Intel Core i9-11900K otestován – Vysoká spotřeba, výkonově stačí RYZEN 7 5800X, IPC má nižší Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 30 December 2020
altPodle všeho test finální verze nejvýkonnějšího procesoru řady ROCKET LAKE ukazuje vše.

 

 

 

 

Společnost Intel již má v oběhu finální verze ES procesorů ROCKET LAKE, tak jak v prodejních verzích půjdou na trh. Jejich hromadná výroba totiž v lednu plně odstartuje. Opět ale překvapuje, jak snadno a rychle se výsledky nových čipů dostávají na veřejnost, jak absolutně nikoho nezajímá žádné DNA kolem těchto procesorů. A jaký tedy mají výkon finální verze na finálních taktech dvou hlavních novinek?

  • Core i9-11900K a Core i7-11700K otestovány – AMD ZEN 3 má vyšší IPC

Jak asi víte, novinky budou mít jen maximálně 8jader/16vláken. Intel se nakonec přeci jen rozhodl použít Core i9 označení, ačkoliv současné Core i9-10900K má 10jader/20vláken. Zajímavé také je, že Core i9 a Core i7 v nové generaci budou mít obě těch 8jader i 16vláken. Lišit se budou jen taktem, a tedy i výkonem a cenou.

ROCKET LAKE pak používá konečně novější architekturu, kterou původně měly 10nm ICE LAKE procesory. Ty se ale do desktopu nikdy nedostaly a nedostanou. 10nm výroba nedokáže dosáhnout tak vysokých taktů, které Intel potřebuje a 14nm výroba kromě toho má i lepší výtěžnost. Intel se tedy rozhodl ten ICE LAKE vzít a předělat jej zpět na 14nm a výsledkem tedy jsou procesory ROCKET LAKE (Core 11000).

Nová architektura má samozřejmě lepší IPC a obecně výkon než SKYLAKE, který Intel několik let oprašoval a přejmenovával. I současný COMET LAKE je prostě SKYLAKE. Otázkou ale bylo, zda v této oblasti dokáže překonat AMD a jeho již uvedené ZEN 3 procesory. Už máme odpověď. Jeden ze zdrojů má přístup ke všem procesorům a udělal test přímo zaměřený na IPC. Tedy otestoval výkon procesorů při stejných podmínkách, tedy na 4jádrech/8vláknech při stejné 4GHz frekvenci:

Ačkoliv Core-11000 představuje solidní zlepšení proti současné Core-10000, má zhruba o 17% vyšší IPC (a vyšší výkon jako takový), již prodávaný AMD RYZEN 7 5800X ve stejné konfiguraci na stejném taktu má IPC v praxi ještě o 5% vyšší. A výkon na více jádrech je také vyšší, díky výrazně lepší efektivitě.

  • Výkon v praxi

Samozřejmě otázkou je výkon na celek tak jak CPU běžně poběží. Zde máme testy CPU-Z. V nich Core i9-11900K dosáhl na 695/6522 bodů zatímco Core i7-11700K udělal 676/6362 bodů. Pro srovnání, RYZEN 7 5800X, který má stejných 8jader/16vláken dokáže 663/6766 bodů:

Intel tedy překoná v extrémních případech, tj. při využití pouze 1 jádra, výkon AMD. A to jednoduše proto, že má velmi vysoký takt v takovém případě (5,3GHz+) rozdíl je ale i tak jen zhruba 5%.

Ovšem v celkovém výkonu procesoru porazit AMD nedokáže. RYZEN 7 5800X má na stejných 8jader/16vláken, na celek o 4% vyšší výkon. Což se zhruba očekávalo. Bohužel aby toho výkonu nový Intel dosáhl, potřebuje k tomu hodně energie. PL2 stav je 250W, běžná spotřeba procesoru se pak pohybuje kolem 190W. To je o desítky W výše, než má RYZEN 7. A dokonce mnohem výše, než mají 12/16jádrové RYZEN 9 5900X/5950X, kdy druhý jmenovaný je celkově téměř 2x výkonnější (12500 bodů v CPU-Z). Na něj Intel nemá s ROCKET LAKE sérií absolutně žádnou odpověď.

