Intel ARC grafiky se ukazují. Desktopové i mobilní. Bohužel demonstrují také obrovské potíže.
Grafické karty Intel měly být dávno na trhu. Původně plánované vydání ARC série mělo proběhnout v Q3 2021, ale od té doby je stále odkládáno. Jako o hlavním důvodu se mluví o tom, že prostě nefungují. Jednoduše jsou případy, kdy se hry ani nespustí, nebo jedou nehratelně. SW a ovladače zkrátka nejsou ve stavu, v jakém by dokázaly konkurovat funkčnosti grafik AMD a NVIDIA.
A máme tady další důkaz, že software je stále velký problém. Jak víte, Intel nedávno oznámil, že vydání grafik se opět opozdí, navíc budou vydány zatím jen pro OEM v Číně. A tak se konečně objevují na světě první notebooky s tím větším jádrem v podobě ARC A730M grafiky. Není to tedy v té plné 512EU verzi, jen s 384EU a na první pohled vypadá dobře.
Výkon ARC A730M 12GB totiž v 3DMarku Time SPY (DX12) stačí na poražení mobilní RTX 3070M a AMD RX 6700M. O dost méně pozitivní je situace v 3DMark Fire Strike (DX11), kde karta výrazně zaostává za konkurencí. Nutno ovšem říci, že ty výsledky v 3DMarku nejsou reprezentativní, protože Intel má některé „speciální optimalizace“ pro tento test, které výsledky a srovnání zkreslují. Jak moc? Hodně …
Následovaly totiž první testy s hrami a tady to dopadlo katastrofálně. Řada her včetně některých novějších se totiž nedala ani spustit. Ve hrách, které ano, pak výkon dosahoval ani ne úrovně mobilní RTX 3060M, tedy překonával jen mobilní RTX 3050M, což vzhledem k faktu, že na rozdíl do nich je ARC A730M řešení pro high endové herní notebooky (podle Intelu), není zrovna ohromující.
Už je tedy jasné, že zprávy o tom, že právě kvůli stavu ovladačů a výsledné „polo-funkčnosti“ nových ARC grafik jsou neustále odkládány, nelhaly ani trochu. Bohužel to nevypadá, že by stávající stav SW a ovladačů udělal nějaké velké pokroky. Omezené vydání v Číně v následujících měsících tak platí. Intel sice pokračuje ve slibování a ukazování i desktopových modelů, ale v zákulisí všem dochází trpělivost.
Stávající „polo-funkčnost“ karet v mnoha hrách je prostě nepřijatelná pro výrobce a partnery, kteří pak budou muset řešit problémy a oprávněné stížnosti zákazníků. Intel navíc promeškal vhodnou příležitost, kdy současná situace na grafickém trhu opět favorizuje zákazníky a ti si mohou hodně vybírat. Dostávají slevy a další výhody, takže rozhodně nebudou muset kupovat napůl funkční Intel ARC grafiku jen proto, že nic jiného od AMD a NV za slušnou cenu neseženou (=už není rok 2021).
Nicméně je zjevné, že vlajková loď Intelu v podobě nové desktopové ARC A770 16GB může skutečně výkonem někde konkurovat NVIDIA RTX 3070 a Radeon RX 6750 XT. Jenže nebude to zjevně konzistentní pozice. V mnoha hrách nebude fungovat a v řadě dalších bude mít výkon o třídu nižší. A další odkládání vydání navíc způsobí, že tato Intel grafika nebude relevantní dlouho. Na trh totiž téměř jistě v Q4 2022 zamíří RTX 4070 a RX 7700 série nové generace a proti těm nemá Intel s ARC generací pochopitelně žádnou šanci. Nicméně proto se právě soustředí na OEM trh, kde je to jedno.
Tam nerozhodují zákazníci, ale výrobci a hlavně dominantní monopolní dodavatel jako Intel o tom, co se bude vlastně prodávat … nicméně ani tady mu úplně neprojde, pokud některé hry nepojedou nebo poběží mizerně. A fakt, že i teď v polovině 2022 jsou ovladače ve stavu v jakém jsou, je alarmující. Připomínám, že Intel vyvíjí ovladače už hodně let a původně měly herní grafiky Intel vyrazit na trh v první generaci roce 2020! To bylo odkládáno a nakonec zrušeno. Takže měla dorazit druhá generace v podobě ARC v polovině roku 2021. Ale máme skoro polovinu 2022 a pořád na trhu skutečně nejsou (pár OEM „BETA“ modelů mobilních PC se nepočítá). Hardware přitom prý není problém, všechno jde na vrub ovladačů a software Intelu, což je šokující i s ohledem na fakt, že Intel má tisíce vývojářů, mnohem více než AMD a NVIDIA dohromady. A ani po několika letech intenzivního vývoje nejsou schopní to použitelně doladit tak, aby konkurovaly funkčností mnohem menšímu AMD a NVIDIA?! Tím spíše, že Intel nezačal s vývojem SW a podpory her na zelené louce. Integrované grafiky dělal vždy a SW pro ně také, takže tohle je opravdu velké selhání stávajícího grafického teamu Intel, nic jiného za tím není …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|