Strana 4 z 4
- GTX 460 a hodnocení – aneb nová 8800GT se nekoná
Ještě než to zhodnotíme, ComputerBase nám samozřejmě změřil i spotřebu, teploty a možnosti taktování:
Pokud jde o spotřebu, je GTX 460 jasně lepší než cokoliv, co NVIDIA letos vydala. Jenže na efektivitu ATI HD 5800 to pořád nestačí a na HD 5770 už vůbec ne. V klidu je to dobré, ale GTX 460 nabízí stejnou spotřebu, jako HD 5870 což není žádný zázrak tedy. V zátěži jsou ale GTX 460 na úrovni HD 5830 a HD 5850 je stále lepší. Ale proti GTX 465/470 je tu jasný pokrok. Nicméně rozdíly jsou už menší v řádech maximálně 20-30W, což je něco, co už jsme schopni akceptovat a brát za srovnatelné.
Asi nejlepší jsou na GTX 460 jejich chladiče. Velmi povedená referenční konstrukce. Velmi pěkné teploty a hlučnost je také úplně jiná kategorie proti GTX 465/470/480. V tomto ohledu tedy vynikající práce NVIDIA, ale je nutné opět říci, že starší HD 5000 jsou na tom v praxi srovnatelně dobře a použitelně.
Pokud jde o taktování, tak menší jádro GF104 je na tom samozřejmě velmi dobře a 800-850MHz na jádře není problém. Tradičně slabší jsou paměti, protože se jedná o 4GHz moduly, je takt po OC 4400MHz velmi solidní. A výkon? 15-20% navrch není problém – samozřejmě GTX 460 768MB má v základu při stejných frekvencích nižší výkon o 5-10%.
A zde můžeme navázat na víkendové téma, kdy jistí redaktoři ujížděli na tom, že GTX 460 po OC dotáhne HD 5850. Ano, HD 5850 má v základu v průměru o 10-15% vyšší výkon než GTX 460 768MB - 1GB, může být po vysokém přetaktování GTX 460 v klidu překonána. Ale řekněme si na rovinu, mezi oběma grafikami je tři čtvrtě roku, cenový rozdíl je v reálu minimální a hlavně HD 5850 je v základu na nízké frekvenci a OC potenciál má obrovský, takže po nataktování HD 5850 se nataktovaná GTX 460 nemůže HD 5850 vůbec rovnat. Ale to je logické a mělo to být jasně řečeno a nedělat z komára velblouda. OC možnosti a taktování GTX 460 totiž nejsou ničím zvlášť výjimečné a nic, co bychom tu dávno neměly, což je něco, co zjevně někteří ignorují ať už z vlastní hlouposti nebo nevzdělanosti. GTX 460 jsou na OC dobré, ale stejně, jako starší karty konkurence. Paradoxně nejvíce ale OC schopnosti GTX 460 ublíží vlastním modelům NVIDIA - GTX 465, která je totálně mimo a GTX 470, na kterou se GTX 460 1GB po OC také dotáhne. Opět ale i GTX 470 jde taktovat, rozdíl cen je ale výraznější …
Samozřejmě tohle není náš vlastní kompletní test, na ten si ještě pár dní počkáte, ale máme dost informací, abychom si o GTX 460 udělali přesný obrázek. Plus dnes jsme opožděně uvedli pro pořádek test GTX 465 a vidíte v testech jasně, jak je na tom GTX 465 v porovnání s GTX 460, takže pokud budeme měřit správně, asi vás nepřekvapí, jak výsledek a ortel na GTX 460 v našem testu vyřkneme. Ovšem někteří recenzenti neumí číst ani ve vlastních výsledcích. Nerozeznávají situace, kdy je hra na grafikách typu GTX 460 hratelná a kdy ne a chválí GTX 460 za něco, co nepřinese. Computerbase, který testuje tři rozlišení a režimy 0/4/8AA jasně v celé nahotě ukazuje, jak je to s GTX 460 doopravdy.