  • Závěr

Jak jsem vám říkal už dříve, Intel se skutečně soustředí na jedinou věc, kde může v nějakých benchmarcích urvat nějak, byť z hlediska praxe nepodstatné vítězství. Tedy výkon 1 jádra v čistě 1 jádrových aplikacích. Ovšem i tak v praxi je jasné, že nedokáže na více jader výrazně porazit RYZEN 7, ba dokonce vše nasvědčuje tomu, že pokud by Intel dodržoval skutečně 125W TDP, tak by nedokázal RYZEN 7 konkurovat vůbec. Ten je stále celkově výkonnější, zejména při srovnatelných podmínkách a TDP. Zajímavé je to IPC, které má ZEN 3 stále o 5% vyšší. Intel sice udělal mezigenerační pokrok, ale trval mu několik let. AMD ovšem udělalo 20% zlepšení IPC za jedinou generaci (15 měsíců).

AMD navíc nežene RYZEN 5000X procesory zdaleka na limit a netáhne výkon vysokým takty za cenu ohromné spotřeby. Naopak je záměrně drží na nižších spotřebách a taktech, než ty čipy reálně dokáží běhat. Mluví se tak o tom, že AMD v roce 2021 dorazí s „WARHOL“ generací, tedy „ZEN3+“, kde by prý měl využít rezerv a to i možná díky AM5 platformě. Tyhle procesory by tak prý měly dosahovat kolem 760 bodů v CPU-Z na jádro, tedy mnohem více, než současné ZEN3 a ROCKET LAKE modely. Intel by tedy potřeboval dostat ROCKET LAKE mnohem výše, aby mohl konkurovat tomu, co AMD později v roce 2021 přinese na trh a proti čemu bude stát. Zejména by ale potřeboval více než jen 8jádrové varianty, kterými stěží stačí RYZEN 7, ale vůbec nedokáže konkurovat RYZEN 9.

Intel údajně ROCKET LAKE procesory ohlásí už v lednu v rámci digitálního CES 2021, ale půjde jen o papírové ohlášení. Procesory ještě hromadně nevyrábí a vzhledem k tomu, jak věci obvykle trvají si na ně pár měsíců počkáme. O reálném uvedení testů a recenzí se mluví až kolem 15.3.2021 a první čipy v prodeji by měly být tak začátkem dubna, tedy 5 měsíců po uvedení RYZEN 5000 série do prodeje. Navíc obvykle věci trvají déle, takže nějaká normální dostupnost procesorů se očekává spíše až kolem května. Což už bude půl roku po uvedení RYZEN 5000 a Intel tak bude muset za pár měsíců poté konkurovat i vylepšeným „ZEN3+“, protože je nepravděpodobné, že bychom se od Intelu dočkali ještě něčeho dalšího na desktopu v roce 2021.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 19:29:05
avatar
Aspoň niečo, možno by sa trocha znížili ceny a zlepšila dostupnosť u AMD.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 19:51:20

Konkurence je dobrá. Viděl bych v tom i pozitivum. AMD nedokáže zjevně pokrýt poptávku, zbytek "musí" vykrývat Intel, a určitě je lepší, když si budou moci lidé za své peníze dopřát lepší procesory než horší procesory. Já to lidem přeju, jsem lidumil. A z článku je zřejmé, že "Rakety" budou v mainstreamu (ddworld si to přeloží jako nižší mainstream) konkurenceschopné, to je bez debat. Singlethread výkon vypadá víc než nadějně. Možná v něm budou Rakety o chlup horší než ZEN 3, ale to je jedno, protože to bude jen o chlup. A bude to mít konečně AVX-512, což samo přidá zhruba 10-15% navíc např. při enkodování videa do HEVC. Navíc budou konečně nové IGP Xe, což může být zajímavé, co z toho bude, když vylezl quicksync tak taky všichni čuměli jak tele na nový vrata, že to dokáže akcelerovat něco víc než jen DXVA.

