, a když řeknu svůj názor na rovinu, tak zbavit se NVIDIA na poli spotřebních mobilních grafik přijde oběma držitelům kompletních platforem, jako bezva nápad. Navíc když teď mají tak dobrou příležitost bez toho aby se za to dali kritizovat a uhánět antimonopolními úřady, neboť integrace GPU do CPU je věc prostého vývoje PC. Méně nadšeni už z toho budeme jako zákazníci, protože konkurence a výběr ze tří je lepší než konkurence a výběr ze dvou … říkejte mi Sýček, ale podle mě bude velmi zajímavé sledovat situaci na tomto poli, zejména na mobilní platformě, přesně za rok.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|