(výkon v testech CB, vztaženo k HD 5850 ...)
Před vydáním jsem vás varoval, že GTX 460 bude mít výkon mezi HD 5770/5830 – tedy ta 768MB verze. Odhadoval jsem, že by GTX 460 1GB by proti 768MB verzi mohla mít výkonový náskok i 10-15%. Věděl jsem, o čem mluvím, a v režimech 8AA je skutečně dle očekávání ten rozdíl mezi 1GB a 768MB verzí přesně takový 10-15% ve vzájemném souboji obou modelů. Jenže při nastavení 0-4AA ten rozdíl výrazně klesá, což nevím, jestli je dobře nebo špatně :).
Výkon pod DX9/10 je ale u GTX 460 přesně podle očekávání – tedy nic nového a světoborného pod sluncem. Ve většině současných her, tedy hlavně DX9 i DX10 titulech, je GTX 460 na úrovni HD 5830 – 768MB model pod, a 1GB nad. Špatné je to v režimech bez AA. Nejlepší naopak se 4AA, ale DX9 hry dnes nejsou zrovna náročné a tak si můžete v rozlišení často i 1920x užívat s 8AA a tedy plných detailů, a pak je GTX 460 zase často v průměru na úrovni HD 5830. Pořád se ale bavíme o rozdílu kolem průměrně 5FPS a to není mnoho!
V DX11 titulech je to často pro GTX 460 ještě horší, a když přijdou náročné hry, nemá už dost výkonu. Jinými slovy, to že jí jde režim 4AA dobře a dokáže s přehledem překonat HD 5830 v nejnáročnějších hrách současnosti s DX11 i Tessellací a dokonce se dotáhnout na HD 5850, tedy ve dvou titulech - Metro 2033 a Stalker CoP, je jí platné jak mrtvému zimník! V těchto hrách a režimech AA totiž nenabízí ani v nízkém rozlišení 1680x1050 hratelnou úroveň FPS!!! GTX 460 se stejně jako další modely NVIDIA, často chlubí nějakým vyšším využitelným výkonem v DX11 s Tessellací. Jenže to je jen holá teorie a cílené matení. V praxi nemají na náročnější tessellaci dost výkonu, a co je hratelné na HD 5000 je ve stejných cenových kategoriích stejně hratelné i na GTX 400 grafikách a zbytek si hratelně zahrajete jen na jediné grafice na světě. GTX 460 jsou navíc karty nižší třídy a na nějaké náročné hraní v DX11 s Tessellací nemají, nikdy neměly a nikdy nebudou mít dost výkonu! Vždyť ve hrách jako DIRT2, Metro 2003 nebo Stalker CoP, jsme o Tessellaci sotva zavadili a podívejte se, jak to tam s výkonem těch grafik vypadá a kde jsou FPS nyní. Opravdu si myslíte, že když ve hrách zvýšíme stupeň tessellace a hry tedy budou hezčí, ale HW náročnější, že vám GTX 460 poskytnout použitelná vyšší FPS a tedy bezproblémovou hratelnost na rozdíl od konkurence???
Žádný další potenciál pro DX11 a náročnější Tessellaci GTX 460, ani ostatní současné karty, nenabízejí a ani nemusí. Náročnější Tessellace se používat hned tak nezačne, a až začne, na trhu budou GTX 600/700 nebo HD 7800/8800 a současné karty budou starý a pomalý šrot. Rozhodně se tedy nenechte napálit marketingem, a žvásty kolem imaginárních vyšších výkonů při tessellaci a potenciálu do budoucna u současných grafik, prezentované v hloupých testech StoneGigant nebo Unigine, ignorujte a vysmívejte se jim.