Jedná se engineering sample, finální variety budou určitě o desetinky % lepší, protože Intel ještě poladí latence caches, atp.
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 22:08:03

Až na tu spotřebu tak to nevypadá nějak hrozně. Hlavně jestli se potvrdí ta spekulovaná cena u té i7 za 350$ vs 5800X za 450$, tak by s tím Intel mohl celkem uspět. O to víc jestli AMD věci budou pořád nedostatkové zboží.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 22:30:52

Spotřeba bude děsivá jen u vysokofrekvenčních modelů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 22:43:12
avatar
u těch ne-vysokofrekvenčních ale zase bude mnohem horší výkon, protože tu frekvenci potřebují k tomu výkonu ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 12:29:25
avatar
jako podle mě těch 125W PL2 u 35W "úsporných"
T modelů je děsivá dost, uvážíme-li,že by někdo mohl dojít k mylnému přesvědčení, že se snad jedná opravdu o úsporné CPU, které může použít v nějakém opravdu stísněném miniITX s minimálním chlazením. Ve skutečnosti jsou T modely jediné co Intel má s "normální" spotřebou.

Kdybychom tedy měli porovnávat procesory na základě spotřeby vypadalo by to asi tak, že bychom řadu T porovnávali s "normálními" procesory od AMD.

Většině z nás je pak jasné jak by to z pohledu výkonu a ceny pro Intel katastroficky dopadlo -> z toho mě opět plyne jak děsivé to je.

Na druhou stranu 5800X by si slevu zasloužil. Osobně totiž uvažuji buď o tom, že vystačím s 5600X nebo půjdu až do 5900X, 5800X s tou svou poloviční cache za tu cenu nestojí a právě. Třeba to změní právě 8jádrový Intel, takže rozhodně konkurenci vítám
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 21:37:13
avatar
Spíš to změní něco jako R7 5700X, protože AMD opravdu nemá potřebu prodávat levněji nejlepší čiplety, které vůbec dokáže vyrobit. Potřebuje je pro R9 5950X a tam za ně dostane víc.
Na 5900X mu stačí dva defektní čiplety, takže tu dává mnohem větší smysl zlevnit, než 5800X...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 22:44:06
avatar
jenže kdoví, jaká bude situace a ceny za těch 5 - 6 měsíců, než se tyhle Intely začnou prodávat ... AMD klidně tu cenu může stáhnout a nebo bude mít v nabídce třeba taktovatelné R7 5700 apod., které bude mnohem výhodnější ....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 22:57:20

Z toho vychází, že AMD co se týče cen nebo nabídky procesorů se přizpůsobí. Ve finále se chová stejně jako Intel a to je teprve na začátku dominance. V budoucích letech pokud se Intel nezvedne, tak AMD převezme plnou štafetu "ne" poměru cena/výkon jako Intel. U grafik to bude stejné, pokud by Nvidia tedy polevila.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 23:05:28
avatar
AMD se nechová jako Intel, kdyby se choval jako Intel tak ty CPU stojí 2x tolik co teď stojí ... jsou pořád levné. jejich cena je daná cenou a situací 7nm výroby .... situace se může v dalších měsících zlepšit, výroba se stále optimalizuje a hlvně poptávka se snad trochu umírní ... 5-6 měsíců je dost dlouhá doba ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 23:19:38

Jasně pořád tam bude nepoměr ve velikosti firem a jejich možností. To bude přeci jen držet AMD zkrátka, to je pravda.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-31 23:51:11
avatar
co drží AMD zpět dnes je hlavně to, že TSMC nemá další kapacity, 7nm výroba je drahá, 5nm ještě dražší a konkurence není, nebo také nemá kapacity ... AMD samo ty čipy ale nevyrábí a cenu tak prakticky může určovat jen tím, aby dělala co nejlepší a nejlépe vyrobitelný design, a to se jí celkem daří ...
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 00:35:12

