Výrobci grafik se snaží obcházet GPU Boost, čímž riskují kratší životnost grafiky. Tomu má být konec.
Někteří z toho dělají skoro aféru, jiní to berou s klidem. Každopádně to vypadá, že nové kusy OC edic grafických karet GTX 680/670/660 od některých výrobců, definitivně přijdou o možnost zvyšování napětí a tudíž budou mít menší možnosti a ve finále i výkon. Výrobci, kteří změnu napětí u některých edic umožnili, jsou totiž silně tlačeni společností NV, aby s tím přestali. Důvod je zcela prostý.
GPU Boost technologie, která slouží jako ochrana, je navržena tak, aby bezezbytku využila bezpečný potenciál 28nm jader KEPLER pro modely GTX 600. Jak víte, tak KEPLER GTX 600 řada se na 28nm výrobě zrovna nepředvedla. Proti konkurenci je méně efektivní, kdy GPU pro HD 7000 grafiky dosahují vyšší hustoty tranzistorů, nemluvě o velkém zpoždění, které na 28nm KEPLER čipy pro GTX 600 karty mají. NV tak byla nucena navrhnout referenční parametry GTX 600 grafik na bezpečné hranici možností čipů bez rezervy, aby výkonově měly vůbec šanci konkurovat - jinými slovy v recenzích ukazuje výkon kupříkladu u GTX 680 na 1,1GHz, i když se karta prodává oficiálně jen na 1,0GHz a to proto, že nelze u každého kusu zaručit, že té 1,1GHz vůbec dosáhne a hlavně ji bude schopno dlouhodobě bezpečně udržet (nebude). Řešením byla GPU boost technologie, která není ve skutečnosti automatická OC utilita, ale pravý opak.
Boost udržuje maximální možnou frekvenci karty s ohledem na TDP a postupně ji snižuje. Jinými slovy hlídá, aby se karta neupekla. Jak víte u GTX 600 modelů je sice udávaná určitá frekvence v základu a boostu, ale ve skutečnosti minimálně ve všech recenzích vidíte změřený výkon na frekvenci o něco vyšší, ale když se karta ohřeje, frekvence i výkon klesne a to ještě ne u všech kusů daného modelu může dosáhnout až tak vysoké frekvence. Frekvence ale neklesne pod tu udávanou nejnižší hodnotu, i když v tom případě bude rozdíl až 10% výkonu proti recenzím, kde třeba krátkodobě karta jede rychleji než se ohřeje na hraniční TDP. Samozřejmě je to trochu kontroverzní z hlediska srovnání s HD 7000 grafikami. Od počátku byl u GTX 600 problém s dalším zvýšením napětí, které si NV od počátku nepřála právě proto, že čipy vlastně již jedou na bezpečné maximum a další zvýšení napětí už je značným hazardem s jejich životností a protože dává výrobcům grafik určitou záruku, je pochopitelné, že se je nyní snaží dotlačit k tomu, aby možnost nezvyšovat napětí neobcházeli.
Problém s tím, že NV doltačila výrobce k tomu, aby s obcházení zákazu zvýšení napětí přestali, se nicméně dotýká hlavně speciálních OC edic, jako EVGA Classifield, či MSI Lightning, které byly přímo vybaveny speciálními SW i HW funkcemi ke zvyšování napětí. Tomu by tak měl být nyní konec a nové kusy těchto grafik by již tyto možnosti mít neměly. Samozřejmě to znamená nižší možnosti OC a tedy i výkon, jež už nebude odpovídat výsledkům recenzí starších kusů. Výrobci potvrzují, že je to právě kvůli tlaku NV, která jim prostě tuto funkci zakázala. Vliv by to však mohlo mít i u jiných než GTX 680 grafik. Někteří výrobci sami obcházeli GPU boost při zvýšení taktů, čímž riskují snížení životnosti karty, ovšem protože je ve většině světa záruka pouze rok, karty by měly po dobu záruky vydržet.
Každopádně striktní zákaz zvyšování napětí u GTX 600 modelů se dotkne výrazně některých edic, které prostě nebudou mít takové vlastnosti a možnosti, které byly prezentovány v recenzích atd. Pokud tedy zjistíte, že vaše nově koupená GTX 600 se právě v tomto ohledu liší od toho, co jste si přečetli ve starších testech a recenzích, již víte, proč tomu tak je. Obecně bych z toho nedělal aféru, protože fakt, že čipy u GTX 600 grafik jsou hnány na maximum už v referenci a GPU boost technologie funguje, jak funguje, jsou známé od počátku. A protože je jasné, že další zvýšení napětí by vedlo k výraznému ohrožení životnosti čipů, je logické, že NV nechce platit záruky za to, že výrobci obcházejí její striktně doporučené parametry. Pro výrobce to samozřejmě znamená snížení možností jak svou kartu odlišit či vylepšit proti kartám jiných výrobců, i proti HD 7000 grafikám, u kterých jsou možnosti OC všeho druhu podstatně rozsáhlejší.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|