S grafikami kolem ceny 200 dolarů musíte hrát náročné nové hry na plné detaily bez AA/AF a pak má GTX 460 výkon opět jen na úrovni HD 5830. Škoda, že ve výsledcích nejsou GTX 260/275 (kvůli provedeným DX11 testům). GTX 460 totiž proti nim ve většině hrách (DX9/10) nějak zázračně vyšší výkon nenabízí, což je pro toho, kdo uvažuje o upgrade, zásadní informace.
GTX 460 768MB a 1024MB jsou takové, jaké jsem říkal, že budou, a jsem rád, že se nepotvrdily ty informace, že 1GB verze mohla být stavěna na ořezaném GF100, čemuž ale hodně věcí nasvědčovalo. Rozhodně by to dobrotu nedělalo a doufejme, že to žádného výrobce grafik nenapadne. GF104 je jádro, které jsme očekávali už dávno, a mělo tu dávno být. Dnes už totiž nelze nad GTX 460 nějak jásat a už vůbec ne je prohlašovat za nové 8800GT. Zdaleka nejsou v jeho pozici s jeho přehledem a výsadním postavením. 8800GT nabídla za mainstreamovou cenu výkon téměř 8800GTX (top modelu ve své době) s výrazně lepšími provozními vlastnostmi a neměla konkurenci. GTX 460 nabízí lepší provozní vlastnosti než Top model GTX 470/480, o tom žádná, ale výkonově se mu ani nepřibližuje a rozhodně se nedá mluvit o tom, že by neměla konkurenci. Naopak, konkurenci měla o hodně měsíců dříve, než vůbec přišla dnes na trh! Takže přirovnávat ničím výjimečnou GTX 460 k 8800GT je pro legendární 8800GT sprostá urážka!
(MSI Cyclone - OC verze 725MHz, 1GB 3,6GHz cena 239-249 dolarů)
Stanovené ceny vypadají dobře, 199 dolarů pro 768MB a 229 dolarů pro 1GB o 10% výkonnější model. U nás bychom se tak měly pohybovat na cenách kolem 5000 korun za 768MMB a necelých 6000 za 1GB. Pár kusů se objevilo dostupných už dnes, ale řeknu vám na rovinu, z rozhovoru s několika distributory, se první dodávky počítají na desítky kusů celkem, což je v tomto cenovém segmentu množství hodně nedostatečné. Obchody se navíc snaží nalákat lidi nízkými cenami v cenících a reálně je tak víceméně jasné, že se bude opakovat tradiční kolorit. Úprava cen směrem vzhůru s příchodem větších dodávek, které budou následovat v průběhu tohoto měsíce. Dočkáme se i řady OC modelů. Takže se GTX 460 rozhodně bude pohybovat v rozpětí cen od 4800 – 7500 korun.
(Gainward HE edice - OC 800MHz/4000MHz 1GB, cena neznámá (249 dolarů minimálně) )
ATI Radeon HD 5830 rozhodně není a nikdy nebyla dobrá a zajímavá koupě a to víte z našich testů dobře. GTX 460 768MB je podle mě lepší grafika než ATI HD 5830, minimálně nabízí podobný výkon, levněji a hlavně je jako karta fyzicky menší! AMD-ATI se však může nadále spoléhat na ATI HD 5770 s RV840 a ATI Radeon HD 5850 s RV870. Radeon HD 5770, při pohledu na testy GTX 460 v tomto článku, rozhodně není nezajímavá. ATI HD 5770 je levná, jednoduchá grafika, která i přes 128bit sběrnici a malé 182mm2 jádro drží výkonový odstup od GTX 460 768MB jen cca 10% v testech bez AA – což je pro tyto grafiky většinou to, jak se pro hry používají – protože nadbytečným výkonem pro AA neoplývají. ATI HD 5770 ale také stojí mnohem, už 3600-4500 korun a má minimální spotřebu. Jinými slovy, pro toho, kdo hraje málo, hraje rekreačně, se HD 5770 vyplatí mnohem více a je lepší grafikou než GTX 460. Je levnější, výrazně úspornější a troufám si tvrdit, že co vám bez AA půjde hratelně na GTX 460 768MB, to vám bez AA půjde hratelně na HD 5770 také k vaší plné spokojenosti – co by rekreačního hráče. Nemluvě o tom, že i HD 5770 se za svůj OC potenciál nemusí v nejmenším stydět a pořád bude její spotřeba na kartě o třetinu nižší než s GTX 460 či HD 5800.