S ohledem na vývoj cen minulé generace a momentální situací s dostupností bych nějaké slevy u AMD moc nečekal. S R7 5700 to bude zajímavá situace, jestli X-ková verze má náskok 5%, tak to vypadá, že Intel nabídne lepší výkon za nižší cenu než AMD. Zajímavě se ty karty začínají míchat. Ale samozřejmě jasno bude až při vydání a reálných cenách v obchodech.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 00:42:41
avatar
nevěřím, že Intel nabídne lepší výkon za nižší cenu. Intel má mnohem vyšší marže než AMD a vyšší náklady ... nemůžete to brát podle cen výproejových Core 10000, které celý rok nikdo nechtěl ...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 01:30:59
avatar
10000 modely sú ešte dosť drahé, ale 9700KF sa teraz predáva za fakt pekné prachy a na čisto herný Pc nemá asi konkurenciu. Škoda že Intel tak strieda čipsety bez dlhšej podpory. Aj takto môže strácať zákazníkov, že si ľudia nemôžu robiť len upgrade procesora.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 01:39:14
avatar
vzheldem k tomu že v mnoha nových hrách je i RYZEN 3000 stejně výkonný nebo výkonější, nevím proč by pro čistě herní PC měl být starý Intel lepší. je děravý, méně efektivní a pro mnohem horší a zastaralou platfromu ...

navíc drtivá většina hráčů nemá tak výkonou grafiku, aby mezi RYZEN 3000 a Core 9000/10000 naměřila ve hrách nějaký rozdíl, zato jej naměří všude jinde, protože RYZEN 3000 nabízí více výkonu ...

pokud nemáš supervýkonnou grafiku a nehraješ v 1080p, tak CPU z hlediska herního výkonu je nepodstatná věc, RYZEN 5 3600 je stejně dobrý jako cokoliv jiného. Navíc i hry se vyvíjejí a novější hry běhají na RYZEN lépe proto, že mají optimalizace a využívají více výkonu výkonnější procesorů ...

Vybírat CPU podle herních testů je nesmysl, dnešní hry nedokáží výkon CPU správně využívat a CPU v nich hraje minimální roli. Výkon CPU se měří jinými aplikacemi ...
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 10:35:07

Ta děravost už nikoho nezajímá, na to už dnes každý kašle. Určitý HALO efekt to mělo na začátku, ale dnes už reálně vůbec. Je to jak s covidem.
AMD by se hlavně mělo umoudřit s těmi napětími, kterými krmí svoje CPU, protože na 7nm je to jedním slovem hrůza, co je to platné, že to je 7nm, když se vzápětí střelí tímhle do nohy.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 14:47:45
avatar
Můžeš mi prosím napsat proč vlastně řešíš jaké napětí Ryzen používá?
Pokud dokáže být efektivnější než konkurence, tak je snad úplně jedno, jestli jede na 0,9 nebo 1,8V. Bylo by to jedno, i kdyby jel na 3,3V.

Snížení napětí nemá jen pozitiva, přináší i problémy...

Edit: Ten palec dolů mi toho teda moc neosvětlil:-( Mám sice elektro vzdělání, ale fakt nechápu, proč Ti přijde, že se AMD vyšším napětím střílí do nohy :-O
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 10:59:30

Ta cena 9700KF je fakt pěkná. O tom už by fakt mělo smysl přemýšlet. Naštěstí už se tím nemusím zabývat, protože by to bylo fakt těžké dilema. I tak bych nejspíše šel do i5-10400F.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 21:13:26

Měřit FPS ve hrách je sice pěkné, ale neřekne to kde je v sestavě úzké hrdlo. Přijde mi zajímavé měřit využití komponent při locku FPS. Například při 60 FPS hra vytíží CPU na 30% a GPU na 80%. Člověk pak tuší, že nemusí upgradovat CPU ale spíš GPU.

Star Citizen má pěkně zpracovanou závislost výkonu hry na výkonu CPU a GPU.
Odkaz

Opakuji se, ale opravdu doporučuji M.2 SSDčka s nativně Gen4 řadičem.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 08:58:40
avatar
Na hry to bude topka. O to Intelu slo...
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 10:44:45

75% času je běžné PC ve stavu idle nebo v jemu blízkém stavu, 20% v jednojádrové či dvojádrové zátěži a pouze 5% ve stavu vytíženosti všech jader. Já o atraktivnost "Raket" taky nemám obav.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 12:27:19
avatar
O hrách rozhodne cache, Rocketlake má podobnú organizáciu ako Skylake-X, takže herne to bude miestami pod Cometlake...
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 14:08:22
avatar
To silno pochybujem. Rakety v hrach dobre prezenu ryzeny. Uvidis
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 14:24:45
avatar
už mě to přijde směšné. U současných her nezáleží na tom, jaký máš CPU R5 3600 je na hraní her stejně dobrý, jako ckoliv dražšího. Pokud nemáš RTX 3090/RX 6900XT a nehraješ v 1080p, tak ten rozdíl nikde neuvidíš .... a i tak ty karty generují v 1080p s RYZENy tolik FPS? že je to jedno ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 12:48:15
avatar
Citace:
Na hry to bude topka

I když to bude pravda, otázka jestli ty jednotky fps u 100+fps stojí za tu spotřebu. Já myslím že jen pro velmi malou skupinu lidí a je to tedy něco jako 240 a více Hz monitory. Prostě tohle zajímá někoho (polo)profi v CS, ostatním s přehledem těch 144 stačí, proto na hry lidi berou 5600X který má navíc příjemných 65W a ti náročnější 5900X. 5950X je okrajovka pro blázny (co to mají pouze na hry) s ne-už tak dobrým poměrem cena/výkon
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 14:27:45

ve hrach ten rozdil spotreby ale neni nijak velkej, 15-20W max a jeste dle hry...bude zalezet na cenach cpu i platformy, ted platit za 6 jader 8 tisic je pro hodne lidi moc, na jare snad bude situace lepsi...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 15:17:46
avatar
souhlasím a proto jsem upgradoval vše kromě CPU a GPU. Mohl bych jít do 5600X hned ale neudělám to, protože nehodlám přeplácet. Na druhou stranu jsem silně skeptický zdali se situace v Q1 jakkoliv zlepší
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 16:02:08

Ryzen 5600X nemá zase tu energetickou efektivitu kdovíjakou.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600x/19.html
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 11:03:55

intel patolizacov techpowerup by som moc neriesil
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 14:49:39
avatar
Taky mi ten test přijde cinklej. Stačí se zamyslet nad výsledky 3700X vs 9900. Ty nedávají vůbec žádný smysl...
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 13:52:37

Pořád řešit jedno jádrový výkon když se dá koupit 8,10,12,16 jádra spíš optimalizovat výkon na tento počet jader v tom případě pro hráče ať udělají 4 jádro 6,5 ghz a bude hotovo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 13:56:02
avatar
řeší se výkon na 1 jádro, protože je to jediná oblast kde Intel dokáže konkurovat za rozumných TDP .... jakmile ale srovnáš TDP tak na výkon celku více jader Intel nemá žádnou šanci, jeho 8jádro žere mnohem více, než 16jádrový RYZEN který je 2x výkonnější ...
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 00:24:19

jo jo je to tak jelikož mam 3900x tak to sleduji využiti procesoru a hlavně jak to nesmyslně občas přehazuje zatěž hra od hry samozdřejmně větinou jak je logo intelu a nvidii tak je to prdeli a hlavně jak vyjdou dane hry pak se to lepši cyberpunk 2077 neumělo využivat virtualni vlakna u AMD ale už je to ok pochybuji že to někdo testoval na AMD PLATFORMACH
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 12:56:43
avatar
ten případ v Cyberpunku je specifický a není to tak jak to říkáš. Hra je hlavně technicky zprasená bez ohledu na CPU. A právě že to testovali a výkon navíc to přinášelo jen na 5600X, tzn. ti co ho mají si to můžou jednoduchou úpravou zapnout. Zároveň u mnohovláknových (5950X) ten výkon šel naopak dolů a na 5800X to nepřinášelo nic.