(Sapphire HD 5850 Vapor-X ...)
No a GTX 460 vs ATI HD 5850? Zde není co řešit. ATI Radeon HD 5850 je lepší herní grafika. Pokud vám jde o herní výkon a chcete herní grafiku za solidní peníz, pak HD 5850 nabízí přesně to ideální. Je výkonnější a to znamená, že tam, kde je to s GTX 460 na hranici, tam je to s HD 5850 bez problémů. Má také vysoký OC potenciál a samozřejmě po OC je HD 5850 mnohem výkonnější než GTX 460 po OC. Takže pro výrazně herně založené zákazníky, je HD 5850 pořád lepší volba. Nemluvě o tom, že má stejné, nebo lepší provozní vlastnosti (spotřeba).
(Zotac GTX 460 768MB - cena 199 dolarů, ale horší ref ventilátor na chlazení)
GTX 460 je uprostřed mezi HD 5850/5770. Nenabízí nic výrazně zvláštního a pravděpodobně jediný důvod, proč je kolem to nadšení je, že když GTX 460 srovnáte s GTX 465/470, je to nebe a dudy. Jenže také se nesmí zapomínat na to, že GTX 460 má zpoždění 10 měsíců za HD 5800 a 6 měsíců za HD 5700, neumí nic lepšího, ani nic, co bychom tu dávno přeci jen výkonově neměli.
(ASUS DirectCU - OC 700/3680MHz, cena 209 - 249 dolarů)
Můžeme jen litovat, že situace kolem výroby a pozice AMD u TSMC, neumožňuje skutečný konkurenční boj. Ceny současných grafik by jistě byly nižší při bezproblémové dostupnosti. ATI ani nemusí zlevňovat, je to spíše tlak pro prodejce, protože jsou to oni, kteří drží ceny nahoře – kde je poptávka, jsou i ceny 279 dolarů za HD 5850 má být u nás zhruba 6700 korun – průměrné ceny jsou ale jinde. nepochybuji také, že by se HD 5850 daly vyrábět a prodávat levněji za 249 dolarů. Škoda že jich není díky TSMC více. Nic z toho, ale nemění nic na tom, že GTX 460 jsou nejlepší grafické karty od NVIDIA pro letošní rok (zatím), nejlepší volba za přesně 5000 korun a celkově konečně náznak konkurenčního prostředí, alespoň pokud jde o grafické modely – nicméně nějaké nové soubojové rozdávání karet na grafickém trhu mezi NV a ATI proběhne až u 28nm grafických generací zhruba za rok. Do té doby ale ještě ATI rozhodně neřeklo poslední slovo a asi je každému jasné, že po 10 měsících na trhu, už tu HD 5800 nebudou dělat konkurenci k GTX 400 dlouho. GTX 460 jsou rozhodně povedené a konečně za správnou cenu, ale super modely bez konkurence rozhodně nejsou. To by tady musely být o 10 měsíců dříve. Na nějaké famfáry to dnes tedy rozhodně není, ale smutnit už také nemusíme. Alespoň už je zajímavější ten výběr, a alespoň je zde nějaká nová GTX 400 grafika NVIDIA, kterou lze doporučit, a nemusíte se bát, že se dotyčnému v létě roztaví počítač a ohluchne, a pak vám je přijde omlátit o hlavu. Takže GTX 460 vystihuje nejlépe rčení: „pozdě, ale přece“.
V našem vlastním testu brzy představíme produkční modely některých společností a podíváme se i na OC verze ….
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|