S tímto výsledkem se nedivím autorům, že při nedostatku času na vývoj (nagoogli si jak byli vývojaři pod presem a jaké podmínky tam panují)

Nic z toho není chyba CPU, ale za současné situace s těmi naměřenými výsledky to rozhodnutí chápu. Asi by to chtělo příště místo výkřiků seznámit se s více fakty a detaily. V tomto případě záměr "ublížit AMD" nikde nevidím. Spíš vidím tyypický tlak vydavatele na datum vydání za každou cenu a tedy pokud bych se chtěl na někoho zlobit, směřoval bych to zde
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 17:21:15

Nevím co kdo testoval já to sledoval a viděl na vlastní oči takže kdo měl 4jadra a 6 jádra prisli o všechny vlákna a nikdo je nenetil to vydávat v tomhle stavu teď se bijí do hlavy zato pc to brutálním výkonem prechrouoe ale Xbox one a ps4 určitě ne pamatuji gta5 vyšla na konzole a až skoro po dvou letech na pc
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 00:16:30
avatar
Ale právě že nutil. Kde žiješ?
Jako vždy je to tak, že vydavatel tlačí na vydání, často bez ohledu na to v jakém stavu hra je...
Děláš jako by se to stalo poprvé
Bohužel je to spíš pravidlo než výjimka:-(
Jediné co mě na tom překvapuje, že to udělal zrovna tenhle vydavatel. Od nich bych to tolik nečekal...
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 03:19:32

Nějaké hrubky nové tituly mají ale na konzolích se Sekala takže za mě fakt pruser a lidi jsou oprávněně naštvání , ještě že nejsem konzolista ne že bych to nezkoušel ale nemám trpělivost přejít na gamepad hlavně fps hry to je konec světa :-)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 14:59:24
avatar
Tak ono očekávat, že AAA hra, která má být grafický benchmark pro PC, poběží i na zastaralé konzoli, je dost mimo.
Nevěřím tomu, že to je z hlavy vývojářů. Docela dost bych vsadil na to, že to bylo nařízení shora od vydavatele a vývojáři byli postaveni před hotovou věc stylem: "Jo a jen tak mimochodem, musí to běhat i na starých konzolích. Nemůžeme si dovolit tak velké množství zákazníků vynechat a vydat to jen pro nové konzole!"
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-04 00:46:37

A co certifikace u konzolí? Pokud vím, tak dříve probíhala nebo snad probíhá certifikace. Jak to, že to vydání proběhlo bez otestování hry?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 14:31:50

Ta optimalizace vícejader leží na bedrech AMD. To jako jediné má komplet platformu a pro hráče hardwarově šité na míru. Naštěstí se optimalizace posunula o pěkný kus dále a pomáhají také partneři MS a Sony. Cesta je to dlouhá, ale výsledky jsou již patrné.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 13:17:17
avatar
to nemáš pravdu. Když napíšu jednovláknovou aplikaci, tak není chyba AMD nebo Intelu, že to neběží ve více vláknech. Jako sorry ale tohle jsou znalosti základky a nemusíš být ani programátor.
AMD s Intelem tomu již pomáhají jednojádrovým boostem/OC, co bys jako chtěl víc HW rozklad jednovlákna do více? Takhle to fakt nefunguje.

Další věc je platit herním studiím za to, aby pracovali správně/lépe a využívali HW prostředky které se nabízí. Ale to už je trochu zvrácené a zavání to nerovným trhem protože:
-proč bych měl platit jako automobilka řidičům za to, že s mnou vyrobeným autem budou jezdit optimálně. Když jim nezaplatím tak budou jezdit jako prasata/nehospodárně.
- komu by měla AMD platit za správné optimalizace - velkým herním studiím? A co těm malým, těm už ne? Nebo každému joudovi co zplácá malou apku a prodává ji za dolar? Jde o to že když začne platit jen těm velkým bude to asi tak spravedlivé jako když velké firmy dostávají dotace a menší mají smolíka. Navíc se studia žádnou optimalizací už nikdy zabývat dobrovolně nebudou a budou jen čekat až jim někdo z Intelu/AMD zavolá a "objedná" si to u nich - a ještě jim za to zaplatí.

Dyť je to zvrácenost. Nicméně dle výsledků voleb v této zemi se ani nedivím, že se lidé k takovým "dotačním" řešením přiklánějí
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 00:28:12
avatar
Tys něco pil?
AMD nemá šanci optimalizovat SW, který píše nějaký vývojář kdesi v kutlochu.
To je jako bys chtěl po automobilce aby udělala auto tak, že když do něj sedne někdo, kdo neumí řídit, tak by auto neposlouchalo příkazy řidiče, ale jelo by tak, jako by ho řídil někdo, kdo řídit umí.
I pokud bys to hypoteticky uměl technicky zařídit (což zatím nejde ani u rozkládání jednovláknového kódu, ani u toho automatického řízení), tak pak je otázka, jak má to auto poznat kdy ho řídí ten, kdo to neumí (a tedy neposlouchat) a kdy ho řídí ten, kdo řídit umí (a tedy poslouchat).
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 02:15:49
avatar
Citace:
AMD nemá šanci optimalizovat SW, který píše nějaký vývojář kdesi v kutlochu.


Nepil jsem nic, to jen neumíš pořádně číst/nevšímáš si otazníků nebo na koho to byla reakce . Prosím ještě jednou a pozorně přečíst
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 15:01:31
avatar
ehm, já jsem neodpovídal tobě, ale Varinovi;-)
Můj komentář je na stejné úrovni jako ten tvůj.
Já s tebou naprosto souhlasím.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 18:09:30
avatar
myslel jsem si to . Tady ale vidíš jakých tvrzení jsou lidi kvůli neznalosti schopni - prostě za to může AMD a tečka. A někteří jsou schopni se dokrve pohádat nebo ti říkat že jsi "arogantní" jen za to, že jim slušně vysvětlíš jak to je
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 23:09:33

Já proti Tobě nic nemám. Znalosti máš a nejednou jsi mě obohatil svými názory. Co mi ale trochu vadí je Tvoje hledání "nepřítele" skrytým za různými termíny. Ano arogance a EGO
V podstatě mi do toho nic není, ale je to škoda a už Tě nebudu řešit v tomto směru.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 22:28:01

Johny ty jsi mě buď vůbec nepochopil, nebo máš jiný pohled na věc.
Musím ale uznat, že jsem to napsal ve spěchu z mobilu a moc se nerozepisoval z důvodu dlouhého komentu a pak se občas nezobrazí celý komentář. Dost výmluv

Takže ta optimalizace více jader z mého pohledu leží na AMD z důvodu jejich zájmu mít optimalizované hry jak pro CPU, tak pro GPU. Není náhodou, že co přišel Ryzen a více jader do mainstreamu, tak od té doby se ve hrách pomalu ale jistě projevuje jejich větší zátěž a rozložení výpočtů právě pro ten větší počet jader. Jednoduše řečeno, kde nedávno hra využívala max 4 vlákna, dnes už některé hry využíjí klidně i 8 a více vláken. Samozřejmě ne všude, proto jsem také napsal, že je to dlouhá cesta, ale výsledky se pomalu dostavují. Ten důvod zájmu AMD je podle mě jasný a viditelný. Proto také nežene svá CPU na maxima frekvence, ale od počátku jde spíše po prosazení více jader a máme je také v mainstreamu. Teď k té optimalizaci. AMD a NVIDIA mají své podporované hry a podílejí se na jejich vývoji. Nvidia optimalizuje především pro svá GPU - logicky. Intel to žene hlava nehlava přes výkon svých CPU v IPC
To kam jsem narážel a v čem tkví hlavní pointa mého původního komentu ohledně
Citace:
Ta optimalizace vícejader leží na bedrech AMD
byla v tom, že AMD má kompletní platformu a tudíž se chtě nechtě musí podílet a podílí na optimalizaci jak pro svá CPU, tak pro svá GPU v rámci jejich podpory her. To není o nějakém kutlochu, nebo líném vývojáři. Bavím jsem se o podpoře firem v herním odvětví. No a jak jsem podotknul výše, pomáhají mu v tom partneří MS a Sony "svět" herních konzolí.

Je to spíše o nadhledu nad věcmi, ne jak se vývojářům nechce atp. Výsledky se pomalu dostavují a opět, AMD má největší zájem optimalizace pro multi CPU a později třeba i multi GPU Mají pro to HW.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-04 02:00:39
avatar
OK, chápu.
Ale obávám se, že na rozdíl od NV, AMD tuhle politiku finanční a lidské podpory vývojářů, aby hra měla optimalizace pro jejich HW, moc nevyznává.
Především proto, že na to dlouho ani nemělo prachy, ale přijde mi, že oni raději investují do vývoje nových technologií než do podpory těch stávajících. Možná to někomu přijde hloupé nebo krátkozraké, ale má to i svá pozitiva.

Hlavní důvod, proč se objevují hry optimalizované na 8 a více vláken od vydání Ryzen CPU je to, že díky cenové politice Zen a Zen+ AMD umožnilo masám lidí si koupit CPU se 12-16 vlákny. To není o tom, že by AMD nějak významně podporovalo vývoj her.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-04 02:13:26

Jo ta podpora zdá se být slabší, než po vzoru Nvidie.
AMD jde pomalými nenásilnými kroky s podporou těch ostatních zainteresovanějších v herním průmyslu. Nic není černobílé a rozdíly tam jsou. Je to věc pohledu. Nicméně ty optimalizace bych řekl, že jsou přívětivější, jako celý jejich marketing.
Je to věc názoru a budoucích let. Uvidíme jak se to vyvine ;-)
Hradecky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 14:57:03

To fakt nekoho jeste dojima vykon na jedno jadro? Chtelo by se to probudit, neni rok 2000. Chtejme optimalizace a vyvoj.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-01 19:02:59

Přerod software je na celé roky. Dnes mnohde tlačíš ještě do trubek, do kterých to dělal i císařpán.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-02 13:23:56
avatar
máš sice pravdu, ale MR. Hradecký vidí správnou cestu v podobě výměny těch starých trubek za nové/případně úplně jiné řešení jak ty splašky odvést - třeba odteleportovovát . Rozhodně blbým cílem by bylo chtít ty staré trubky udržovat
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 16:00:57

Dneska som mal v ruke 5800X kamos skladal pc a som sa toho musel dotknut len som sa stym chcel pochvalit
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-03 18:06:18
avatar
wow, já nikoho kdo má Vermere neznám, jste první. Můžete popsat ten zážitek nebo se mi podepsat?
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-04 17:08:44
avatar
Tak já jsem další. Jsem si stavil svůj nový pracovní počítač s AMD Ryzen 5 5600X, 3 dny před Vánocemi mi dorazil. Čekal jsem na něj, po objednání u CZC, 3 týdny. Jinak jsem se setkal s Ryzen 7 5800X do týdne po jeho uvedení, když mi jeden dotáhl PC, že se mu tam nedaří nainstalovat Windows 10. Zjistil jsem, že jeho deska, nějaká Gigabyte B550 s BIOSem co tam měl, plně nepodporovala ZEN 3 procesory, updatem BIOSu se problém vyřešil.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-05 09:13:24

Ticho som troska zavidel, lebo som si to predstavil v mojej B550 ke (mam 3700x). Neskor ma to preslo a sme doskladali PC bez grafiky ale som mu pozical moju staru GTX 660 kym mu nepride RX 6800ka. Potom sme si dali varene domace vino pokecali a isiel som domov.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 728x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 499x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 971x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1202x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1527x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1348x
Komentářů: 6